• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • Samochód spala średnio 5 l (1)

    Ale na trasie z prędkością poniżej 100 km, każde 10 km/g szybciej to litr więcej. W mieście ruszenie to 35 l/godz. , przyspieszanie to 20 l/godz. Kto ma komputer może to sobie zaobserwować. Może PESA podała zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. Pocieszajace jest to, że PKM jeździ bardzo mało ludzi więc zużycie jest mniejsze.

    • 5 1

    • samochód a lokomotywa :-)

      może jeszcze do skutera porównaj i hulajnogi

      • 1 2

  • ten sam problem ,co z autobusami

    W przypadku autobusów bezsensowe przystanki co 200-300m, co skutkuje:
    - wydłuzeniem czasu podróży
    - zwiekszeniem zużycia paliwa.

    • 5 0

  • Paliwozerne PKM kontra mordercze Pendolino!

    • 4 0

  • czemu nie zakupiono lokomotyw hybrydowych?

    tak jak w miescie auta hybrydowe tak samo na kazdym przystanku i to pod gorke lokomotywy hybrydowe palilyby duzo mniej.

    • 2 0

  • swoją drogą...

    ciekawe kiedy gruby zacznie jeździć tam i z powrotem tym PKM-em tak jak skopana pentolino?? i w regionalnej pokażą go jak się słodko uśmiecha do okkienka, bo podczas przejazdem z wrzeszcza obejrzy swoje liczne chałupy:)

    • 5 0

  • Brawo!

    Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

    • 5 0

  • Te szynobusy jeżdżą jak wolno jak żółwie.

    Myślałem, że będą poruszać się jak metro w Berlinie, czy Londynie, ale zanim kolejka PKM się rozpędzi to standardowe metro byłoby już na kolejnym przystanku. Szkoda, że linia nie została zelektryfikowana.

    • 6 3

  • proponuj przerobić je na gaz :)

    będzie ekonomicznie i tanio

    • 3 3

  • co? (1)

    nie wiedziałemzetoto na paliwo jezdzi :))))))myslełem ze na trakcja elekrtyczna

    • 3 2

    • gdyby była trakcja elektryczna budowana

      to nasze prawnuki by jeszcze tego nie spłaciły, a tak to będzie można "przetargi" robić na paliwo, a społeczeństwo będzie regularnie spłacać raty.

      • 4 0

  • moja toyota combi 98r, (1)

    też tyle pali i jakoś nie piszecie o tym artykułów

    • 7 0

    • mój samochodzik jest starszy bo z 94r :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane