• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • ten sam problem ,co z autobusami

    W przypadku autobusów bezsensowe przystanki co 200-300m, co skutkuje:
    - wydłuzeniem czasu podróży
    - zwiekszeniem zużycia paliwa.

    • 5 0

  • PKM kosztowała ok. miliarda złotych czyli ok. ćwierć miliarda dolarów. (6)

    i budowano ją ok. dwóch lat (i prace dalej trwają) zaś łaczna trasa wynosi (na razie 55 km).
    Daje to średnik koszt kilometra w wysokości ok. 4,6 mln dolarów.
    Pomiędzy rokiem 2001 a 2006 czyli przez lat 5 wybudowano linię "tybetańską" liczącą ok. 1900 km długości i kosztującej ok. 4 miliardów dolarów.
    Trasa biegnie przez wysokie góry (a nie jakieś pagórki) czyli tunelami, wieczną zmarzlinę (550 km) oraz przez szereg dużych (zwłaszcza w porze roztopów) rzek. Samych estakad nad terenami wiecznej zmarzliny jest ponad 100 km a doliczając tunele, mosty itp inżynieryjne przeprawy uzbiera się tego ok. 200 km.
    Tak więc urealniając kurs dolara ówczesnego do dzisiejszych warunków, możemy przyjąć że koszt tej linii, wyniósł 6 mld dolarów.
    Przeliczając zatem koszt 6 mld dolarów dla linii wynoszącej 1895 km, koszt budowy 1 km tej bardzo trudnej technicznie trasy, zamknął się w okolicach 3 milionów 200 tysiącach dzisiejszych dolarów.
    Mamy więc różnicę w wysokości ok. 1,4 mln dolarów na kilometrze.
    Czy ktoś z dziennikarzy czy prokuratury pytał, dlaczego było tak drogo???

    • 17 2

    • A czy wiadukty tybetańskie mają kolorową iluminację? Pewnie nie. No to już wiemy dlaczego tak drogo.

      • 1 1

    • Na terenie wiecznej zmarzliny trzeba było wybudować system wentylacji schładzajacej, aby zapobiec rozmarzaniu gruntu w okresie lata, ogromny koszt.

      • 0 0

    • ale w Tybecie nie zbudowano:

      1. 80-metrowych ozdobnych wiaduktów oraz innych ozdobnych wiaduktów oraz
      wiaduktów do lasu ( Jasień ) a także osobnych wiaduktów, ...opsss kladek
      technologicznych dla kilku rur
      2. przystanków co średnio 1,5 km gdzie ilość zużytej stali i betonu i przeszklonych
      wind oraz dziesiątków czy setek kamer na tych kilkunastu kilometrach
      przyprawia o zawrót głowy.
      3. Chińczyki nie mają tak eleganckiego biurowca/lokalnego centrum co 18 kmsterowania ruchem/
      4. Poza tym oddany do użytku najnowszy odcinek kolei tybetańskiej ma chyba 1142 km i kosztował nieco ponad 4 mld USD

      • 2 1

    • Dodaj do tego fakt, że 55 km to ma cała trasa PKM z czego większość to torowiska PLK, które były już gotowe. Obliczenia wymagają ponownej weryfikacji.

      • 4 1

    • (1)

      Pamiętaj, że u nas często teren pod tory/drogę trzeba kupić. Oddałbyś działeczkę jakby poprosili czy poprosił o miliony?

      • 2 1

      • Zapomniałeś dodać, że PKM korzystała (choć nielegalnie) z "specustawy".

        • 5 0

  • Może ktoś wreszcie napisze,.. (4)

    Że paliwo z Lotosu jest zwyczajnie kiepskiej jakości?
    W tym tygodniu jechałem na południe Polski. W Gdańsku zatankowalem Dynamica, spalanie 9,1.
    Wracając zatankowalem Verve, spalanie 8,1.
    Ta sama trasa, w tamtą stronę jazda była plynniejsza, średnia prędkość wg komputera - identyczna (różnica 2-3 km/h)

    • 8 7

    • taka różnica może być i kwestią kierunku/prędkości wiatru (1)

      do pana od spalania 9,1 i 8,1 w drugą stronę

      • 2 0

      • no poza tym

        jak się jedzie na południe PL z 3m to raczej jest pod górkę

        • 2 0

    • Nic dziwnego skoro Polska na północy jest nizinna a na południu górzysta. Jedziesz pod górę auto pali więcej, jedziesz z góry auto pali mniej. Fizyki nie oszukasz :D

      • 5 1

    • Wracając do Gdańska jechałeś z górkie

      • 8 0

  • BICIE PIANY

    O co taki lament skoro od momentu analiz do dnia dzisiejszego ropa potaniała o ponad 1zł za każdy litr? Bilans i tak powinien aktualnie wychodzić mocno na plus.

    • 7 1

  • To one grzeją aż do Zakopanego w tereny górskie ? (1)

    No,no,no! Same sukcesy ....

    • 5 0

    • I pójdą dalej, w Alpy, Takie założenie zza biurka jest. Tylko to zużycie paliwa ....

      • 0 0

  • powinny być elektryczne zasobnikowe

    http://pg.edu.pl/aktualnosci/-/asset_publisher/hWGncmoQv7K0/content/wsiasc-do-pociagu-autonomicznego?redirect=http%3A%2F%2Fpg.edu.pl%2Faktualnosci%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_hWGncmoQv7K0%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2

    • 4 2

  • durny arty (1)

    nie ma ciekawszych tematów. moje clio zimą też pali więcej i co tego. konspiracja tego pana co to takie newsy rozsyła, niesamowite jakie bajki opowiadają dziennikarzom a oni łykają i piszą byle artykuł

    • 4 1

    • moje nawet jeszcze więcej

      w odniesieniu do masy pociągu i też nie przyspiesza ale do 120 dociągnie

      • 1 0

  • a może silniki są zle dobrane? (1)

    Pytanie czy przetarg na kolejki PKM był skorelowany z potrzebami technicznymi ?

    Bo może mocniejsze silniki rozwiązałyby problem ? w koncu 3.0 silnik mniej pali jezdzac pod górkę niz 2.0 (przypad. aut)

    ale to tak naprawdę bardziej skomplikowane...a może to wstęp do kolejnej fazy inwestycji >> czyli elektryfikacji?

    przechodząc codziennie obok trasy PKM mam wrażenie, że stopień zapełnienia składów pozostawia wiele do życznie ale może w złych godzinach je oglądam...

    A może jest to super pole testowe do składów z napędem hybrydowym?
    W czasie zjazdu ładować baterie a pod górę wspomagać elektryką motor spalinowy? - tylko trochę późno na takie rozważania...

    • 6 0

    • odpowiedź szczególnie na drugie pytanie

      zna zapewne marszałek Świlski co gdzieś ostatnio zniknął z mediów

      • 0 0

  • Pokaż mi maszynistę, który kupuje paliwa do swojego auta-disla. (1)

    • 11 5

    • ....

      ciekawe czy ty jakbyś był maszynistą PKM to byś kupował paliwo do prywatnego auta... w tym kraju każdy orze jak może, szczegolnie przy takich cenach paliw

      • 3 5

  • No bez jaj, to było do przewidzenia!!!

    Te szynobusy nadają się do ruchu między miejskiego, a nie do miejskiego gdzie muszą co chwilę się zatrzymywać i znowu ruszać!
    Na PKM-ce w relacji GA-GD powinny jeździć elektryczne zespoły trakcyjne a nie szynobusy, szynobusy mogą jeździć do Kartuz i Kościerzyny bo tam się sprawdzają!
    Warto pomyśleć o elektryfikacji lini PKM między Gdynią a Gdańskiem!

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane