• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Piszcie prawdę

    Proszę przestańcie z ta propaganda. Lobbujecie UM czy o co chodzi? Gdzie te bus pasy? Macie na myśli przedłużone zatoczki tak? Ponieważ do bus pasów to Gdyni daleko a zwłaszcza na ul. Morskiej.
    Gdyby UM Gdynia zrobił tam trzeci pas dla busów to wtedy ten artykuł byłby zgodny z prawda. A tak trochę się rozwijacie z prawda i rzeczywistością.

    • 2 0

  • Jest OK?

    Że szybciej , to widzę to jadąc Morską . Zastanawiam się kiedy ,oby nigdy , dojdzie do nieszczęścia . Niektórzy autobusiarze tak gnają tymi pasami , że ciary chodzą po plecach .

    • 1 0

  • Mieszkańcy Trójmiasta żądają od SKM realizacji przewozów pasażerskich klimatyzowanymi składami.

    • 0 0

  • Gdynia mistrzem Polski w malowaniu różnych pasów na ulicach ,tony farby zamiast budowy nowych ulic

    Farba nie zastapi rozbudowy infrastruktury miasta ,panowie z magistratu nie potraficie wybrać porządnej firmy do remontu ulic tylko ciagle ten sam wykonawca czy to przypadek?

    • 2 0

  • Buspasy nie dla TAXI (1)

    Wiem, że to kontrowersyjne, ale dla mnie dziwolągiem jest wykorzystywanie buspasów przez Taxi. Taksówki najczęściej wiozą 1 pasażera, a stan techniczny pod względem ochrony środowiska wola o pomstę do nieba (najczęściej diesle z wyciętym filtrem DPF), a samochody spełniające najwyższe normy emisji spalin (elektryczne, hybrydy) stoją w korkach nawet gdy jedzie nimi 5 osób, bo nie są taksówkami. Dlatego miasta powinny stawiać wymagania ekologiczne dla taksówek, a niestety nikt tego nie robi. Ponadto powinna być możliwość poruszania się buspasami samochodów którymi jedzie więcej niż 4 osoby (podobne rozwiązania są w USA), ale zarządcy miast powinni zacząć myśleć.

    • 1 0

    • Elektryki mogą jeździć buspasami w całej Polsce.

      • 0 0

  • W Gdyni jest stan katastrofy komunkacyjnej

    Ulice są kompletnie zakorkowane przynajmniej dla szarych właścicieli samochodów nie dość tego większość dróg tak dziurawych że można zgubić zawieszenie. Korzystając z komunikacji miejskiej nie dość że jest jedną z najdroższych w Polsce to na dodatek stale zmieniją rozkłady jazdy i tak rano jadąc do pracy na przystanku człowiek dowiaduje się ze najbliższy autobus za godz wieć trzeba brać taryfę żeby zpracy nie wylali .Takie zmiany są najczęściej zokazji dni przedświątecznych kiedy wg normy powinny jeździć jak wdni powszednie ale Szczurek ma to gdzieś i puszcza już rozkład świateczzny.To powód że niestety w Gdyni tylko można polegać na swoim samochodzie mimo wszystko ZKM na O.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane