• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła wciąż spowalniają tramwaje

Krzysztof Koprowski
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd. Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd.

Ani Tristar, ani tunel pod Martwą Wisłą nie przyspieszyły tramwajów. Urzędnicy odkładają na później demontaż zbędnych sygnalizatorów, a brak priorytetu dla komunikacji na Hucisku tłumaczą wygodą pieszych. Ponadto w najbliższych dniach dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja dla tramwajów na Podwalu Przedmiejskim.



Jak oceniasz prędkość jazdy tramwajów w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku pojawiła się wstępna zapowiedź możliwości likwidacji kilku zbędnych sygnalizatorów na przejściach przez tory tramwajowe w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaGrunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Zadanie miało być wykonane do końca 2015 r.

Dotychczas z powodzeniem udało się zrezygnować z kilku sygnalizatorów w ciągu ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, zastępując je ostrzeżeniami głosowymi i świetlnymi dla pieszych. Wcześniej podobną organizację ruchu (tylko komunikaty głosowe) zastosowano m.in. na pętli Oliwa zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska.

Dodajmy, że na takim rozwiązaniu zyskują zarówno piesi, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej. Ci pierwsi nie muszą w obawie przed mandatem czekać na czerwonym świetle przed torowiskiem, po którym nic nie jedzie, zaś motorniczowie nie muszą zatrzymywać się przed pustymi przejściami.

Ile będzie trzeba jeszcze czekać na zdjęcie zbędnych sygnalizatorów z al. Zwycięstwa oraz Grunwaldzkiej i zastąpienie ich sygnałami ostrzegawczymi?

- Realizacja tego przedsięwzięcia planowana jest do końca 2016 r. W pierwszej kolejności prace odbędą się w al. Zwycięstwa, a w drugiej - al. Grunwaldzkiej - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Rozwiązanie zastosowane na Siedlcach, które ostrzega o możliwości przejazdu tramwaju.



Bez szans na realizację jest natomiast opcja przyspieszenia tramwajów w obrębie Huciska zobacz na mapie Gdańska. Od uruchomienia trasy na Morenę (Piecki-Migowo), a tym samym zwiększenia liczby tramwajów wykonujących skręt w Nowe Ogrody, na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie GdańskaWałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska tworzą się tramwajowe korki.

Wcześniej możliwość zmiany w programie sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem większego priorytetu dla tramwajów uzależniano od uruchomienia tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj tunel działa, a włodarze chwalą się mniejszym ruchem aut w centrum miasta (na Hucisku o ponad 10 proc.). Priorytetu dla komunikacji szynowej nie chcą jednak przyznać.

- Skupiamy się na polepszeniu komfortu pieszych w Śródmieściu [na Hucisku mają być wydłużone cykle na przejściach - dop. red.]. Oczywiście w miejscach, gdzie będzie możliwe zwiększenie priorytetu tramwajowego, będzie to rozpatrywane - zapewnia Kaczmarek.
Czytaj też: Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Przypomnijmy, że między Huciskiem a przystankiem Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska wkrótce dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja. Będzie ona wstrzymywała ruch tramwajowy, aby możliwy był wyjazd z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska, które powstaje w ramach nowego zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku. Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku.
Zdecydowanie wcześniej, bo w najbliższych dniach, zacznie działać dodatkowa sygnalizacja na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest ułatwienie wyjazdu dla pojazdów budowlanych z północnej części Wyspy Spichrzów w kierunku ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Z tego rozwiązania skorzystać będą mogli także kierowcy aut osobowych.

Dla pieszych nie przewiduje się tutaj na razie przejścia naziemnego, choć takie rozwiązanie zawarte jest w planie docelowej reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Wyspa Spichrzów. Budują już (prawie) wszyscy

Miejsca

Opinie (117) 2 zablokowane

  • Ale co tam. Zasypie sie tunele da swiatla i spowolnia tez tramwaje na Podwalu Przedmiejskim.

    • 4 2

  • Widząc tytuł artykułu wiadomo, że to

    redaktor Koprowski. Na 100%.

    • 0 2

  • nie ma to jak

    przystanki za krzyżówką co tam że bimbaj stoi na światłach jak i tak stanie zaraz na przystanku może jakaś babcia o kulach zdąży podbiec na czerwonym na przejściu.

    Może niech pomyślą nad przeniesieniem co niektórych przystanków i likwidacja świateł nie będzie potrzebna tylko synchronizacja z rozkładem jazdy bimbaj (oczywiście problem będzie gdyż bimbaje nie jeżdżą jak w szwajcarskim zegarku)

    grunt że bilety droższe będą a reszta bez zmian!

    • 2 2

  • Bzdura

    Priorytet dla tramwajow dziala super w Olsztynie. Zapraszam urzedasow tam aby zobaczyli jak powinna dzialac komunikacja miejska.

    • 6 2

  • Paska-dworzec PKP dłuuuuga jazda/postój...

    Dziś o g.7.10 ruszyła 12 do Dworca PKP, jechała+stała łącznie 11 minut. Pieszo ten odcinek pokonuję w 15 minut. bez komentarza..

    • 5 0

  • Skandal ! (1)

    Żeby tranwaj móśał siem zaczymywaci.

    • 3 1

    • Ułomny pieszy?

      • 0 0

  • Powolne i drogie bilety!

    Albo niech szybciej jeżdżą albo tańsze bilety!

    • 3 0

  • światła spowolniają a nie spowalniają

    bo jedzie się wolniej a nie walniej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane