• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska w Gdyni: pieniądze na przebudowę od rządu, prace w 2022 roku

Patryk Szczerba
25 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Przetarg na zapowiadaną od lat przebudowę ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni ma zostać ogłoszony na początku nowego roku. Na ulicy mają pojawić się zieleń, siedziska i ogródki gastronomiczne. Będzie też mniej miejsc postojowych. Środki na prace warte 5 mln zł mają pochodzić z Polskiego Ładu.



Przypomnijmy:

  1. O przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat.
  2. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia.
  3. Zrealizowano jedynie kosmetyczne zmiany.
  4. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy.
  5. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.
  6. Przed wyborami samorządowymi w 2018 roku remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.
  7. Został ostatecznie elementem wycenianego na 18 mln zł projektu Klimatyczne Centrum.


W 2021 roku informowaliśmy o projekcie koncepcyjnym przebudowy ulicy wraz z remontem ul. Abrahama. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy wyceniono na nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować z kolei ok. 1,2 mln zł.

Zapytaliśmy władze miasta, na jakim etapie są prace projektowe prowadzone w tym roku.

Okazuje się, że wciąż trwa opracowywanie projektu wykonawczego. Wiadomo, że w tym roku przetargu na prace budowlane nie będzie, choć Gdynia wystąpiła już o pozwolenie na budowę.

- W pierwszym kwartale przyszłego roku chcemy ogłosić przetarg na roboty budowlane - zapowiadał w październiku Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Starowiejska w Gdyni: co się zmieni?



Architekci w projekcie koncepcyjnym założyli zachowanie istniejącej szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Ul. Starowiejska: ostateczny projekt bez zmian w stosunku do koncepcji



Władze Gdyni przyznają, że zasadnicza idea przedstawionych w koncepcji rozwiązań projektowych, zarówno w odniesieniu do ul. Starowiejskiej, jak i ul. Abrahama, nie zmieniła się.

- Utrzymane zostało założenie wymiany nawierzchni istniejących chodników, przy jednoczesnym zwiększeniu liczby zieleńców i uporządkowaniu korytarza ruchu pieszych. W ul. Starowiejskiej zachowano niezmieniony przebieg jezdni i zabytkową brukową nawierzchnię, projektując w jej obszarze strefy wypoczynku i gastronomii w formie parkletów - platform usytuowanych na zabytkowej nawierzchni jezdni, z dostępem od strony chodnika - opowiada Marek Łucyk.


Ul. Abrahama w Gdyni: parkowanie po jednej stronie



Więcej wiadomo na temat ul. Abrahama. Zawężono jezdnię, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.

- W obu ulicach zmniejszono liczbę miejsc postojowych, by zyskać miejsce dla strefy wypoczynku i gastronomii - wskazuje Marek Łucyk.

Pieniądze na przebudowę ze środków rządowych



Na razie nie wiadomo, jaki wpływ na harmonogram prac będzie miało ogłoszenie o wsparciu rządowym inwestycji w wysokości 5 mln zł. Promesa została przekazana władzom miasta 18 listopada.

Dodajmy, że oprócz środków na przebudowę ul. Starowiejskiej, rząd obiecał także wesprzeć w Gdyni przebudowę ul. Chwarznieńskiej.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Oby nigdy nieruszyła ta psełdoprzebudowa.

    Łucyk niech kasę przeznaczy na spłatę długów.

    • 55 11

  • Gdynia z 1 miliardem długu! (4)

    • 47 6

    • (3)

      Bez sympatii dla poczynań lokalnych władz, ale

      Wg ostatniego ratingu Fitcha zadłużenie Gdańska ma sięgnąć pow. 2 mld złotych (co wygląda wysoce prawdopodobnie w świetle ostatnich informacji o budżecie) jednak raport jest generalnie pozytywny (poziom A-; Perspektywa Stabilna) i Gdańsk słusznie się nim chwali. I tu pytanie jak to jest, że 2 mld złotych długu w Gdańsku nie stanowią problemu, a miliard w niespełna dwukrotnie mniejszej Gdyni jest powodem do paniki (przynajmniej pod każdym artykułem na tym portalu)?

      Dodajmy, że np. mniejszy od Gdyni Toruń (ok. 200 tys. mieszkańców) jest bardziej od Gdyni zadłużony - ale i w tym przypadku rating jest pozytywny (poziom BBB; Perspektywa Stabilna). A Gdynia ma przy tym dochód o ok. 30% od Torunia większy.

      I jak to się ma do standardowych ostatnio tekstów z cyklu Gdynia bankrutem? Jakieś konstruktywne wnioski?

      • 2 3

      • To zes pojechal - takie pytania hejterom zadawac... ;)

        Hejterzy maja hejtowac, a nie analizowac. A pretekst do atakow zawsze sie znajdzie.

        • 1 3

      • (1)

        jakbyś to ubrał to w liczby i % odnoszące do budżetów to byłoby bardziej przejrzyście.
        Bo wybrane kwoty nominalne nie wskazują, czy to mało, czy to dużo.

        • 2 1

        • Nie rozumiem, czego nie rozumiesz.

          Wniosek jest taki, że Gdynia - na tle innych miast w Polsce (nawet sąsiedniego Gdańska) - nie wyróżnia się negatywnie pod względem długu. A te inne miasta są pozytywnie oceniane przez agencje ratingowe. Tak więc skąd te krzyki pt. "Gdynia bankrutem"?

          • 0 0

  • Pieniądze od rządu?

    A od kiedy to rząd przynosi dochody? żeby dawać na cokolwiek pieniądze .
    Propaganda jak za komuny.

    • 36 10

  • Rujnują Gdynię! (1)

    • 37 10

    • Slabe - ale zlotowka poszla...?

      • 0 3

  • Szkoda kasy ... nikt nie będzie korzystał z gastronomii ... bo jak tam dotrzeć, a mieszkańcy (20)

    Śródmieścia nie zapełnią wszystkich lokali w Centrum (a to wszystko dzięki likwidacji kolejnych miejsc parkingowych i żyłowania opłat za parkowanie)

    • 87 18

    • Na Zachodzie powoli odchodza od tej mody na likwidacje miejsc postojowych i wysokie oplaty.. (6)

      Powod: wyludnianie się centrów miast, upadek biznesow i gastronomii. Są juz o tym artykuly w necie. Szczegolnie mniejsze miasta takie jak Gdynia. U nas za 10 lat też o tym pomyślą. Albo i nie.

      • 17 11

      • LOL - akurat jest odwrotnie (3)

        we wszystkich zachodnich miastach zwiększają strefy bez-spalinowe
        a taki Paryż podniósł 2x opłaty parkingowe wokół centrum

        • 11 12

        • Praktycznie w kazdej zachodniej metropolii walczy sie z autami w centrum. A przeciez jest ich znacznie mniej niz u nas. Konkretnie w Berlinie 1/3 w odniesieniu do liczby mieszkancow.

          • 8 4

        • Odwrotnie to bylo.

          Ale im się skonczylo.

          • 3 4

        • Paryż ma duże parkingi pod miastem, wyjeżdzasz schodami w centrum...u nas nie ma nic z tych rzeczy, wiec

          co to za porównanie?

          • 0 0

      • Jest wprost przeciwnie. Woonerf jest coraz popularniejszy.

        • 6 6

      • Co ty koleś gadasz bzdury jak propaganda

        komunistyczna ? Tylko ty tam bywasz na Zachodzie ?

        I co ty czytasz ? Szmatławce Konfederacji ?

        • 1 0

    • lewackie pomysły które niszczą życie w centrum

      • 11 10

    • (7)

      Może dotrzeć komunikacją miejską? Rozwiązuje kilka problemów:
      - spalin w centrum,
      - hałasu w mieście,
      - problemów z parkowaniem,
      - kierowców, którzy wypili "tylko jedno piwo",
      - 6 (słownie: sześć) minut spacerem od Dworca Głównego i okolicznych przystanków autobusowych to tyle samo, co z parkingu a i może dobije brakujące kroki dla tych, co zapomnieli, do czego służą nogi.

      • 9 13

      • w Polsce kierowców, którzy wypili "tylko jedno piwo", nie spotyka nic złego - przynajmniej nie na tyle by sie bać

        a za jazdę bez prawka - tylko 500zł mandatu

        • 3 2

      • Fantazjuj dalej, ja zjem tam gdzie mogę zaparkować. Czyli w Sopocie. (5)

        • 11 3

        • (3)

          Tak, na pewno. Tam jest tanio pod każdym względem.

          • 2 1

          • Wolę wydać krocie na jedzenie niż na parking (2)

            • 6 1

            • (1)

              Tylko, ze to w Gdyni jest - paradoksalnie - wiekszy wybor restauracji i knajpek wszelkiego rodzaju.

              • 1 3

              • Tak, w Gdyni jest większy wybór lokali - tych zamkniętych ...

                Brawo za zniszczenie biznesu

                • 7 2

        • A gdzie parkujesz ? Na Monciaku ?

          • 1 0

    • w Sopocie też nie można parkować na Monciaku (1)

      w Gdańsku na Długiej też jakoś nie ma parkingu...

      • 8 3

      • co to za porównanie??

        Szeroki Deptak i pełno uliczek dookoła wraz z parkingami koło kościoła i pod hotelami?? co brałeś że porównujesz tętniący życiem Sopot do śpiącej po 21 godzinie Gdyni?

        • 0 0

    • I nie uczą się na błędach - Świętojańską i 10 Lutego

      Już załatwili ...

      • 16 5

    • Zapytaj tych, co siedza na Wajdeloty :D

      • 3 1

  • Panie Marku pan do pracy rowerem czy komunikacja? (2)

    Bo chyba nie trującym autem?

    • 64 1

    • Łucuk ma kierowcę

      i służbową skodę - parkuje za darmo, wjeżdża gdzie chce

      • 17 1

    • Na pewno nie autem, gdzieżby autem, jakim autem ?

      Marek tylko rowerem, każdy Piesiewicz zaświadczy.

      • 11 2

  • Dobijanie bizesów cd.

    • 38 4

  • Słupki na drodze (3)

    Jak mozna projektować (zatwierdzić) słupki na ulicy oddzielające auta od ścieżki rowerowej! Każdy upadek to poważne urazy smierć nadzianego na nie rowerzysty!!!

    • 44 4

    • To musiał wymyślić jeden rowerzysta, a zatwierdzić drugi. Pewnie Piesiewicz z Oficerem :) (1)

      • 8 1

      • Piejesz nienawiścią do Piesiewicza "udaczniku"

        życiowy ?

        • 0 0

    • No i ciekawe, jak zajdzie potrzeba wjazdu straży pożarnej. Będą te słupki wyrywać, czy zrobią wszystkie chowające się w podłożu "na pilota"? :P

      • 3 0

  • Przez ostatnie 20 lat pompowano kasę w promocję zamiast budować i naprawiać drogi. (4)

    • 39 5

    • wydatki na infrastrukturę drogową to po edukacji największa pozycja w budżecie miasta (2)

      • 3 1

      • Mówisz o wydatkach na farbę do malowania buspasów? (1)

        • 4 1

        • A coś masz do buspasów ? Ty się ciesz,

          że wożą ludzi, bo inaczej ci ludzie kupią auta i wtedy popołudniowe korki na Obłuże i Witomino będą się zaczynać w centrum.

          • 1 1

    • I nadal się pompuje. Tym razem dali zarobić

      wysokim obcasom extra - Agorze.

      • 0 0

  • (1)

    Środki z polskiego ładu bu ha ha ha ha - winszuję pogody ducha

    • 18 9

    • A czy totalnym mówi coś budżet państwa? Pytanie retoryczne bo nie wiecie co to i to widać PO wydatkach w Trójmieście.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane