- 1 Napad na bank czy głupi żart? (78 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (71 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (632 opinie)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (312 opinii)
- 5 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (98 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (188 opinii)
Super statek pod polską banderą!
"Imor" to katamaran zaprojektowany specjalnie do badań na płytkich wodach, dostosowany parametrami do kapryśnej, krótkiej fali bałtyckiej. Wyposażony jest w system pozwalający na bardzo proste sterowanie nim - przy pomocy jednego joystika. Wygląda to prawie jak zabawa przy komputerze. Właściwości manewrowe statku są wręcz niesamowite - potrafi z pełnej prędkości zatrzymać się na jednej swojej długości i wycofywać się. Pod tym względem jest to jednostka unikalna.
Statek posłuży do badań hydrograficznych, geofizycznych, batymetrycznych, przedinwestycyjnych badań dna czy badania dna pod kątem zanieczyszczeń. Może też wykonywać badania biologiczne. Na pokładzie jest miejsce dla trzech 20-stopowych kontenerów - przenośnych laboratoriów.
- Chrzest i podniesienie polskiej bandery - to drugie jest dzisiaj rzadkością - mówi Krzysztof Ossowski, dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku. - Nie jest to statek państwowy, bo my nie jesteśmy budżetówką służb morskich. Matką chrzestną będzie pani prof. Szaniawska z Uniwersytetu Gdańskiego. To unikatowa jednostka - drugiej takiej nie ma w Polsce. Jest podobna w Niemczech, ale większa, cięższa i dużo, dużo droższa.
"Imor" kosztował 14 mln zł z czego 6 mln zł to dotacja Ministerstwa Nauki i Informatyzacji. Reszta to środki własne Instytutu Morskiego. Teraz statek musi na siebie zarobić: będzie zlecenie - popłynie w rejs. Przejmie kontrakty starego statku Instytutu Morskiego. Będzie pływał po całym południowym Bałtyku. Ma też kontrakt w Niemczech - przy elektrowniach wiatrowych. Trwają rozmowy o pracach przy wybrzeżach Łotwy i Estonii.
Opinie (110)
-
2005-10-04 23:38
Budujące gdy słyszy się takie wieści
Oby był to początek lepszej passy dla biało czerwonej bandery...
- 0 0
-
2005-10-04 23:40
haha a jak byłem jakiś czas temu w tamtych rejonach to myślałem, że remontuja jakiś złom, a tu statek badawczy wyrósł hehe
- 0 0
-
2005-10-04 23:46
Czy ta inwestycja była niezbędna?
Jednostek które są wstanie wykonać te same zadania co "Imor" jest conajmniej kilkakdziesiąt, większośc właścicieli nie jest wstanie się z nich utrzymać.
Jeśli Instytut Morski w Gdańsku wprowadza nową jednastkę nie licząc się z obecnym potencjałem jednostek które mogły by sprostać albo się przystosować do jego wymagań, robi bardzo duże nadużycie- 0 0
-
2005-10-05 00:17
no co ty, jakie znowu naduzycie... przeciez to dla dobra polski a tym samym nas, podatników, a skoro to dla naszego dobra, to zapłacimy za ten cud techniki.
- 0 0
-
2005-10-05 00:35
Co za sformułowanie 'drugiej takiej nie ma w Polsce'!
A gdyby była, to pewnie cumawałaby gdzieś pod Poznaniem lub na Marszałkowskiej w Warszawie...- 0 0
-
2005-10-05 07:06
poproszę wykaz nazwisk musztrowanej załogi.czy gallux też bedzie zatrudniony
- 0 0
-
2005-10-05 07:27
bujaj sie jak stary żagiel:)
może mi ktoś wyjaśni co oznacza R/V??
wiem, że to powinien być rodzaj napedu jak w przypadku m/s, s/s, s/y...itd?
więc??
R-ropa:)/ V-vunder:) (wiem, że przez W ciaptaki)- 0 0
-
2005-10-05 07:38
może research vessel?
- 0 0
-
2005-10-05 07:49
szukając w goglach znalazłem to
Scientific Research & Hydrographic Survey Vessels
zatem masz chyba racje, może to być określenie przeznaczenia jednostki
z góry wygląda nieźle:) pokłady dobre do opalania pod biegunem:)- 0 0
-
2005-10-05 07:51
widze nawet żurawik do bandżi czy jak sie to tam pisze:) ważne, że jest....skok z bandżi pod biegunem:) mozna robić ekspedycje na biegun, plus dla "ekstremalnych" pare miejsc:)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.