- 1 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (417 opinii)
- 2 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (235 opinii)
- 3 17-letni złodziej paczek zatrzymany (134 opinie)
- 4 Piękne i niebezpieczne zjawisko nad morzem (23 opinie)
- 5 Czerwony skatepark w Jarze Wilanowskim (37 opinii)
- 6 Nie boicie się dilerów narkotyków? (161 opinii)
Tak mogłaby wyglądać kładka w Oliwie
Strumień wodospadu, dźwig przenoszący pieszych z jednej strony Grunwaldzkiej na drugą czy wywinięta wstęga - to pomysły studentów architektury na kładkę dla pieszych nad aleją Grunwaldzką na wysokości Media Marktu, Castoramy i powstającego właśnie kompleksu biurowego Alchemia
Chociaż czasu na przesłanie projektu było niewiele nadesłanych zostało aż 70 prac. Pomysły studentów zawsze mają w sobie dużo odwagi i świeżości - nie są jeszcze ograniczone wymaganiami stawianymi przez inwestorów.
I oto Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej, które wygrały najcenniejszą nagrodę, staż w warszawskiej pracowni APA Wojciechowski (w tej pracowni powstał projekt Alchemii) uznały, że piesi zamiast klasycznie przechodzić nad jezdnią mogliby być nad nią... przenoszeni - w kabinie podczepionej do pomalowanego na złoto dźwigu stoczniowego. Aby przedostać się na drugą stronę ulicy, należałoby zaczekać przy wyznaczonych strefach wsiadania, aż żuraw opuści kapsułę.
- Pomysł kapitalny. Łączy alchemię - złoty - z gdańskością - żuraw. Idea trudna, by powiedzieć niemożliwa do realizacji, ale w konkursie studenckim poszukuje się właśnie takich szalonych pomysłów i idei - mówi Szymon Wojciechowski, jeden z jurorów i zarazem projektantów Alchemii.
Jan Cudzik, zdobywca drugiego miejsca i student Politechniki Gdańskiej, zwrócił uwagę na sąsiedztwo Alchemii - kampus Uniwersytetu Gdańskiego. W jego koncepcji nowoczesne gmachy uczelni połączone zostały z biurowcami za pomocą kładki, która swoją formą przypomina wywiniętą wstęgę.
Studenci, projektując kładki nie zapominali także o ekologii przyjętych rozwiązań, co wpisuje się w podjętą przez inwestora Alchemii decyzję o certyfikowaniu budynku w restrykcyjnym międzynarodowym systemie "zielonych" budynków LEED.
Konrad Początek, student Politechniki Rzeszowskiej, zaprojektował zadaszoną kładkę bez schodów i wind, nawiązującą swoim kształtem do wodospadu będącego naturalnym ciągiem komunikacyjnym dla pieszych. Zaś Piotr Flisikowski i Weronika Zblewska z Gdańska zakładają szerokość umożliwiającą stworzenie pasa dla rowerów, a Piotr Wiśniewski i Konrad Zdanowicz z Poznania proponują umieścić we wnętrzu zasilane panelami fotowoltaicznymi dotykowe ekrany informujące o bieżących wydarzeniach w mieście.
Jury konkursowe, w skład którego weszli architekci, przedstawiciele inwestora, władz miasta oraz sąsiadującego Uniwersytetu oceniało ostatecznie 17 prac. Projekty były różnorodne, ponieważ organizator z premedytacją nie chciał nadmiernie ograniczać wyobraźni studentów - lokalizacja kładki wskazana została pobieżnie, nie założono też budżetu ani konkretnych materiałów. Dzięki temu udało się uzyskać bardzo interesujące koncepcje.
- Ta kładka to nie tylko problem komunikacyjny, to także próba zbudowania nowej tożsamości tego miejsca - mówił dr hab. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej, jeden z jurorów.
Czy - w takiej czy innej formie - uda się zrealizować ten cel? Decyzja jeszcze nie zapadła, w mieście są entuzjaści i przeciwnicy tego rozwiązania. Pisaliśmy o tym w maju. Sam Torus, który w ramach II etapu inwestycji zamierza wybudować skrzyżowanie drogi dojazdowej do budynków z Al. Grunwaldzką analizuje możliwość wybudowania kładki dla pieszych.
Miejsca
Opinie (122) 6 zablokowanych
-
2012-06-12 20:09
nowa tożsamość miejsca?
- 0 0
-
2012-06-12 20:20
Wodospady i wywinięte wstęgi... aż mi się zbiera na wymioty. Kładka to kładka, może być estetyczna ale musi być praktyczna. A takie "dzieła sztuki" to niech sobie ludzie stawiają w kibelku i się na nie gapią jak robią co mają do zrobienia. Ale w już zaśmiecony miejski krajobraz nie ma sensu wstawiać więcej śmieci. Przy czym to tylko moja opinia.
ps. A że zamiast kładki powinno być przejście z sygnalizacją to inna sprawa. To i jeszcze osobna sygnalizacja dla autobusu żeby ruszając z przystanku mijał samochody.- 0 0
-
2012-06-12 21:45
w normalnych krajach tego się nie robi
ludzie są od chodzenia po ziemi
- 3 0
-
2012-06-12 21:51
buhaha (2)
jaka nagroda jest za ten konkurs???
bo moje dziecko tez chce wystartować a kładki potrafi rysować jak nikt inny już pół ściany mam w jego projektach i stwierdzam że ma lepsze zdolności nisz ci PSEUDA ARCHITEKCI sorki ale jeszcze trzeba wam 30 lat nauki. A tak po za tym trzeba czasem obejrzeć rejon zagospodarowania nim coś wymyślicie!
bo góano pasuje w kiblu a nie na ulicy.- 1 1
-
2012-06-13 08:19
(1)
zycze powodzenia pseudo znawco, pokrzykiwac kazdy potrafi , kladki nie sa takie zle, oby same takie byly w 3city ...
- 1 0
-
2012-06-13 10:50
boli prawda
że nie potraficie kontrastować budowli do terenów przyległych, próbujecie zrobić wrażenie czymś nowatorskim co się nie sprawdza w takim terenie.
To z takimi wizjami może na starówce wybudować drugi zieleniak bo idealnie kontrastuje z kamienicami(otoczeniem)
musicie się jeszcze dużo uczyć.- 1 1
-
2012-06-12 22:51
Przejście na drug stronę dzięki żurawiowi?
To może lepiej katapultą?
- 4 0
-
2012-06-12 23:01
;-)
fuj, co to ? takie brzydoty to do Warszawy , a my chcemy czegoś ładnego......
- 2 0
-
2012-06-13 02:15
te żurawie
to jakaś artystyczna prowokacja? bo nie wierzę, że to serio...
- 2 0
-
2012-06-13 05:21
jak się dzisiaj obudziłem
to wpadł mi pomysł do głowy, że zróbmy tam wiadukt w kształcie spirali :P
Co artysta, to nowy pomysł, a się okaże że najprostsze jest i najbardziej funkcjonalne i najładniejsze, a wymyślają gnioty, wodospady, kaskady, oko saurona i inne bzdety. Dobrze że Picasso tym się nie zajmie, byśmy mieli w mieście niezły burdel.- 0 0
-
2012-06-13 05:25
zaróbcie tam TUNEL dla samochodów, a pieszych zostawcie na ziemi! :P (2)
Sopot potrafi i im się udało, a Gdańsk jak zwykle, proste sprawy komplikuje.
- 6 1
-
2012-06-13 08:20
tunel jest o wiele bardziej kosztowny !
- 0 0
-
2012-06-13 10:43
jak chodzi ci o tunel przy molo
to pomyśl nad tym dlaczego on tam musiał powstać:
sezon letni tłumy turystów przemieszczających się przez ta jezdnie( w samo lato tam się przemieszczało o 80% więcej ludzi niż przez grunwaldzką przy hali oliwi)- 0 0
-
2012-06-13 07:01
To ma być wiadomość ?
że ma być jakas kładka ? do jakiegoś kompleksu ?
i to jeszcze w kształcie kupy !- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.