- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (541 opinii)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (417 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (265 opinii)
- 4 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (16 opinii)
- 5 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (145 opinii)
- 6 Nie miał prawka i chciał oszukać system (59 opinii)
Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
Najnowszy artykuł na ten temat
Trudny powrót z imprez w Ergo Arenie. Pozostaje auto lub spacer
Nowe budynki, plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera, powrót do pomysłu budowy szerokiej Drogi Zielonej i ponad 700 dodatkowych miejsc dla aut - tak może wyglądać przestrzeń wokół Ergo Areny, zgodnie z nowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Wbrew pierwotnym założeniom nie udało się jednak jednocześnie zgrać procedury planistycznej w obu miastach. W Sopocie prace wstrzymane zostały przez konieczność uzgodnień z konserwatorem zabytków. Gdańsk natomiast wyłożył plan zagospodarowania swojej części terenu do publicznego wglądu.
Dwa projekty planów w oparciu o jedną wspólną wizję zmian
Należy przy tym podkreślić, że gdański plan w pełni uwzględnia rozwiązania przestrzenne proponowane przez sąsiedni Sopot - zarówno w zakresie nowej zabudowy, jak i założeń transportowych. Podobne podejście prezentują także sopoccy urbaniści, którzy bazują na wspólnej wizji zmian.
Przy pracach nad dokumentami korzystano z analizy transportowej przygotowanej przez zespół pod kierownictwem dra hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. PG, na zamówienie spółki Hala Gdańsk - Sopot, zarządzającej Ergo Areną.
Zabudowa usługowa zamiast parkingów naziemnych
Najważniejszym założeniem - zawartym w projektach planów obu miast - jest zabudowanie terenów dzisiejszego parkingu przed Ergo Areną. W ich miejsce pojawić się mają hotele, biura, sklepy, restauracje, usługi sportu i rekreacji.
W Gdańsku wysokość maksymalną zdefiniowano na poziomie 20 m na terenie istniejącego parkingu i 30 m w bezpośrednim sąsiedztwie hali.
Plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera
Pomiędzy nową zabudową przewidziano ogólnodostępny plac, z infrastrukturą rekreacyjno-sportową. Może to być np. zespół boisk albo siłowni plenerowych.
Plac zlokalizowano jednak w nietypowym miejscu. Dojście zaprojektowano w rejonie bloku Gospody 25, podczas gdy zdecydowana większość osób pieszo do hali dociera przez ul. Gospody aż do skrzyżowania (ronda) z Drogą Zieloną i Łokietka.
Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska kompozycja placu podyktowana jest m.in.
- chęcią pozostawienia "przedpola" ekspozycji przed Ergo Areną,
- potrzebą rozbicia brył planowanych budynków,
- wykorzystania kładki nad Drogą Zieloną jako połączenia z terenami po stronie hali.
Pracownicy BRG zwracają ponadto uwagę, że potencjalna lokalizacja placu w bezpośrednim sąsiedztwie ronda, gdzie w sposób naturalny kumuluje się ruch pieszy, jest sprzeczna z dokumentami planistycznymi Sopotu.
Dodatkowy parking piętrowy
- Na prezentowaną koncepcję zagospodarowania należy patrzeć całościowo, w tym również na dokumenty nadrzędne strategiczne. W granicach Sopotu, na zachód od planowanego placu [tj. w kierunku ronda - dop. red.], w studium zawarty jest ogólnodostępny parking kubaturowy. Jest on niezbędny dla zbilansowania miejsc postojowych do obsługi tej okolicy - przekonywała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Większa liczba miejsc parkingowych dla wygody kierowców
Pozostając w temacie parkingów: przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby miejsc postojowych. Dziś jest tu ich ok. 1 tys., ale plany zakładają, że będzie ich ok. 1750.
Zdecydowana większość z nich zajdzie się w parkingach kubaturowych, choć po stronie Sopotu, na wysokości ogrodów działkowych, dopuszczone są też miejsca naziemne.
- W ramach analizy transportowej została wykonana inwentaryzacja zaparkowanych pojazdów w trakcie trwania wydarzeń w Ergo Arenie. W związku z tym zostały wypracowane zapisy pozwalające na złagodzenie niedoboru miejsc postojowych - tłumaczy Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w BRG.
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Większe parkingi wymagają rozbudowy układu drogowego
Miejscy urbaniści nie kryją, że celem jest zapewnienie wygody kierowców.
- Analiza transportowa wskazała, że przy wielkości wydarzeń, które najczęściej odbywają się w hali, potrzebnych jest 1145 miejsc postojowych oraz 200 dla obsługi technicznej wydarzenia. Dla nowych funkcji jest natomiast potrzebnych ok. 400 miejsc postojowych, przy czym część miejsc będzie "wymienna" w zależności od aktualnego wykorzystania wszystkich obiektów w danym momencie - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Oprócz parkingów silny nacisk położono także na model transportowy zorientowany na dojazd autem. W granicach planu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się m.in.:
- budowę ul. Nowej Bursztynowej, łączącej Drogę Zieloną przy hali z ul. Bitwy Pod Płowcami (tuż przy granicy z Gdańskiem),
- budowę jednej nitki Drogi Zielonej do ul. Pomorskiej,
- docelowo realizację układu Drogi Zielonej w przekroju czterech pasów za skrzyżowanie z ul. Pomorską.
Powrót szerokiej Drogi Zielonej przez pas nadmorski
Ostatnie rozwiązanie dobitnie pokazuje, że BRG nie wycofuje się z realizacji szerokiej arterii przez pas nadmorski. Takie założenia są jednak sprzeczne z wizją "Zielonego Bulwaru" i wcześniej prezentowanymi przez miejskich urzędników wizualizacjami, które sugerowały węższą i bardziej miejską drogę.
Biuro Rozwoju Gdańska obecnie tłumaczy, że cztery pasy ruchu to tylko jeden z wariantów rozbudowy układu drogowego, a zewnętrzne pasy można wykorzystać pod buspasy lub... kolejne miejsca parkingowe.
[Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Może będzie tramwaj do hali, a może go nie będzie
W zakresie transportu zbiorowego miejscy urbaniści nie dostrzegają już takiej potrzeby wprowadzania udogodnień, a co najwyżej zwrócili uwagę na potrzebę lepszego oznakowania dojścia do przystanków.
Wprawdzie rozważana jest budowa odnogi tramwaju do przystanku SKM Gdańsk Żabianka-AWFiS lub jednotorowej pętli tramwajowej ulicami Subisława - Rybacka - Gospody, lecz nawet podczas dyskusji pracownicy BRG nie potrafili przedstawić żadnych konkretnych ustaleń.
Uwagi do projektu planu w granicach Gdańska do 3 października
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów składać można do 3 października.
Należy pamiętać, że BRG proceduje projekt planu wyłącznie w granicach administracyjnych Gdańska, więc uwagi dotyczące bezpośrednio Sopotu mogą zostać odrzucone jako wykraczające poza zakres dokumentacji urbanistycznej.
Kalendarz imprez w Ergo Arenie
Średni wynik
53%
Koncertowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (121) 7 zablokowanych
-
2022-09-28 11:45
władze miasta z deweloperami nie pozwolą aby taki teren pozostał w całości zielony
- 46 12
-
2022-09-28 11:40
wydadzą znowu setki milionów
a chodniki w mieście dalej krzywe
- 25 6
-
2022-09-28 11:40
Dobrze ze projekt zgodnie z prawdzimi potrzebami a nie odlotem koncepcyjnym
Typu koła z farby czy delfiny
- 19 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.