• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala wystartuje w Trójmieście 15 grudnia

Maciej Korolczuk
27 lipca 2023, godz. 12:05 
Opinie (513)
Oficjalny start systemu Fala nastąpi 15 grudnia - poinformował w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica. Oficjalny start systemu Fala nastąpi 15 grudnia - poinformował w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.

System Fala w Trójmieście ruszy w połowie grudnia - poinformowała w czwartek spółka InnoBaltica. Wcześniej, bo już we wrześniu, z pierwszych funkcji skorzystają pasażerowie w Lęborku, a następnie Pucku, Władysławowie, Chojnicach i Słupsku. - System będzie ruszać stopniowo począwszy od mniejszych ośrodków, byśmy mieli czas na naukę i wyciąganie wniosków - tłumaczy Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wprowadzanie systemu Fala etapami?

Nie dekretem i na siłę, lecz z zachętą i otwartością - tak ma wyglądać inauguracja systemu Fala na Pomorzu. W czwartek harmonogram startu systemu, który ma rozkręcać się stopniowo przez kilka miesięcy, zaprezentowały nowe władze spółki InnoBaltica.

- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach - tłumaczy Radomir Matczak, nowy prezes spółki InnoBaltica. - To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski, tak aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia.


Połowa grudnia to cel spółki i wykonawcy systemu, ale mówił w czwartek dziennikarzom prezes Matczak, wcale nie oznacza, że to termin ostateczny i pewny.

- Nadgoniliśmy pięć miesięcy, które nam uciekły na etapie przedłużającego się przetargu. Zostało nam pięć kolejnych. Testowałem system na żywym organizmie w Lęborku i wiem, że to działa. Wierzę, że nam się uda.
Jak przyznają przedstawiciele spółki InnoBaltica najtrudniejszym etapem będzie start systemu w Trójmieście i na kolei. Jak przyznają przedstawiciele spółki InnoBaltica najtrudniejszym etapem będzie start systemu w Trójmieście i na kolei.

W Trójmieście system ruszy 15 grudnia



Co to oznacza dla pasażerów korzystających z transportu publicznego w Trójmieście?

Od 25 sierpnia będą oni mogli założyć konto w portalu Fali i zamówić specjalną kartę. Aplikacja i planer podróży ma ruszyć tak jak cały system w połowie grudnia. Od tego czasu mamy wybór - możemy odbijać kartę Fali, kartę płatniczą lub skanować kod QR w pojeździe, albo korzystać z komunikacji na dotychczasowych zasadach np. na podstawie karty miejskiej. W tym drugim przypadku musimy jednak uwzględnić fakt, że za podróż (bez odbijania karty) zapłacimy więcej.

Na razie szczegóły nowej przystankowej taryfy, przygotowanej i zaprezentowanej na początku roku nie są jednak znane. Po krytyce pomysłu władze Gdańska zawiesiły pomysł na kołku. Szczegółów nie zna też spółka InnoBaltica.



- Jesteśmy gotowi za zaimplementowania dowolnej taryfy. Na razie nie ma o tym rozmów z organizatorami przewozów. Do stołu planujemy usiąść po 9 sierpnia - usłyszeliśmy na czwartkowej konferencji.
Już po spotkaniu z dziennikarzami Matczak doprecywał, że rozmowy z poszczególnymi organizatorami prowadzone są od dawna. Zarówno w kwestiach generalnych, jak i indywidualnych z danym organizatorem. W tym są zagadnienia taryfowe. Najwięksi z organizatorów są też w Komitecie Sterującym projektu.

- W dniu 9 sierpnia pogłębiamy jeszcze współpracę w trybie nowo powołanego Zespołu Koordynacyjnego z udziałem wszystkich organizatorów. Będzie to jego pierwsze posiedzenie - dodał.

Co się stanie, jeśli terminu nie uda się dotrzymać?



Co się stanie, jeśli grudniowego terminu - podobnie jak wszystkich poprzednich - nie uda się utrzymać?

- To czarny sen - wskazuje Matczak. - Pewnie trafimy wówczas na listę trudnych projektów, ale ewentualny zwrot unijnej dotacji nam nie grozi - zapewnia.

Zanim ruszy wspólny bilet, kup sobie bilet do kina. Repertuar kin w Trójmieście

16:38 21 SIERPNIA 23

To kiedy będzie ta Fala? (19 opinii)

Jadę właśnie SKM i jakiś turysta w aplikacji stara się kupić bilet na całe trójmiasto kolej i komunikacja miejska. Kilka lokalsów próbuje mu w tym pomóc, ale nikt tych biletów nie rozumie.
Jadę właśnie SKM i jakiś turysta w aplikacji stara się kupić bilet na całe trójmiasto kolej i komunikacja miejska. Kilka lokalsów próbuje mu w tym pomóc, ale nikt tych biletów nie rozumie.

Miejsca

Opinie (513) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Olka my nie chcemy tego g!

    • 8 0

    • Olka demolka!!!!!!!

      • 0 0

    • Olka demolka.

      • 1 0

  • To już cała Polska się z tego badziewia

    • 2 0

  • Pożyjemy zobaczymy - stawiam na kolejne opóźnienie, a najlepiej wycofanie się z niego (3)

    • 194 1

    • (2)

      Ale wynagrodzenia, nowe stołki prezesów, premie roczne co będą to będą

      • 38 0

      • Uwielbiam rządy PO (1)

        90% mieszkańców mowi nie, a oni dalej wprowadzają. Na szczęście mam auto, a wyborcy tuska niech płacą za fanaberie swoich wybrańców

        • 7 1

        • ale ty wiesz że obecnie rządzi pis

          • 1 0

  • (11)

    Widzę, że ludzie krytykują system z którym jeszcze nie mieli do czynienia. Jeśli to będzie działać tak jak w innych krajach to może być wygodniejsze nawet dla starszych osób. Np. w Holandii masz jedna kartę którą tylko doładowujesz pieniędzmi. Przy wchodzeniu do dowolnego środka komunikacji i przy wychodzeniu odbijasz kartę. Nie musisz się martwić jaki bilet kupić, bo karta sama rozpoznaje pojazd i czas przejazdu. Dodatkowo karta przestaje pobierać pieniądze jeśli przekroczysz wartość biletu dobowego lub miesięcznego. Dla mnie by było super, jeżdżę od czasu do czasu i zawsze się zastanawiam czy opłaca się skasować 24-godzinny czy może już by się opłaciło miesięczny, czy mam kupić bilet na ZTM czy na SKM. Mam nadzieję, że Fala rozwiąże te problemy i inne aplikacje nie będą potrzebne.

    • 4 62

    • W Anglii też była karta

      Jak byłam w Anglii kilka lat temu była karta oyster na wszystkie pojazdy autobusy metro pociągi miejskie doładowania za kwotę i odbijało się raz a nie dwa Teraz to oni przeginają place 117 miesięcznie i mam dokładać bo aplikacji nie założę kpina!!!

      • 1 0

    • trochę dużo oczekujesz od tego systemu, to nie AI, nie będzie w stanie wymyśleć za ciebie najlepszego rozwiązania (1)

      • 3 5

      • Ak też nie działa. Naive.

        • 0 0

    • Starsze jeżdżą bezpłatnie, młodsze też. Dla kogo ta fala?

      • 3 0

    • Tak, super, tylko że bilet na 3 przystanki lub 5 min. jazdy dalej będzie kosztował 5 albo 6zł. Wypier. z tym... jedyne co było potrzebne to drukareczki biletów QR przy stanowisku kierowcy z terminalami kartowymi. Tak ma Wejherowo od lekko 10 lat. I oczywiście bilety o zróżnicowanych kosztach i czasie ważności, a nie po bandzie jadą jak zwykli złodzieje. Dojeżdżając do SKM 2 przystanki mam zapłacić 6zł za to czy może iść pieszo te 2km? Boże.

      A poza tym to nie będzie działać tak jak w innych krajach. To wcale nie będzie działać.

      • 10 0

    • (4)

      Fala nie będzie działała na takiej zasadzie jak w Holandii.

      • 10 1

      • (3)

        Proszę wyjaśnij mi różnice, bo myślałam, że to będzie to samo.

        • 2 8

        • (2)

          google twoim przyjacielem, poczytaj sobie i dokształć się. nie moją rolą jest edukowanie ciebie.

          • 8 2

          • Kłamiesz, Google mówi co innego.

            System jest prawie identyczny.

            • 1 8

          • Czytałam już i dla mnie wszystko wygląda podobnie. Dlatego proszę o wyjaśnienie różnić, których nie potrafię znaleźć.

            • 1 8

    • No więc masz nierealne nadzieje wobec Fali - nic nie będzie proste, do tego będzie drogo

      A dylemat czy kupić całodobowy pozostanie. A jak raz nie odbijesz przy wyjściu to ci wydrenuje kartę

      • 12 0

  • Fala Tczewska (31)

    Mieszkańcy Tczewa od września będą testować nowy system fala darmowych przejazdów komunikacją miejską . Koszty wdrożenia dla samych mieszkańców spadły z 5zł do 0zł co przekroczyło spełnia oczekiwania mieszkańców . Jednak znalazło się grono mieszkańców którzy są niezadowoleni z proponowanego rozwiązania i jednak chcieli by płacić za komunikację miejską

    • 173 15

    • No cóż... ludzie świadomi wiedzą że nie ma nic za darmo (24)

      Kto zapłaci za "darmową" komunikację.... żadna tajemnica, zapłacą mieszkańcy, oczywiście kosztem innych inwestycji w mieście

      • 19 30

      • A teraz kto finansuje komunikację w Trójmieście (10)

        I kto stawia darmowe przejazdy nastolatkom?

        • 53 3

        • (9)

          Żeby tylko nastolatkom... dzieci do 24 roku życia wożą d. za darmo! I generalnie ci wszyscy z przywilejami wiecznie okupują wszelkie miejsca siedzące, a osoby płacące za przejazd (nieliczna grupa, może 1/4 jadących) może tylko pomarzyć o siedzeniu i jest najbardziej narażona w przypadku ostrego hamowania, wypadku, itd. Skandal.

          • 41 10

          • Czyli nie stać Gdyni na bezpłatną komunikację dla tej 1/4 mieszkańców? (4)

            • 5 1

            • (3)

              Nie stać. Gdynię stać tylko na lotniska i przerabianie parków na parki za 100 baniek.

              • 13 0

              • I lampy po 20 tys, drzewka po x, które usychają, przysiadaki po x, na których nikt nie przysiada itp itd itp. (2)

                • 13 0

              • z przysiadakami jest taki problem, że nie wszyscy są w nastrojach przysiadalnych

                niektórzy wolą przycupnąć...

                • 0 0

              • I plastikowe delfinki.

                • 1 0

          • (3)

            Płacisz za przejazd, nie za miejsce siedzące.

            • 10 27

            • (1)

              Płacę za godny przejazd, a nie na jednej nodze. Na jednej nodze niech jadą ci co nie płacą.

              • 3 1

              • ja dodatkowo jestem za segregacją rasowo-narodowościową

                powinny wrócić do łask przyczepy osobowe, które kiedyś jeździły podczepione do ogórów. Możnaby je teraz wyposażyć w napisy "Nur fur schwartz" i dodatkowo pomalować je w niebiesko-zółte barwy. Żeby na wejściu było wiadomo, kto gdzie...

                • 1 1

            • Nie musisz mi tego tłumaczyć. Pytam jedynie czy uważasz za normalne i sprawiedliwe, żeby ludziom fundować przejazdy i żeby blokowali masowo miejsca nic nie płacąc za przejazd, a ludzie płacący tłoczą się na stojąco. No chyba coś jest tutaj nie tak i to grubo. Tak jak i to, że dzieci i młodzież, a także np. duże rodziny - pobierając kupę kasy z 500+/800+ nie płacą nawet biletu ulgowego. To jak ten system ma się utrzymać?

              • 29 9

      • (1)

        Przecież komunikacja jeżdżą biedni i zgarnięto od nich podatki i są w swoim mieście. Chyba nie chcecie zarobić na kilku zabłąkanych przypadkowych ludziach co zawitają na ten koniec świata!

        • 2 3

        • Wiadomo, bogole jeżdżą blachosmrodami i muszą to na każdym kroku wyartykułować. Zwłaszcza tacy, co pierwszy rok w mieście.

          • 0 1

      • i tak płacą (6)

        70% pasażerów komunikacji miejskiej to ci, którzy mają bilety za darmo.
        Ci, którzy za nich płacą w podatkach, muszą drugi raz płacić za bilety, dlatego wybierają samochód.

        • 39 3

        • Dlatego nie rozumiem nazywania gapowiczów zlodziejami (5)

          Skoro nie płacą za bilet a i tak płacą podatki, to przecież i tak utrzymują KM, w dodatku nie tylko linie, którymi podróżują ale także inne oraz wynagrodzenia dla oficjeli itp.

          • 9 6

          • (4)

            Złodziejem to jest głównie firma, która za 1 przystanek chce 6zł. I nie pisać, że 1 przystanek mam iść pieszo bo nie każdy może z różnych względów oraz nie zawsze i nie wszędzie 1 przystanek to jest odległość spacerowa. Jakaś totalna aberracja, żeby nie było zasr*nego biletu czasowego powiedzmy 10 czy 20 min. za np. 3zł lub nawet mniej. Wystarczyłoby po prostu zrobić zasadę, że jak ktoś jedzie te 20 min. to płaci bilet ulgowy i tyle.

            Jak jadę 1-2 przystanki to zawsze na gapę. I nie nazywam tego przejazdem tylko podjazdem. Dajcie tani bilet na takie podjazdy to zarobicie. A jak nie to się walcie.

            • 17 0

            • Bilet 30 min. 3zł, bilet 75 min. 6zł, bilet 120 min. 9zł, bilet 360 min. 18zł. Proste? Można? To dałoby zyski o wiele większe niż dojenie na chama każdego grosza z jednego nominału. Niestety tego niedasię w 3-city z tą KOmuszą ekipą, która po prostu ciśnie na Falę bo chcą się dorwać do 20 baniek miesięcznie na utrzymanie systemu i KOlejnych ciepłych stołków.

              • 7 0

            • Powinno być naliczanie minutowe. Wtedy by było uczciwie i przejrzyście (2)

              Skoro już będzie trzeba kartę odbijać się na wejściu i wyjściu, to można wprowadzić taryfę 10 groszy za minutę.

              • 5 1

              • Zdecydowanie lepsze byłoby sekundowe.

                • 2 0

              • No dokładnie. I są miasta w Polsce, które tak mają, taryfa progresywna uzależniona od czasu przejazdu. I nie jest to żadna Fala i nikt tego przez 10 lat z rozgłosem nie próbował wprowadzać za setki milionów. Są też takie miasta gdzie pierwszy przystanek kosztuje chyba 1zł, potem następne po 50gr, jakoś tak. Można? Można.

                • 8 0

      • Ale czemu mamy płacić dwa razy? (2)

        To wszystko i tak z naszych pieniędzy

        • 11 1

        • (1)

          Po co budować drogi ze wspólnych pieniędzy jeśli każdy mógłby zamiast tego kupić 4x4. Bez sensu

          • 2 8

          • Twój bełkot jest w tym kontekście zupełnie bez sensu

            • 5 0

      • Bzdura. Cały czas płacą i to grubo za utrzymanie tego molocha. Taki ruch pozwoli znacząco obniżyć te koszty i pozbyć się raka przeżerającego pieniądze publiczne.

        • 14 3

    • Tczew komunikacja

      Oby tylko rozkłady się poprawiły bo do części miasta autobusy jeżdżą w kompletnie niezrozumiały

      • 0 0

    • W Trójmieście się nie da (4)

      Zbyt duża część hydry urzędniczej od organizowania, integrowania, optymalizowania, analizowania i rozliczania musiałaby sobie poszukać innego zajęcia.

      • 61 5

      • Fala kosztowała już 150 milionów złotych (2)

        Czy ktoś za to odpowie???

        • 17 2

        • (1)

          Nie twoja kasa to co się przejmujesz

          • 0 14

          • No właśnie moja

            I twoja. I innych podatników

            • 12 0

      • No ba. A hydrę trzeba dokarmiać i dbać, żeby była bierna, mierna, ale wierna!

        • 33 3

  • Pewnie trafimy wówczas na listę trudnych projektów, ale ewentualny zwrot unijnej dotacji nam nie grozi (3)

    To jedno zdanie pokazuje o co w tym wszystkim chodzi.Wymyślono system,który nie działa wzięto dofinansowanie,które nie trzeba oddawać będziemy testować jakiś kit ludziom wciśniemy i jakoś będzie.

    • 164 0

    • (1)

      Jeszcze trzeba będzie dokupić kilka autobusów promujących falę, te kilka to za mało.

      • 3 0

      • Fala będzie takim sukcesem, że Miasto wraz ze spółką chwalić się będą w całym basenie morza bałtyckiego.

        Na wizyty w Sztokholmie przydałby się jakiś Gulfstream albo Learjet. No nie to, że tylko do promocji by służył. (D)ulka mogłaby z niego korzystać latając po kraju z odczytami Testamentu. W sumie, żeby nie było, że tylko jednej partii służy to mógłby nim Wielce Szanowny Pan Dyrektor Horała latać do pracy na lotnisko swego imienia. Oczywiście z Gdyni, żeby nie było. Lotnisko z terminalem za 180 baniek są i czekają.

        • 0 0

    • Przepalanie unijnej kasy i tworzenie projektów pod piniondze z Unii w Gdańsku? Nowe, nie znałem! :)

      • 3 0

  • "Do stołu planujemy usiąść po 9 sierpnia..."

    a kiedy planujecie zasiąść na ławie?

    • 3 0

  • Skok na kasę

    Kolejny "sprytny" sposób na zakamuflowaną podwyżkę, po likwidacji biletu miesięcznego ważnego w dni robocze.

    • 7 0

  • Wyciągnąć wtyczkę. (28)

    System fala. Największa wtopa komunikacji miejskiej ostatnich lat. Tak to pachają. Tyle pieniędzy utopione. A i tak nie będę z tego korzystać, jak ponad połowa pasażerów, na nawet więcej licząc osoby bez biletu

    • 388 13

    • System Fala to trudny system i nigdy nie ukrywano że tak będzie. Malkontentom odpowiem tak: (26)

      Gdzie się podział milion polskich samochodów elektrycznych? :))))))))))))))))))))))

      • 11 56

      • Przestań marudzić (18)

        Problem w tym, że ten system nie jest potrzebny. Zliczać pasażerów może tania fotokomórka.

        • 67 6

        • Nie jest potrzebny? (15)

          A kto płakał od dekady o wprowadzenie biletu na całe Trójmiasto?

          Teraz go dostajesz, to nie pasuje?

          • 5 71

          • (11)

            przecież to nie jest jeden bilet półpiśmienny czubie

            • 56 7

            • Jak nie? (9)

              Przyklepujesz kartę na wejściu, jedziesz na drugi koniec Trójmiasta i odklepujesz.
              Nie dość że działa jak jeden bilet, to jeszcze jest o wiele wygodniejsze.

              Oczywiście fakty nie pasują do narracji, więc zaczynają się obelgi :D

              • 3 54

              • (1)

                To nie jest żaden wspólny bilet. Wspólny bilet oznacza, że kupuję bilet jednorazowy, który bez żadnej aplikacji obowiązuje na przykład w całym Trójmieście na wszystkie środki komunikacji miejskiej. Takiego biletu w Trójmieście nie ma.

                • 11 0

              • Wspólny bilet funkcjonuje od wielu lat

                Nazywa się metropolitalny - od lat kupuję miesięczny - i nie muszę nigdzie się bez sensu odbijać . Fakt podwyżki jego ceny są przegięciem - ostatnia po zapowiedziach wdrożenia fali w szczególności - więc szantażowanie kolejnymi podwyżkami połączone z wymogami bezsensownego odbijania się co chwilę (tj przy każdej zmianie pojazdu) to już zupełne kuriozum.. - wprowadzanie systemu który skutkuje podwyżkami cen biletów dla pasażerów, przy jednoczesnym nakładaniu na nich bezsensownych dodatkowych obowiązków, zmniejszaniu komfortu jazdy i częstotliwości kursów - komu tak naprawdę ma służyć ???

                • 5 0

              • To załatwia abonament.

                • 0 0

              • a po co

                i po co mi konto w aplikacji? masz kartę i jedziesz!

                • 8 0

              • No właśnie, przyklepujesz, jedziesz i musisz odklepać (2)

                np. w Warszawie normalnie kasujesz bilet tylko po wejściu, a jak masz bilet miesięczny (kosztujący 3 razy mniej niż w Gdańsku) to w ogóle o nim zapominasz i nie musisz nic przyklepywać, a możesz jeździć autobusem, tramwajem, metrem, skm, wkd i Kolejami Mazowieckimi

                • 55 0

              • no właśnie

                i po co mi konto w aplikacji?

                • 18 0

              • ex-Warszawiak

                W-wa wydaje tyle na komunikację ile wynosi cały budżet miasta Gdańs.

                • 2 24

              • Takto - że to nie jest nawet do końca bilet. To jest wirtualny portfel z dodatkowym portem do komunikacji z systemem biletowym.

                • 18 1

              • No nie jest, jeden bilet kupuje za 100zl i jeżdżę czym chce i ile chce po Warszawie, więc zrozum że ta fala to tylko system rozliczeń a nie żaden jeden bilet, złodziejstwo

                • 39 0

            • Obrażasz.

              • 0 0

          • Co za problem, by wprowadzić bilet na 3miasto? (1)

            • 4 0

            • Jest bilet od dawna. Metropolitalny.

              • 5 0

          • bo razem z tymi biletem dostaje się zbyt dużo "małym druczkiem".

            • 60 1

        • maliniak nie marudzi, tylko bredzi.

          • 0 0

        • Przecież i tak zlicza... od dawna jest osobny system do tego tylko nie mówią o tym.

          • 10 1

      • maliniak=kartofel

        • 0 0

      • (2)

        Obsługa tej całej Fali ma pochłonąć 20 mln miesięcznie. Za to możnaby kupować co miesiąc aż 7 nowiutkich autobusów wodorowych.

        • 29 3

        • w Zagrzebiu (1)

          jest karta lub bilet papierowy, jeden rodzaj kasowników, kilkanaście linii tramwajowych. Przez 3 dni jeździłem prawie wszystkimi linami i zwiedzałem. koszt 10 Euro karty 3-dniowej, nie musiałem jej nigdzie przykładać.

          • 13 0

          • Dokładnie tak. Wystarczy ustawić automaty biletowe, napakować je kartami różnego rodzaju, od dobowej po 3-miesięczną, zróżnicowane stawki, do tego bilety od 20-minutowych po 12-godzinne i tyle. Za te setki milionów wyprowadzone w imię mitycznego systemu byłyby dziesiątki tysięcy takich automatów. Albo i darmowa komunikacja dla wszystkich i w ogóle niczego nie trzeba stawiać, a tłumy nierobów - zwolnić.

            • 7 0

      • W Warszawie już dawno temu zrobili "trudny" bilet ZTM-KM-WKD który jest lepszy, tańszy i wygodniejszy niż Fala (1)

        a malkontentom przypomnę: bilet ZTM-KM-WKD został wprowadzony, gdy prezydentem Warszawy był Lech Kaczyński (PiS)

        • 35 2

        • A to pech.

          • 1 0

      • maliniak zmienił się w kartofla

        • 0 0

    • To nie wtopa, to miś. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom.

      • 4 0

  • Za wydane dotychczas pieniądze na to gunwo plus koszty miesięczne utrzymania

    Wszyscy mogliby za darmo jeździć, a kierowcy więcej zarabiać. Płacimy wystarczająco dużo w daninach miejskich, żeby jeszcze kosztami biletów nas okładać. PO zrobiło sobie z miasta prywatną firmę, cynicznie dojącą ludzi oraz środki publiczne i fatalnie zarządzaną w dodatku.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane