• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie parkingi dla mieszkańców? (2)

    I chodniki odśnieżcie. Czas zmienić władze w Gdyni. Pan Szczurek, Łucyk, Guc już się tu zasiedzieli.

    • 19 6

    • na prywatnym terenie powinni mieć. (1)

      tereny miejskie to nie złomowiec do przetrzymywania prywatnych gratów.

      • 1 6

      • Rowerów też. Wolę ładna brykę na parkingu niż jakiegoś zloma miejskiego. Przecież to szpetne jest

        • 1 0

  • Coś ci rowerzyści zaczynają się za bardzo rozpychać w mieście. (3)

    • 19 4

    • i dobrze. (1)

      obecnie 90% przestrzeni terroryzują kierowcy

      • 1 5

      • Aktualnie jest dokladnie odwrotnie

        • 1 0

    • Ja zawsze dmuchnę im na niebiesko z mojej Lagunki

      • 1 0

  • Kto tak chciał? Pieiewicz i kto jeszcze? (1)

    • 15 0

    • On wystarczy za wszystkich. Zamiast drugiej Japonii będziemy mieli drugą Kopenhagę

      • 1 1

  • Mieszkańcy (6)

    A gdzie mają parkować mieszkancy ulicy Starowiejskiej? Ktoś o nich pomyslał?????

    • 18 4

    • a kogo to ma obchodzić? (3)

      prywatny samochód, prywatny problem

      • 1 5

      • Twój prywatny rower to twój prywatny problem. (2)

        Trzymaj więc go u siebie na balkonie, a nie na klatce schodowej.

        • 4 2

        • Tak właśnie robię (1)

          • 2 2

          • i lepiej nie przyjeżdżaj do centrum

            • 0 0

    • na wykupionych miejscach parkingowych (1)

      • 1 4

      • ...które likwidują.

        • 7 1

  • nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne = potencjalnie zagrożenie! (1)

    nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne = potencjalnie zagrożenie! "Gratuluję" podejścia do tematu i użycia słów, czyli co ludzie siedzący w ogródkach i siedziskach mają stopować rozpędzone auta?

    • 30 3

    • Takie właśnie koncepcje mają wizjonerzy miasta Pan Piesiewicz i Łucyk

      • 2 0

  • Nie widzicie że centrum umiera (2)

    Wszędzie deptaki zamiast ruchu samochodowego. Centrum umiera!

    • 33 6

    • chyba wszędzie giełda samochodowa (1)

      zamiast ludzi

      • 3 8

      • Umiera centrum, nie przez samochody ale przez pomysły społeczników i władz miasta

        • 3 1

  • Inwestycja z rozmachem niczym (4)

    Łucykowo Piesiewiczowy woonerf na ul. Pawiej.
    Strata pieniędzy. Niestety Pan Piesiewicz jest ekspertem od wszystkiego i niczego. Efekty jego prac widać gołym okiem

    • 36 9

    • Ten Piesiewicz to rządzi Gdynią? (3)

      • 5 2

      • udaje opozycję. wyraziście reprezentuje radykalne poglądy prorowerowe. pełni rolę bezpiecznika dla samorządności (2)

        "głosujcie na szczurka, bo patrzcie jaka jest alternatywa"

        • 5 3

        • Rowerowy to on nie jest, raczej pieszy (1)

          • 0 0

          • On jest szkodnikiem, każdy to widzi

            • 0 0

  • czyli kolejny etam niszczenia centrum, wywalania biznesu z gdyni (6)

    i marginalizacji miasta, co doprowadzi do wyludnienia centrum zarówno biznesowo jak i turystycznie. Na całej ulicy zlikiwdują nieliczne miejsca postojowe. Niech ktoś to zatrzyma!!

    • 51 11

    • Ograniczenia dla samochodów (5)

      Będą coraz większe, rząd szykuje opłaty od wjazdu autem do miasta. Przyzwyczajaj się, że nie wszędzie wjedziesz samochodem. Wbrew temu co piszesz wszędzie na świecie w miejscach o ograniczonym ruchu samochodów sklepy i knajpy mają się bardzo dobrze.

      • 1 9

      • A.moze zamiast zakazywać wjeżdżać samochodami do.miasa, może ktoś wreszcie doprowadzi centralne ogrzewanie na Działki Leśne?

        • 0 0

      • Pod warunkiem, ze

        możesz zostawić samochód w pobliżu tych miejsc lub dojechać tam komunikacja miejska. To co wymyślają władze Gdyni jest komiczne...

        • 0 0

      • Nie jest to prawda. Świętojanska już umarła. (2)

        • 6 1

        • Świętojańska odżywa powoli dzięki uspokojeniu i redukcji ruchu samochodów (1)

          • 0 8

          • odżywa? byłem wczoraj po 21. ludzie pewnie siedzieli na woonerfie, bo nikogo nei spotkałem.

            a przepraszam. była starsza pani z psem.

            • 8 0

  • a wiecie, ze zaklady uslugowe juz uciekaja ze srodmiescia? (6)

    czy sie to komus podoba czy nie, klienci jezdza samochodami. niewazne teraz dlaczego. wazne ze jezdza. nie ma gdzie stanac albo jak dojechac, nie ma klientow, wiec biznesy sie wynosza do innych dzielnic, gdzie to jest mozliwe.

    efektem tej podworkowej inzynierii spolecznej bedzie pustynia w centrum. zreszta moze o to chodzi, nie wiem.

    • 69 9

    • Zakłady usługowe (2)

      To uciekają przez pazerność kamieniczników i minimalizację kosztów.

      • 1 5

      • ceny wynajmu w dzielnicach sąsiadujących z centrum są prównywalne. (1)

        jeśli prowadzisz np zakład kosmetyczny (a znam dobrze 3 takie pzykłady) to widzisz, że klientki przyjeżdzją samochodami. nie mają gdzie stanąć to wybierają konkurencję. wobec tego właściciele decudują się na zmianę miejscówki.

        czyli cała klimatyczność centrum to de facto przerzucenie ruchu samochodowego do innych dzielnic, albo nawet ościennych miejscowości. no ale oczywiście wiemy, ze nie o żaden klimat tu chodzi, tylko o duże interesy dużych graczy.

        • 7 2

        • Ciekawe ile powstanie rentownych barów i restauracji na całej Świętojańskiej ?

          • 0 0

    • Chyba właśnie o to chodzi. (2)

      Szykuje się tam strefa mieszkań do wynajęcia. Turystom nie są potrzebne usługi tylko knajpy

      • 4 5

      • wobec tego ciekawe pytanie (1)

        Czy zarząd i rada miasta to jest zarząd prywatnego kurortu czy przedstawiciele wybrani przez mieszkańców Gdyni, przez nich opłacani po to żeby reprezentowali ich interesy?

        • 4 2

        • Otóż to. Mam identyczne przemyślenia

          • 2 0

  • Handel na Świętojańskiiej zaorany, 10 lutego zaorany,teraz czas na Starowiejską. (25)

    Najbliższy dostępny parking w Rumii.
    Skorzystaj z super innowacyjnego roweru cargo.

    • 181 25

    • (1)

      Im mniej parkingów w centrum tym lepiej dla was małotrójmiejskich golfiarzy i passatowcow - autobus albo SKM i zapraszamy na łykendowe imprezy.

      • 2 3

      • I tak powstanie zupełnie pusta.ulica,

        • 0 0

    • No tak (21)

      Bo jak na Swietojanskiej każdy stawał jak się chce to był kraina mlekiem i miodem płynąca! Przeciwnie. Lata 2007-2012 (przed otwarciem riviery!) były najgorsze dla tej ulicy. Własnej wtedy królowały banki i apteki. Polacy i tak nie maja w zwyczaju robić zakupów na ulicy jak w zachodnich krajach i jechało się do Bałtyckiej czy Klifu. Teraz właśnie ta ulica odzywa. Może pandemia namieszała, ale zaczyna dominować gastronomia i jest naprawdę ok. A i do sklepu można iść - ecco, tiger, Douglas, Empik.

      • 21 23

      • Co za bzdury. Co trzeci sklep na Świętojańskiej jest zamknięty. Wtedy przynajmniej banki i apteki były czynne

        • 0 0

      • (4)

        niestety zniszczono swietojanska otwarciem riviery. galerie handlowe w centrach miast to rak. takie galerie powinny byc tylko i wylacznie przy obwodnicy

        • 9 16

        • Galerie powinny być budowane jeszcze większe (1)

          Mamy zimny ,śnieżny klimat kto ci będzie chodził grubo ubrany i opatulony od sklepu do sklepu caly spocony w sklepie a na zewnątrz przewiany i chory.Wlaśnie tak jest na Świętojańskiej i innych ulicach, na zewnątrz minus 10 a w butiku plus 25 .Sprzedawca to sobie tam siedzi w krótkim rękawku ,a kupujący wchodzi opatulony i zaraz jest caly zgrzany.A w galeri wjeżdżam sobie samochodem do garażu ,rozbieram grube kurtki i swetry i idę sobie do wszystkich sklepów ubrany stosownie do temperatury otoczenia,mając na miejscu prawie wszystko.Powinni robić jeszcze większe galerie gdzie byłoby wszystko łącznie z basena mi,lodowiskami,kręgielniami,boiskami,kinami ,palmiarniami,ogrodami zimowymi,fontannami,akwariami i innymi przybytkami potrzebnymi do życia.Mamy 7 miesięcy zimna i takie molochy pod dachem zawsze mają przyszłość i są wygodniejasze dla mieszkańca i klienta.Jeszcze raz powtarzam nikt przy zdrowych zmyslach nie będzie co 10 minut wchodził do małego butiku i co chwila się rozbierał z grubych ciuchów żeby się nie przepocić.To jest po prostu awykonalne ,nawet jak by w butikach były szatnie i tak wybieram galerię ,im większa i ma więcej atrakcjido zaoferowania tym lepiej

          • 3 2

          • przecież ludzie głosują nogami

            gdyby nie chcieli robić zakupów w galeriach to by tam nie chodzili i galerie by padły! A co nie otworzyli to tłumy jeszcze większe.

            • 2 0

        • Riviera nie ma nic do swietojanskiej (1)

          wrecz przeciwnie, jej bliskość może być atutem - gdyby tylko to dobrze wykorzystać. Duży parking, tak naprawdę od swietojanskiej oddziela riviere jedynie tunel pieszy

          • 3 10

          • oddziela? chyba płynnie łączy (bez sterczenia w oczekiwaniu na zielone światło).

            • 4 0

      • zgadza się - choc to czym handluja zależy od włascicieli sklepów

        tak zwane butiki były dobre za PRLu - potem po prostu chciano drogo za chłam, który w obecnej Polsce juz nie jest kupowany

        ostatnio pozytywnie zaczął się zmieniac charakter ulicy w stronę gastronomii - kawiarnie, restauracje - no ale teraz mamy ma ły problem z powodu covid-19, który według narodowych patridiotów jest spiskiem

        • 0 1

      • (12)

        Ok.? Przejdź się Świętojańską w obie strony i policz puste lokale! W tym Twoja gastronomia, która "dzięki ogromnym" dotacjom PiS ma się "świetnie".

        • 19 12

        • Puste lokale (5)

          To wina pazernych kamieniczników i Januszu biznesu. Co ma do tego polityka miasta?

          • 6 9

          • Pazerni wlasciciele rozpuszczeni przez banki to jedno, a brak mozliwosci sprawnego dojazdu w poblize to drugie. Jesli najblizszy parking mam kolo teatru albo pod Batorym, to w zyciu nie pojde na sama gore Swietojanskiej. Bo jesli mam tam isc na piechote to wole pojechac autem do Riviery. Mieszkancy takich ulic jak Swietojanska czy Starowiejska darli mordy, ze glosno, ze nalezy ograniczyc ruch itp, a zaraz beda mieli pretensje, ze do najblizszego sklepu musza jechac autobusem. Tym miastem bez watpienia rzadza idioci ale oddanie go jeszcze wiekszym d**ilom z PiSu byloby jeszcze wiekszym bledem.

            • 7 4

          • jeżeli miasto nie ma wpływu na to co sie dzieje w mieście, to po co jest 1000 urzędników? (3)

            • 10 1

            • A co niby mają zrobić? (2)

              Czynsze ustalać odgórnie jak za komuny?

              • 4 2

              • jeśli nie mają co robić to rozwiązanie jest chyba oczywiste. założysz się że 300 osób wykonałoby tę samą pracę? (1)

                a 700 mogłoby na własnej skórze zaznać życia przeciętnego gdynianina.

                • 3 0

              • Wyobraź sobie, że urzędnicy mają zupełnie inną pracę.

                Może w Twojej firmie powinni wywalić połowę pracowników, bo nie zajęła się utrzymaniem dróg, albo czymś innym, co do niej nie należy?

                • 0 1

        • A czy ja mówię ze ma się swietnie? (4)

          Mimo to ciagle się coś otwiera.

          • 9 5

          • (3)

            I zaraz zamyka . Max jeden sezon i zamykamy . Gdynia to pustynia po 20 godzinie

            • 18 4

            • No tak

              Bo jakby były wszędzie miejsca postojowe to by nocne życie kwitło. Sorry, ale to chyba tak nie działa.

              • 5 7

            • I dobrze. Sopot taka pustynią nie jest i wszystkim to bokiem wychodzi.

              • 4 2

            • więc zastawmy ją autami i przeróbmy na komis samochodowy

              z pustyni po 20 zrobimy złomowisko 24h

              • 10 7

        • puste lokale są tez na Monciaku i Długiej. Ostatnio gdzieś czytalem że w Warszawie na Nowym Świecie jest rekordowa liczba pustostanów. Takie czasy.

          • 5 3

      • Ooo, super. 4 sklepy na krzyż. Polacy chodziliby do sklepów ulicznych gdyby nie wciśnięto ich do galerii handlowych, bo taki był rzut kapitalizmu

        • 2 2

    • Rumi - jedno i. Co do reszty, pełna zgoda.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane