• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stadion będzie, gorzej z drogami

Magdalena Szałachowska
17 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Stadion Baltic Arena będzie finansowany z budżetu państwa. Wczoraj na konferencji z udziałem m.in. marszałka Senatu Bogdana Borusewicza i wojewody pomorskiego Piotra Karczewskiego, władze Gdańska przedstawiły dokładny harmonogram prac.

Koszt realizacji Baltic Areny według ostatnich (cały czas zmienianych) szacunków wynosi 670 mln zł. 120 mln zł władze Gdańska zarezerwowały we własnym budżecie, reszta miała pochodzić m.in. z funduszy UE. Plany się jednak zmieniły.

- Przygotowanie środków przez państwo zajmie z pewnością mniej czasu, niż wnioskowanie do Unii Europejskiej - mówi wojewoda Piotr Karczewski. - Tak będzie szybciej i bezpieczniej. Projekt ma już poparcie ministerstwa rozwoju regionalnego, czeka jedynie na decyzję premiera Jarosława Kaczyńskiego.

W przedsięwzięcie zaangażowany zostanie również sektor prywatny, czyli firmy, które zainteresują się ponad 20 ha ziemi wokół powstającego stadionu. Obecnie to nadal tereny ogródków działkowych.

- Działkowicze będą mogli przenosić się do ogrodu na Krakowcu już od listopada- zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - 12 mln zł wyniosą odszkodowania za pozostawione na działkach mienie. Zaczniemy je wypłacać jeszcze w tym roku. Do tej pory wyceniliśmy 440 z 478 działek.

Na początku 2008 r. miasto ogłosi przetarg na projektanta i wykonawcę stadionu. W przygotowaniu oferty przetargowej pomoże miastu wyłoniona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy firma konsultingowa. Zgodnie z planem budowa Baltic Areny rozpocznie się w drugiej połowie 2008 roku.

- Stadion oddamy do eksploatacji do końca 2010, a najpóźniej do początku 2011 roku - mówi Paweł Adamowicz. - Póki co nie spodziewamy się większych zagrożeń.

Czy faktycznie nie ma zagrożeń? Stadion to przecież nie wszystko, a w kontekście organizacji Euro 2012 niemal równie ważna jest infrastruktura drogowa.

- Poprosiłem o spotkanie, bo są pewne zagrożenia- mówi marszałek Senatu Bogdan Borusewicz. - Gdańsk ma cały czas problemy z infrastrukturą komunikacyjną. Ważna jest modernizacja SKM, budowa Trasy Sucharskiego i modernizacja ul. Słowackiego. Na te wszystkie projekty trzeba będzie wydać prawie 3 mld zł!

Zarówno projekt nowej linii SKM, jak i Trasa Sucharskiego (a przynajmniej jej dwa pierwsze etapy) mają zapewnione dofinansowanie. Problemem jest modernizacja i przedłużenie ul. Słowackiego. Inwestycja nie została ujęta na liście unijnych projektów programu Infrastruktura i Środowisko. O to, by tam się znalazła, będzie zabiegał wojewoda Piotr Karczewski podczas dzisiejszej wizyty w stolicy.

Kto sfinansuje Słowackiego?

Marcin Szpak, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej

Szukamy pieniędzy na modernizację i przedłużenie ul. Słowackiego. Początkowo chcieliśmy zrealizować jeden odcinek od ul. Potokowej do Rzeczypospolitej, dla którego mamy już dokumentację techniczną i środki w wysokości 250 mln zł. Jednak w kontekście Euro chcieliśmy zrealizować pełen odcinek drogi od lotniska do Obwodnicy, od Rzeczypospolitej do Nowego Portu wraz z przedłużeniem do Trasy Sucharskiego. Całkowity koszt projektu to 650 mln zł. Z Unii spodziewaliśmy się 85 proc. dofinansowania.

Jednym z rozwiązań jest nadanie Słowackiego statusu drogi krajowej, drugim dokonanie drobnej korekty w zapisach programu Infrastruktura i Środowisko. Korekty, która dopuściłaby do finansowania projekty nie tylko najważniejszych dróg, ale także dojazdów do stadionów lub połączeń węzłów komunikacyjnych. Bez unijnych środków nie będziemy w stanie zrealizować tej inwestycji. Dlatego liczymy, że działania marszałka oraz wojewody spowodują, że projekt zostanie sfinansowany przez Unię.

Miejsca

Opinie (137) ponad 50 zablokowanych

  • ku uwadze

    kolej przez Syberię zbudowana na przełomie XIX i XX wieku ma długość ok. 10.000 km

    • 0 0

  • a tu se cieciuniu poczytaj na co stać twój gdańsk:-)
    "Firmy przeprowadzające remonty w Gdańsku naprawiają kolejne swoje błędy. Tym razem pod szpadle poszły scieżki rowerowe na Podwalu Grodzkim i wzdłuż ul. Spacerowej "
    to sie nazywa "polnische wirtschaft :-P
    żenada:-) dziesięć razy te samą ścieżkę:-)

    • 0 0

  • ema

    Patrzcie, patrzcie!!! Ktoz to nas zaszczycil swoja blyskotliwosca wypowiedzi!!! Cudowna, inteligentna pani "ema".
    Jak bardzo lubisz blyszczec. I to nie tylko slowem:)
    Nie traktujecie serio co ta kobieta wypisuje. Bo co innego mysli a co innego mowi. Robi z jezyka lopate.
    A tak poza tym - popieram tych co uznaja budowe stadionow i to cale euro za porazke.

    • 0 0

  • Rzymianie wybudowali około osiemdziesiąt tysięcy kilometrów dróg, tworząc w ten sposób sieć komunikacyjną, łączącą najbardziej odległe zakątki imperium.
    Drogi rzymskie miały służyć przez wieki, dlatego na mocnych fundamentach układano nawierzchnię z twardych kamieni, która obniżała się po bokach.

    • 0 0

  • Poroniony pomysl

    Umiejscowienie stadionu przy marynarki polskiej to idiotyzm., ten stadion powinien byc przy obwodnicy, na pograniczu gdanska i spopotu, tak aby mogly z niego korzystac wszystkie trojmiejskie zespoly i byl normalny dojazd nieparalizujacy miasta...

    • 0 0

  • do wszystkich

    ostatnio byłem na spacerze koło moreny gdzie ma przebiegac trasa skm po nasypie ,tam ludzie sie wokoło bybudowali im nawet przez mysl nie przyszła ze tam bedzie jechał kiedys jeszcze pociąg atak wogóle jest na tym nasypie dosc wosko przed wojną jak jechała tamtedy kolejka to jednym torem mijanki były chyba na dworcach. wiec wraca pomysł nowoczesnego tramwaju na tych torach i budowa ewentualnie sciezek rowerowych ,by można było wjechać rowerem bez kłopotu na wysoczyzne.

    • 0 0

  • a na plegarkach wtargać rowera to nie łacha??

    • 0 0

  • wszystko ok ale...

    Bardzo sie cieszę, że tyle się dzieje i jest szansa na rozwój ale.....no właśnie, popatrzcie też na to wszystko w kontekście swoich spraw. Oto moja: od 20 lat władze Gdańska nie są w stanie zrobić naszej ulicy (droga gruntowa prawie w centrum Gdańska). Były pisma, protesty, prośby i groźby, spotkania z radnymi i prezydentami. W końcu w roku 2006 wpisano to do planu inwestycyjnego na 2007 i........zdaje się, że w ramach szukania pieniędzy na euro 2012 już wypadło...Z nieoficjalnych informacji wynika, że w ciągu 6 lat nic się w sprawie nie ruszy, a nasza ulica spada na koniec długiej kolejki. Ja wiem,że prawo ogółu, że wspólne dobro, promocja regionu itd ale czy to nie jest trochę robienie swoich obywateli i wyborców w bambuko?

    • 0 0

  • do garów ich posłaś a nie do rządzenia

    oj ludzie- JAK NIE POTRAFISZ TO NIEPCHAJ SIĘ NA AFISZ

    • 0 0

  • Gdansk to najpiekniejsze i najlepsze miasto z tradycjami a Gdynia jest młodym miastem rozwijajacym sie .Mieszkaja tam ludzie uciekajacy ze wsi ku nowym terenom mieszkalnym .Wiec nie wypisujcie ze gdynia to gdynia tamto wogle mnie to nie robi .BALTik Arena Bedzie w GDANSKU!!!!! ahahahhahahh CIESZYMY SIE A GDYNIA NIECH SE ARKE rozbuduje i tak ja spalimy ehhehe NALEZY NAM SIE DUZY STADION i bedziemy go mieli !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane