• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Świętojańska ulicą banków? Tylko w górnej części

Michał Sielski
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Wbrew pozorom to wcale nie banki dominują na Świętojańskiej. W dolnej części ulicy jest ich dwukrotnie mniej niż restauracji. Jednak na górnym odcinku faktycznie przeważają. Wbrew pozorom to wcale nie banki dominują na Świętojańskiej. W dolnej części ulicy jest ich dwukrotnie mniej niż restauracji. Jednak na górnym odcinku faktycznie przeważają.

Ile prawdy jest w przekonaniu, że ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni w Gdyni jest ulicą banków i instytucji finansowych? Wychodzi na to, że mniej więcej połowa. Na najbliższym morza i wydającym się niektórym idealnym na deptak fragmencie jest 17 restauracji i kawiarni oraz osiem placówek finansowych. W górnej części banków jest już 19, a restauracji 14.



Część kupców chciałaby, żeby ul. Świętojańska była deptakiem niedostępnym dla samochodów. Jeśli nie na co dzień, to choćby w weekendy. Część kupców chciałaby, żeby ul. Świętojańska była deptakiem niedostępnym dla samochodów. Jeśli nie na co dzień, to choćby w weekendy.
O tym, że najbardziej znana gdyńska ulica "umiera", słyszymy co najmniej od kilku lat. Niegdyś była salonem Trójmiasta. To tu przyjeżdżało się po najmodniejsze ubrania, tu zadawało szyku podczas sobotnich spacerów. Ale czasy się zmieniają, zakupy robi się już głównie w centrach handlowych, a nie w butikach. Dlatego handlowe serce Gdyni od lat bije już gdzie indziej.

Ratunkiem dla tracącej znaczenie ulicy miały być punkty gastronomiczne, ale prywatni właściciele nieruchomości woleli wynajmować partery kamienic instytucjom finansowym. One płaciły najlepiej i szybko nie plajtowały. Można było podpisać długoterminowe umowy i ze spokojem co miesiąc wystawiać faktury.

To co dobre dla pojedynczych ludzi czy przedsiębiorców, sprawiło jednak, że "życia" na ul. Świętojańskiej było coraz mniej. W 2011 roku radni Gdyni zmienili więc plan zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia znacznie ograniczając możliwości lokowania nowych instytucji finansowych czy salonów z telefonami komórkowymi.

Czy zamknięcie ul. Świętojańskiej dla samochodów zmieni oblicze tego fragmentu Śródmieścia?

Priorytet dla restauracji powoli zaczął przynosić efekty. Otwarcie rozbudowanego Centrum Handlowego Riviera uderzyło jednak także w restauratorów z ul. Świętojańskiej. Przedsiębiorcy chcieli nawet wyjść na ulicę i ją zablokować, aby pokazać, że niezbędne jest ograniczenie na niej ruchu.

Ile banków na ul. Świętojańskiej?

Według wielu osób, Świętojańskiej nie zabija jednak ruch samochodów i wąskie chodniki, a zbyt dużo banków. Sprawdziliśmy więc, czy jest tak w istocie. Wyniki mogą być dla niektórych zaskakujące. Na odcinku ul. Świętojańskiej od skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni do al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni jest obecnie 36 restauracji, barów i kawiarni oraz 27 placówek instytucji finansowych - głównie banków.

Jednak zdecydowanie ciekawiej robi się, gdy przyjrzymy się jej dolnej części - czyli od ul. 10 Lutego do skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdyni. To właśnie ona była ostatnio zamknięta przy okazji imprezy mającej pokazać m.in. potencjał ul. Świętojańskiej. I na tym odcinku restauracji i kawiarni jest 17, a instytucji finansowych "tylko" osiem.

- To ciekawe, bo wiele osób wciąż powtarza frazesy o wszechobecnych tu bankach, choć te opinie mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. To oczywiście centrum, blisko Urzędu Miasta, więc obecność instytucji finansowych nie jest niczym niezwykłym. Ich nasycenie jest jednak często zbyt wyolbrzymiane. Na tym odcinku jest istotna przewaga nie tylko restauracji, ale również butików z ubraniami - podkreśla Arkadiusz Brzęczek, jeden z inicjatorów powołania Nowego Śródmieścia oraz założyciel Klubu Gdynia 2026, który ma na celu integrację wszystkich, którym zależy na powrocie dawnej świetności ul. Świętojańskiej.

Zamknąć ulicę czy robić to okazjonalnie?

To właśnie dolny fragment ulicy jest najbliżej tego, by stworzyć na nim choćby okazjonalny deptak. Analizy trwają i wstępnie wiele wskazuje na to, że większość mieszkańców chce ograniczenia ruchu samochodowego.

Nie oznacza to jednak, że ich oczekiwania na pewno zostaną spełnione.

- Ostatecznym celem jest uchwalenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który planujemy przyjąć w 2016 roku - mówi Marcin Wołek, pracownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego, realizującej badania w ramach projektu Civitas Dynamo.

Niekoniecznie jednak oznaczać to będzie całkowite zamknięcie ulicy. Pod uwagę brane są też rozwiązania pośrednie.

- Nawet środowisko kupców nie jest do końca przekonane, że całkowite zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego będzie dobrym rozwiązaniem. Przecież Nowy Świat w Warszawie nie jest zamknięty, są też inne rozwiązania, stosowane w Wiedniu czy Wilnie. Dla Gdyni trzeba wybrać najlepsze, ale już teraz widać, że ulica jest nieco demonizowana i po prostu wiele osób powinno ją po raz kolejny odkryć. Co nie oznacza, że zmiany nie są potrzebne, ale trzeba je dobrze zaplanować - dodaje Arkadiusz Brzęczek.

Opinie (128) 5 zablokowanych

  • Ja proponuję zamknąć ulicę...

    ... i zrobić nawiewy ciepłego powietrza na przechodniów.

    • 5 1

  • klub gdynia 202

    nie miał on czasem organizowac miedzynarodowego zlotu gdynian w 100lecie miasta?

    Nowy cel jest obok czy zamiast? Bo coś nagle złagodniał nasz działacz.

    Czyżby kolejna przystawka Samorządności kupiona za zorganizowanie jednej imprezy z parkingiem na deptaku w centrum miasta

    • 2 0

  • może coś się ruszy po zmianie wadzy ?!...

    czyli po wyborach...

    • 7 2

  • A może z ul. Jana z Kolna zrobić dzielnicę bankową ?

    • 7 0

  • brak opini alfy i omegi gdyńskiego urzędu kol. Stępy !...

    a tylko on i tylko on wie wszystko !!!

    • 9 0

  • Jak ktoś chadza po Świętojańskiej, to widzi zmiany bez liczenia.

    Dolny odcinek to niemal jedna wielka żarłodajnia, do której w porze lunchu (obiady to są tylko w weekendy he he) niełatwo się wbić.
    Być może przecznica po przecznicy także górny odcinek stanie się odcinkiem dla ludzi (choć niewątpliwie nie tak łatwo jak ten bliższy Skwerowi Kościuszki). Nawet tam widać, że w ciągu ostatnich paru lat jest więcej punktów gastronomicznych, niż wcześniej. jak pojawi się parę biurowców więcej (koło Szczęść Boże, na wysokości Żwirki i Wigury po drugiej stronie torowiska itp.), to będzie i więcej potencjalnych klientów.

    • 10 2

  • Pitu pitu

    A brakuje mi tu jeszcze powiększającej się liczby zamkniętych lokali z informacją że są do wynajęcia. Więc pierdzielenie słodkich bajerów i teorii na tematy handlowe.

    • 10 1

  • skoro większość mieszkańców i UM Gdynia chce ograniczenia ruchu samochodowego

    na Swietojanskiej to moze UM Gdynia wskaze dodatkowe alternatywne rozwiazanie drogowe, byle nie wskazywal ul. Wladyslawa IV. Urzedasy calkowicie wyalienowaly sie z tego miasta.

    • 16 1

  • (1)

    Tylko Classic , jak ten ostatni Mohikanin ciągnie jeszcze... Powodzenia!

    • 3 1

    • fakt Classic to nieliczny dobry sklep

      a reszta to chyba sklepy z dawnej hali targowej (a jak nie bezpośrednio oni to podobny asortyment bazarowy).

      • 0 0

  • Riviera także opustoszeje... dużo chodzenia, mało konkretów.

    • 29 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane