• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Tempo 30 także w Gdyni

Michał Sielski
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu. W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu.

Gdynia przygotowuje się do wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h w Śródmieściu - podobnego, jakie obowiązuje w centrum Gdańska. Przy podobnym projekcie realizowanym na Działkach Leśnych były spore protesty, czy teraz będzie inaczej?



Czy ograniczenie prędkości zwiększy bezpieczeństwo w Śródmieściu?

Ograniczenie prędkości w centrach miast to światowy trend, który ma na celu uspokojenie ruchu w miejscach, w których oprócz samochodów jest też sporo pieszych i rowerzystów. Ostatnio odważnie wprowadzają je gdańscy urzędnicy.

Czytaj także: w Gdańsku aż 70 proc. ulic trafi do strefy Tempo 30.

Takie pomysły wywołują jednak protesty kierowców, którzy sfrustrowani staniem w korkach, mają ochotę jechać nieco szybciej choćby w niektórych miejscach. Dlatego, gdy podobny plan realizowany był w dzielnicy Działki Leśne, mieszkańcy protestowali.

- Nie chodziło im jednak o samo ograniczenie prędkości. Zmiany obejmują też zrobienie jednokierunkowych ulic z dotychczas dwukierunkowych, są też zmiany w geometrii niektórych skrzyżowań, inaczej wytyczane są również miejsca parkingowe. Teraz jednak większość kierowców widzi plusy - przekonuje Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdyni zaczynają się teraz prace nad wprowadzeniem strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Na razie jednak prace koncepcyjne, bo wiadomo, że komentarze wielu kierowców ponownie będą nieprzychylne.

- Ważne jest przeprowadzenie kampanii społecznej, która szczegółowo wyjaśni wszystkim po co i dlaczego taką strefę się w mieście wprowadza - przekonuje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który po centrum Gdyni najczęściej porusza się rowerem.

Na razie jednak nie ma ani środków w miejskim budżecie na taką kampanię, ani nawet konkretnego planu. Jest jednak to, co w Gdyni najważniejsze: zielone światło od prezydenta Wojciecha Szczurka.

- Nie chcemy robić w mieście rewolucji, bo wszystkie kroki należy wykonać we właściwej kolejności. Przede wszystkim jestem przekonany, że może być bezpieczniej, a wcale nie mniej komfortowo. Zwróćmy bowiem uwagę, że po centrum miasta wcale nie jeździmy z większą średnią prędkością. Zbieramy pomysły, tezy do dyskusji, a potem będzie czas na realizację decyzji - mówi radny Samorządności Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • propozycja (1)

    STREFA

    • 0 0

    • ?

      Co zrobiliście z tekstem?

      • 1 0

  • rowerem szybciej sie jeździ niż 30 km/h... (9)

    • 136 10

    • zdrowy człowiek (6)

      na umyśle jeździ w śródmieściu rowerem ze średnią prędkością ca 15 km/godz. Chory , rowerem ca 30 a samochodem ca 80. Liczę, że za pół roku więcej zdrowych ludzi będzie korzystać ze śródmiejskich ulic.

      • 6 28

      • rower jest dla młodych i zdrowych. I w lepszym klimacie. (4)

        Starsi lub chorzy chcieliby jednak korzystać z samochodów.
        A zimą te ograniczenia wzrastają. Może być u nas druga Holandia, pod warunkiem że klimat będzie taki jak w Holandii. I pod warunkiem, że wszyscy będą młodzi i zdrowi.

        • 11 7

        • (2)

          - w Holandii też czasem pada śnieg i deszcz
          - w Holandii też nie wszyscy są młodzi, sprawni i piękni
          - sporo osób starszych używa rowerów ze wspomaganiem elektrycznym
          - jeśli cześć osób (choćby tylko ci młodzi i sprawni) przesiądzie się na rowery, to komfort podróży także tym w samochodach się poprawi (mniejsze korki i problemy z parkowaniem) - miasto przyjazne rowerzystom to miasto przyjazne wszystkim mieszkańcom.

          • 15 8

          • (1)

            w Holandii jest projekt podgrzewanej często uczęszczanej ścieżki(autostrady) rowerowej na wypadek śniegu

            • 6 3

            • to jeszcze projekt

              • 4 0

        • białe kruki

          Wczoraj widziałem jakiegos dziadka na wigry 3...
          To już niemal wymarły gatunek.

          Problemem jest tempo życia i ilość spraw do załatwienia. Rower jest dobry, jak się ma mało obowiązków, albo niezbyt duze odległosci do pokonania. Poza tym rower jest mało odporny na złodziejstwo i wandalizm. Kiedyś jeździłem rowerem do pracy, ale miałem gdzie się przebrać i schować prześmiardłe ciuchy. Kondycyjnie codzienna jazda po kilkanaście kilometrów tam i z powrotem, to nie problem, ale zapachowo, niestety nie do przeskoczenia.

          • 4 4

      • widzę po komentarzach,

        że minister Rostowski bardzo szybko uzbiera 2 miliardy złotych. Jest tu na portalu bardzo wielu chętnych na płacenie podatku od głupoty.

        • 9 4

    • Najlepsze jest to, ze w Srodmiesciu Gdyni nie da sie bezpiecznie dla swojego auta rozpedzic ponad 50km/h (1)

      Ze wzgledu na swiatla co 100m lub kostke brukowa. Wiec w jakim cwlu stawiac znak 30km/h? Ile osob zginelo na drogach w Srodmiesciu? Zero? Chyba wiecej osob zrobilo sobie krzywde na krzywym chodniku niz pod kolami samochodu.

      • 48 7

      • Ale się rozpędziłeś z popierającymi

        szybciej klikacie niż myślicie. Biedacy na umyśle ciągle są jeszcze na etapie rozpędzania.
        Rostowski niebawem wybije to wam z głowy.

        • 1 13

  • dodam jeszcze,że w połączeniu z genialnym pomysłem pana Nowaka za jazdę z prędkością 60 km/h (do niedawna jeszcze uważaną za całkowicie bezpieczną) będą odbierane kierowcom prawa jazdy. Tak wcale nie musi być, przypominam wszystkim jeszcze normalnym ludziom w tym kraju, pamiętajcie, że w Polsce panuje demokracja, a nie monarchia absolutna władza nadana może zostać odebrana, pamiętajcie o tym wrzucając swój głos do urny

    • 3 1

  • SAM SE POLA CZ K U ZAPRACOWAŁEŚ NA TEMPO 30. (1)

    TRZEBA BYŁO JEŻDZIĆ NORMALNIE.

    • 5 5

    • normalnie tzn. jak?

      normalnie to pojęcie względne, teraz normalnie to będzie 30 km/h, a ja w tym niczego normalnego nie widzę. Cytując Sobiesława Zasadę (wybitnego polskiego kierowcę rajdowego): "Prędkość bezpieczna to wypadkowa warunków drogowych, możliwości samochodu i umiejętności kierowcy. Problem w tym, że do tego nie da się stworzyć przepisów! Więc tworzy się je pod 18 latka, jadącego maluchem w deszczu na łysych oponach."

      • 3 2

  • Europejskim trendom mówimy NIE

    Tych europejskich trendów chyba już wszyscy mamy dosyć, z czego tu brać przykład? strefa euro upada, przesadna poprawność polityczna doprowadza do tego, że Arabowie w Wielkiej Brytanii atakują przechodniów za picie alkoholu i ubiór, elektrownie atomowe, węgiel i gaz łupkowy też jest już be, bo nieekologicznie (niech to powiedzą Chinom i USA). Cała ta wspólnota z Europą zaczyna przypominać były blok wschodni z tą różnicą że kiedyś gospodarka była centralnie planowana w Moskwie, a teraz jest w Brukseli.

    • 5 2

  • Polska to jednak chory i dziki kraj. (5)

    Każdego dnia coraz bardziej utwierdzam się w tym przekonaniu.

    • 96 22

    • Uzbieraj trochę kasy i wyjedź na wycieczkę do Zachodniej Europy (2)

      Tam takie rzeczy już dawno zrobili to sobie pooglądasz.

      A w Polsce mamy wysokie statystyki wypadków drogowych i mnóstwo nieznających się krzykaczy którzy nie potrafią jeździć zgodnie z przepisami.

      • 9 4

      • statystyka a interpretacja wyniku (1)

        Statystyki zazwyczaj pokazuja prawdę, ale to co słyszymy, to niestety interpretacje wyników obarczone błędem, którego nie możemy zweryfikować.

        Ciekawe, co by było, gdyby uczestnikom wypadku zbadać wzrok, albo zmierzyć poziom zmęczenia, o ile to możliwe. Mogłoby się okazać, że ludzie z krajów o niższej wypadkowosci maja lepszą opiekę okulistyczną, albo mniej się przemęczają. Przy 30 km/godz kierowcy będa masowo usypiać za kierownicą i wzrosną wpływy z mandatów oraz składki OC z powodu wzrostu liczby stłuczek. Pieszy, w kontakcie z wolno sunącym autem i tak jest narażony na ciężkie urazy.

        • 1 6

        • Jechał 200 na godzinę po pijaku, ale winna była opieka okulistyczna. Seems legit.

          • 1 1

    • W sporej części Europy w centrach miast jest takie ograniczenie

      • 2 2

    • Jaka jest roznica miedzy Polska a Nigeria w zimie?

      50 stopni Celsjusza

      • 19 6

  • To teraz bedzie patrolowka na drugim biegu po swietojanskiej ;)bedzie mozna patrzec na malolatki ;)

    • 0 0

  • Nie obchodzi mnie zdanie pana Bosowskiego i dziwię się dlaczego (4)

    akurat jego wypowiedź wpletliście w ten artykuł.

    • 60 17

    • jestem rowerzysta i niepodzielam zdanie Lukasza z Rowerowej Gdyni (3)

      Lepeij niech sie zajmie wspolpraca z UM w ramach rozwoju i modernizacji sciezek rowerowych, niz ingerencje w ruch samochodow.

      • 31 5

      • Rower jest pojazdem, który służy do jazdy po drogach (2)

        Nie tylko rowerowych

        • 11 4

        • Na prostej rownej drodze jade szybciej niz 30 (1)

          I 90% rowerzystow nie ma predkosciomierza, wiec jak maja sie dostosowac?

          • 6 10

          • Nieznajomość ani prawa, ani prędkości nie zwalnia od przestrzegania prawa właśnie. W dyby, i przepadek spruchomobilu. Idioci na welocypedach.

            • 0 3

  • Dzisiaj jechałem ulicą Swarzewską w Gdyni - tempo 20 i naprawdę kiepsko mi szło... (2)

    Chciałem koniecznie jechać jak na znakach, ale naprawdę niełatwo... wystarczy suszareczka i prawko zabiorą... Masakra... Tak to nie jeździli nawet pierwszymi samochodami na łysych oponach... Idealnie wpisują się w to słowa Sobiesława Zasady:

    "Prędkość bezpieczna to wypadkowa warunków drogowych, możliwości samochodu i umiejętności kierowcy. Problem w tym, że do tego nie da się stworzyć przepisów. Więc tworzy się je pod 18 latka, jadącego maluchem w deszczu na łysych oponach."

    • 5 1

    • (1)

      a ty miałeś kiedyś do czynienia z masakrą?

      • 0 7

      • a ty z myśleniem?

        • 1 1

  • manipulacjia

    w ogóle co za pytania w tym sondażu powinno być kto za kto przeciw a nie jakieś wydumane bezpieczeństwo dajcie ludziom prace to będzie bezpieczniej!!!! ograniczenie na władka w****i wszystkich tak że nawet PiS wygra wybory jak powie że odwoła to cholerne ograniczenie

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane