• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje przystanek PKM Brętowo. Będą utrudnienia na ul. Rakoczego

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz plac budowy przystanku PKM Brętowo.


W najbliższy poniedziałek wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zwęzi ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Kończy się pierwszy etap budowy przystanku PKM Brętowo w Gdańsku. Sprawdzamy co dotychczas udało się tam dokonać wykonawcy.



We wtorek zwiedziliśmy plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, a dokładnie budowę przystanku przesiadkowego PKM Brętowo, na którym pasażerowie pociągów nowej linii kolejowej będą mogli sprawnie przesiąść się do planowanego tramwaju.

Aktualnie wykonawca - firma Budimex - zakończył montaż szalunków pierwszego ok. 15-metrowego przęsła na zachód od ul. Rakoczego. Na placu budowy, który przecina wspomniana ulica, stoją już podpory przyszłego obiektu kolejowego, na których posadowione zostaną niebawem przęsła.

Tuż za przyczółkami, patrząc od miejsca gdzie powstaje wiadukt, trwa formowanie nasypów kolejowych. Po budowie porusza się maszyna wibrująca, która zagęszcza grunt w nasypie po to, by zapobiec powstaniu ugięć przed lub po otwarciu linii. Praca maszyny wyczuwalna jest nawet kilkadziesiąt metrów od budowy.

Na placu budowy gotowy jest ponadto przyczółek, na którym powstanie planowana stacja - na wschód od ul. Rakoczego. Na niższą część budowli zostanie wprowadzony wiadukt kolejowy. Natomiast na wyższej części przyczółku pojawi się estakada dla ruchu tramwajowego.

W związku z powstającym szalunkiem wiaduktu kolejowego nad zachodnią nitką ul. Rakoczego - w kierunku Moreny - wykonawca musi ją zamknąć. Ruch w obie strony będzie odbywać się po jednym pasie w każdą stronę wschodnią nitką jezdni. Apelujemy do kierowców, by właśnie w tym miejscu w czasie godzin szczytu pojechali na tzw. zakładkę lub zamek. Dokładny czas wprowadzenia zmian w ruchu nie jest jeszcze znany.

- Po ok. dwóch tygodniach zwężenie zostanie "przerzucone" na drugą stronę, by móc wykonać szalunek nad wschodnią nitką. Ruch powinien wrócić do normy, czyli dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku, w listopadzie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Wypadek na ul. Rakoczego przy budowanej stacji PKM w Gdańsku.

Wykonawca jak i inwestor podczas obecnych i planowanych prac w ciągu ul. Rakoczego prosi kierowców o ostrożną jazdę. Każdego dnia w tym miejscu dochodzi do niebezpiecznego zajeżdżania. Z tego powodu choćby we wtorek, gdy zwiedzaliśmy plac budowy, doszło do wypadku. Poszkodowana została młoda kobieta, która trafiła na obserwację do szpitala.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg budowanej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Kiedy pierwszy tramwaj spadnie z estakady? (4)

    ..jak nie wyhamuje jesienią na liściach i pojedzie dalej z górki, w kierunku Słowackiego?
    Będzie fajne BUM, chyba że zrobią ściankę na oporową do wbijania się :-)

    • 3 19

    • W domu wszyscy zdrowi?

      • 6 2

    • Wracaj do szkoły gimbusie... (2)

      • 4 2

      • juz jestem w liceum (1)

        • 0 1

        • tym gorzej dla ciebie

          • 0 1

  • oznakowanie zwężenia

    moim zdaniem zwężenie jest źle oznakowane, kierowcy dostrzegają je zbyt późno.

    • 7 2

  • (2)

    Fatalne oznakowanie zwężenia od początku rozpoczęcia inwestycji !!!! Znaki drogowe umieszczone tuż przed zwężeniem, zasłonięte gałęziami drzew , niejasne, farba na jezdni często pokryta piachem z budowy , ledwo widoczna, podczas deszczu i o zmroku to juz nie wspomnę . Inwestor lekceważy bezpieczeństwo kierowców !!!

    • 10 3

    • to kierowcy lekceważą swoje bezpieczeństwo (1)

      przecież wielu z nich jeździ tam codziennie i codziennie przekracza założony limit prędkości: 30 km/h. Gdyby ten limit zachowywali, każdy by miał czas na uwzględnienie innych na drodze

      • 2 1

      • Jeżdzę tam codziennie - owszem kierowcy jeżdżą zbyt szybko , ale na " krechę " ścinają zwężenie przeważnie kierowcy z rejestracjami z innych miast - czyli jednak moze cos nie gra z oznakowaniem !

        • 4 1

  • No tak w Gdańsku kolejna inwestycja (1)

    w gdyni będą latające samolociki.

    • 6 1

    • My będziemy latać awionetkami bez korków a wy tramwajami

      ZKM już zakupuje awionetki

      • 0 4

  • a ja

    a ja tam se śmigam rowerkiem...ścieżki budować panowie....ale z głową... to co zrobili w św wojciechu to???? po jednej stronie kanału zrobili ścieżkę z pruszcza do ? krzaków.. a reszta po drugiej stronie kanału , ą żeby chociaż deska przez ten kanał szła toby było coś...uhaha!

    • 8 7

  • ludzie ktorzy przyjezdzaja na lotnisko spoza Gdanska i tak maja swoje samochody (5)

    i nie przesiada sie do kolejki i bagazami. To samo sportowcy i inne delgacje. Tak samo piloci maja swoje busy.

    Skoro w czasie gdy byl najwiekszy ruch na lotnisku podczas Euro obylo sie bez tej kolejki to tym bardziej teraz jest nie potrzebna. Wkrotce beda jak zamykac jak kiedys skm do nowego portu.

    W Polsce pociagami podrozuja juz glownie ludzie ktorzy maja przejazdy za darmo (policja, politycy, wojskowi itd) Ewentualnie Ci ktorzy nie maja samochodu a to dzis rzadkie.

    • 10 18

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • bolesny jestes

        a korki niby skad sie biora?

        • 2 1

    • A kiedy ostatnie jechałeś SKM-ką? Przejedź się i dopiero wtedy (1)

      się wypowiadaj. A jak nie wiesz kto będzie jeździł PKM-ką to przejedź się Osową, zobacz ile ludzi tam mieszka a oni do dyspozycji mają tylko autobusy (ze środków komunikacji publicznej) i na dokładkę wciąż i niestety jeszcze długo jednojezdniową Spacerową.

      • 3 3

      • jezdzilem autobusem z ikei

        bo nie stac mnie na takie zbytki jak ich budyniowa "publiczna" komunikacja.

        • 0 0

    • "ludzie ktorzy przyjezdzaja na lotnisko spoza Gdanska i tak maja swoje samochody"

      Rozumiem, że sam posiadasz własnych samochód na stałe zlokalizowany przy każdy lotnisku w Europie?

      Może, cię to zdziwi, ale większość ludzi nie.

      • 2 0

  • jaki sens jest budowac ta cala linie teraz? to juz za pozno.

    skoro nikt nie wzial pod uwage ze bez parkingow przy stacji nie zda to egzaminu. Ludzi i tak beda ciagnac na lotnisko i do pracy samochodami.

    • 6 4

  • (5)

    Po co mi ta kolej skoro musiałbym kupować miesięczny na tramwaj i na pociąg.

    • 8 3

    • zeby wyciagnac od ludzi jeszcze wiecej kasy

      Adamowicz to potrafi.

      • 3 1

    • Żebyś miał na co narzekać bo zdaje się, że tylko po to żyjesz. (1)

      • 1 2

      • i jeszcze jeden bilet

        na trolejbus

        • 1 0

    • Wystarczy bilet metropolitarny (1)

      Ale co tam fajnie jest ponarzekać nie :).

      • 3 3

      • to jest wlasnie koszt najmniej 14 zl do 21 zl

        • 1 0

  • moze odpowiedzialni za inwestycje powiedza ile bedzie kosztowal bilet na tej lini?

    bo jesli nie zrobiono takiej kalkulacji albo sie o niej nie mowi ludziom to beda slepo popierac budowe.

    Ale kiedy trzeba bedzie wydac kase na drogie bilety i jednoczesnie splacac zadluzenie to moze byc ciekawie.

    Rozbiora ta linie jak pod koniec lat 90-tych skm gd-nowy port (bo nie dochodowa)

    • 8 4

  • "Po budowie porusza się maszyna wibrująca, która zagęszcza grunt w nasypie po to, by zapobiec powstaniu ugięć przed lub po otwarciu linii"
    Przecież w Polsce wszędzie przed wiaduktami się ziemia zapada. U nas inaczej się nie da.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane