• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • władze Krakowa oficjalnie dają do zrozumienia iż postarją sie odebrać Gdańskowi Euro 2012

    poniewaz sądzą że Gdańsk sobie nieporadzi . Jeżeli by się tak stało że w Gdańsku niezdąrzą to straci na tym całe pomorze . Ale badzmy optymistami :d

    • 0 0

  • hahahaha matko czym oni mnie jeszcze rozsmiesza

    marzyciele ,euro bedzie w krakowie taka prawda

    • 0 0

  • DARCZYńCA- puknij się...

    wolę mieć kał i mocz na dworcu niż Rydzyka

    • 0 0

  • MARZENIA

    ECH MARZENIA MARZENIA

    • 0 0

  • do...wiocha gdansk..

    proponuje Ci,zebys zaapelowal do Prezydenta Adamowicza z PO,ze czas,aby sie zapatrzyl na RADIO MARYJA w TORUNIU,a w szczegolnosci na jego Tworcow-bo dziela,ktore tam powstaly i w dalszym ciagu powstaja za niewielkie pieniadze darczyncow,swiadcza o gospodarnosci i sa najlepsza wizytowka POLAKOW -PATRIOTOW tworzacych te dziela,a wiec sa doskonalym wzorem do nasladowania!!

    • 0 0

  • to juz bylo mozliwe i realizowane

    "Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. "
    Na poczatku lat 90-tych jedzily pociagi o predkosci 180 km /h
    Dojezdzaly bez zatrzymwania sie w drodze do Warszawy w trzy godziny. Tylko ze jesli nie nie inwestowalo w rozwoj i w utrzymanie to co sie dziwic.
    I te przyszle moga dlugo nie pochodzic.

    W/g mnie to Euro cale bazuje na efekcie propagandowym.

    "1994 Podczas testowania na wybranych liniach PKP włoskiego zespołu trakcyjnego ETR 460 "Pendolino" ze sterowanym przechyłem nadwozia padł rekord prędkości na CMK: 250,1 km/h. Przekazano do użytku nową sieć transmisji danych: KOLPAK, opartą na komutacji. Na stacji Ożarów Maz. (linia E-20) - jako pierwszej w Polsce - oddano do eksploatacji komputerowe urządzenia sterowania ruchem systemu EBILOCK 850. Ukończono elektryfikację linii Wrocław - Międzylesie i Elbląg - Olsztyn."

    Polecam przejzec jesli ktos nie jezdzil w tamtym okresie koleja
    a teraz niewiadomo z czego sie podnieca.
    http : / / www.kolej.pl/serwis/historia/1971.php

    Europropagandy mam juz po wyzej uszu.
    Licza sie rozwiazania czy tylko sukces propagandowy moznaby zapytac..

    • 0 0

  • wstydu nie mają tak kłamać w żywe oczy

    przeciez to oczywiste ze nie bedzie zadnych pociagow, ani nowych torow...

    • 0 0

  • tylko kazdy narzeka....

    a, ze tory, a ze TGV nie bedzie jezdic. Inni sie natomiast zastanawiają nad Pendolino, albo SIEMENS-em, ale po co komu zachodnie pociagi. W Bydgoszczy \"PESA\" produkuje pociagi o najwyzszym standardzie, ktory jest uznawany na calym swiecie. Pociagi z PESY kupowane sa przez Austrie, Szwajcarie, Kanade, Hiszpanie i wiele jeszcze innych państw.
    Tylko nikt nie patrzy, ze mozna wszystko kupic w Polsce i dac Polakom prace.

    • 0 0

  • IC PKP

    Kiedyś potrzebował 3,5 godziny na dotarcie do wa-wy. Teraz jedzie 4,20... POwinni naprawić tory I TO JUŻ DAWNO.
    Mam nadzieję że się uda, komuna nie u koryta to powinni się zmobilizować

    • 0 0

  • taki pociag powinien jeżdzic na trasie północ-południe!!!i nie warszawa gdańsk!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane