• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy wolnej jazdy dla hulajnóg elektrycznych. Pomocne czy kłopotliwe?

Mateusz Groen
15 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W Trójmieście są trzy strefy, w których elektryczne hulajnogi na minuty automatycznie zwolnią. W centrum Gdyni, centrum Gdańska i nad morzem w Sopocie, nie pojedziemy nimi szybciej niż ok. 6 km na godzinę.



Czy korzystając z hulajnogi elektrycznej zdarzyło ci się mieć jakiś problem?

Korzystanie z elektrycznych hulajnóg na minuty jest bardzo intuicyjne dla osób na co dzień używających smartfonów i na ogół nie sprawia ich użytkownikom, zwłaszcza młodym, żadnych problemów.

Począwszy od odblokowania urządzenia, przez jazdę, aż po zakończenie przejazdu - wszystko jest w miarę proste i czytelne.

Warto sprawdzić strefę przed przejażdżką



Początkujący użytkownicy muszą jednak pamiętać o tym, że niektórzy operatorzy hulajnóg wyznaczyli dwie ważne strefy, zaznaczone na mapie w aplikacji.

Oznaczone są kolorami czerwonym i żółtym.

Strefa czerwona - tu nie parkuj



Strefa czerwona obejmuje miejsca, w których nie wolno nam zostawić hulajnogi po zakończonej jeździe. Możemy przez nią przejechać lub poruszać się po niej, ale jazdę musimy zakończyć poza nią. W innym przypadku operator hulajnogi może nam naliczyć karę - nawet w wysokości ok. 200 zł.

Strefa żółta - tutaj zwolnisz



Strefa żółta to strefa wolnej jazdy, w której prędkość naszej hulajnogi znacząco i raptownie spadnie. Nieświadomi jej istnienia użytkownicy często mają wrażenie, że ich hulajnoga się psuje lub gwałtownie wyładowuje się w niej bateria. Nic z tych rzeczy.

Standardowa hulajnoga na minuty porusza się z prędkością około 20-25 km na godzinę. Jednak po przekroczeniu granic "strefy żółtej" prędkość urządzenia spada do tempa nieco szybszego chodu ludzkiego, czyli do prędkości 6 km na godzinę.

Ograniczenia zostały wprowadzone przez niektórych operatorów hulajnóg w porozumieniu z władzami miast. Cel: poprawa bezpieczeństwa w miejscach, gdzie jest duży ruch pieszych.

W Trójmieście strefy żółte obejmują trzy miejsca:

  • Gdynia - ul. Świętojańska i 10 Lutego
  • Gdańsk - historyczne śródmieście,
  • Sopot - pas nadmorski od granicy z Gdańskiem do Łazienek Północnych oraz okolice Monciaka

Czytaj też: Złamania, urazy mózgu, krwotoki. Kilka przypadków dziennie po wypadkach na hulajnodze

  • Strefa wolnego ruchu w Gdyni obejmuje ul. 10 Lutego i Świętojańską.
  • Hulajnogi same zwolniają w historycznym centrum Gdańska.
  • W Sopocie ograniczenie prędkości w hulajnogach obowiązuje w pasie nadmorskim i w okolicach Monciaka.
- Strefa ograniczonej prędkości nie jest jednak strefą zakazu parkowania. W strefach o ograniczonej prędkości nadal można zakończyć jazdę - informuje jeden z operatorów hulajnóg, firma Tier.

Strefa potrafi zaskoczyć i sprawić problemy



Mimo że strefy są wyraźnie oznaczone na mapie w aplikacji, to ich granice mogą zaskoczyć. Strefy często są mocno "powycinane" i użytkownik nie zawsze wie, że wjechał w niedozwolony obszar.

Niektóre z dostępnych na rynku hulajnóg, zanim zwolnią informują o tym kilkukrotnym "pikaniem", a użytkownik otrzymuje komunikat na swój telefon komórkowy. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

- Po przejechaniu pod węzłem Kliniczna i będąc przy budynku biurowca C200 hulajnoga raptownie zwolniła. Starałem się ją przepchnąć kawałek, bo myślałem, że się zepsuła. Dopiero po chwili mnie natchnęło, by sprawdzić mapę na aplikacji. Okazało się, że moją hulajnogę będę musiał ciągnąć, aż do wysokości SKM Stocznia. Po przekroczeniu tego punktu, hulajnoga odpaliła na nowo, ale minuty leciały i kilka złotych w plecy - mówi Maciek.

Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych



Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego. Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego.
  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.


Czytaj też: Mandaty dla kierujących hulajnogami. Co wolno, a czego nie wolno na hulajnodze?

Przy parkowaniu powinniśmy zwrócić uwagę, by hulajnoga elektryczna stała jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, pozostawiając dla ruchu pieszych co najmniej 1,5 m.

O autorze

autor

Mateusz Groen

Dziennikarz piszący głównie o rozrywce, kulturze, kulinariach, a czasami również o zdrowiu. Bliskie mu są wszystkie tematy społeczne, w szczególności kwestie okołopsychologiczne i związane z relacjami. Zawodowo również tancerz i instruktor, a prywatnie "koci ojciec".

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • Zwlaniają

    Zwlaniają?

    • 0 3

  • dlaczego tylko tam?

    • 8 0

  • Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
    Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
    Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.

    yo jak pełnoletni czy ponad 10 lat

    • 4 2

  • A Świętojańską można i nalezy jechać po drodze (15)

    Pozdrawiam wszystkich kierowców, którzy będą musieli za tym jechać z tą prędkością. Samo ograniczenie jest bez sensu, bo jest gdzie jeździć hulajnoga.

    • 52 35

    • Dokaładnie. Na ulicy jest 30km/h, więc jaki jwst powód zwalnianianjej do 6km/h. (9)

      • 18 2

      • najwyższy czas zacząć to montować w samochodach (8)

        • 14 8

        • Co montować? (3)

          Nawet nie masz pojęcia jak to działa i już chcesz coś montować?

          • 7 5

          • siłą zmusić wszystkich kierowców do montażu odcinacza gazu (2)

            przekroczysz dozwoloną max prędkość na danym odcinku - to stoisz 15min. za karę.
            a przeróbki i obejścia systemu potwornie wysoko karane!

            • 4 8

            • wystarczyłaby odcinka przy prędkości powyżej limitu

              albo automatyczne ściąganie opłaty za mandat z karty

              • 0 1

            • Bez hejtu ale jesteś z j e b a n y

              • 0 0

        • I wszystkich rowerach (3)

          • 7 1

          • jak często spotykasz rower przekraczający ograniczenie prędkości? (2)

            • 5 1

            • Codziennie (1)

              • 4 2

              • to o czym myślisz to motocykle

                tak, wiem, też mają dwa kółka :)

                • 0 0

    • Mylisz się

      Na Świętojańskiej w górę jest ścieżka, jak zwykle wymalowana farbą, a w dół pod prąd są oznaczenia na jezdni więc samochodom to nie przeszkadza.

      • 5 2

    • spadaj

      • 0 0

    • Przecież tam jest wyznaczona ścieżka rowerowa (1)

      • 1 0

      • Tak wygląda...

        ...te miasto

        • 0 0

    • ....

      Na Świętojańskiej jest ograniczenie do 30 tak więc w czym problem skoro hulajnoga jedzie nawet 25??? "g*wnoburza" o te 5 km???

      • 0 0

  • A kierowcy dalej mogą 90kmh w strefie zamieszkania? (1)

    To dobrze. Ciesze sie

    • 10 12

    • Moze napiszesz jeszcze o samolotach?

      Albo o pociagach? Bo to jest artykuł o hulajnogach.

      • 1 4

  • Ale bzdura (1)

    Nie lubie hulajnóg ale takie na sile spowalnoanie to jakis absurd

    • 5 9

    • dobre to jest, jak ludzie ogarna to przestana jezdzic, bo placic aby jechac 6km/h to jakas bzdura

      • 2 0

  • (3)

    Przydalby sie taki system dla samochodow. Wjezdza do mista i iedzie max 50

    • 19 5

    • Tak, potwierdzam. Jakby wtedy wszystko stanelo i nie dowiezli by buleczek do sklepu to moze cos by sie zrobilo (1)

      z tymi fikcyjnymi ograniczeniami. Ja jestem za takim pomyslem. Wylejmy dziecko z kapiela i zacznijmy od poczatku a nie jak jest teraz.

      • 2 10

      • Co by stanęło?

        Jak jeżdżę do pracy samochodem to mam średnia 26 km/h. Myślisz że dostawcą szybciej pojedzie między czerwonymi światłami?

        • 0 0

    • Zgadzam się. Wszyscy przyjezdni, szczególnie rejestracje no, gst, gka, gpu, gch, gsz

      A potem inne województwa. Obowiązkowo GPS i nakaz jazdy 50km/h z automatycznym raportowaniem do najbliższej jednostki policji i przekroczeniach prędkości

      • 4 1

  • Szkoda ze w pozostałych miejscach pędzą nie patrząc na innych

    • 28 3

  • Im słabsze Państwo i głupi obywatele, tym więcej zakazów i nakazow

    • 14 1

  • Super, kiedy takie ograniczenia dla rowerow?? (14)

    • 87 61

    • przy rowerach rzadko by się uaktywniało (7)

      ale przy samochodach? Wyobrażacie sobie, strefa Tempo 30 i wszystkie auta jadą grzecznie 30, poza strefą grzeczniutko 50 km/h :)

      • 37 6

      • A to akurat nie jest głupie. Pozdrawiam - kierowca.

        • 13 2

      • (3)

        Wpadłem na ten pomysł 6 lat temu. Automatyczna zmiana prędkości samochodów w strefie zabudowanej

        • 4 1

        • Ciekawostka

          Na francuskiej autostradzie A7 koło miejscowości Orange nad Rodanem jest widoczna z drogi zwyczajna elektrownia atomowa. I wtedy mimo dopuszczonej prędkości 130 km/h większość kierowców zwalnia i kilka kilometrów jedzie 90- tką tworząc bezsensowne korki. Więc pytanie pytanie automatyczne ograniczenie czy gapiostwo kierowców?

          • 0 1

        • albo automatyczne wystawianie mandatów i ściąganie płatności z karty :) (1)

          jak się limit na karcie skończy to samochód sią wyłącza :)

          • 2 1

          • a mijasz stację obajtka nie tankując ... i cyk z konta opłata covidowa 20zł+

            bo tak w ustawie będzie zaPiSane ;))))

            • 0 1

      • Przecież to jest w planach UE (1)

        Technicznie już wykonalne

        • 1 0

        • we Francji testowo coś takiego wprowadzają

          ale tylko na autostradach - docelowo wszystkie samochody będą tam elektronicznie nadzorowane ... opłaty / kierowanie ruchem / nadzór ograniczeń prędkości ... i mandaty z automatu naliczane.

          • 0 0

    • Rower obowiązują te same ograniczenia prędkości, co samochód (3)

      Więc wtedy, gdy w każdym samochodzie

      • 16 3

      • 30kmh to gorna granica roweru (2)

        • 0 11

        • może 70 km/godz.? (1)

          Jakiego, chyba składaka?

          • 4 0

          • rowerowy rekord prędkości to ok.270km/h

            ale tak jak ten ktoś napisał ... normalny człowiek nie przekroczy 40km/h / no way... chyba że się rozpędzi z większej i stromej górki... i sam rower tu nie ma nic do tego.

            • 0 0

    • Rowery są bezpieczne, przy zdeżeniu mają większe koła z oponami, wtedy mniej boli

      • 0 4

    • Jakich znowu rowerów? Mevo?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane