- 1 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (222 opinie)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (370 opinii)
- 3 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (131 opinii)
- 4 Nie miał prawka i chciał oszukać system (48 opinii)
- 5 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (170 opinii)
- 6 Nastolatkowie zginęli po 40-km pościgu (855 opinii)
Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi
Nowe budynki, plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera, powrót do pomysłu budowy szerokiej Drogi Zielonej i ponad 700 dodatkowych miejsc dla aut - tak może wyglądać przestrzeń wokół Ergo Areny, zgodnie z nowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Wbrew pierwotnym założeniom nie udało się jednak jednocześnie zgrać procedury planistycznej w obu miastach. W Sopocie prace wstrzymane zostały przez konieczność uzgodnień z konserwatorem zabytków. Gdańsk natomiast wyłożył plan zagospodarowania swojej części terenu do publicznego wglądu.
Dwa projekty planów w oparciu o jedną wspólną wizję zmian
Należy przy tym podkreślić, że gdański plan w pełni uwzględnia rozwiązania przestrzenne proponowane przez sąsiedni Sopot - zarówno w zakresie nowej zabudowy, jak i założeń transportowych. Podobne podejście prezentują także sopoccy urbaniści, którzy bazują na wspólnej wizji zmian.
Przy pracach nad dokumentami korzystano z analizy transportowej przygotowanej przez zespół pod kierownictwem dra hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. PG, na zamówienie spółki Hala Gdańsk - Sopot, zarządzającej Ergo Areną.
Zabudowa usługowa zamiast parkingów naziemnych
Najważniejszym założeniem - zawartym w projektach planów obu miast - jest zabudowanie terenów dzisiejszego parkingu przed Ergo Areną. W ich miejsce pojawić się mają hotele, biura, sklepy, restauracje, usługi sportu i rekreacji.
W Gdańsku wysokość maksymalną zdefiniowano na poziomie 20 m na terenie istniejącego parkingu i 30 m w bezpośrednim sąsiedztwie hali.
Plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera
Pomiędzy nową zabudową przewidziano ogólnodostępny plac, z infrastrukturą rekreacyjno-sportową. Może to być np. zespół boisk albo siłowni plenerowych.
Plac zlokalizowano jednak w nietypowym miejscu. Dojście zaprojektowano w rejonie bloku Gospody 25, podczas gdy zdecydowana większość osób pieszo do hali dociera przez ul. Gospody aż do skrzyżowania (ronda) z Drogą Zieloną i Łokietka.
Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska kompozycja placu podyktowana jest m.in.
- chęcią pozostawienia "przedpola" ekspozycji przed Ergo Areną,
- potrzebą rozbicia brył planowanych budynków,
- wykorzystania kładki nad Drogą Zieloną jako połączenia z terenami po stronie hali.
Pracownicy BRG zwracają ponadto uwagę, że potencjalna lokalizacja placu w bezpośrednim sąsiedztwie ronda, gdzie w sposób naturalny kumuluje się ruch pieszy, jest sprzeczna z dokumentami planistycznymi Sopotu.
Dodatkowy parking piętrowy
- Na prezentowaną koncepcję zagospodarowania należy patrzeć całościowo, w tym również na dokumenty nadrzędne strategiczne. W granicach Sopotu, na zachód od planowanego placu [tj. w kierunku ronda - dop. red.], w studium zawarty jest ogólnodostępny parking kubaturowy. Jest on niezbędny dla zbilansowania miejsc postojowych do obsługi tej okolicy - przekonywała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Większa liczba miejsc parkingowych dla wygody kierowców
Pozostając w temacie parkingów: przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby miejsc postojowych. Dziś jest tu ich ok. 1 tys., ale plany zakładają, że będzie ich ok. 1750.
Zdecydowana większość z nich zajdzie się w parkingach kubaturowych, choć po stronie Sopotu, na wysokości ogrodów działkowych, dopuszczone są też miejsca naziemne.
- W ramach analizy transportowej została wykonana inwentaryzacja zaparkowanych pojazdów w trakcie trwania wydarzeń w Ergo Arenie. W związku z tym zostały wypracowane zapisy pozwalające na złagodzenie niedoboru miejsc postojowych - tłumaczy Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w BRG.
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Większe parkingi wymagają rozbudowy układu drogowego
Miejscy urbaniści nie kryją, że celem jest zapewnienie wygody kierowców.
- Analiza transportowa wskazała, że przy wielkości wydarzeń, które najczęściej odbywają się w hali, potrzebnych jest 1145 miejsc postojowych oraz 200 dla obsługi technicznej wydarzenia. Dla nowych funkcji jest natomiast potrzebnych ok. 400 miejsc postojowych, przy czym część miejsc będzie "wymienna" w zależności od aktualnego wykorzystania wszystkich obiektów w danym momencie - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Oprócz parkingów silny nacisk położono także na model transportowy zorientowany na dojazd autem. W granicach planu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się m.in.:
- budowę ul. Nowej Bursztynowej, łączącej Drogę Zieloną przy hali z ul. Bitwy Pod Płowcami (tuż przy granicy z Gdańskiem),
- budowę jednej nitki Drogi Zielonej do ul. Pomorskiej,
- docelowo realizację układu Drogi Zielonej w przekroju czterech pasów za skrzyżowanie z ul. Pomorską.
Powrót szerokiej Drogi Zielonej przez pas nadmorski
Ostatnie rozwiązanie dobitnie pokazuje, że BRG nie wycofuje się z realizacji szerokiej arterii przez pas nadmorski. Takie założenia są jednak sprzeczne z wizją "Zielonego Bulwaru" i wcześniej prezentowanymi przez miejskich urzędników wizualizacjami, które sugerowały węższą i bardziej miejską drogę.
Biuro Rozwoju Gdańska obecnie tłumaczy, że cztery pasy ruchu to tylko jeden z wariantów rozbudowy układu drogowego, a zewnętrzne pasy można wykorzystać pod buspasy lub... kolejne miejsca parkingowe.
[Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Może będzie tramwaj do hali, a może go nie będzie
W zakresie transportu zbiorowego miejscy urbaniści nie dostrzegają już takiej potrzeby wprowadzania udogodnień, a co najwyżej zwrócili uwagę na potrzebę lepszego oznakowania dojścia do przystanków.
Wprawdzie rozważana jest budowa odnogi tramwaju do przystanku SKM Gdańsk Żabianka-AWFiS lub jednotorowej pętli tramwajowej ulicami Subisława - Rybacka - Gospody, lecz nawet podczas dyskusji pracownicy BRG nie potrafili przedstawić żadnych konkretnych ustaleń.
Uwagi do projektu planu w granicach Gdańska do 3 października
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów składać można do 3 października.
Należy pamiętać, że BRG proceduje projekt planu wyłącznie w granicach administracyjnych Gdańska, więc uwagi dotyczące bezpośrednio Sopotu mogą zostać odrzucone jako wykraczające poza zakres dokumentacji urbanistycznej.
Kalendarz imprez w Ergo Arenie
Koncertowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (121) 7 zablokowanych
-
2022-09-29 00:21
Póki co to widzę tam
budynki i beton zamiast istniejącej tam teraz zieleni oraz miejsc parkingowych. Gdańsk - Republika Betonu i Deweloperów. Mieszkanka... i wszystko jasne.
- 4 2
-
2022-09-28 11:38
Jak widać linia programowa BRG bez zmian: wincyj samochodów, wincyj szkieletorów, wincyj asfaltu. Zrównoważona mobilność. (4)
- 49 52
-
2022-09-28 12:23
Tak to już bywa .....w miastach (3)
- 14 7
-
2022-09-28 22:38
Tak to już bywa, że i użyteczny i**ota zdechnie na raka płuc,
i niewinne dziecko na to samo umrze, ofiarą takiej Olki od "krówek" i sprzedawania się deweloperom.
Miasta mają się nadawać do życia, przygłupie, a z tą rzezią na zieleni stają się mogiłą, raczej: betonowym sarkofagiem- 0 6
-
2022-09-28 14:32
Wiedeń zielony, ba nawet brzydgoszcz postawila na zieleń. gda i gdy na beton
- 3 8
-
2022-09-28 14:13
tych zacofanych
- 8 12
-
2022-09-28 22:32
Ankieta zmanipulowana!
Nie ma odpowiedzi: żadnych dróg i betonu więcej!
- 5 2
-
2022-09-28 13:12
a co z terenami zielonymi??? (1)
Stop zabudowywania terenów zielonych w Trójmiescie!!! Mam dosc bloków i osiedli wepchniętych w każdas mozliwa zieloną dziurę. Za chwile znikną wszystkie zielone tereny w miescie. Zielona oaza między Spotem a Jelitkowem ma sie zamienic w betonowa dzungle?? chyba kogos pogięłło?
- 27 4
-
2022-09-28 21:53
Jest wyjście. Zmiana w wyborach samorządowych.
- 1 0
-
2022-09-28 12:51
(1)
Miał być zielony bulwar z tramwajem, a teraz znowu autostrada przez park Regana!?! Co tam się dzieje?
- 19 1
-
2022-09-28 21:52
Tak myślą w PO.
- 0 0
-
2022-09-28 12:39
takie rzeczy tylko w Gdańsku, hala na wydarzenia masowe bez dostępu tramwajem (4)
kolejką ani bez planu linii autobusowych. Za to z parkingiem na 1700 aut.
- 15 3
-
2022-09-28 21:52
Dokładnie tak Wiwat PO.
- 0 0
-
2022-09-28 13:13
Tramwaj jest raptem kilkaset metrów dalej .Pieć minut spacerem
- 3 2
-
2022-09-28 12:54
Co ciekawe popiera to portal
Opinie o tym, że Jamroż zatrzymał się w latach 60. ze swoim myśleniem są kasowane
- 2 2
-
2022-09-28 12:50
Parking za 30 zł komletny odlot.
- 1 2
-
2022-09-28 12:14
Interesujące... (3)
Szerokie drogi donikąd, chyba że do tych w większości niewydolnych uliczek osiedlowych? Potem przyjdzie czas na okoliczne działki bo buldożery już czekają w gotowości na pozostałe okoliczne tereny. Śmiech na sali, oraz by żyło się lepiej ;)
- 18 4
-
2022-09-28 13:25
(2)
Przecinanie miasta "autostradami" to staromodna głupota, Droga Zielona to zło, lecz niestety- jest to zło konieczne, ponieważ przez obecne układy i nieprzemyślaną pato-urbanistykę ruch samochodowy w okolicy pasa nadmorskiego będzie stale się zwiększać.
Obecny układ drogowy Przymorza i Żabianki był dobry, ale wyliczony pod potrzeby określonej populacji, przewidzianej przez ówczesnych urbanistów. Nikt wtedy nie był w stanie przewidzieć, jak potoczy się rozwój Przymorza, Żabianki, Brzeźna, tego że za 30 lat duża cześć mieszkań stanie się chatkami-kopulatkami pod weekendowe tarło dla turystów dojeżdżających samochodami(szczególnie od strony tunelu). Oczywiście przewidziano pewne dogęszczanie zabudowy, ale nie w takiej skali i intensyfikacji oraz charakterze jak dzieje się obecnie. Nie do przewidzenia były też korupcyjne układy, skutkujące takimi perełkami jak chęć wycinki Parku Nadmorskiego pod bunkry-"apartamenty"(odcinek wzdłuż spacerniaka od mola do Zaspy) lub zabetonowanie Parkowej, z działkami między Żabianką a Sopotem również chcą się rozprawić na rzecz bloków, także temat korków niestety, ale jest bardzo rozwojowy.
W tej sytuacji obecny układ drogowy między Brzeźnem-Przymorzem lub Przymorzem i Żabianką już jest niewydolny na tyle, że korki tworzą się od 15tej, szczególnie widać to w piątki i weekendy. Nie mówiąc juz o przyszłym stanie rzeczy, gdy działki między Żabianka a Sopotem będą całkowicie zabudowane, a Park Regana w ramach demokracji będzie karczowany pod kolejne bloki dla warszaFki...
W świetle powyższego, Droga Zielona zbudowana na rezerwach obok Parku Regana to niestety zło konieczne.
Warto tylko pamiętać, że apetyt wzrasta w miarę jedzenia, wiec plan zagospodarowania jest robiony pod dewelopera, którego zysk to często uspołecznione koszty. Dlatego warto dopilnować tego, aby ul. Gospody była drogą osiedlową, a nie traktem na szlaku; kosmetyczka-galeria-apartament...- 7 3
-
2022-09-28 21:50
Nie damy parku Reagana. Niech pani dulkiewicz pakuje się bo to będzie koniec PO w Gdańsku! I deweloperzy takze.
- 0 0
-
2022-09-28 13:47
Brawo, w końcu ktoś kompetentny. Pozdrawiam.
- 6 1
-
2022-09-28 21:46
Tak. Zabetonować wszystko, 5 pasów
w obie strony, wyciąć las nadmorski, doga do plaży i wzdłuż plaży. Jadąc samochodem z widokiem na zatokę. Park Reagana do likwidacji. Beton i szklo.
- 7 5
-
2022-09-28 12:22
Uwaga, będę "hejtować" (ironia!) (3)
2022 rok, wszyscy dobrze wiemy, że samochody należy ograniczać, a rozwijać transport zbiorowy, a Gdańsk? A gdańsk pozostał w 1999... Ponadto to jest spokojna okolica i należy minimalizować negatywny wpływ Ergo Areny na życie mieszkańców.
- 22 10
-
2022-09-28 21:06
O widzę lewica jak zawsze ograniczać
- 3 0
-
2022-09-28 12:26
(1)
Do Ergo nie trzeba dopłacać z budżetu, ale widać że mają parcie na zysk. Organizują każde g..no jakie się da, np. durne "Fame mma", którego klientela(bydło i Karyny) chciała parkować na zadbanym trawniku wzdłuż Gospody... W tym jest problem.
- 6 1
-
2022-09-28 13:51
Oj tam, oj tam... Sorry, nic się nie stało, trzeba było zrobić pieniążki PO prostu.
- 0 2
-
2022-09-28 21:04
Dojazd i parkingi .
To już Cyrk więcej nie przyjedzie na występy do hali, bo z braku wolnego terenu nie będzie mógł się rozstawić. A dla widzów i bez Cyrku zostanie ZERO parkingów, więc swoimi brykami rozjadą dzielnice, a mieszkańcy zaparkują dopiero po zakończeniu imprezy.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.