• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • czy na tym statku można palić? (1)

    • 7 3

    • Oczywiscie, ale w wyznaczonych do tego miejscach/pomieszczeniach

      • 2 0

  • Kompletny bezsens (4)

    Ropa z tego transportu jest prawie 2x droższa niż ropa z Rosji.
    Nie mówiąc o wielkim zagrożeniu ekologicznym tej formy transportu.
    Rurociąg jest dużo bezpieczniejszy.

    • 12 14

    • a ty jesteś od knutina

      • 5 1

    • cena ropy irańskiej około 17$ za baryłkę, rosyjska okało 40$

      • 6 1

    • Bzdura, ropa z Iranu jest tańsza od ropy Urals

      Irańczycy po zniesieniu sankcji chcą odzyskać dawne rynki zbytu i sprzedają ropę taniej od notowań Brent i Urals

      • 10 0

    • skąd dane?

      ciekawe.

      • 7 1

  • Będę przy jego cumowaniu (7)

    zapraszam z kamerkami

    • 2 2

    • (5)

      to w końcu gdzie można zobaczyć tankowiec jak przypłynie???

      • 4 0

      • (4)

        Najlepiej będzie widać z plaży na Stogach

        • 6 0

        • (3)

          Poważnie czy żartujesz??

          • 2 0

          • (2)

            Stoi na redzie ok 10 km od plaży na Stogach.

            • 7 0

            • (1)

              na trafficu jest.....obraca się tyłem do wejścia do Gdańska:)

              • 4 0

              • Widać go z balkonu na Przymorzu, jest dosyć daleko

                • 1 4

    • To ciekawe czy się zobaczymy

      • 2 0

  • W Gdyni. (3)

    Można obserwować wejścia i wyjścia statków do portu z odległości kilku metrów, a Gdańsk się zabarykadował.Dlaczego?

    • 12 6

    • W Gdańsku też można oglądać wejścia statków z kilku metrów (1)

      W Gdyni to można oglądać wejścia stateczków nie statków

      • 7 4

      • To gdzie można tak spokojnie oglądać wejścia tych

        "gdańskich" molochów???? Wejście przy kapitanacie wchodzą statki nie większe niż do Gdyni .... Będę wdzięczny za informację.

        • 4 0

    • Budy robi przekręty.

      • 8 1

  • Paliwo na stacjach paliwowych "lotos" są najdroższe w Gdańsku. (4)

    • 20 4

    • Bo najbardziej świeże

      • 2 1

    • A ile wcenie paliwa to podatki ?

      Ilu urzędników trzeba utrzymać ?

      Podpowiem tobie - spokojnie ponad 40% do niedawna oscylowało to w granicach od 48 do 52 % w zależności od paliwa.

      Ale to wam nie daje do myślenia ... wolicie ekscytować się medialną papką "ropa w dół, ropa w górę"

      • 6 0

    • Dlatego ja tankuje tylko w E'leClercu (1)

      • 0 5

      • Ktory na paliwo tez z Lotosu tylko potrafi sprzedawac na nizszej marzy

        • 6 0

  • dobrze że nie ropy od isis albo od turków (2)

    ciekawe, przy okazji, jak długo jeszzce ludzie będą się truli tymi palonymi węglowodorami? tyle beczek to tyle tez palenia. 2+2=4. sami w swoje płuca to pchamy. i nie tylko w swoje.

    • 24 14

    • od turków czy isis na to samo wychodzi

      nawet usa od isis przez turcje i spółki kupuje - w imię walki z terroryzmem, a wujek Wladimir im się psoci, co ich strasznie denerwuje, ale nic zrobić nie mogą, bo niby razem walcza przeciwko isis. Ciekawe jak za Trumpa będzie sprawa wyglądała, przestanie pewnie z isis nibywojować a po legalu bedzie od nich kupował, bo byznes jest byznes. ale i tak trump to mniejsze zło niz klintonowa.

      • 2 5

    • ja moim TDIkiem

      zawsze przygazowuję (pojawia się czarna chmura z tyłu) jak widzę jadących rowerzystów, aby wdychali moje spaliny taki ze mnie cwaniak

      • 10 5

  • Współczuję redaktorom!

    Oni pewnie muszą czytać te wszystkie bzdurne komentarze. Ciekawe, czy mają dodatek za szkodliwe warunki pracy?

    • 4 3

  • Klamstwo!!!

    Panie redaktorze, to nie jest największy statek jaki zawinął do Naftoportu. Kilka lat wstecz przyplywaly do Gdańska tankowce armatora "Frontline" gabarytowo takie same jak Atlantas, więc proszę głupot nie pisać

    • 12 1

  • Kiedyś byłem kapitanem tego statku! (6)

    Niestety zdrowie już nie dopisało..no cóż..teraz jestem w sanatorium na srebrzysku.

    • 71 22

    • (4)

      Jaja sobie robisz . Ciekawe czy byłeś kiedyś podszywaczu na terenie Naftoportu ? Ja Szpilek przynajmniej byłem w Naftoporcie nawet mam zdjecia jak do portu pòłnocnego wpływa wielki kontenerowiec.

      • 18 5

      • to wrzucaj

        co, nie wrzucisz? bo ich wcale nie masz!!!!

        • 3 0

      • (2)

        Teraz nie wleziesz neadertalu. Ochrona portu strzeże.

        • 7 1

        • No ale ja nawe miałem szkolenie PPOŻ w straży florian...pełen legal! Ale na temat ochrony nie będę się wypowiadał...

          • 4 2

        • A kto to pisze`? neadertalu ?

          a kto to taki ? może odmiana tych co żyją w okolicy naftoportu ?

          • 5 1

    • Ale dali mi dostep do neta

      i moge se popisac na tym portalu oplacany skromnie przez wlascicieli

      • 9 0

  • Pytam czemu? Czemu każdy tankowiec ma mostek z tyłu? I może najwyższy czas aby kalifat duński pogłebił swoje cieśniny.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane