• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła wciąż spowalniają tramwaje

Krzysztof Koprowski
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd. Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd.

Ani Tristar, ani tunel pod Martwą Wisłą nie przyspieszyły tramwajów. Urzędnicy odkładają na później demontaż zbędnych sygnalizatorów, a brak priorytetu dla komunikacji na Hucisku tłumaczą wygodą pieszych. Ponadto w najbliższych dniach dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja dla tramwajów na Podwalu Przedmiejskim.



Jak oceniasz prędkość jazdy tramwajów w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku pojawiła się wstępna zapowiedź możliwości likwidacji kilku zbędnych sygnalizatorów na przejściach przez tory tramwajowe w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaGrunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Zadanie miało być wykonane do końca 2015 r.

Dotychczas z powodzeniem udało się zrezygnować z kilku sygnalizatorów w ciągu ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, zastępując je ostrzeżeniami głosowymi i świetlnymi dla pieszych. Wcześniej podobną organizację ruchu (tylko komunikaty głosowe) zastosowano m.in. na pętli Oliwa zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska.

Dodajmy, że na takim rozwiązaniu zyskują zarówno piesi, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej. Ci pierwsi nie muszą w obawie przed mandatem czekać na czerwonym świetle przed torowiskiem, po którym nic nie jedzie, zaś motorniczowie nie muszą zatrzymywać się przed pustymi przejściami.

Ile będzie trzeba jeszcze czekać na zdjęcie zbędnych sygnalizatorów z al. Zwycięstwa oraz Grunwaldzkiej i zastąpienie ich sygnałami ostrzegawczymi?

- Realizacja tego przedsięwzięcia planowana jest do końca 2016 r. W pierwszej kolejności prace odbędą się w al. Zwycięstwa, a w drugiej - al. Grunwaldzkiej - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Rozwiązanie zastosowane na Siedlcach, które ostrzega o możliwości przejazdu tramwaju.



Bez szans na realizację jest natomiast opcja przyspieszenia tramwajów w obrębie Huciska zobacz na mapie Gdańska. Od uruchomienia trasy na Morenę (Piecki-Migowo), a tym samym zwiększenia liczby tramwajów wykonujących skręt w Nowe Ogrody, na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie GdańskaWałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska tworzą się tramwajowe korki.

Wcześniej możliwość zmiany w programie sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem większego priorytetu dla tramwajów uzależniano od uruchomienia tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj tunel działa, a włodarze chwalą się mniejszym ruchem aut w centrum miasta (na Hucisku o ponad 10 proc.). Priorytetu dla komunikacji szynowej nie chcą jednak przyznać.

- Skupiamy się na polepszeniu komfortu pieszych w Śródmieściu [na Hucisku mają być wydłużone cykle na przejściach - dop. red.]. Oczywiście w miejscach, gdzie będzie możliwe zwiększenie priorytetu tramwajowego, będzie to rozpatrywane - zapewnia Kaczmarek.
Czytaj też: Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Przypomnijmy, że między Huciskiem a przystankiem Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska wkrótce dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja. Będzie ona wstrzymywała ruch tramwajowy, aby możliwy był wyjazd z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska, które powstaje w ramach nowego zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku. Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku.
Zdecydowanie wcześniej, bo w najbliższych dniach, zacznie działać dodatkowa sygnalizacja na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest ułatwienie wyjazdu dla pojazdów budowlanych z północnej części Wyspy Spichrzów w kierunku ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Z tego rozwiązania skorzystać będą mogli także kierowcy aut osobowych.

Dla pieszych nie przewiduje się tutaj na razie przejścia naziemnego, choć takie rozwiązanie zawarte jest w planie docelowej reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Wyspa Spichrzów. Budują już (prawie) wszyscy

Miejsca

Opinie (117) 2 zablokowane

  • na Morenę (Piecki-Migowo) ??? (5)

    To LWSM "Morena" ma własną linię tramwajową? Czy może tramwaj jedzie na Dzielnicę Piecki-Migowo? Może Pan regaktor nauczy się topografii i historii Miasta Gdańska, zanim ogłosi wszystkim, że Dzielnicą Gdańska jest LWSM Morena.

    • 8 13

    • tramwaj nie jedzie na Dzielnicę Piecki-Migowo

      tylko jeśli już do dzielnicy Piecki-Migowo, albo lepiej do Piecek-Migowa. CZYTELNICZKO.

      • 6 1

    • (2)

      I zapomniałaś napisać, że w Gdańsku nie ma starówki ... I jeszcze, że będąc we Wrzeszczu nie można mówić, że się jedzie do Gdańska ...

      • 8 2

      • ale właśnie, że można, a nawet trzeba tak mówić! z Wrzeszcza do Gdańska

        • 6 1

      • i jeszcze

        że to jest Strzyża nie Wrzeszcz ;)

        • 2 1

    • do redakcji: zróbcie w końcu fachowy artykuł o nazwie osiedla, bo co artykuł to te same komentarze...

      • 0 0

  • a najwieksza bajka

    Jest na przejściach dla pieszych w centrum miasta !!! Jak nie nacisniesz guziczka to masz czerwone swiatło ! Wszyscy maja czerwone ale piesi zielonego nie maja a powinni je dostać. I to dzieje sie w centrum miasta. Nie nacisniesz w odpowiednim momencie guziczka jestes zerem i sterczysz jak ...Ten na weselu !

    • 12 2

  • A mówią, że to osły są uparte (3)

    Czy wszystkie linie tramwajowe muszą jeździć przed dworcem PKP? Nie można części puścić przez 3-go Maja? Taki problem przejść 100 m? A korki tramwajowe można w ten sposób rozładować. Tamtędy mogły by jeździć np.: 3, 9, 6 lub 11. To takie luźne propozycje.

    • 12 2

    • Forum Gdańsk (2)

      Niestety przez budowę Forum Gdańsk ruch tramwajowy na 3-Maja na odcinku od Huciska do Armii Krajowej jest całkowicie wstrzymany, też jestem za żeby część linii tramwajowych przez 3-Maja jeździła, ale trzeba poczekać przynajmniej do końca roku żeby na tą ulice wróciła np. 11-stka

      • 4 0

      • ale 12 i 10 (1)

        które jeżdżą na Siedlce mogłyby jeździć przez 3 maja i skręcać w Nowe Ogrody, gorzej z powrotem, bo zwrotnica od zeszłego roku jest zepsuta (byłam świadkiem jej uszkodzenia) i jakoś miastu nie spieszy się by ją naprawić.

        • 1 0

        • hehe z tych dwóch dwóch to jedynie 12 mogłaby jeździć,

          10 raczej nie da rady.

          • 1 0

  • Bo...

    Musi dogadać się dyrektor ds. światła zielonego z dyrektorem ds. światła żółtego i dyrektorem ds. światła czerwonego oraz naczelnikiem zielonej strzałki.

    • 9 0

  • bezedura panie K

    Tramwaj tylko z komunikatem głosowym na ruchliwych przejściach, to obniżenie bezpieczeństwa pieszych

    • 2 7

  • Decydentami w temacie komunikacji miejskiej są ci, którzy jeżdżą samochodami, tematu w ogóle "nie czują" (1)

    Decydentami w temacie komunikacji miejskiej są ci, którzy jeżdżą samochodami, tematu w ogóle "nie czują".

    • 9 1

    • powinno być jak w woju za Jaruzela

      dowódca kompanii miał psi obowiązek jeść co najmniej raz na tydzień z zetką w stołówce, czasem robiono z tego farsę, ale najczęściej nie. niejedna kuchta dostała trzy dni za syf.

      • 2 0

  • 142 / 183

    mnie w tej chwili interesuje tylko jedno - kiedy w końcu przywrócą linie 142 i 183

    • 3 6

  • Nie tylko tramwaje - stawianie na grunwaldzkiej co "100 m" swiatel tez powoduje korki

    • 7 2

  • Tylko metro na tej wsi!

    • 0 3

  • przyśpieszony (1)

    Dlaczego nie ma w ogóle przyśpieszonych tramwajów?

    • 5 2

    • bo wszystkie tramwaje są opóznione ;)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane