• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Krzysztof Koprowski
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Wizualizacja potencjalnej zabudowy wokół Ergo Areny. Choć budynki zaplanowano na dzisiejszych parkingach, łączna liczba miejsc parkingowych w okolicy ma się zwiększyć z 1000 do 1750. Wizualizacja potencjalnej zabudowy wokół Ergo Areny. Choć budynki zaplanowano na dzisiejszych parkingach, łączna liczba miejsc parkingowych w okolicy ma się zwiększyć z 1000 do 1750.

Nowe budynki, plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera, powrót do pomysłu budowy szerokiej Drogi Zielonej i ponad 700 dodatkowych miejsc dla aut - tak może wyglądać przestrzeń wokół Ergo Areny, zgodnie z nowymi planami zagospodarowania przestrzennego.



Zabudowa terenów wokół Ergo Areny:

Przygotowanie wspólnych planów zagospodarowania dla bezpośredniego otoczenia Ergo Areny to inicjatywa samorządów Gdańska i Sopotu, jeszcze z 2019 r.

Wbrew pierwotnym założeniom nie udało się jednak jednocześnie zgrać procedury planistycznej w obu miastach. W Sopocie prace wstrzymane zostały przez konieczność uzgodnień z konserwatorem zabytków. Gdańsk natomiast wyłożył plan zagospodarowania swojej części terenu do publicznego wglądu.

  • Główne założenia kompozycyjne zawarte w projektach planów w sąsiedztwie Ergo Areny
  • Obszary objęte planami zagospodarowania w Gdańsku i Sopocie
  • Istniejąca sytuacja planistyczna w Gdańsku i Sopocie w rejonie Ergo Areny
  • Struktura własności gruntu w granicach planu w Gdańsku

Dwa projekty planów w oparciu o jedną wspólną wizję zmian



Należy przy tym podkreślić, że gdański plan w pełni uwzględnia rozwiązania przestrzenne proponowane przez sąsiedni Sopot - zarówno w zakresie nowej zabudowy, jak i założeń transportowych. Podobne podejście prezentują także sopoccy urbaniści, którzy bazują na wspólnej wizji zmian.

Przy pracach nad dokumentami korzystano z analizy transportowej przygotowanej przez zespół pod kierownictwem dra hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. PG, na zamówienie spółki Hala Gdańsk - Sopot, zarządzającej Ergo Areną.

Zabudowa usługowa zamiast parkingów naziemnych



Najważniejszym założeniem - zawartym w projektach planów obu miast - jest zabudowanie terenów dzisiejszego parkingu przed Ergo Areną. W ich miejsce pojawić się mają hotele, biura, sklepy, restauracje, usługi sportu i rekreacji.

W Gdańsku wysokość maksymalną zdefiniowano na poziomie 20 m na terenie istniejącego parkingu i 30 m w bezpośrednim sąsiedztwie hali.

  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania
  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania
  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania

Plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera



Pomiędzy nową zabudową przewidziano ogólnodostępny plac, z infrastrukturą rekreacyjno-sportową. Może to być np. zespół boisk albo siłowni plenerowych.

Plac zlokalizowano jednak w nietypowym miejscu. Dojście zaprojektowano w rejonie bloku Gospody 25Mapka, podczas gdy zdecydowana większość osób pieszo do hali dociera przez ul. Gospody aż do skrzyżowania (ronda) z Drogą Zieloną i ŁokietkaMapka.

Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska kompozycja placu podyktowana jest m.in.
  • chęcią pozostawienia "przedpola" ekspozycji przed Ergo Areną,
  • potrzebą rozbicia brył planowanych budynków,
  • wykorzystania kładki nad Drogą Zieloną jako połączenia z terenami po stronie hali.

Pracownicy BRG zwracają ponadto uwagę, że potencjalna lokalizacja placu w bezpośrednim sąsiedztwie ronda, gdzie w sposób naturalny kumuluje się ruch pieszy, jest sprzeczna z dokumentami planistycznymi Sopotu.

Dodatkowy parking piętrowy



- Na prezentowaną koncepcję zagospodarowania należy patrzeć całościowo, w tym również na dokumenty nadrzędne strategiczne. W granicach Sopotu, na zachód od planowanego placu [tj. w kierunku ronda - dop. red.], w studium zawarty jest ogólnodostępny parking kubaturowy. Jest on niezbędny dla zbilansowania miejsc postojowych do obsługi tej okolicy - przekonywała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Głównie ustalenia projektu planu w granicach Gdańska
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu w granicach Gdańska

Większa liczba miejsc parkingowych dla wygody kierowców



Pozostając w temacie parkingów: przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby miejsc postojowych. Dziś jest tu ich ok. 1 tys., ale plany zakładają, że będzie ich ok. 1750.

Zdecydowana większość z nich zajdzie się w parkingach kubaturowych, choć po stronie Sopotu, na wysokości ogrodów działkowych, dopuszczone są też miejsca naziemne.

- W ramach analizy transportowej została wykonana inwentaryzacja zaparkowanych pojazdów w trakcie trwania wydarzeń w Ergo Arenie. W związku z tym zostały wypracowane zapisy pozwalające na złagodzenie niedoboru miejsc postojowych - tłumaczy Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w BRG.
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Wnioski z analizy transportowej wraz z planowaną rozbudową układu drogowego Wnioski z analizy transportowej wraz z planowaną rozbudową układu drogowego

Większe parkingi wymagają rozbudowy układu drogowego



Miejscy urbaniści nie kryją, że celem jest zapewnienie wygody kierowców.

- Analiza transportowa wskazała, że przy wielkości wydarzeń, które najczęściej odbywają się w hali, potrzebnych jest 1145 miejsc postojowych oraz 200 dla obsługi technicznej wydarzenia. Dla nowych funkcji jest natomiast potrzebnych ok. 400 miejsc postojowych, przy czym część miejsc będzie "wymienna" w zależności od aktualnego wykorzystania wszystkich obiektów w danym momencie - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Oprócz parkingów silny nacisk położono także na model transportowy zorientowany na dojazd autem. W granicach planu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się m.in.:
  • budowę ul. Nowej Bursztynowej, łączącej Drogę Zieloną przy hali z ul. Bitwy Pod Płowcami (tuż przy granicy z GdańskiemMapka),
  • budowę jednej nitki Drogi Zielonej do ul. PomorskiejMapka,
  • docelowo realizację układu Drogi Zielonej w przekroju czterech pasów za skrzyżowanie z ul. Pomorską.

  • Jednojezdniowy "Zielony Bulwar" na wysokości Ergo Areny (widoczna po prawej stronie) na wizualizacji z 2016 r. Dzisiaj gdańscy urbaniści dopuszczają już w tym miejscu cztery pasy ruchu.
  • Wizualizacja z 2016 r. jednojezdniowego Zielonego Bulwaru na wysokości Ergo Areny (widoczna bryła hali). Dzisiaj urbaniści akceptują już cztery pasy ruchów.
  • Wizualizacja z 2016 r. jednojezdniowego Zielonego Bulwaru na wysokości ul. Pomorskiej

Powrót szerokiej Drogi Zielonej przez pas nadmorski



Ostatnie rozwiązanie dobitnie pokazuje, że BRG nie wycofuje się z realizacji szerokiej arterii przez pas nadmorski. Takie założenia są jednak sprzeczne z wizją "Zielonego Bulwaru" i wcześniej prezentowanymi przez miejskich urzędników wizualizacjami, które sugerowały węższą i bardziej miejską drogę.

Biuro Rozwoju Gdańska obecnie tłumaczy, że cztery pasy ruchu to tylko jeden z wariantów rozbudowy układu drogowego, a zewnętrzne pasy można wykorzystać pod buspasy lub... kolejne miejsca parkingowe.

[Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej? [Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Może będzie tramwaj do hali, a może go nie będzie



W zakresie transportu zbiorowego miejscy urbaniści nie dostrzegają już takiej potrzeby wprowadzania udogodnień, a co najwyżej zwrócili uwagę na potrzebę lepszego oznakowania dojścia do przystanków.

Wprawdzie rozważana jest budowa odnogi tramwaju do przystanku SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka lub jednotorowej pętli tramwajowej ulicami Subisława - Rybacka - Gospody, lecz nawet podczas dyskusji pracownicy BRG nie potrafili przedstawić żadnych konkretnych ustaleń.

Planowany docelowy układ drogowy wokół Ergo Areny Planowany docelowy układ drogowy wokół Ergo Areny

Uwagi do projektu planu w granicach Gdańska do 3 października



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów składać można do 3 października.

Należy pamiętać, że BRG proceduje projekt planu wyłącznie w granicach administracyjnych Gdańska, więc uwagi dotyczące bezpośrednio Sopotu mogą zostać odrzucone jako wykraczające poza zakres dokumentacji urbanistycznej.


Kalendarz imprez w Ergo Arenie


Quiz Koncertowe Trójmiasto Średni wynik 53%

Koncertowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

  • Póki co to widzę tam

    budynki i beton zamiast istniejącej tam teraz zieleni oraz miejsc parkingowych. Gdańsk - Republika Betonu i Deweloperów. Mieszkanka... i wszystko jasne.

    • 4 2

  • Jak widać linia programowa BRG bez zmian: wincyj samochodów, wincyj szkieletorów, wincyj asfaltu. Zrównoważona mobilność. (4)

    • 49 52

    • Tak to już bywa .....w miastach (3)

      • 14 7

      • Tak to już bywa, że i użyteczny i**ota zdechnie na raka płuc,

        i niewinne dziecko na to samo umrze, ofiarą takiej Olki od "krówek" i sprzedawania się deweloperom.
        Miasta mają się nadawać do życia, przygłupie, a z tą rzezią na zieleni stają się mogiłą, raczej: betonowym sarkofagiem

        • 0 6

      • Wiedeń zielony, ba nawet brzydgoszcz postawila na zieleń. gda i gdy na beton

        • 3 8

      • tych zacofanych

        • 8 12

  • Ankieta zmanipulowana!

    Nie ma odpowiedzi: żadnych dróg i betonu więcej!

    • 5 2

  • a co z terenami zielonymi??? (1)

    Stop zabudowywania terenów zielonych w Trójmiescie!!! Mam dosc bloków i osiedli wepchniętych w każdas mozliwa zieloną dziurę. Za chwile znikną wszystkie zielone tereny w miescie. Zielona oaza między Spotem a Jelitkowem ma sie zamienic w betonowa dzungle?? chyba kogos pogięłło?

    • 27 4

    • Jest wyjście. Zmiana w wyborach samorządowych.

      • 1 0

  • (1)

    Miał być zielony bulwar z tramwajem, a teraz znowu autostrada przez park Regana!?! Co tam się dzieje?

    • 19 1

    • Tak myślą w PO.

      • 0 0

  • takie rzeczy tylko w Gdańsku, hala na wydarzenia masowe bez dostępu tramwajem (4)

    kolejką ani bez planu linii autobusowych. Za to z parkingiem na 1700 aut.

    • 15 3

    • Dokładnie tak Wiwat PO.

      • 0 0

    • Tramwaj jest raptem kilkaset metrów dalej .Pieć minut spacerem

      • 3 2

    • Co ciekawe popiera to portal

      Opinie o tym, że Jamroż zatrzymał się w latach 60. ze swoim myśleniem są kasowane

      • 2 2

    • Parking za 30 zł komletny odlot.

      • 1 2

  • Interesujące... (3)

    Szerokie drogi donikąd, chyba że do tych w większości niewydolnych uliczek osiedlowych? Potem przyjdzie czas na okoliczne działki bo buldożery już czekają w gotowości na pozostałe okoliczne tereny. Śmiech na sali, oraz by żyło się lepiej ;)

    • 18 4

    • (2)

      Przecinanie miasta "autostradami" to staromodna głupota, Droga Zielona to zło, lecz niestety- jest to zło konieczne, ponieważ przez obecne układy i nieprzemyślaną pato-urbanistykę ruch samochodowy w okolicy pasa nadmorskiego będzie stale się zwiększać.
      Obecny układ drogowy Przymorza i Żabianki był dobry, ale wyliczony pod potrzeby określonej populacji, przewidzianej przez ówczesnych urbanistów. Nikt wtedy nie był w stanie przewidzieć, jak potoczy się rozwój Przymorza, Żabianki, Brzeźna, tego że za 30 lat duża cześć mieszkań stanie się chatkami-kopulatkami pod weekendowe tarło dla turystów dojeżdżających samochodami(szczególnie od strony tunelu). Oczywiście przewidziano pewne dogęszczanie zabudowy, ale nie w takiej skali i intensyfikacji oraz charakterze jak dzieje się obecnie. Nie do przewidzenia były też korupcyjne układy, skutkujące takimi perełkami jak chęć wycinki Parku Nadmorskiego pod bunkry-"apartamenty"(odcinek wzdłuż spacerniaka od mola do Zaspy) lub zabetonowanie Parkowej, z działkami między Żabianką a Sopotem również chcą się rozprawić na rzecz bloków, także temat korków niestety, ale jest bardzo rozwojowy.

      W tej sytuacji obecny układ drogowy między Brzeźnem-Przymorzem lub Przymorzem i Żabianką już jest niewydolny na tyle, że korki tworzą się od 15tej, szczególnie widać to w piątki i weekendy. Nie mówiąc juz o przyszłym stanie rzeczy, gdy działki między Żabianka a Sopotem będą całkowicie zabudowane, a Park Regana w ramach demokracji będzie karczowany pod kolejne bloki dla warszaFki...

      W świetle powyższego, Droga Zielona zbudowana na rezerwach obok Parku Regana to niestety zło konieczne.
      Warto tylko pamiętać, że apetyt wzrasta w miarę jedzenia, wiec plan zagospodarowania jest robiony pod dewelopera, którego zysk to często uspołecznione koszty. Dlatego warto dopilnować tego, aby ul. Gospody była drogą osiedlową, a nie traktem na szlaku; kosmetyczka-galeria-apartament...

      • 7 3

      • Nie damy parku Reagana. Niech pani dulkiewicz pakuje się bo to będzie koniec PO w Gdańsku! I deweloperzy takze.

        • 0 0

      • Brawo, w końcu ktoś kompetentny. Pozdrawiam.

        • 6 1

  • Tak. Zabetonować wszystko, 5 pasów

    w obie strony, wyciąć las nadmorski, doga do plaży i wzdłuż plaży. Jadąc samochodem z widokiem na zatokę. Park Reagana do likwidacji. Beton i szklo.

    • 7 5

  • Uwaga, będę "hejtować" (ironia!) (3)

    2022 rok, wszyscy dobrze wiemy, że samochody należy ograniczać, a rozwijać transport zbiorowy, a Gdańsk? A gdańsk pozostał w 1999... Ponadto to jest spokojna okolica i należy minimalizować negatywny wpływ Ergo Areny na życie mieszkańców.

    • 22 10

    • O widzę lewica jak zawsze ograniczać

      • 3 0

    • (1)

      Do Ergo nie trzeba dopłacać z budżetu, ale widać że mają parcie na zysk. Organizują każde g..no jakie się da, np. durne "Fame mma", którego klientela(bydło i Karyny) chciała parkować na zadbanym trawniku wzdłuż Gospody... W tym jest problem.

      • 6 1

      • Oj tam, oj tam... Sorry, nic się nie stało, trzeba było zrobić pieniążki PO prostu.

        • 0 2

  • Dojazd i parkingi .

    To już Cyrk więcej nie przyjedzie na występy do hali, bo z braku wolnego terenu nie będzie mógł się rozstawić. A dla widzów i bez Cyrku zostanie ZERO parkingów, więc swoimi brykami rozjadą dzielnice, a mieszkańcy zaparkują dopiero po zakończeniu imprezy.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane