• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni. Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni.

Kolejarze deklarują chęć rozbudowy linii kolejowej na północ Gdyni. Mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, czy Oksywia muszą się jednak uzbroić się w cierpliwość, miałoby to bowiem nastąpić w latach 2021 - 2027. Pociągi pojadą też do Kokoszek i dalej w kierunku Kartuz zjeżdżając z linii PKM w Karczemkach.



Czy budowa kolei na północ Gdyni rozładuje korki?

W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027. Ich efektem będzie lista inwestycji planowanych do realizacji w tych latach, które najlepiej będą wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.

Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa, zgłosił do PLK kilka projektów do realizacji. Wśród nich jest rozbudowa linii kolejowej w kierunku Kosakowa i Oksywia.

Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90 ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na Estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać do szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Decyzja będzie uwarunkowana dalszymi ustaleniami z właściwymi organami rządowymi i samorządowymi oraz dostępnością środków finansowych.

Linia kolejowa na północ Gdyni. Linia kolejowa na północ Gdyni.

Na kolej czeka 70 tys. mieszkańców



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.


Powstanie by-pass PKM-ki przez Starą Piłę



PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.
Plan rozbudowy linii na Kaszubach. Plan rozbudowy linii na Kaszubach.

Miejsca

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • Czuć wybory a potem cisza przez trzy lata, oszuści

    • 6 1

  • Przed wyborami wszystko można wcisnąć

    • 3 0

  • Na początek wystarczą zwykłe perony i kilka kursów PKMki z i na Oksywie rano i popołudniu po starych torach.

    I to nie będą jakieś wielkie koszta, a ułatwią ludziom sprawny dojazd do szkół i pracy.

    • 5 0

  • Ja też mam duże plany i zamierzenia, a jakoś nikt o nich nie pisze... (1)

    • 59 2

    • Bo to nie "tunel dla kolei".

      • 0 1

  • to się umysłowo wysilili...

    Myślałem ,że nowe tory dawną bocznicą na lotnisko Kosakowo położą i dalej do Oksywia poprowadzą....a tu kicha. Połączenie na Obłuże i Oksywie to żadna nowość. Trakcję elektryczną wystarczy zawiesić i cała filozofia. Tylko czemu tego nie zrobiono 20 lat temu?

    • 9 0

  • Południowe dzielnice Gdańsk to najszybciej zaludniający się obszar w naszym województwie (1)

    A SKM w Gdańsku dalej jeździ tylko do Śródmieścia bo do tej pory nie wybudowali własnych torów.

    W drugą stronę mają własne przez całą Gdynię, Rumie, Redę aż do Wejherowa..

    Co za baran tak nierównomiernie rozwija SKM?

    • 7 1

    • Cuda, panie!

      Serio aż do Wejherowa? Jechałeś po tych torach?

      • 1 1

  • (2)

    Najbardziej mnie rozśmiesza ta szumna nazwa metropolia ludzie Trójmiasto to nie metropolia !!! Metropolia to Warszawa !!! tam jest bardzo prężna komunikacja jeden bilet i jeździsz czym chcesz i gdzie chcesz dużo fajnych rozwiązań i kierowca nie sprzedaje biletów bo tam kierowca to kierowca a nie kiosk z biletami byłam jeździłam a nasze trojmiasto to zwykła dziora zabita dechami !!!!

    • 13 2

    • To fakt (1)

      Jak się wraca "z Polski" to Trójmiasto i Pomorze okazuje się taką swojską prowincjonalną dziurą...;)
      "Dworzec główny" hmm, kolejne stacje w Oliwie, Zaspie wyglądają jak w Pszczólkach nie przymierzając, wjazdy drogami z Orunii czy od Elblaga - dramat: zrujnowane budy, szauerki, śmieci, brud. Itp. Itd.

      • 0 2

      • Jak w Rio.

        • 0 0

  • raczej nic to nie zmieni (1)

    czemu tak mowie??ostatnio rozmawialem z pewna pania i mowila ze gdyby nie autobusy to korkow by nie bylo a autobusem do pracy musi sie 2 razy przesiadac mimo ze ma skomunikowany i jest to sklandal.mowila tez ze korki autobusy tworza bo z buspasa chca sie wlaczyc na pas i to tworzy korek.zapomniala tylko dodac ze jakby wszyscy ludzie z autobusow przesiedli sie w auta to byloby dodatkowe 150samochodow..ale dla niej to korek to winne sa autobusy..|

    nasze spoleczenstwo stalo sie wygodnickie.maja 15 minut do domu ale i tak jaka autem,roszczeniowe o wszystko a do tego klotliwe.i wszystko w imie Boga lub ojczyzny z ktorej by 1 sp...jakby wojna wybuchla a jedyne co umieja robic to narzekac,oskarzac i jako szacunek do ojczyzny nie szanuja ludzi tylko zaloza koszylke ze znakiem polski walczacej i juz oni sa polakami czystej krwi.
    zenada panie i panowie.zenada,dno i 3 metry mulu

    • 11 2

    • Gratuluję znajomości, ale po co gadasz z głupią babą?

      • 0 0

  • (4)

    Nie no, rewelacja. Kilka kilometrów linii już 9 lat. Brawo.

    • 92 5

    • Tia..

      W 2027 to będziemy dronami latać.

      • 4 0

    • fakt

      Zapomniałeś dodać, że lwia część torów jest już odnowiona od euro wystarczy postawić jaką wiatę i pościć skład. Ale w Gdyni nie da się albo musi być przetarg za kilka baniek na kawałek dachu i parkingu. 2027 to jakiś ponury żart. Jedyny sens tej daty jest taki, tory znowu szlak trafi i znowu trzeba będzie remontować...

      • 8 3

    • taaa (1)

      do kiezmarka S7 mieli przełożyć w czerwcu, mamy sierpień! dalej jeździmy zad*piami

      • 7 6

      • Spokojnie, jak skończą s7 nie będzie już żadnych opóźnień.
        Nie da się spóźnić nic nie budując...

        • 5 2

  • (1)

    Wspolczesni rzadzacy powinni uczyc sie od tych, ktorzy stawiali kraj na nogi po II wojnie swiatowej. Czego nie wysadzili hitlerowcy, to zabrali ci zza wschodniej granicy, a i tak udawalo sie odbudowywac i uruchamiac m.in. transport publiczny. To ze na poczatku autobus ciagnal przyczepe (patrz historia komunikacji w Gdyni) nikomu nie przeszkadzalo. A teraz po gotowych torach nie da sie puscic zadnego pociagu. Bo co? Bo peronu nie ma? Jakos na targi TRAKO nie ma problemu zlozyc tymczasowy peron. Bo kasy biletowej brak? To mozna kiosk postawic.
    Ogolny niedasizm rozklada Trojmiasto.

    • 16 0

    • Przetarg na automaty biletowe można nawet jakoś ustawić. W sensie ogłosić.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane