• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • jest zle a UM Gdynia zrobi, ze bedzie jeszcze gorzej....

    • 5 0

  • Ręce precz od naszej ulicy -

    To nie o remont i poprawę ulicy chodzi Naszym Władcom . Im chodzi o likwidację wszystkich miejsc parkingowych . Na Starowiejskiej słońce jest tylko momentami i to latem . Ogródki i ławeczki - jesienią i zimą to dziwne pomysły . Można w prspektywie czasu zobaczyć przebudowaną Abrahama -
    pustka . Remont za 5 milionów . słupki w osi jezdni - chore pomysły . Na Starowiejskiej nie ma słońca i
    ławeczki dla meneli się nie przyjmą . Doprowadzicie do tego że nasze miasto i um gdynia przejmie PIS .

    • 6 0

  • żenua... Takie miejsce i taka lipa...

    nic dziwnego ze kolejne lokale sie zamykaja

    • 3 2

  • gdynia

    Brak mi informacji co robi nasza ulubiona vic Gruchała- Gruszecka Lotnisko załatwiła co ma jeszcze w planie

    • 6 2

  • konsultacje

    Brak kosultacji z mieszkancami w wielu spraw ważnych dla mieszkancow Prezydenci nie potrzebują konsultacji z mieszkancami Oni wiedzą najlepiej głupi lud to kupi

    • 6 2

  • Czy (8)

    Pracę wykona firma MTM? Zajmijcie się północą Gdyni a nie tylko śródmieście i Chwarzno -Wiczlino

    • 87 15

    • (2)

      Wiczlino 18 wiekiem trąci, brak wody, kanalizy, gazu i dróg. Gdzie tu widzisz inwestycje? Nie mówię o deweloperskich osiedlach. Poza nimi też ludzie mieszkają.

      • 9 1

      • (1)

        Tak sobie wybrali i do tego doprowadzili swoje rezydencje.

        • 0 2

        • Ciekawe ile widziałeś tych rezydencji. Zazdrość przez ciebie przemawia i brak rozeznania w terenie na temat którego się wypowiadasz.

          • 0 0

    • Od 15 lat pierdzielisz o tym mtm (4)

      A od 15 lat mtm bardzo rzadko wygrywa jakiekolwiek przetargi w Gdyni.

      • 1 13

      • MTM nawet jak przegrywa przetarg to dostaje zlecenie. (3)

        Pętla na Fikakowie - mówi ci to coś?

        • 5 2

        • To stań do przetargu, może wygrasz ! (2)

          • 4 1

          • Oczywistym jest, że nie wygra.

            Właśnie o tym pisał.
            Wygra MTM.

            • 2 0

          • pan z sosnowca moze, owszem, stanąć do przetargu, ale jako mieszkaniec

            od urodzenia, wiem jakie są realia przetargów w gdyni, i jakie są realia zatrudniania w instytucjach. osobiście odradzam, chyba że ma właściwe geny i zdolności towarzyskie

            • 2 0

  • Starowiejska

    Tylko takie badziwie na złość mieszkańcom tylko za szkodnika łucyka.Ludzie zmobilizujcie się i zróbcie porządek ze szkodnikiem.Ten Pan cofnie Gdynie do średniowiecza>panie Łucyk może powozy konne wprowadzi Pan w Gdyni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 0

  • Parkig

    Wnioskuje Panie Lucyk zlikwduj parking Przy Urzędzie Głównym prosimy o ławeczki i stolik z parasolami

    • 9 0

  • W Hamburgu na wszystkich bocznych uliczkach parkują samochody i nikomu to nie przeszkadza.

    Nikt też tam nie montuje progów zwalniających na głównych ulicach, ale tam nie rządzą idioci tylko fachowcy. Głosu społeczniaków nie bierze się pod uwagę.

    • 7 0

  • parkowanie

    Na ul 10 lutego są urzędy-wydziały z których korzystają również inwalidzi starsi Panie Szanowny Prezydencie W.Szczurku gdzie w/w osoby mogą parkować

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane