• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zajrzyj do sterowni kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
8 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?

Za niecałe dwa tygodnie zostanie otwarta kładka piesza na Ołowiankę. zobacz na mapie Gdańska Dlatego przedstawiamy najważniejsze informacje o budowanym od roku obiekcie i pokazujemy jego serce - siłownię wraz ze sterownią.



Czy będziesz korzystał z kładki na Ołowiankę?

Przypomnijmy, że 17 czerwca zostanie otwarta kładka, która budowana jest od połowy zeszłego roku. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prace zleciła firmie Intercor, która wybuduje zwodzoną przeprawę za 7,6 mln zł (przez lata mówiło się, że budowa pochłonie 13 mln zł). Warto nadmienić, że tuż po zakończeniu budowy obiekt przejdzie z rąk urzędników w DRMG w ręce pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Inwestycja zakładała nie tylko wybudowanie uchylnego do góry przęsła, ale także wykonanie budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki. Ponadto inwestycja przewidywała budowę monitoringu, oświetlenia, przyłączy elektrycznych, w tym nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej.

Prace są już na ukończeniu. Wszystkie elementy zostały zamontowane i trwają ich testy. Jeszcze na początku tego roku wykonano pierwsze przęsła stałe kładki. Natomiast uchylne przęsło jeszcze docierało we fragmentach na ciężarówkach do Gdańska z fabryki w Zawierciu. Sam montaż kładki rozpoczął się w maju z użyciem pływającego żurawia.

Gdy wszystko dotarło na miejsce, wreszcie pod koniec maja mieszkańcy i turyści mogli zobaczyć, jak przęsło kładki się unosi. Obiekt widać z wielu miejsc nie tylko w centrum Gdańska.

Parametry techniczne obiektu:
  • długość całkowita: 70,5m
  • szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m 
  • rozpiętość przęsła zwodzonego: 40,5m
  • kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
  • wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m



Trzy silniki podnoszą kładkę

Serce gdańskiej kładki to dwa siłowniki hydrauliczne. Urządzenie pochodzi z Holandii. Jest ono dostosowane do pracy w warunkach morskich - zasolenia. Pracuje także w temperaturze od -25 do +45 stopni Celsjusza. Tłoki siłowników są nierdzewne, pokryte warstwą chromu i wyposażone są w zgarniacz lodowy na dławicy.

Siłownik pracuje dzięki trzem silnikom elektrycznym, które podpięte są do dedykowanych linii energetycznych o napięciu 400 V. Całość waży 4,5 tony, czyli tyle, ile waży jedno pancerne BMW zakupione niedawno przez Biuro Ochrony Rządu. Do siłowników trzeba jeszcze wpompować 3,2 tys. litrów oleju.

Kładka ma też silnik zapasowy do siłownika, gdyby popsuły się wspomniane trzy. Ma ono moc 50 kW. Z racji tego, że jest słabszy kładka będzie zwodzona w czasie 20 minut.

To pracownik obsługi kładki będzie decydował o podnoszeniu lub opuszczaniu kładki. Będzie to robił za pomocą pulpitu sterowniczego, na którym wyświetlają się podstawowe parametry pracy silników, siły wiatru czy też położenia przęsła.

Obsługa zanim otworzy kładkę musi wykonać szereg czynności. Przede wszystkim zamknąć bramki, upewnić się, że nikogo nie ma na kładce, czy też zwolnić rygle blokujące samo przęsło. Dopiero wtedy będzie można zwodzić kładkę.

Parametry techniczne napędu kładki
  • moc głównych silników elektrycznych - 3 x 75 kW
  • ciśnienie maksymalne 28MPa
  • napięcie zasilania: 3 x 400V, 50 Hz
  • gabaryty [dł./szer./wys.] - 3200x4350x2000
  • masa ca. 4500 kg + olej 3200 l


  • Siłownia kładki na Ołowiankę.
  • Sterownia kładki.
  • Siłownia kładki na Ołowiankę.

Ruch pieszy i żegluga przy kładce

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej. Ruch pieszy po kładce, jak i jej unoszenie dla żeglugi ma być bezpłatne. Miasto znalazło firmę, która za ok. 35 tys. zł miesięcznie będzie obsługiwać obiekt przez całą dobę.

Harmonogram zakłada podnoszenie kładki co godzinę od godz. 7 do 23. Do 16 czerwca kładka ma być unoszona dla żeglugi co godzinę od 7:10 do 22:10. W takiej pozycji obiekt ma pozostawać zawsze 30 minut. Potem na 30 minut kładka ma być opuszczana. Do dnia oficjalnego otwarcia kładki w nocy nie będzie możliwości jej otwierania na żądanie.

Uniesienie, jak i opuszczenie obiektu podczas normalnej pracy powinno trwać około 2 minut trzeba tu jednak doliczyć czas zamknięcia bramek dla pieszych, zejścia samych pieszych z kładki, czy po prostu zwolnienia rygli - całość może trwać nawet 4 minut. Jeśli wiatr przekroczy siłę 50 km/h (ok. 15 m/s) przęsło ze względów bezpieczeństwa nie będzie się unosiło.

Parametry żeglugowe:
  • światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25 m (kładka zamknięta) 2,5 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
  • światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m


Ruch żeglugowy przy kładce na Ołowiankę. Ruch żeglugowy przy kładce na Ołowiankę.
Nowy szlak pieszy i rowerowy

Po otwarciu kładki ruszą na nią piesi. Ci głównie przejdą Ołowianką. Na chwilę obecną, schodząc z nowego obiektu i skręcając w prawo za Filharmonią mamy chodniki obustronne aż do końca wyspy, czyli do mariny na ulicy Szafarnia. Stamtąd dojdziemy na deptak w ciągu ul. Stągiewnej.

Kładka przyciągnie też rowerzystów. Skróci im się o ok. 600 metrów trasa od ul. Siennickiej do ul. Podwale Staromiejskie. To dużo, więc chętnych nie zabraknie. Sęk w tym, że na razie nie prowadzą do kładki na Ołowiankę żadne ścieżki rowerowe. Ulica Wiesława i ul. Na Stępce, które stanowią najbardziej dogodny dojazd do kładki, są brukowane. Jazda tam rowerem to raczej nie jest przyjemność.

Wszystko wskazuje na to, że w pierwszych dniach od otwarcia kładki trudno będzie nią przejechać rowerem z uwagi na tłum pieszych, dlatego zalecamy prowadzenie tam rowerów.

Nowe piesze i rowerowe szlaki po otwarciu kładki. Nowe piesze i rowerowe szlaki po otwarciu kładki.

Miejsca

Opinie (132) 7 zablokowanych

  • trochę rurek się wysypalo na podłogę. ale działa;)

    • 3 0

  • Panie Macieju siłownik pracuje dzięki zasileniu go olejem pod ciśnieniem a raczej cieczą hydrauliczną! (1)

    Pod ciśnieniem wysokim. Linia 0,4kV dedykowana to zwykła linia która zasila także np okoliczne budynki a jej dedykacja polega na wpięciu kabla w osobny obwód w stacji transformatorowej.
    400V a ile amperów przy 75kW hahaha 3 silniki nie pracują stale ani razem bo nie ma takiej potrzeby! Układy hydrauliczne posiadają akumulatory które są zasilane podczas opuszczania przęsła choc w tym wypadku tak być nie musi.
    Buble Pan piszesz nie masz Pan ani krzty wiedzy technicznej trzeba było przepisać DTRkę tutaj jak sie chciałeś popisać.
    trojmiasto.pl powinno zainwestować w jakiegoś inżyniera czy raczej technika kjtóry takie tematy opisze bo żenada głupola wylewa się z artykułu.

    • 7 3

    • Zapewne ma Pan rację, tylko kto przeczyta taki naukowy artykuł na publicznym portalu ? Zatrudnienie specjalistów w każdej dziedzinie kosztuje. Dzisiejszy upadek prasy jest wynikiem takiej sytuacji. Piszę to bez podtekstu.

      • 1 1

  • Miasto znalazło firmę, która za ok. 35 tys. zł miesięcznie będzie obsługiwać obiekt przez całą dobę. (1)

    Taniocha, naprawde.
    Mogliby wziac i 50 000, a i tak by dostali.

    • 3 2

    • Spoko i tak dostaną. 35 to jest tak na początek, potem będzie wyrównanie.

      • 0 3

  • A nie można było tego zaprojektować na miarę XXI wieku ? (1)

    Przecież to robi wrażenie jakby miało się za chwilę zepsuć i przez następne pół roku będą ją naprawiać. Jakby to było dobrze zaprojektowane , wyważone, na zasadzie równoważni to dziecko powinno podnieść i opuścić jak szlaban , a tu na filmie wygląda jakby te silniki nie dawały rady.

    • 12 31

    • Przecież to o to chodzi. Będzie jak z kładką w Ustce.

      • 2 2

  • KOMUNIKAT: Uprzejmie informujemy, że opuszczenie kładki opóźnione jest około 10 minut. (7)

    Jednocześnie informujemy, że wielkość opóźnienia może ulec zmianie. Dla posiadaczy biletów do filharmonii w szpilkach podstawiona zostanie komunikacja zastępcza - melexy wyłonione w przetargu nieograczniczonym, które przewiozą PT Elitę do Kubickiego.

    • 65 48

    • Dobry żart, nawet bardzo dobry, niestety pokazuje jak ograniczone mamy społeczeństwo, (5)

      patrząc na minusy. Dlatego tak jest jak jest, sami drętwi, nie kumaci.

      • 10 10

      • (4)

        Może dlatego, że to dość prymitywny żart. Niestety. Najbardziej żałosna jest chwila w czasie której autor okazuje niezadowolenie z powodu niedocenienia swojego dowcipu.

        • 8 5

        • rzecz w tym, że nie wszyscy takie zarty łapią. (3)

          trochę wyobraźni !

          • 4 7

          • nie w Polsce, gdzie takie żarty są rzeczywistością (1)

            • 2 1

            • Zdecyduj się albo komedia albo tragedia. Osąd zostaw czytelnikom. Nie obrażaj się, że znowu Cię nie rozumieją.

              • 0 0

          • W czasie tłumaczenia dowcipu tym bez wyobraźni, autor robi się coraz śmieszniejszy i dopiero przy tym dowcipie wszyscy się bawią.

            • 2 2

    • I po co te złosliwości . Do filharmonii nie przychodzi się na ostatnią chwilę to nie tramwaj .

      • 14 8

  • Pytanko

    Dlaczego w artykule mowa o 3 Power Pack'ach a na filmie i zdjęciach widać ich 4???

    • 1 0

  • Jeśli wiatr przekroczy siłę 50 km/h

    siłę...

    • 2 1

  • (1)

    35koła/mc ??? Pracownicy 3 razy 3000brutto to 9000 resztę przytuli prezes firmy. Jakby zapłacił po 5 i tak ma 20. Ale nie Cayenne musi być.

    • 10 21

    • Polska internauta przebiegła internauta. Błyskawicznie zobaczy interes. Szkoda, że znowu ktoś go ubiegł. To tacy fachowcy, których pokazują w 'Usterce". Za te same pieniądze podejmą się każdej pracy.

      • 1 1

  • a jak się zepsuje (1)

    to żegluga uziemiona do odwołania.
    Ciekawe też przy jakiej prędkości wiatru będą otwarcia odwoływane.
    Najlepszy byłby most obrotowy i mniej mocy by wymagał do otwarcia, i otwarcie awaryjne łatwiej było by zrealizować. A tak padnie siłownik albo przewody hydrauliczne i d...a.
    Ale urzędasy bez wyobraźni zawsze wiedzą lepiej...

    • 4 3

    • Panie inżynierze, dobrze że na Pana "nie padło" rozwiązanie tego problemu.

      • 1 1

  • Klade na to (1)

    W ustce podobna kladke zbudowali pozniej same problemy byly raz stala pol roku nieuzywana wpiszcie w google kladka ustka

    • 3 3

    • sam sobie wpisz

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane