- 1 Tunel zamiast kładki nad obwodnicą? (136 opinii)
- 2 Upił się kradzionym alkoholem i zasnął (29 opinii)
- 3 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (284 opinie)
- 4 Był klub Pokład, będzie hotel (170 opinii)
- 5 Absurd drogowy na Przymorzu (146 opinii)
- 6 Tomasz Augustyniak wiceprezydentem Gdyni (210 opinii)
Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano
Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.
- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.
SKM analizuje zużycie paliwa
Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.
- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?
- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.
SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami
Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?
Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.
Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.
Miejsca
Opinie (308) 1 zablokowana
-
2015-09-18 11:26
Samochód spala średnio 5 l (1)
Ale na trasie z prędkością poniżej 100 km, każde 10 km/g szybciej to litr więcej. W mieście ruszenie to 35 l/godz. , przyspieszanie to 20 l/godz. Kto ma komputer może to sobie zaobserwować. Może PESA podała zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. Pocieszajace jest to, że PKM jeździ bardzo mało ludzi więc zużycie jest mniejsze.
- 5 1
-
2015-09-18 13:05
samochód a lokomotywa :-)
może jeszcze do skutera porównaj i hulajnogi
- 1 2
-
2015-09-18 11:32
ten sam problem ,co z autobusami
W przypadku autobusów bezsensowe przystanki co 200-300m, co skutkuje:
- wydłuzeniem czasu podróży
- zwiekszeniem zużycia paliwa.- 5 0
-
2015-09-18 11:52
Paliwozerne PKM kontra mordercze Pendolino!
- 4 0
-
2015-09-18 12:08
czemu nie zakupiono lokomotyw hybrydowych?
tak jak w miescie auta hybrydowe tak samo na kazdym przystanku i to pod gorke lokomotywy hybrydowe palilyby duzo mniej.
- 2 0
-
2015-09-18 12:15
swoją drogą...
ciekawe kiedy gruby zacznie jeździć tam i z powrotem tym PKM-em tak jak skopana pentolino?? i w regionalnej pokażą go jak się słodko uśmiecha do okkienka, bo podczas przejazdem z wrzeszcza obejrzy swoje liczne chałupy:)
- 5 0
-
2015-09-18 12:37
Brawo!
Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.
- 5 0
-
2015-09-18 12:38
Te szynobusy jeżdżą jak wolno jak żółwie.
Myślałem, że będą poruszać się jak metro w Berlinie, czy Londynie, ale zanim kolejka PKM się rozpędzi to standardowe metro byłoby już na kolejnym przystanku. Szkoda, że linia nie została zelektryfikowana.
- 6 3
-
2015-09-18 12:40
proponuj przerobić je na gaz :)
będzie ekonomicznie i tanio
- 3 3
-
2015-09-18 13:11
co? (1)
nie wiedziałemzetoto na paliwo jezdzi :))))))myslełem ze na trakcja elekrtyczna
- 3 2
-
2015-09-18 13:15
gdyby była trakcja elektryczna budowana
to nasze prawnuki by jeszcze tego nie spłaciły, a tak to będzie można "przetargi" robić na paliwo, a społeczeństwo będzie regularnie spłacać raty.
- 4 0
-
2015-09-18 13:12
moja toyota combi 98r, (1)
też tyle pali i jakoś nie piszecie o tym artykułów
- 7 0
-
2015-09-18 20:54
mój samochodzik jest starszy bo z 94r :)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.