• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TIR-y na Marynarki Polskiej: czy kogoś to obchodzi?

Michał Brancewicz
8 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Sznur ciężarówek czekających na rozładunek. Sznur ciężarówek czekających na rozładunek.

TIR-y wróciły na ul. Marynarki Polskiej - alarmują mieszkańcy Nowego Portu. - W środę korek miał ponad 600 metrów długości - opowiada pan Jakub. Miasto obiecało pomoc w znalezieniu terenu na parking.



Od kilku dni sytuacja powtarza się praktycznie codziennie. Zdjęcia ze środy po południu. Od kilku dni sytuacja powtarza się praktycznie codziennie. Zdjęcia ze środy po południu.
Po raz pierwszy o problemie TIR-ów, które czekając na wyładunek w porcie stoją na ul. Marynarki Polskiej i tym samym niszczą tę ulicę, pisaliśmy w czerwcu. Po naszej interwencji Zarząd Dróg i Zieleni ustawił w tym miejscu znak zakazujący zatrzymywania się. Na jakiś czas pomogło, chociaż problem nie został rozwiązany.

Co jakiś czas kierowcy, przeganiani z ul. Marynarki Polskiej, "ukrywali się" w ul. Wielopole zobacz na mapie GdańskaWyzwolenia zobacz na mapie Gdańska, gdzie dalej blokowali jezdnię, z tą różnicą, że na ulicach jednopasmowych.

Od dwóch dni nasza redakcja zasypywana jest mailami od czytelników, którzy alarmują, że ciężarówki powróciły na ul. Marynarki Polskiej.

- Takie parkowanie utrudnia innym jazdę i stwarza zagrożenie bezpieczeństwa, poprzez brak widoczności przede wszystkim przy pokonywaniu skrzyżowań, czy włączaniu się do ruchu - skarży się jeden z czytelników.

Kto powinien zapłacić za parking dla TIR-ów, które czekają na wjazd na teren portu?

- W ostatnim tygodniu ciężarówki stały tu cztery razy - mówi z kolei pan Jakub. - Telefony do straży miejskiej i policji nic nie dają. Pomimo ustawionych znaków TIR-y nadal tam parkują.

Kłopot w tym, że kierowcy ciężarówek nie stoją na Marynarki Polskiej przez własne widzimisię. Ulicę zamienili w parking, ponieważ na terenie portu brak dla nich miejsc postojowych. Choć odpowiedni teren można znaleźć, nikt nie chce zainwestować w przekształcenie go w parking.

- Problem spółek z przeładunkiem nie powinien być problemem mieszkańców Nowego Portu oraz przyjezdnych. Zwłaszcza, że w poprzednim artykule dotyczącym tego problemu rzecznik Zarządu Portu Morskiego Gdańsk dał do zrozumienia, że jeśli właściciele spółek, do których udają się kierowcy tirów, zechcą zainwestować w parking to zostanie to im umożliwione - bulwersuje się Łukasz Hamadyk, radny osiedla Nowy Port, do którego mieszkańcy zgłaszają się z tym problemem.

Zdaniem wielu mieszkańców, ciężarówki niszczą nawierzchnię niedawno wyremontowanej ulicy i tworzą na niej koleiny. W opinii ZDiZ-u, który za naszą namową sprawdził ul. Marynarki Polskiej, jej stan jest dobry.

W tej sprawie niewiele robią policja i straż miejsca. Obie służby twierdzą, że są bezradne. - Karaliśmy kierowców mandatami, ale nie przynosiło to żadnych skutków - przekonuje Aleksandra Malinowska, rzecznik KMP Gdańsk.

Wreszcie w sprawę zaangażowało się miasto. Z inicjatywy urzędników doszło do spotkania policji, przedstawicieli portu i ZDiZ-etu.

- Ustaliliśmy, że potrzebujemy w Gdańsku, lub poza miastem, terenu na 100-150 tirów, gdzie mogłyby parkować - relacjonuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Ale my jako miasto nie widzimy powodów, dla których mielibyśmy dorzucać się do kosztów urządzenia takiego miejsca. Koszty powinni ponieść właściciele elewatorów znajdujących się na terenie portu.

ZDiZ szuka takiego miejsca, na razie na terenie Gdańska, jednak nie jest wykluczone, że obszar poszukiwań rozszerzy się na gminy ościenne. - Jeśli znajdziemy taki teren w Gdańsku to niewykluczone, że udostępnimy go za darmo - deklaruje prezydent.

Opinie (251) 7 zablokowanych

  • Parking dla TIR-ów ... (2)

    Urzędnicy widzą problem , my nie . Wystarczy zlikwidować ogródki działkowe
    v/v Morskiego Domu Kultury i dalej koło Promu a to są idealne tereny na parkingi.

    • 1 2

    • Miejsce dobre tylko kto pokryje koszty takiej inwestycji? Może Ty?

      To nie taka prosta sprawa. Samo usuniecie działek i przygotowanie gruntu pod budowę to spory wydatek. A wcześniej trzeba by cos jeszcze zrobić z obecnymi użytkownikami tego terenu.

      • 0 0

    • sorry wole zieleń przed oknem, niż te brudne auta

      z brudnymi i prostymi kierowcami

      • 0 0

  • I co można? Można!! Tirów nie ma!! Gdzieś się pochowy, alle na Marynarki pusto. Bravo :]

    • 0 0

  • Jaki jest tu problem. (8)

    Każdemu mandat a jeżeli nie odjedzie to odholowanie na koszt kierowcy.
    Więcej się nie pojawi i nie zrobi z ulicy parkingu.

    Jak ja nie mogę znaleźć miejsca parkingowego to nie zostawiam samochodu na ulicy.

    • 85 20

    • (1)

      znam troche port
      niech sobie te Tiry wjada na teren portu i tam stoja czekajac miejsca jest dosc!!

      • 1 0

      • A gdzie dokładnie było by dla nich to miejsce w porcie?

        Jak wiesz to napisz proszę a ja przekaże to gdzie trzeba. Może uda się w końcu rozwiązać ten problem.

        Tylko nie pisz, że port ma pełno niewykorzystanych terenów bo w tamtej okolicy tak jednak nie jest.

        • 0 0

    • (4)

      tak baranku każdy sąd odrzuci taki mandat jeśli zostanie wystawiony bo zły jest adresat kary.jak taki mądry jesteś to przenieś na plecach 20 ton ładunku do elewatora a jak nie to zamknij ryj i przestań szukać problemu tam gdzie go nie ma.Przeszkadza że ludzie pracują i mają towar do rozładunku?To nie jest miejsce parkingowe i piknik tylko oczekiwanie na wjazd do portu jak się zwalnia miejsce to się wjeżdża i tyle.

      • 10 16

      • (2)

        wali mnie to a ryj to ma raczej świnka synku ...nie mogą rozładować towaru? to zwrocik przez burtę i do domku.

        • 8 7

        • chyba kiedys w piz*e dostales od kierowcy tira (1)

          bo jakis taki sfrustrowany chodzisz

          • 6 7

          • hehehe no jeszcze się taki nie urodził ....nie ta waga synek.Kapcie i dresiki nie są dla mnie wyzwaniem ani powodem do frustracji ...no chyba że jestem w trasie .Wtedy z chęcią niejednemu głowę bym urwał....choć nie generalizuję spotkałem nie jednego miłego i kumatego gościa jeżdżącego lorą ale niestety to niewielki ułamek.Większość niestety nosi wąsy :D

            • 1 0

      • Ależ problem jest tylko to nie kierowcy TIRów są jemu winni.

        Nie po to droga ta była dopiero co remontowana, żeby stały na niej TIRy.
        Utrudnia to ruch i przyspiesza zużycie jezdni. Potrzebny jest prawdziwy parking.

        • 4 0

    • tak ale przecież to nie tirów wina że tam stoją.
      Oni przyjechali w konkretne miejsce w konkretnym celu a nie sobie postać.
      Czemu ich karać za złą logistykę portu.

      • 4 1

  • Parkowanie i postój jest to unieruchomienie pojazdu (3)

    nie wynikające z sytuacji na drodze i warunków ruchu. Jeśli wjazd gdzieś jest zablokowany a samochody zatrzymają się w oczekiwaniu na odblokowanie przejzadu, to nie jest parkowanie ani postój, poprostu droga jest chwilowo nieprzejezdna. Tak jak zatrzymanie się w korku, czy na czerwonym świetle. Takie są warunki ruchu. Jest to powód do odwołania się od nałożonego mandatu. Takie jest moje zdanie, ale trzeba sprawdzić dokładnie w kodeksie drogowym.

    • 2 1

    • (2)

      Czyli oczekując na możliwość wjazdu na posesję przy dajmy na to Słowackiego masz prawo pójść do domku po klucz do bramy, a samochodzik może sobie blokować przejazd bo jest to tylko unieruchomienie pojazdu z sytuacji na drodze?

      • 2 0

      • Jeśli stoisz na Słowackiego, bo nie możesz skręcić w swoją posesje bo ktoś przechodzi albo chwilowo blokuje - tak, masz prawo stać.

        • 0 0

      • chyba widać że droga nie jest zablokowana?Jest jeden pas a na zdjęciach nie widać zbytnio problemów z przejechaniem obok tych ciężarówek.Jaka jest inna alternatywa?Jazda w kółko?Każdy chce jak najszybciej zrzucić albo pobrać towar nikomu się nie uśmiecha stać na ulicy ale czy są inne możliwości?Wydaje się że nie.

        • 0 0

  • TIR do dokument przewozowy !

    Międzynarodowy Tranzyt Drogowy (oficjalny skrót TIR, od fr. "Transports Internationaux Routiers") – międzynarodowa konwencja celna z 14 listopada 1975 (z późniejszymi zmianami), dotycząca tranzytu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym, pozwalająca uprościć procedury na granicach i w urzędach celnych, celem większej efektywności przewozów drogowych.

    TIR Logo
    Pojazd poruszający się na karnecie TIR wyruszająca z jednego państwa jest - w myśl konwencji TIR - sprawdzana i zaplombowywana na granicy kraju (lub w dowolnym Urzędzie Celnym zlokalizowanym wewnątrz państwa z którego wyjeżdża), z którego wywozi ładunek, a zostaje odplombowana oraz skontrolowana dopiero w kraju docelowym, zaś wszystkie granice państw tranzytowych mija z formalnościami ograniczonymi do minimum (np. przy przewozie towaru z Hiszpanii do Rosji samochód jest plombowany na granicy hiszpańskiej i mija granice wszystkich państw bez rozbudowanej kontroli, zaś otwarcie zamknięcia celnego samochodu następuje dopiero w Rosji).
    Konwencję TIR zaczęto stosować tuż po zakończeniu II wojny światowej (pierwsze porozumienie w tej sprawie zawarto w 1959 roku), a należy do niej kilkadziesiąt państw: wszystkie europejskie, a także większość krajów, które utrzymują sporą liczbę ciężarówek w ruchu międzynarodowym (m.in Rosja, Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan, czy Iran).
    Pojazd przewożący ładunek pod osłoną karnetu TIR opatrzony powinien być niebieską tabliczką z białym literowym skrótem TIR - stąd też w języku potocznym duże ciężarówki określa się mianem TIR-ów.

    • 0 0

  • Badzmy dobrej mysli (3)

    ze beda komentarze normalnych ludzi!.
    Galus bombardier i inny nie osmieszajcie sie!

    • 22 8

    • Mysle ze mam juz dobry komentarz (2)

      "Ale my jako miasto nie widzimy powodów, dla których mielibyśmy dorzucać się do kosztów urządzenia takiego miejsca. Koszty powinni ponieść właściciele elewatorów znajdujących się na terenie portu."
      I to jest tyle w temacie.Ta droga nie jest parkingiem.Wlepiac im tyle mandatow zeby przestalo sie oplacac parkowanie.Port straci klientow to momentalnie znajdzie kase na parking.

      • 9 4

      • przecież oni nie parkują tylko stoją w korku..

        • 2 1

      • jak kierowcy nazbierają punkty za każde parkowanie to już nie będą parkowali

        • 4 1

  • jak za komuny,

    odbijanka, miasto, spółki, zarząd i tak w koło macieja.

    nosz kuwa! to jest ten 21 wiek, jest ta europa, bo ja jej za bardzo w działaniach nie widzę.
    wpieprzyć karę firmie skupującej tak z 500 tyś. zł. Budżet miasta wzrosnie, a cwaniaki zrobia parking. Jak nie zrobia, to znowu 500 tysia i sie nauczą.

    Pozostaje jeszcze kwestia, czy komus na tym zależy...jak widac nie.

    • 0 0

  • plac

    może plac przy Jana Pawła? stoi od pewnego czasu bez przeznaczenia z tabliczką "teren prywatny". Może właściciel udostępni dla tirów? Chyba, że to kleru i zrobią tarasy papieskie?

    • 0 0

  • (1)

    debile to jak maja towar przywiesc jak bedą mieli zakaz wjazdu do miasta zastanowcie sie co piszecie !! gdyby nie oni to byscie ZARCIA w domu nie mieli bo nic w sklepach by niebylo !!

    • 2 1

    • 1. po co od razu debile....
      2. zarcie by bylo, rozwiazanie jest proste - tiry do centrow dostarczaja towar , nastepnie mniejsze dostawczaki po miescie, jakis problem?.
      3. widziales tyle ciezkich tirow w niemieckim miescie ??
      4. argumenty poprostu populistyczne.
      5. pozatym jest jeszcze, powinien byc wlasciwie transport kolejowy lub rzeczny ale to inna bajka.

      • 1 0

  • ciekawe co by się stało

    gdybym ja sobie tam zaparkował, zwyczajnym samochodem osobowym

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane