• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • ale ta informacja wraca co kilka miesięcy !

    Choć cos sie powoli rusza - wszystkie przejazdy przez tory głównej magistrali mają być przebudowane na tunele albo wiadukty. W samej gminie pruszcz maja być dwa tunele.

    • 0 0

  • Byc może że jakos ten stadion

    na tych mokradlach i smieciach sklecą , ale przetrwa on tylko Euro . Potem go sie zamknie ze wzgledu na pęknięcia i bezpieczenstwo użytkownikow . Natomiast jeżeli chodzi o drogi dojazdowe do niego , to wszystkie trzeba będzie robic od nowa bo zostana rozjeżdzone przez sprzęt i ciężarowki dowożące budulec do budowy stadionu . Zycze powodzenia budżetowi Gdańska gdzie po Euro będą dlugi na pokolenia .

    • 0 0

  • SRALI MUCHI BĘDZIE WIOSNA

    Popieram "obserwatora z pamięcią"To wszystko co piszesz to szczera prawda.Gratuluję pamięci .Pod włos to MY a ni NAS

    • 0 0

  • expresowo

    Tak się składa że często jeżdze wyżej wymienioną trasą Gdańsk Wawa. Tory między stolicą i Nasielskiem to na pewno się nadają na żyletki,to koszmar.Od wyjazdu ze wschodniej przez jakieś 55minut widzimy jeszcze miasto wawe.koszmar.Dalej jest troszke lepiej.TGV już było w Polsce na jazdach testowych między GrodziskiemMaz a Kozowem (czyli CMK) i spisały się całkiem dobrze.Co do kwestji specjalnie budowanych torów to bzdurz.chodzi tylko o dostosowanie geometri łuków torowisk do prędkości aby pociąg nie wyleciał na zewnątrz lub do środka łuku.Po takich torach także kursują pociągi towarowe.troszke wolniej ale to chyba zrozumiałe.Licząc łuk kolowy rozpatruje się najszybsz pociąg pasażerski (aby siła odśrodkowa nie wyżuciła go na zewnątrz) i najcięzszy towarowy (aby w przpadku prędkości zerowej nie spadł do srodka pod wpływem grawitacji).Bo każdy uzytkownik spostrzegł że linie kolejowe są pochylone do wnętrza łuku i tak być powinno.pozdrawiam

    • 0 0

  • ten na zdjęciu...

    ten na zdjęciu to prawie jak "piętrus" Tczew - Chojnice :)

    • 0 0

  • Jedyna słuszna trasa to Gdańsk - Toruń, abyśmy mogli szybko podróżować z datkami dla naszego wielebnego Ojca! Pociągi powinny kursować co 5 minut, aby pomieścić wiernych, bo naszego kochanego radia słuchaja dzieci, młodzież i dorośli :)

    • 0 0

  • TGV Toruń

    ale ten pociąg dla wiernych to powinien w jedną strone kursować.export.

    • 0 0

  • bujda na resorach:)

    a wydawałoby się, że dorośli ludzie:) Wiara w bajki - pomaga przetrwać szarzyznę codzienności. Więc wierzmy!

    • 0 0

  • do jakiegoś sfrustrowanego Gdańszczanina

    (co protestował dlaczego trasa jest do Gdyni nie do Gdańska) - no bo połączenie jest do Gdyni nie do Gdańska - Gdańsk jest tylko stacją pośrednią, jak w przypadku połączenia do Krakowa przez warszawę jest właśnie Warszawa..

    Nie masz większych problemów chłopie???

    • 0 0

  • Czasem jezdze ode mnie do Kopenhagi intercity.Czysto szybko ,ale nie za szybko.wyswietla stacje na scianie z mapka,mowi jaka bedzie nastepna stacja.ma wygodne czyste fotele i nie smierdzi nikotyna.Ma specjalne pomieszczenia dla rowerow i wozkow dzieciecych oraz czyste toalety.
    Jadac mozna podziwiac ladne krajobrazy a po 40 minutach stapac po centrum Kopenhagi!Jak zaprkuje auto i wejde na dworzec: i tu ciekawe dworzec ten jest dworcem kolejowym pod ziemia ,z jednej strony jest dworcem autobusowym,z drugiej taksowkowym,a do tego dworcem promowym (u gory).Po zaprkowaniu jak wsiade tunelem i kieszenia na prom wchodze po drugiej stronie na dworzec intercity i moge dojechac za 55 minut do lotniska miedzynarodowego Kastrupnie wychodzac na ulice nigdzie!
    Bardzo lubie Danie ,moze nawet bardziej niz Szwecje.No oba kraje roznia sie bardzo mentalnoscia ludzi oraz krajobrazami.Szwecja jest bardziej roznorodna klimatycznie.Dania rozlozona na wyspach i polwyspie nie ma gor.Z kolei dunczycy sa bardziej otwarci i inteligietniejsi od szwedow.
    Kiedys zrobiono rankingi na swiecie w ktorym panstwie czlowiek najlepiej moze zyc i byc szczesliwym i 1 miejsce zajela Dania!!!
    Jaezli chodzi o ciulanie pieniedzy i powrot do Polski to bezkonkurencyjna jest Norwegia.
    Duzo budowlancow z Polski tam pojechalo i pielegniarek,rynek bez dna.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane