• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sunie estakada na Południowej Obwodnicy Gdańska

Maciej Naskręt
29 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak powstaje Południowa Obwodnica Gdańska.


Portal Trojmiasto.pl odwiedził plac budowy największej estakady w Polsce - powstającej w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Budowa bardziej sunie do przodu, niż pnie się w górę.



Płytę żelbetową ustawiają tzw. popychacze. Płytę żelbetową ustawiają tzw. popychacze.
Budowa największej estakady w Polsce (o długości 2,8 km), która powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, sunie do przodu. Budowlańcy przez kilka miesięcy przygotowywali płytę żelbetową (przęsło) o ciężarze ok. 5 tys. ton i długości ok. 200 metrów, a teraz na podporach zaczęli ją przesuwać. Proces odbywa się tuż obok ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Pomagają im w tym cztery specjalne hydrauliczne popychacze. Każdy może pokonywać siłę tarcia wynoszącą ok. 190 ton (~19 tys. kN).

Płyta żelbetowa, po której w przyszłości pojadą samochody, w ciągu tygodnia przesuwana jest o 20 metrów. W sumie musi ona zostać przemieszczona na odległość pół kilometra. Ta metoda budowy to tzw. nasuwanie podłużne.

- Estakada ma być gotowa późną jesienią. Wtedy będą mogły rozpocząć się prace wykończeniowe [m.in. wylewanie nawierzchni asfaltowych - przyp. red.]- wyjaśnia Maurycy Niklas, inspektor nadzoru budowy Południowej Obwodnicy Gdańska.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Gdańska jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą przedsięwzięcia firma Bilfinger Berger Budownictwo S.A. jako lider, a partnerem jest spółka Wakoz z Luzina. Za realizację 18-kilometrowej drogi otrzymają ok. 1,133 mld zł. Łączna wartość projektu to 1,5 mld zł. To największa inwestycja na Pomorzu realizowana przy udziale środków Programu Infrastruktura i Środowisko, która będzie gotowa już w maju 2012 r.

Południowa Obwodnica Gdańska wg projektu to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu, która będzie przedłużeniem drogi krajowej nr 7 od Koszwał w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Ma ona odciążyć od ruchu drogowego wiodącą przez centrum Gdańska Trasę W-Z.

Miejsca

Opinie (227) ponad 10 zablokowanych

  • i przed wjazdem na obwodnice PD obowiazkowo waga i kamera i po 10 tysi za kazdy przeladowany TIR (1)

    nie bedzie problemow z remontami pozniejszymi, bo jak beda to kasa juz bedzie...

    • 277 3

    • teoretycznie mozna tak zrobic

      ale jesli samochody nie zniszcza tej obwodnicy to nie bedzie mozna w przyszlosci przetargow ustawiac ,mozna wprawdzie budowac nowe drogi tyle ze dojazd trudny a tu dojedziesz osobowka no i nie daleko od domu ,wicie rozumicie.

      • 2 2

  • Jaki OPIAt ? Czy chodzi o obiat ?

    Prezio Wojekt był doradcą prezia z PiS i co zalatwił poza tym, że udzielił ślubu p. Marcie ??? No jeszcze przekwailifikowanie lotniska w Kosakowie na cywil Babie Doły .

    • 1 2

  • kierunek nasuwania

    generalnie mogli wiecej szczegolow podac, np z jakiego kierunku nasowaja i czy najpierw dolewaja fragment betonu a potem nasuwaja czy dzwigami wciagaja i potem nasuwaja ??

    • 1 0

  • Viva Gdańsk (3)

    Często podróżuje po świecie i serce mi rośnie za każdym razem ,gdy jak wracam widzę ile się zmienia w Gdańsku.Parę dni temu miałem "nieprzyjemność " być w W-wie, i ponownie utwierdziłem się w przekonaniu ,że warszawka jest daleko,daleko w tyle za nami.
    Widzę po wpisach ,że jest sporo osób niezadowolonych - może to i dobrze, krytyka motywuje i jeśli konstruktywna to może pomagać, ja w każdym razie jestem dumny z mojego miasta.
    Jeśli komuś nie podobają się nasze drogi i prace drogowe ,niech jedzie gdziekolwiek indziej niż do Wrocławia,Poznania czy Krakowa, a przekona się ,że bywa gorzej i biedniej

    • 8 5

    • W wawie gorzej? (2)

      Chłopie, skala przedsięwzięć wogóle nieporównywalna! Sam węzeł Ostrobramska/Płowiecka zawstydza wszystkie inwestycje drogowe razem wzięte. Południowa Obwodnica Warszawy to też zupełnie co innego, niż nasza POG - trasa min 3 pasy, wielopoziomowe węzły, sam Most Siekierkowski w jej przebiegu kładzie te nasze dwópasmówki. Jest jeszcze most północny w budowie i wiele, wiele, wiele innych...

      • 4 3

      • o co ta dyskusja (1)

        zamres inwstycji w Warszawie i Gdańsku jest nieporównywalna, gdyż nieporównywalne są potrzeby obu miast. warszawa z przyległościami to ponad 2 mln. ludzi ,zaś całe Trójmiasto nie ma nawet miliona. To przekłada się na ilośc samochodów i potrzeby ruchowe. Moim zdaniem jednak zakończenei wszytskich inwestycji w Gdańsku - czyli WZ , południiowa obwodnica , Trasa Słowackiego i Sucharskiego , ewentualnei nowa Wałowa rozwiąże problemy komunikacyjne Gdańska na długie lata. I to to chodzi , nie zaś o licytowanie się gdzie jaki rozjazd jest bardziej skomplikowany.

        • 4 1

        • Mi chodzi o co innego - u nasz włodarze szczycą się budową węzła Kartuska/Nowolipie budując go w jednym poziomie. A W Warszawie takie skrzyżowania właśnie przerabia się na węzły wielopoziomowe, bezkolizyjne. To jest etap, na którym my powinniśmy być, zamiast przechodzić do niego za 5-7 lat i przerabiać wtedy zakorkowane węzły jednopoziomowe...

          • 4 2

  • Indyk myślał o niedzieli... (2)

    Może być problem z obwodnica południową, ponieważ rząd, jak zwykle, czegoś nie dopilnował. Jak EU obetnie fundusze - to nie będzie nas stać na dokończenie tej drogi. PO doprowadziła do zbut dużego deficytu budżetowego. Wystarczy popatrzeć na realizacje programu autostrad i dróg ekspresowych przez PO, która mimo zapewnień Tuska okazała się nie lepsza od PiS-u. No, PO może nie organizuje komisji śledczych ale dynamika i organizacja inwestycji drogowych jest na podobnym poziomie. Na razie rząd obcina co tylko może. Skończymy z mozaiką porozrzucanych po kraju odcinków porządnych dróg. Trzymam kciuki za obwodnicę południową, ale mam duże obawy, czy ta budowa nie stanie.

    • 6 6

    • po ppierwsze

      EU nie obetnie funduszy a środki na ta droge są zagwarnatowane z budżetu państwa. Zostało jeszcze półtora roku budowy.

      • 1 1

    • stanie to cI raczej mózg

      dawno takich głupot nie czytałem

      • 0 1

  • Wystarczy jedna niepoprawnie przewożona koparka i

    będzie po estakadzie :/

    • 9 1

  • Znow Wakoz?

    Cztery miesiace po terminie a nie skonczyli jeszcze Powstancow Warszawskich,,, a sie biora za tak duzo budowe ,,,, ALE TO MA TEZ SWOJE PLUSY ,,,, POLIWKO OD NICH MOZNA NA TONY KUPOWAC Z RABATEM 30% W STOSUNKU DO CENY NA STACJACH...

    • 4 3

  • Gdyni budowała Trasę Kwiatkowskiego... (2)

    A kto zapłacił ? Budowę rozpoczęto w 1974 roku ze środków budżetu państwa.
    Inwestycja była następnie realizowana głównie ze środków budżetu państwa, kredytu Banku Światowego i w ostatnim etapie dużego dofinansowania ze środków europejskich. Na tym tle zaangażowanie gdyńskich pieniędzy jest niewielkie. Więc proszę nie płakać i nie narzekać w sprawie Obwodnicy Południowej. A poza tym WZ, Słowackiego, trasy tramwajowe, Trasę Sucharskiego wraz z tunelem buduje Gdańsk ze swoich pieniędzy z zaangażowaniem środków europejskich. OPAT. Jest potrzebny, ale musi poczekać.

    • 8 6

    • nie żartuj

      trasa wz jest finansowana przez budżet państwowy, trasy tramwajowe w większości przez dotacje europejskie. muzeum II wojny światowej ? budżet państwa (bo premier obiecał). ecs? w większości dofinansowane z przez państwo. teatr szekspirowski ? unia europejska (ale ktoś przecież musiał zadecydować ;)
      jednak najbardziej bulwersującą sprawą jest projektowanie i przeznaczanie pieniędzy na drugą obwodnicę trójmiasta (gdzieś w piz.. za żukowem), podczas gdy gotowy OPAT leży odłogiem. ktoś za to będzie musiał beknąć predzęj czy później!!!!

      • 6 2

    • co ty porównujesz 2 km drogi przez las

      do najważniejszej inwestycji drogowej na pomorzu, która odciąży centrum Gdańska z tranzytu z największego terminalu kontenerowego oraz centrum logistycznego

      • 4 8

  • OPAT ? Skończ z tym opatem (9)

    Czy ktoś broni Gdyni budować OPAT ??? Nie ! Widać woli wywalić ca 130 mln zł na lotnisko w Kosakowie.

    • 7 9

    • GDYNIA

      To miasto nie uległe POlitycznie.
      Wypchajcie się tymi dotacjami.
      POlegnie PO i będzie deficyt,który POgrzebie Gdańsk.

      • 0 4

    • tak (7)

      Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad broni.
      za to gdańsk dostaje kasę ze środków państwowych na swoje drogi

      • 4 3

      • Nie pisz bzdur (6)

        Polscy podatnicy wybudowali Kwiatowskiego w Gdyni, a nie Cegielska i Szczurek

        • 3 4

        • KOMISJA EUROPEJSKA a nie polscy podatnicy ! (5)

          polscy podatnicy nie mogli tej trasy wybudować przez 30 lat. tymczasem w gdańsku w ciągu kilku lat znajdują się pieniądze na trasę wz, węzeł karczemki, obwodnicę południową, linie tramwajowe i cholera wie co jeszcze..

          • 1 6

          • To napisz do Komisji Europejskiej (3)

            Proponuje teraz napisać do Komisji Europejskiej, czemu tyle naszych projektów jest dofinansowanych, a wam nikt nie chce dofinansować OPAT-u.

            Bo w Gdańsku będzie się po prostu żyło lepiej :).

            • 3 1

            • nie będzie się żyło lepiej ;) mentalności nie zmienisz żadnymi inwestycjami (2)

              i chyba ci się pomyliła komisja europejska z kolesiami
              spoko tusk się skończy skończy się i kasa. zostaną obiekty i personel do utrzymania

              • 2 1

              • zamiast nieudacznicy z um gdynia (1)

                sponsorowac programy tv, szkoły filmowe, czy zjazdy miłośników m jak miłość weźcie zatrudnijcie kogoś umiejącego pisać wnioski

                • 3 3

              • nie martwmy się

                właśnie przeczytałem, że Kasia Tusk przeprowadziła się do Gdyni. jest nadzieja.. może przyznają nam kasę na opat, hutniczą, janka wiśniewskiego

                • 0 3

          • jeszcze:

            dofinansowanie stadionu, ecs, muzeum II wojny światowej, teatr szekspirowski

            • 2 3

  • Mając na uwadze jak kiepsko wykonują prace a dokładnie rzecz biorąc jak po prostu pieprzą każdą robotę, firma Wakoz powinna zmienić swoją nazwę na Fakoz.
    P.S.
    Na Obwodnicy Południowej nie dość, że musieli wiele rzeczy poprawiać to jeszcze mają kilku miesięczne opóźnienie.Bilfinger Berger dawno by już ich pogonił z tego kontraktu gdyby nie fakt, że trudno by im było znaleźć inną firmę, która by zrealizowała roboty po tak niskich cenach jakie zaproponował Wakoz.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane