• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Marynarki Wojennej na sprzedaż. Czy trafi w zagraniczne ręce?

Michał Lipka, Robert Kiewlicz
9 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Od tego czasu zakład nie jest w stanie wyjść z niekorzystniej sytuacji. Na zdjęciu wodowanie i chrzest okrętu patrolowego ORP Ślązak. W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Od tego czasu zakład nie jest w stanie wyjść z niekorzystniej sytuacji. Na zdjęciu wodowanie i chrzest okrętu patrolowego ORP Ślązak.

Stocznia Marynarki Wojennej zostanie wystawiona na sprzedaż. Czy zakończy to wieloletnią, niejasną sytuację zakładu? Na razie wiadomo, że o aktywa stoczniowe powalczy z pewnością Polska Grupa Zbrojeniowa. Zainteresowanie SMW wyraziła też już kilkakrotnie holenderska Grupa Damen, a i strategiczny partner stoczni, niemiecka firma TKMS Marine Systems GmbH, naciska na zakończenie niejasnej sytuacji, w jakiej znajduje się zakład.



Jak oceniasz modernizację Marynarki Wojennej RP?

O tym, że polska flota pilnie potrzebuje nowych jednostek, mówić głośno nie trzeba. Nie milkną głosy o tym, że w niedługim czasie, jeśli nie zostaną podjęte wiążące decyzje, najlepszym pod względem technicznym polskim okrętem będzie ORP Błyskawica. Dlatego też wielu pasjonatów spraw morskich ucieszyło się, gdy wojskowi przedstawili plany budowy nowych okrętów projektu Czapla i Miecznik. Przypomnijmy - pierwszy z nich ma być około 100-metrowym patrolowcem do zwalczania min, którego jednym z głównych zadań ma być neutralizowanie wszelkiego zagrożenia podwodnego (od min po podwodną dywersję).

Drugim natomiast ma być całkowicie nową jednostką czyli okrętem obrony wybrzeża, który ma wykrywać i neutralizować cele nawodne, podwodne, lądowe i lotnicze w rejonie swojej bazy. Plany jak widać przedstawiały się naprawdę ambitnie, ale w ostatnich dniach pojawiła się wiadomość, że Inspektorat Uzbrojenia, który odpowiedzialny jest za proces pozyskiwania uzbrojenia dla polskich sił zbrojnych zamknął postępowanie dotyczące budowy wspomnianych wyżej okrętów. Warto tu zaznaczyć, że już w lipcu 2016 roku generał Adam Duda, szef Inspektoratu wskazywał, że zlecenie budowy nowych jednostek konsorcjum, którego jednym z liderów miała być Stocznia Marynarki Wojennej, związane jest z dużym ryzykiem.

Stocznia od lat w upadłości

O problemach samej Stoczni Marynarki Wojennej pisaliśmy już wielokrotnie na łamach naszego portalu. Przypomnijmy tylko, że zakład z trudnościami zmaga się praktycznie od 2006 roku, kiedy to po raz pierwszy dwukrotnie tracił płynność finansową. Od tego czasu sytuacja nie tylko nie uległa poprawie, ale znacznie się pogorszyła. W grudniu 2009 roku gdański sąd rejonowy ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej. Dwa lata później, dokładnie 7 kwietnia 2011 roku upadłość z możliwością układu z wierzycielami zmieniono na postępowanie obejmujące likwidację zakładu. Sytuacji dodatkowo nie poprawiał fakt nieustannie przedłużającej się budowy korwety ORP Ślązak (z czasem przemianowanej ostatecznie na patrolowiec) czy też również znacznie przedłużający się remont największego polskiego okrętu podwodnego - ORP Orzeł (jak się niedawno okazało, kosztorys napraw jednostki był mocno niedoszacowany przez stocznię).

SMW trafi pod młotek

Według specjalistów, jednym z głównych problemów stoczni są błędy w jej zarządzaniu. Podjęte przez menadżerów działania polegające na m. in. na restrukturyzacji majątku zakładu czy też cięciach w zatrudnieniu przynosiły jedynie przejściowa poprawę. Pojawiło się co prawda światełko w tunelu, gdyż według przedstawicieli rządu Stocznia Marynarki Wojennej miała wejść w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ale na zapowiedziach się skończyło. Wszystko zmieniło się kilka dni temu, gdy rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku - Rafał Terlecki - ogłosił, że w najbliższym czasie na wniosek syndyka Stocznia Marynarki Wojennej ma zostać wystawiona na sprzedaż. Na chwilę obecną w stoczni trwa wycena majątku, którego sprzedaż ma pomóc w uregulowaniu wszystkich zobowiązań. Co istotne, sam przetarg ma mieć formę otwartą, czyli że będą mogły brać w nim udział nie tylko polskie firmy. Zainteresowanie zakupem podobno już wyraziła jedna z zagranicznych stoczni.

Damen i PGZ chętni na stoczniowe aktywa

W czyje ręce ostatecznie trafi Stocznia Marynarki Wojennej, jak na razie nie wiadomo. Wiadomo jednak, że na właściciela stoczni naciska jej strategiczny partner w programie Miecznik i Czapla - niemiecka firma TKMS Marine Systems GmbH. Niemiecki koncern niepokoi przedłużająca się niepewna sytuacja stoczni. Pojawiły się też nieoficjalne informacje o tym, że ofertę na zakup aktywów stoczniowych miała złożyć holenderska Grupa Damen. Taka oferta ostatecznie nie wpłynęła (w pierwszej wersji artykułu podaliśmy, że Damen złożył ofertę na zakup SMW).

W trakcie tegorocznych targów Balt Military Expo w Gdańsku koncern Damen zaprezentował nawet dwa projekty dotyczące korwety i okrętu patrolowego, które ma zamiar zaoferować polskiej Marynarce Wojennej RPw ramach programu Miecznik i Czapla. Trzecim i chyba najpewniejszym graczem w walce o SMW jest Polska Grupa Zbrojeniowa. PGZ wyraziła już kilkakrotnie zamiar nabycia pakietu akcji Stoczni Marynarki Wojennej od syndyka, stanowiącego ponad 99 proc. jej kapitału zakładowego. Pozostałymi akcjami dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej.

Co dalej ze Ślązakiem?

Nieciekawa sytuacja w SMW może wpłynąć na i tak już bardzo opóźniony termin zakończenia budowy jednostki ORP Ślązak. Budowa ORP Ślązak trwa już od 2001 roku i według najnowszych szacunków ma być ostatecznie skończona w połowie 2018 roku (czyli po prawie 17 latach!). Nie wiadomo, czy tak się jednak stanie - coraz liczniej zaczynają pojawiać się głosy, że niedokończoną jednostkę trzeba jak najszybciej sprzedać, by choć w części pokryć stoczniowe długi. Pod znakiem zapytania stanął również los Miecznika i Czapli. Zapewne gdy skończy się proces sprzedaży Stoczni Marynarki Wojennej, zapytania o ich budowę zostaną rozesłane raz jeszcze do nowych oferentów. Kiedy jednak to wszystko się zakończy - nie wiadomo. A do tego czasu nie pozostaje nam nic innego, jak tylko podziwiać ORP Błyskawica i mieć nadzieję, że niebawem dołączą do niej dużo młodsze, nowe jednostki.

Wodowanie ORP Ślązak.

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • To może zlikwidujmy (4)

    nasze wojsko. Wystarczy zatrudnić najemników i tyle.

    • 107 20

    • A żebyś wiedział (1)

      Na jednego żołnierza USA przypada kilku pracowników cywilnych (w tym ochroniarzy, kierowców, specjalistów od sprzętu, logistyki etc.) z firm wybranych w przetargach.
      Norwegia za kwotę nieco większą niż "Ślązak" ma nowoczesną flotyllę fregat patrolowych zbudowanych w Korei.
      A my wciąż wierzymy w XVII wieczną doktrynę, że "kupując polskie wspierasz Polskę" co jest wierutną bzdurą i każdy kto potrafi przeprowadzić dedukcję na poziomie dziecka lat 7 to obali w 5 minut.
      Wierzymy w nacjonalizm i jestesmy za to codziennie karani.

      • 1 4

      • Gdyby Polacy działali tą doktryną to już byśmy poziomem zbliżali się do zachodu. Niestety markety zachodnie, pensje głodowe i jeszcze większość produktów to zachód. Co z tego wychodzi, każdy widzi

        • 1 0

    • najlepiej Kurdow .

      • 0 0

    • Radek sikorski mowil, ze armia najemna jest drozsza od wlasnej, wiec lepiej nie planuj nam nic i idz zrobic se kanapke

      • 3 3

  • Dawny dwór Olszynka uratowali, (8)

    a stoczni nie potrafią uratować ?

    • 38 9

    • jasne

      a dwór w Olszynce nie został sprzedany a oddany w użytkowanie na 50 lat a remontują go protestanci, zanim napiszesz sprawdź

      • 0 0

    • (1)

      to jest na zasadzie, macie patrzcie jaka ta nasza jest polska piekna i ją uratowaliśmy na przykładzie Olszynka a ze stocznią będzie tak jak z wiekszoscia która jest już w rekach prywatnych przedsiebiorcow z z zagramnicy (patrz lotnisko Gdansk) bezprzesadnie napisze ze po tym co polskie pozostal samolocik OLT ze słynnej afery amber gold i imie patrona, sa tez polscy pracownicy (tania narodowa sila robocza), tak w stoczni pozostanie dźwig, pomnik i przetarf dla polskiej armii a pracowników to pewnie wezma z ukrainy i t.p.
      rzygac się chce każdego dnia

      • 3 4

      • O czym ty bredzisz? Jakie lotnisko jest w obcych rękach?

        • 0 0

    • Dwór Olszynka to jednak własność miejska (4)

      a stocznia MW - państwowa ;P
      Stocznię Gdańską też za władania PiS sprzedali, takoż zakłady w Mielcu (lotnicze) i całą masę innych tylko kto o tym pamięta?... czego się tkną to spartolą, a durna gawiedź jeszcze na nich głosuje, ech!

      • 2 1

      • chyba jednak Świdnik... (3)

        Mielec to peło

        • 2 2

        • Czy aby na pewno? (2)

          16 marca 2007 roku Agencja Rozwoju Przemysłu sprzedała 100% udziałów PZL Mielec.
          Świdnik sprzedano jakoś na początku 2010 r.

          Uzupełnienie: Agusta Westland (to oni kupili zakłady w Świdniku) - firma współpracowała z PZL-Świdnik od 1996 r. Koncern był zainteresowany kupnem polskiej fabryki śmigłowców od wielu lat i już w 2007 r. zdobył ponad 6 proc. udziałów spółki ze Świdnika odkupując akcje pracownicze.

          • 3 0

          • masz rację, przepraszam: (1)

            Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu nie zostały sprzedane za rządów Platformy. W marcu 2007 roku Agencja Rozwoju Przemysłu w imieniu Skarbu Państwa sprzedała 100% udziałów w fabryce. Zakłady trafiły w ręce amerykańskiej spółki United Technologies Holdings S.A.; w ramach koncernu stały się wtedy spółką zależną Sikorsky Aircraft Corporation. Wszystko to działo się za rządów Jarosława Kaczyńskiego.

            • 1 0

            • Kazda wizyta Prezydenta Polski w USA to jakis prezent dla Jankesów

              takim prezentem byl Mielec spuszczony przez PIS za psie pieniądze.
              Wczesniej prezentem było zamówienie F-16 bez części zamiennych i ofsetu.

              • 0 0

  • (21)

    Kurcze pieczone za rządòw PIS-u stocznia ma być opylona zagranicznemu kapitałowi? Na rany Chrystusa cud!!!Dodam ,ze pamiętam jak stoczniowa solidarność paliła opony pod urzędem marszałkowskim aby Ukrainiec kupil stocznie Gdańsk i co sie stalo ze stocznią Gdańsk wszyscy wiemy.Pan Morawiecki ma takie plany gospodarcze więc trochę szkoda opylać stocznie mozna by tam Polską flote odbudować...hihihihihi!

    • 158 30

    • czytaj ze zrozumieniem....stocznia padła w 2011 teraz syndyk wystawia ją na sprzedaż (1)

      Oby nie poszła w niemieckie czy holenderskie łapy, pewnie od dawna syndyk robił przymiarki kto da lepszą łapówę.....a tu klops Antoni wtrynił się ze swoją polską grupą zbrojeniową.....uuuuu to smutne gdy trzeba będzie łapówy zwracać
      btw a inwestor katarski się nie pojawił?

      • 12 14

      • jasne

        Ta Antoni załatwi: mielismy mieć 50 śmigłowców i 6 mld ofsetu a bedzie 6 maszyn i 0 kasy hahaha i tyle będzie ze stoczni jak polska grupa kupi ludzie pis nie ma kasy, poszło na kiełbasy

        • 2 1

    • (11)

      Może Jaworski, rekin biznesu stoczniowego, kupi?

      • 41 6

      • moze Tusk inwestora katarskiego zalatwi? (2)

        Zanim trafi do pierdla

        • 14 18

        • (1)

          Bądz obiektywny Donald Tusk to dobry polityk trochë sepleni fryzure na przelomie lat 80-90 tych miał jak pi**uś-plastuś ale ja osobiście z szacunkiem do Donalda Tuska! Donald Tusk to swojak z Gdańska,Kaszub ,Prus...

          • 6 4

          • znacie sie z czasu gdy drozdzowki Kaczor Donald sprzedawal w przejsciu podziemnym w Sopocie?

            • 3 5

      • Jaworski jest już REKINEM OD UBEZPIECZEN (3)

        • 35 3

        • Już OC podrożało 40 %. A co ciwkawe mimo (2)

          strony w necie, gdzie można sprawdzić on line czy pojazd ma OC, mimo Cepiku 2, na który poszły grube miliony nadal trzeba mieć opłacone OC jeżeli się nie jeździ, bo i wozić ze sobą kwit, bumagu z pieczątką jak za cara.....

          • 12 2

          • (1)

            Tylko w PZU?

            • 4 0

            • Janusze biznesu wyłudzają odszkodowania a później się dziwą że drożeje :))

              • 7 1

      • tylko nie szwabom i ruskim pod przykrywka holenderskiego kapitalu

        • 5 1

      • (2)

        Kuźwa mać kilka lat temu stalem przed bramą stoczni Gdańsk za mostem pontonowym nagle podjeżdżają samochody z Norwegami tymi co mieli kupić stocznie.Ale szybko wyszli i stoczni nie kupili...Opczanośc Boża czuwała...Tak wszyscy pamiętamy jak Pan Jaworski zastał stocznie murowana a zostawił drewnianą...HEHEHEH Stocznia Gdańsk i podpalacze opon i hasła chcemy pracy i kołaczy! Socznia gdańska jest jak lenin od wielu lat martwa ale nadal mozna ją ogladać!

        • 35 4

        • (1)

          Czasem w tym twoim bełkocie można wyczytać coś nawet z sensem. I tak się stało w tych wypocinach. Jestem w szoku.
          Ps
          Jak ręka?

          • 7 2

          • Wiesz co? Tylko ręka Ci w głowie?
            Bez urazy ale zachowujesz się jak napalona milfetka. Takie tanie wpisy jak ręka...

            • 4 7

    • Można jeszcze ?

      Kawałek Bałtyku opindolić , potem część Wielkopolski a potem ?

      To już nie nasza sprawa - to ONI !

      • 4 2

    • A jakby tak Sejm ?

      Wystawić na sprzedaż ?

      I tych wszystkich zawodowych polityków co nigdy karty zegarowej na bramie nie odbili , nie skalali sie praca ?

      • 8 2

    • eeee. osioł jesteś. (3)

      osioł dyżurny, od 4.30 do 3.30
      oczywista szpil...

      • 2 5

      • (2)

        Kilka osòb podpisuje się jako szpilek! Wyluzuj napij się melisy.

        • 5 1

        • melisa szkodzi, nie polecam, (1)

          lepiej nalewkę z pigwy. Tak więc szpilek przepadł wśród wielu podróbek, tak jak produkty chińskie zagłuszyły oryginały.

          • 5 0

          • Ja też ku..a jestem szpilek i co?

            • 0 0

    • Po 17 latach budowy czas już na złomowanie tego co zbudowali, a złomowanie powierzyć tym co budowali i może na 2 lata znowu będzie robota. A stocznia pozostanie nasza.

      • 12 0

  • kupi PGZ

    to pewne i razem ze Szwedami wybudują dla nas 3 OP dla MW..

    • 1 1

  • No i dobrze

    Jedyna szansa bo jak kupi to poważny koncern stoczniowy to będzie konkurencyjne miejsce pracy dla fachowców co wracają z Norwegi albo tych z obozu pracy w GSR

    • 5 0

  • Wielka flota jest nam niepotrzebna, no ale zaplecze musi być.

    Taki kraj przestaje mieć rację bytu. Kiedy nauczyciele - twórcy przyszłej Polski , za Zbrodniarzem z PZN strajkują w dzień pracy i namawiają do niego dzieci i rodziców ? To juz faszyzm , debilizm w najwyższym wydaniu. Że babom w czerni pomieszało się krocze z głową nie jest aż takie grozne.

    • 2 4

  • (4)

    Dlaczego tyle niedoedukowanych lemingów pisze tutaj "PiS sprzedaje"?
    Nie kłamcie!
    Czytajcie ze zrozumieniem!
    W 2011 roku ogłoszono upadłość - czyli rząd Platformy Obywatelskiej doprowadził do upadłości stoczni.
    Syndyk (czyli rodzaj komornika) chce teraz sprzedać stocznie.
    PiS chce aby stocznia pozostała w Polskich rękach dlatego "zainteresowanie" wyraziła Polska Grupa Zbrojeniowa.

    • 22 20

    • (2)

      Sam czytaj ze zrozumieniem manipulancie:

      "Przypomnijmy tylko, że zakład z trudnościami zmaga się praktycznie od 2006 roku, kiedy to po raz pierwszy dwukrotnie tracił płynność finansową."

      Więc to za rządów PiS-u zaczęły się problemy, późniejsze ogłoszenie upadłości było tylko tego konsekwencją.

      • 5 4

      • (1)

        Najwyraźniej rządy POprzedzajace PiS zadbały o to by spółka powoli traciła.
        Dziwne, że bronicie PO gdy czegoś nie zdążyli zrobić w 8 lat ale jesteście "pewni", że PiS dokonało czegoś złego w rok czy dwa.
        PiS zawsze był za pomocą państwa dla spółek strategicznych - PO po tym jak Merkelowa pogroziła palcem zaraz cofali wszystkie dotacje dla stoczni czy LOTu... a co Niemcy?
        Dofinansowywali VW i Audi w złych czasach i problemu nie widzieli!
        Także wszyscy dobrze wiedzą, że to PO lub ludzie z tych samych elit odpowiadają za kolejne upadające państwowe spółki!

        • 3 3

        • Przestań bredzić. Jak coś się złego dziej za rządów PiS, to wina poprzedników, jak za rządów innych opcji, to wina już tego rządu.
          To w 2005 r. SMW została przekształcona w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa i od tego momentu zaczęły się problemy.

          • 2 0

    • Odpowiem Ci - bo lepiej kłamać głośno niż nie mieć żadnych argumentów by móc je wypowiedzieć ze spokojem.
      PO i Nowoczesna czy KOD są już niczym.
      Zero sensu czy programu.
      Pozostaje krzyczeć, krzyczeć i kłamać...

      • 5 4

  • Ciekawe, ile Polska przepłaci

    Będąc szefem Damena lub TKMS Systems dla beki zaoferowałbym astronomiczną cenę, żeby PGZ musiała ją przebić. Bo oczywiście Mieczysław Wielki Zastępca Prezesa Macierewicz wydał już polecenie, by to g...o kupić za wszelką cenę. Po co? Po to samo, gdy dla napicia się kilku litrów mleka kupuje się krowę. I Mieczysław kupi krowę, choćby potem on i jego dzieci musiały po mieście chodzić z krową na postronku.

    • 2 3

  • obronność

    A po co nam jakieś okręty. Wystarczą drużyny Antka z obrony terytorialnej kraju

    • 3 1

  • narodowy majatek

    Stocznia zostanie sprzedana, jeśli trafi za granicę to nadal będzie to "mająatek narodowy", należeć będzie do suwerena, a gwarantem tego jest wicepremier Morawiecki, prawdziwy Polak, katolik i syn Kornela. Kolorowymi wykresami slajdami zaczarował prezesa, "genialnego stratega"

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane