• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tajny przekop fruwa po ulicy

Sławomir Sowula
27 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Urzędnicy nigdy nie są skorzy do informowania, na co wydają pieniądze podatników. Tym razem informacje o kosztach oraz szczegółach technicznych przekopu przez Mierzeję Wiślaną porzucili na ulicy. Urzędnicy nigdy nie są skorzy do informowania, na co wydają pieniądze podatników. Tym razem informacje o kosztach oraz szczegółach technicznych przekopu przez Mierzeję Wiślaną porzucili na ulicy.

Jaki będzie wpływ przekopu Mierzei Wiślanej na środowisko? Ile to będzie naprawdę kosztować? Urzędnicy bronili się przed odpowiedziami na ten temat. Tymczasem prawda o tym leżała na ulicy.



Opracowanie przyniósł nam do redakcji nasz czytelnik. - Kilkanaście luźnych kartek leżało rozrzuconych na ul. Wileńskiej w pobliżu szpitala Swissmedu w Gdańsku Wrzeszczu - powiedział. - Obok nich zielona teczka z napisem "Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku".

Dokument nie ma strony tytułowej, ale z jego treści już po wstępnej lekturze można się domyślić, czego dotyczy. Chodzi o budowę kanału żeglugowego, który przetnie Mierzeję Wiślaną.

W połowie listopada odchodzący rząd Jarosława Kaczyńskiego zaakceptował program tej inwestycji. Podano wtedy jedynie, że koszt długiego na 1200 m przekopu do 2013 r. wyniesie 417 mln zł. Budowę ze środków skarbu państwa ma prowadzić Urząd Morski. Jej wykonaniem zajmą się firmy wyłonione w przetargu.

W listopadzie, pisząc o budowie kanału, ustaliliśmy, że istnieje już opracowanie, które opisuje oddziaływanie inwestycji na środowisko. Kilkakrotnie prosiliśmy o jego ujawnienie Urząd Morski. Odmówiono nam, powołując się na tajność tego dokumentu. Udało nam się ustalić, że wstępny harmonogram prac i kosztów wraz ze środowiskowym raportem miały zostać zatwierdzone przez urząd w styczniu.

Tymczasem w dokumencie, który trafił do redakcji, są fragmenty oceniające wpływ inwestycji na przyrodę mierzei i Zalewu Wiślanego. Wynika z nich, że rząd Kaczyńskiego nie miał pełnego rozeznania, decydując o wykonaniu przekopu.

Dokładniejsza lektura dokumentu znalezionego na ulicy dostarcza jednak przede wszystkim precyzyjnych danych na temat wydatków. Dotyczą one najbardziej prawdopodobnego wariantu, kiedy przekop zostanie wykonany w pobliżu miejscowości Skowronki. W opracowaniu jest mowa o tym, że kanał ma kosztować 345 mln zł. Inwestycja ma być wykonana w czterech kontraktach. Podane są koszty i czas trwania każdego z nich. Pierwszy ma pochłonąć 159 mln 700 tys. zł (śluza, kanał żeglugowy, falochrony). Kolejne odpowiednio: 33,9 mln (dwa mosty, drogi dojazdowe); 2,2 mln (pogłębianie od strony morza); 149,2 mln (tor podejściowy od strony Zalewu Wiślanego).

Ogromnym ułatwieniem dla potencjalnego wykonawcy są też koszty i kolejność wykonywania poszczególnych zadań w ramach kontraktów. I tak np. na śluzę i wrota przewidziano 37,6 mln zł i 15 miesięcy, na budowę dróg i dwóch mostów 33,9 ml zł i 15 miesięcy. Jest też dodatkowy opis poszczególnych zadań. Możemy się z niego np. dowiedzieć, że wzdłuż całego kanału będzie szeroka na 3,5 m droga serwisowa, albo że pomysłodawcy kanału przewidują wykonanie specjalnego brodu, który ma umożliwić zwierzętom przepłynięcie go wpław. Dodatkowo wiadomo też, że inwestor zapłaci 12 mln zł za wyłączenie gruntów z produkcji leśnej.

Na 6 mln zł wycenione są też straty w środowisku spowodowane inwestycją. Budowie przeciwstawiają się bowiem ekolodzy. W czerwcu br. Wojewódzka Rada Ochrony Przyrody w Gdańsku stwierdziła w specjalnej uchwale, że przekop spowoduje nieodwracalne zmiany w ekosystemie mierzei, Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Budowa i sam kanał znajdować się będzie na terenie Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana.

Autorzy zagubionego dokumentu stwierdzają jednak, że inwestycja zarówno "w fazie budowy jak i eksploatacji nie powinna wpływać negatywnie na chronione w tych obszarach elementy przyrody". Przyznają jednak, że taka ocena to tylko ich wstępne rozeznanie.
Gazeta WyborczaSławomir Sowula

Opinie (66) ponad 20 zablokowanych

  • sprytna argumentacja ale logicznie fałszywa.
    Żeby wytłumaczyć na przykładzie:
    ktoś powie że most na Wiśle koło Kwidzyna jest niepotrzebny bo teraz mało kto korzysta z przeprawy promowej tamże co - sugeruje autor takiej hipotezy - daje argument o małym znaczeniu mostu po wybudowaniu.
    Reasumując: kiedy przekop zostanie wykonany, dopiero wtedy zalew będzie wykorzystany. Internauta wyżej wskazuje, że zalew sam w sobie nie był wykorzystywany gdy cieśnina pilawska była otwarta. Ot odkrycie Ameryki! Zgadzamy się wszyscy. A czemu? Wystarczy spojrzeć na mapę(ekonomia) i dodać do tego dwa łyki polityki i jest odpowiedź gotowa.
    Sensowna jest dyskusja pod względem ekonomicznym, natomiast aspekt środowiskowy to czyste naiwniactwo. Jeden powie że zaszkodzi druga że nic nie zepsuje a wszyscy i tak dowiedzą się po wybudowaniu :)nie wdaję się w te dyskusje bo się na tym nie znam ale mam wrażenie że ekolodzy(większość z nich to darwiniści)każdą zmianę tłumaczą NIEODWRACALNĄ degradacją środowiska. Panowie i Panie, gdzie wiara w matkę naturę? Za każdą zmianą w środowisku idzie dostosowywanie się zarówno roślinek, zwierzątek jak i ludzi do nowej sytuacji- więcej wiary w ewolucjonizm, który tak wyznajecie :)

    • 0 0

  • Urzędnicy mają nas gdzieś

    A ekipa PiS była w tym niedościgniona. Oni przecież najlepiej wiedzieli, czego pragną Polacy. Ustalali to zapewne na naradach rodzinnych i w gronie najwierniejszych współpracowników (Fotyga, Kamiński, Ziobro i jeszcze ze 3 tego typu geniuszy). Było to dla nich ogromnie ważne, bo rozumieli, że poparcie im topnieje, więc gorąco pragnęli jakoś odbudowywać popularność. Skutki są jeśli nie straszne, to skandaliczne. Dopiero teraz (dzięki roztrzepanemu urzędnikowi) dowiadujemy się, do czego były zdolne te miernoty. Aż dziw, że tak zapiekli wrogowie komuny przejęli do niej najgorsze metody rządzenia. A na PO nie głosuję.

    • 0 0

  • Sprawa jest jasna! Jeżeli mośki z wyborczej coś krytykują

    to należy postąpić wręcz przeciwnie! Zatem kopiemy kanał!

    • 0 0

  • A ja bym miała chetkę sprawdzić wiarygodność tego artykułu oraz zgubionej i przypadkowo znalezionej dokumentacji:)

    • 0 0

  • przekop czyli przekopac tych co to wymyslili

    Nie wiem czy ktos z bylego rzadu byl kiedys w tym miejscu, gdzie zgodzil sie przekop wykonac. O nakladach finansowych nie wspomne!W koncu to nie przekop pod Belwederem i nic stac sie nie moze!!!Mozna spac spokojnie. Jacys ekolodzy, jakies srodowisko...a co to takiego? JA BYM ICH WSZYSTKICH W DOL RZEKI...a moze w gore? Juz mi sie wszystko przez nich pokrecilo!

    • 0 0

  • dokumenty

    To się nazywa biurokracja;)

    • 0 0

  • mali ludzie, male ambicje, male plany...

    Anglicy potrafili wybudowac Kanal Sueski, Amerykanie - Panamski, a my co?? 1200 m to duzo? A 1200 km to nie laska??
    I prosze mi tu nie pitolic, jak bardzo Srodowisko ucierpi. Tez jestem proekologicznie nastawiony, ale nie mozna przesadzac - Zalew to NIE Rospuda, a jak to ktos powiedzial z ministerstwa - bytujace tam ptactwo przeniesie sie w inne miejsce, tuz obok. Nie mozemy z tego powodu blokowac KLUCZOWEJ dla Polski inwestycji. A ze nie ma infrastuktury w okolicy? Trudno, dorobi sie. Czas wreszcie uruchomic w Polsce szlaki wodne dla handlu - wiem, firmom transportu samochodowego i ich dyzurnym szczekajlom moze sie to nie spodobac, ale takie jest zycie - nikt nie bedzie sie nad nimi litowal, zreszta to samochodziarze najbardziej zanieczyszczaja. Komu sie te inwestycje nie podobaja - wynocha gdziekolwiek, chocby i na Bialorus. Polska sie rozwija i malych ludzi o malych ambicjach NIE POTRZEBUJEMY.

    • 0 0

  • kolejny przyklad malego czlowieka

    "Przekopmy jeszcze Półwysep Helski, w Tatrach zróbmy morze, a Puszczę Kampinoska proponuje przenieść na wydmy do Łeby." - no pewnie, najlepiej wszystko osmieszyc, wyszydzic i obrazic. Smiej sie z siebie czy ze swojej matki, jesli chcesz, a rozwojowo myslacych urzednikow zostaw w spokoju.

    • 0 0

  • do p. Hajduka

    Panie towarzyszu. Z rosjanami nic sensownego podpisac sie nie da. Transport rzeczny obecnie jest nieoplacalny. Przekop i tak zablokuja agenci moskwy. Pozdrowienia partyjne.

    • 0 0

  • do azg

    Jeżeli "przekop i tak zablokuja agenci moskwy", to po co go robić???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane