• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Poznaliśmy szczegóły budowy węzła przesiadkowego, który powstanie wraz z zabudową Targów Siennego i Rakowego. Ta inwestycja zmieni sposób poruszania się po śródmieściu Gdańska.



Nowy węzeł integracyjny, łączący ze sobą przystanek SKM Gdańsk Śródmieście oraz przystanki linii autobusowych i tramwajowych powstanie w rejonie istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska. Jego szczegóły zaprezentowano podczas ostatniego posiedzenia komisji rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Poniżej wyliczamy najważniejsze zmiany, jakie odczują mieszkańcy po budowie tego węzła.

Z istniejącego dziś wiaduktu znikną samochody, pozostaną wyłącznie tramwaje i autobusy. Dlaczego? Bo jego konstrukcja jest w złym stanie technicznym i trzeba go odciążyć.

- Na wiadukcie pozostanie wyłącznie przystanek integracyjny. Inne pojazdy pojadą dwoma nowymi wiaduktami, które powstaną równolegle do tego istniejącego - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowuje projekt komunikacyjny Targu Siennego i Rakowego.

Na wiadukt-węzeł integracyjny dostaniemy się poprzez istniejące przejście od strony Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska lub schodami prowadzącymi z tzw. pasareli, czyli nowego półpiętra, które powstanie pomiędzy poziomem peronu przystanku SKM Śródmieście a płytą wiaduktu.

Z kolei na przystanek SKM-ki będziemy mogli dostać się z przystanków na wiadukcie, przez wejścia ulokowane od strony Targu Siennego i Rakowego oraz przez tunel łączący peron SKM z okolicą Muzeum Narodowego zobacz na mapie Gdańska.

W układzie tym brakuje jedynie przejścia naziemnego po stronie Biskupiej Górki zobacz na mapie Gdańska. Jej mieszkańcy nadal będą musieli iść okrężną drogą przez Węzeł Unii Europejskiej lub przechodzić tunelem.

- Przejście od strony Węzła Groddecka wymagałoby połączenia nowego wiaduktu z już istniejącym. To możliwe, ale kosztowne. Ponadto takie połączenie byłoby niepożądane, gdy na tym przystanku będzie panował duży ruch pieszy - tłumaczy Kosiedowski.

Chodzi o to, że piesi prawdopodobnie przechodziliby przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.

Zastrzeżenia do organizacji ruchu wokół węzła mają przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Z racji poszerzenia ul. 3 Maja i utworzenia na jej fragmencie dodatkowej jezdni, tramwaje będą musiały pokonywać w tym miejscu aż cztery sygnalizacje świetlne. Z tego powodu będziemy wnioskować o bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. ZTM chciałby też dobudowania torów pomiędzy Nowymi Ogrodami i ul. 3 Maja, by tramwaje jadące od strony Siedlec (a wkrótce także z Moreny) mogły dojechać tędy do węzła integracyjnego.

Także Zarząd Dróg i Zieleni wniósł swoje uwagi do przedstawionego projektu.

- Zgłosiliśmy ich około dwudziestu. Dotyczyły one m.in. ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, która ma być połączona wyłącznie na prawoskręty, a nie wszystkie relacje - mówi Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

ZDiZ również negatywnie ocenia brak przejścia naziemnego z przystanku integracyjnego po stronie Biskupiej Górki.

Przejścia naziemne być może powstałoby natomiast przy Bibliotece Wojewódzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie w projekcie zaplanowano tunel i połączenie tzw. Małego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańskadojazdu do biblioteki zobacz na mapie Gdańska prawoskrętami.

To nie podoba się jednak inżynierom z ZDiZ-etu, ponieważ wymusza zawracanie na Hucisku. - Jeżeli byłaby możliwość utworzenia tutaj przejścia "w cieniu świateł", to nie widzę przeszkód - dodaje Wawrzonek.

W jaki sposób nowy węzeł zmieni komunikację w centrum Gdańska?

Nie ma natomiast szans na przejście naziemne między Dworcem Głównym PKP i przystankami tramwajowymi przed nim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Powód - jego powstanie mogłoby spowolnić ruch tramwajów.

- Dla pieszych czas zielonego światła jest stały i przy takiej szerokości jezdni wynosi ok. 30 - 40 sekund, zaś dla aut można zmieniać zależnie od potrzeb. Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu tramwajowego - objaśnia szef działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Piesi nie mają też co liczyć na utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska.

Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska z jednoczesnym wykonaniem wspomnianego już tunelu łączącego się z peronem SKM. Tu kończyć się będzie też Nowe Podwale Grodzkie, choć docelowo ma być przeprowadzone pod nowym wiaduktem przy Zaroślaku i dalej łączyć się z ul. Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dostaliśmy już projekt tego tunelu dla pieszych do zaopiniowania i zgłosiliśmy szereg uwag. Nie spełnia on zapisów planów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają wysokiej jakości formy i materiałów - mówi Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji w wydziale urbanistyki, architektury i ochrony zabytków urzędu miejskiego.

Budowa projektu Forum Radunia ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie realizowany będzie układ komunikacyjny. W ramach całego kompleksu przewidziano 36,5 tys. m kw. powierzchni handlowej, 26 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz aż 28 tys. m kw. przeznaczonej na parkingi (nie mniej niż 830 stanowisk na auta).

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • czy ten pseudoredaktor Koprowski ma jakies fobię? Ciagle majaczy o tych przejsciach dla pieszych (2)

    Ciekawe co powie osobom które stały sie inwalidami w wypadkach na przejsciach.

    Dzieciaku idź do lekarza a nie trujesz ciągle jedną mantrę. Żaden z ciebie dziennikarz, nie umiesz napisać ciekawie na żaden temat.

    Najważniejszą sprawą dla całego kompleksu na Targu Siennym jest przejscie naziemne.
    PARANOJA!

    Czy ktos na nadzór nad tym portalem?

    • 7 5

    • Czas sie leczyć ?...to jest ogromna inwestycja w centrum miasta . Chodzi o to zeby wreszcie centrum gdanska przestało byc pustkowiem poprzecinanym autostradami i tunelami ...

      • 0 0

    • dobrze, ze ty go nie masz panie zdegustowany:d

      • 2 1

  • (1)

    Powinniście się cieszyć.
    Przybędzie w Gdańsku nowych miejsc pracy za 1600 zł brutto.

    • 0 4

    • To wy ...J Do Koszalina , Olsztyna ...

      • 0 0

  • kontrowersje (1)

    plusy
    -w końcu zabuduje się ten żałosny wygon w "centrum śródmieścia"
    -wreszcie nowa stacja skm - niezbędna! do porządnego skomunikowania południowej części centrum

    reszta to minusy
    -architektura - słaba
    -poszerzanie wszystkich dróg dookoła targów, stawianie na tunele, za rzadkie przejścia dla pieszych spowoduje przekształcenie tej części miasta w wyizolowaną wyspę, niezrośniętą z resztą miasta
    -priorytet dla komunikacji indywidualnej utrudnia życie komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej które są esencją życia współczesnych metropolii
    -brak mieszkaniówki tworzy z tego miejsca troche lepszą galerię handlową - sklepy, biura, megaparking, wszystko puste nocą (współczesna metroplia jest wielofunkcyjna - praca, mieszkanie, rozrywka przemieszane na jednym obszarze)
    - największy ból to ostateczne odcięcie Biskupiej od
    miasta (brak przejścia do węzła!!!) i nic tu nie pomoże pseudorewitalizacja pod postacią pomalowania fasad, gdy do dzielnicy nie da się dojść pieszo od śródmieścia

    • 23 3

    • Wreszcie ktoś normalny . Mam nadzieje ze pracujesz w biurze rozwoju gdanska

      • 0 0

  • (3)

    Tunele są złe, ale stosunkowo łatwo jest je zlikwidować, bardziej mnie martwi gigantyczna wyspa centralna, która tam będzie przez następne kilkadziesiąt lat. Ciekawe, jakby wyglądały centra miast, gdyby od początku projektowali je ludzie obecnie, tym się zajmujący. Wydaje mi się, że póki co wszystko co najlepsze dostaliśmy w spadku.

    • 26 2

    • co złego jest w tunelach (1)

      jakoś cały cywilizowany świat korzysta z tuneli, a u nas banda nieudaczników (o przepraszam "uczonych" z Politechniki - nic nie potrafią w życiu tylko podlizywać się profesorom którzy to samo robili ich poprzednikom) zlikwidować. Jasne najlepiej jak bym stał czekając na zmianę świateł po wyjściu z kolejki (przejście pomiędzy torami) następnie przejście etapu (może światła przed "ścieżką rowerową" przy dworcu) następnie etap jezdni, następne światła przed torami tramwajowymi, następne światła przed jezdnią i następne światła przed "ścieżką rowerową" po stronie city forum. No a na deser światła przez rajską (które są bardzo potrzebne - zwłaszcza wieczorami i w nocy.
      Powiem tak - jak czytam i widzę jakie geniusze intelektu mają głos w mediach, ośrodkach opiniotwórczych i we władzach to bardzo się zastanawiam czy nie zwiać z tego miasta.
      Choć uważam że tunele są potrzebne to czemu w tych planach nie ma sprowadzenia np. ruchu tramwajowego do tunelu ( i może częściowo samochodowego) w okolicach żaka co pozwoliłoby nie wprowadzać ruchu pieszego w tunele.
      ps. kurcze, a co z bezpieczeństwem na chodnikach - tu też można dostać bo pysku ( i nie tylko) - chyba dla bezpieczeństwa pieszych też bym zlikwidował chodniki...

      • 5 4

      • Podaj miasto do którego chcesz uciec i zobaczymy ...jak tam jest ruch zorganizowany

        • 0 0

    • tunele są dobre

      tylko ludzie ze wsi co wolą chodzić po deszczu i śniegu

      • 2 2

  • przejście naziemne przy dworcu PKP (3)

    samo rozpatrywanie tego pomysłu to cofanie się do lat przedwojennych .

    • 13 12

    • I bardzo dobrze przedwojenny gdansk był pięknym miastem . A tak w ogóle przejedz sie po podobnych do gdanska miastach . Sugeruje Kopenhagę , Hamburg , Lubeke , Amsterdam , Antwerpię i zobacz jak tam jest ruch zorganizowany w centrum .

      • 0 0

    • lepiej do króla ćwieczka

      zakaz dla samochodów przy dworcu tylko furmanki

      • 3 0

    • lepiej do lat przedwojennych

      niż do lat 50.-tych, jak teraz

      • 7 3

  • Nadal nie do końca rozumiem, po co ten przystanek "Śródmieście" (6)

    ... skoro raptem kilkaset metrów dalej jest Gd. Główny. Ludziom trudno przejść się 10 minut?
    Nie podoba mi się też fakt, że jak zwykle samochody na pierwszym miejscu, a ludzie dopiero na drugim :( Dlaczego korzystający z komunikacji miejskiej są jak zwykle poszkodowani? Niedługo będziemy jeździć z Chełmu do Centrum 20 minut :(

    • 21 23

    • Przystanek bardzo potrzebny . Szkoda ze nie ma wejścia od zaroslaka / toruńskiej .juz teraz łatwiej można sie przesiadać tam z gdanska południe na skm niz przy dworcu głównym plus bliżej na starówkę . Oczywiście fajnie by było jakby tam były przejścia naziemne . A samochodziarze won za obwodnice ...

      • 0 0

    • (2)

      Przystanek jest bardzo potrzebny. Stacje kolejki są za rzadko. Powinny być co kilkaset metrów, to więcej ludzi jeździłoby kolejką, bo wszedzie byłoby bliżej.

      • 8 5

      • (1)

        Rację miałbyś tylko wówczas, gdyby nasze kolejki były przystosowane do ruchu miejskiego. Tak niestety nie jest. Poza tym - zanim się przebijesz przez te wszystkie kładki, schody, przejścia i tunele z nowego przystanku na starówkę, to w tym samym czasie dojdziesz z dworca głównego.

        • 15 3

        • Ale

          na Dolne Miasto czy do Urzędu Miasta będzie szybciej. Na Orunię także.

          • 0 1

    • samochody na pierwszym, a ludzie na drugim...a w samochodach to kto jeździ? żyrafy? (1)

      zauważyłeś cierpiętniku, że tam w układzie drogowym i kolejowym planowane jest centrum komunikacyjne?? rozpaczaj dalej.

      • 2 2

      • W samochodach na tzw.prowincji zwykle jeżdżą ludzie, dla których samochód to konieczność. W Gdańsku ogromna większość kierowców to lenie, którym nie chce się tłustych zadów o 200 m ruszyć. Planowane centrum komunikacyjne jest zaprojektowane chyba specjalnie po to, żeby zniechęcić do odwiedzania śródmieścia - ale na pewno nie z korzyścią dla użytkowników komunikacji publicznej.

        • 7 2

  • Czytam te wypowiedzi i oczom nie wierze.. !!!!! (3)

    Jak można być niezadowolonym z wszystkiego w życiu.. skąd w was tyle malkontenctwa, kompleksów.. czyż tylko tutaj możecie się wyładować ? choć trochę zaistnieć ?
    Najśmieszniejsze jest, że zaistnieć ANONIMOWO ! Czyli tchórzostwo ..
    Skoro to wszystko wam się nie podoba.. dlaczego nie walczycie o coś lepszego ? Dlaczego nie walczycie o pachnącą Radunie. o inny projekt ( zakładam się ze żaden wam się nie spodoba ! ) .. o to aby budowa była dwa razy szybciej .. itd..
    Dlaczego nie założycie ruch odnowy, partie, czy cos w tym stylu ???
    A tak.. siedzicie sobie w fotelach.. piszecie jak jest źle, pewnie jeszcze w pracy, będąc niezadowolonym jaki zły jest pracodawca, który wiecznie coś od was chce )))
    Czy wy naprawdę nie widzicie ze w przeciągu 10 lat .. Gdańsk się bardzo zmienił ?
    Tyle ile wybudowano w przeciągu tych lat, nie wybudowano od dziesięcioleci !!
    Ślepi jesteście ???
    A teraz, pewnie zaczniecie pisać ze jestem jakimś agentem budynia czy coś w tym stylu ))
    Nowe teorie spiskowe..
    A ja po prostu widzę.. jak się Gdańsk zmieniai to na lepsze..
    Jasne.. zawsze może być lepiej.. ale w życiu trzeba mieć OPTYMIZM !!
    I tak trzeba patrzeć na to nasze życie

    • 5 7

    • Miły Panie Antku!

      Kanclerz Jan Zamojski w szczerym polu zbudował miasto do dziś uznawane za perłę architektury. Zajęło mu to 25 lat - a nie było wtedy specjalistycznych systemowych szalunków, rusztowań tudzież narzędzi. Nie miał do dyspozycji Politechniki i Akademii Sztuk Pięknych. Było to w 16 wieku. Rzecz nie jest w tym, że coś w Gdańsku się buduje - rzecz w tym, że miasto to miało jedyną w swoim rodzaju okazję, okazję największą w swojej całej historii - stać się jedną ze stolic świata. I ten unikatowy potencjał został rozmontowany. Gdy spojrzy Pan na kwestię w ten sposób - dostrzeże, że nie mamy do czynienia z rozwojem -a z niszczeniem.

      • 1 0

    • to czytales niezbyt uwaznie TEGO NIEMA to dopiero wizualizacja - (1)

      - fantazja , jak wybuduja to bedzie wiadomo jak" będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym"

      • 0 2

      • Nastepny palant.... bo to nie fantazja....a wizualizacja projektu

        Kazdy dom, zaczynamy od PROJEKTU.. kiedys ogladalem wizualizacje trasy Slowackiego.. i co ? to fantazja ?

        • 2 0

  • Szanowni Państwo!

    Całkowity bark wyczucia i rozumienia miasta. Nad torami powinien być poprowadzony ruch samochodowy - odrzucony od pierzei miasta. To co się proponuje to kosztowny akt zniszczenia. Barbarzyństwo. Nonsens. Sadzenie chwastów.

    • 0 0

  • Pięknie, Trómiasto będzie w ścisłej czołówce odwiedzanych miejsc :) super (2)

    Fajnie jak trzy miasta obok siebie zaczynają tworzyć wspaniałą całość. W każdym mieście coś ciekawego.

    • 60 49

    • tylko nie w gdyni

      no chyba że śledzi się szuka...

      • 1 2

    • ... i wtedy się obudziłeś ?

      • 8 5

  • Mieszkańcy Biskupiej Górki i Zaroślaka

    Myślę, że mieszkańcy Biskupiej Górki nie powinni dać się odciąć od świata. Wielu ludzi starszych tam mieszkających ma chodzić do okoła? Młodzi ludzie do WSH i dzieci z dzielnicy do okoła i tunelami? To ani nie jest bezpieczne ani dobre rozwiązanie. Jak miło się oddycha z ulgą za to, że urzędnicy będą mieli przejście na stronę Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Skarbowego. Biskupia ma być odcięta pomimo wszystkich organizacji działających na rzech jej mieszkańców? Jeżeli ma być realizowana taka wielka inwestycja to niech będzie przydatna wszystkim mieszkańcom Gdańska! Zamiast w kolejne puste, niezagospodarowane boxy przeznaczone na sklepy może lepiej zainwestować w bezpieczne przejście na stronę Zaroślaka i BG.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane