• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taka będzie nowa Opera Bałtycka?

Ewa Budnik
18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zwycięski projekt Moniki Szczepaniak i Joanny Żołęskiej zakłada budowę obiektu na terenie Dolnego Miasta, na działce po dawnym dworcu kolejowym Kłodno.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony bastionu.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony głównego miasta.
  • Pierwsza nagroda. Plan zagospodarowania terenu.
  • Druga nagroda, lokalizacja: Kłodno. Projekt Karola Borkowskiego, Anny Ptak, Cecylii Szudrowicz.
  • Druga nagroda. Wokół budynku powstałaby otwarta przestrzeń publiczna.
  • Druga nagroda. Z foyer opery rozciągałby się doskonały widok na wodę.
  • Druga nagroda. Z wyższej kondygnacji podziwiać można byłoby panoramę Głównego Miasta.
  • Trzecia nagroda. Lokalizacja: Droga do Wolności. Autorzy: Maria Wysocka i Adam Wasilczyk.
  • Trzecia nagroda. Obiekt wpisuje się w industrialne otoczenie.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniami konkursowymi obiekt koresponduje z elementem wodnym.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniem, jedna z postoczniowych hal wykorzystana byłaby na parking nowej opery.

Trwają dyskusje nad lokalizacją nowego gmachu Opery Bałtyckiej. Tymczasem studenci Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej zaprojektowali jej wygląd w ramach miejsko - uczelnianego konkursu.



Jaki powinien być nowy budynek opery?

W 13 tygodni 36 zespołów studentów z Wydziału Architektury PG przygotowało swoje wizje architektoniczne i co równie ciekawe - wizje wkomponowania nowego budynku w tkankę miasta. Są one odpowiedzią na konkurs ogłoszony wspólnie przez Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Urząd Miejski w Gdańsku. Chociaż w dyskusjach nad docelową lokalizacją opery pod uwagę branych jest więcej lokalizacji, młodzi adepci architektury mieli do wyboru cztery lokalizacje obiektu: Kłodno zobacz na mapie Gdańska, dwie lokalizacje na Młodym Mieście - Drewnica i koniec Drogi do Wolności oraz teren po byłej fabryce Blaszanka zobacz na mapie Gdańska.

O lokalizacjach, które są brane pod uwagę pisaliśmy w ubiegłym roku

Projekty powstałe w ramach konkursu nie są czysto teoretycznymi rozważaniami - powstały w oparciu o ścisłe wytyczne przygotowane przez Adama Jabłonowskiego, kierownika pionu technicznego w Operze Bałtyckiej. Jednym z założeń konkursowych było umieszczenie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie wody.

- Ogromnie ważne jest, aby wizerunki miast kształtowane były w drodze dyskusji społecznej. Takie konkursy to jeden z bardzo ważnych głosów w takiej dyskusji. To też sposób kształtowania odpowiedzialności za przestrzeń, w której wszyscy żyjemy
- mówiła w czasie wręczenia nagród Lucyna Nyka, prodziekan ds. nauki na Wydziale Architektury PG.

Pogląd ten podziela Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury w gdańskim magistracie:

- Takie konkursy są ważne dla miasta, bo rozszerzają dyskusję społeczną nad możliwymi rozwiązaniami. Obejrzenie tego, jak wiele może być wariantów, to poszerzanie poglądów na przyszły wizerunek tego obiektu - podkreśla dyrektor.

Pierwszą nagrodę otrzymały Monika Szczepaniak i Joanna Żołęska.

- Uważamy, że Kłodno jest najlepszą lokalizacją dla budynku opery. Budynek stojący w tym miejscu byłby widoczny, a z opery byłby ładny widok na miasto. Rewitalizacja Dolnego Miasta była jednym z naszych celów, dlatego krajobraz i najbliższe otoczenie obiektu były dla nas tak ważne. Inspiracją dla formy architektonicznej był pobliski bastion - uzasadniały formę swojej pracy studentki.

Prof. Janusz Rachoń, przewodniczący Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Opery Bałtyckiej (tam urodziła się idea ogłoszenia konkursu) ze względu na koszty powstania inwestycji w tym miejscu (miasto musiałby kupić działkę od PKP) wskazywał inne lokalizacje, jako bardziej prawdopodobne.

- Dyskusje nad lokalizacją Opery Bałtyckiej trwają. Wiele zależy od tego, na co uda się pozyskać finansowanie. Na pewno brane są pod uwagę środki z Unii Europejskiej z kolejnej transzy 2014-2016. Bardziej prawdopodobne, że uda się pozyskać pieniądze na rewitalizację terenów postindustrialnych, niż na rozwój infrastruktury dla kultury... W takim przypadku brane mogłyby być pod uwagę tereny postoczniowe lub Polski Hak [druga lokalizacja nie była wskazana w konkursie - przyp. redakcji]. Ekspertyzy wskazują też, że z punktu widzenia inwestycyjnego te dwie lokalizacje byłyby też najtańsze. Na głosy podnoszące, że nie ma tam jak dojechać odpowiadam: w przyszłości będzie! Do stadionu w Letnicy jeszcze niedawno również nie było jak dojechać - teraz nie ma z tym problemu.

Czytaj także: W jakim stanie jest obecnie działający gmach Opery Bałtyckiej

  • Wyróżnienie: Aleksandra Polańska. Lokalizacja: Kłodno.
  • Wyróżnienie. Główny akcent to "wrośnięty" w bryłę budynku dach w kształcie bursztynu.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorki: Marlena Ratajska, Anna Rutkowska.
  • Wyróżnienie. Charakterystyczne są miękkie linie budynku.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski.
  • Wyróżnienie. Według pomysłu autorów projekt nosi nazwę Baltic Opera.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski.
  • Wyróżnienie. Projekt prezentuje absolutny minimalizm, ale przez to jest charakterystyczny i rozpoznawalny.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Projekt Aleksandra Owsiana i Rafał Makola.
  • Wyróżnienie. Według komisji konkursowej projekt przypomina akordeon.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Paulina Frankowska, Piotr Musiał.
  • Jedna z prac konkursowych. Lokalizacja: Drewnica. Autorzy: Emilia Wenecka, Sylwia Węsierska, Paulina Włodarczyk.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Sylwia Choszcz, Monika Behrendt.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charkiewicz.
  • Praca konkursowa. Nowoczesna bryła, która jest jednocześnie tarasem spacerowym.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charakiewicz.


Pierwsza nagroda
(2500 zł)
Monika Szczepaniak, Joanna Żołęska

Druga nagroda
(1500 zł)
Karol Borkowski, Anna Ptak, Cecylia Szudrowicz

Trzecia nagroda
(1000 zł)
Maria Wysocka, Adam Wasilczyk

Wyróżnienia honorowe
Aleksandra Polańska
Marlena Ratajska, Anna Rutowska
Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski
Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski
Aleksandra Owsiana, Rafał Makola
Paulina Frankowska, Piotr Musiał

Sąd konkursowy
- Barbara Szczerbowska - kierownik referatu planów i marketingu w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Bogusław Rutecki - Wydział Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Adam Jabłonowski - kierownik pionu technicznego w Operze Bałtyckiej
- Andrzej Rożeński - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
- Jacek Droszcz - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • Uważam że powinno się realizować jak najwięcej inwestycji na terenach (11)

    typu Dolne Miasto. To ogromny potencjał pod każdym względem, potrzeba tylko wizjonera.

    • 104 12

    • Kolejna opera ?
      Super, jak byśmy nie mieli problemu ze starą.
      Kolejne pieniądze w błoto.
      A przedszkoli i innych ważnych instytucji jak na lekarstwo.

      No ale liczy się prestiż no przecież.
      Budyń musi zaspokoić swoje żądze ..

      • 0 0

    • typu Dolne Miasto (2)

      lepsze byłoby Stogi lub Przeróbka a nawet Orunia

      • 0 4

      • Tu i tu jeden wielki syf..
        Wyburzyć i zasiać pszenicę ))

        • 1 0

      • Na dolne miasto przynajmniej dojazd jest dobry.

        By nie było sytuacji jak z Filharmonią, że inaczej jak samochodem dojechać się w zasadzie nie da. Dojazd np. z Zaspy to pół dnia komunikacją miejską tam zajmuje.

        • 2 0

    • a w miejscu obecnej opery walnąć biedrone lidla reala i tesko. Jednego na drugim. (1)

      Tylko broń Boże żadnego parkingu.

      • 15 7

      • A WŁAŚNIE ŻE PARKING !!!

        ...

        • 0 0

    • (1)

      Szkoda, że wygrany projekt przypomina mocno operę w Oslo. Zwłaszcza skośne dojścia na dach i w ogóle możliwość chodzenia po dachu.



      • 1 1

      • ... szkoda, że opera w OSLO przypomina idee Biura BIG - wchodzenie po dachu i korzystanie z architektury. Ktoś chętny na kontynuowanie schematu i wrzucenie na BIGa?

        • 4 0

    • HMMMM

      • 0 0

    • z całym szacunkiem ale takie instytucje jak opera to nie inwestycja

      ona nie przyniesie, jest na garnuszku podatnika więc to wydatek nie inwestycja.
      Z jednej strony upada stocznia z przyczyn ekonomicznych i wolnego rynku (bo racjonalne jest to, że podatnik nie powinien dopłacać do takiego zakładu) a obok buduje się ECS, które to będzie niczym innym jak obciążeniem podatnika.

      • 9 0

    • Dolne Miasto zyska na znaczeniu bardzo dobrze - zabudowywać pięknie !

      • 17 1

  • Stara Opera też kiedyś była nowoczesną architekturą (1)

    Tak to jest z tą nowoczesnością na chwile nowoczesne.
    Budynek LOTu w Gdańsku też kiedyś był nowoczesny.
    Nowoczesne jest nowoczesne na chwile. A koniec końców po kilku latach wygląda to wszystko jak szklane baraki.
    To samo z szekspirowskim teatrem będzie.Czy ECS.
    Szkoda kasy na budowle chwilowe.

    • 11 2

    • Teatr Limona

      ma staroświecką bryłę, przypomina sarkofag w Czarnobylu.

      • 1 0

  • nowa Opera naco i poco ????

    pierw nowe zakłady i nowe miejsca pracy ,lepsze place bo inaczej nie będzie komu kupować biletów do starej Opery ,teatr Wybrzeże zmienia w pip show , budujący sie Szekspirowski przebudują na galerie

    • 4 0

  • To zaiste ciekawe

    że najbardziej zabudowywane są z finansów gminnych, najbardziej trefne działki w mieście.
    Działka po Labaro na Wyspie Spichrzów już dwa razy była odkupywana przez gminę, bo rzekomi inwestorzy poza pustymi gestami i próżnymi kieszeniami nie zrobili nic.
    Teraz kolejna działka po Labaro czyli dawna Blaszanka idzie z funduszy gminnych czyli NASZYCH pieniędzy.
    W poczekalni jest teren po d. Zakładach Mięsnych na Grobli Angielskiej i tereny przy Wałowej.
    To ciekawe że gmina z reguły nie korzysta z prawa pierwokupu zasłaniając się brakiem finansów gminnych ale w przypadku bankruta od lat 5 czyli Labaro jakoś te fundusze się jednak znajdują?!

    By żyło się lepiej, SWOIM!!!

    • 3 0

  • wymienic dyrekcję a potem operę (1)

    Najpierw trzeba wymienic obecną dyrekcję i zmienic repertuar a potem myślec o nowej operze !

    • 46 5

    • Dokładnie tak

      • 2 0

  • Jeśli Opera , to tylko w centrum Gdańska !

    • 3 1

  • Opere umiescic na Haku Polskim (1)

    • 1 3

    • Dominanta Lebeskinda jest tam zarezerwowana

      zero szans, chyba e PA odejdzie w niebyt.

      • 1 0

  • Inspiracją była Opera w Oslo (3)

    Widzę ewidentną inspiracę operą w Oslo. Nie twierdzę, że w Oslo to zła Opera, uważam że genialna, natomiast Opera w Oslo nawiązuje do architektury i krajobrazu Norwegii. Nasza gdańska powinna nawiązywać do arichtektury i krajobrazów Wybrzeża, Kaszub i Żuław...

    • 8 2

    • (1)

      Akurat ta Opera nawiązuje do otoczenia, którym są obwarowania Gdańska- bastion "Żubr". Proponuję najpierw dobrze wczytać się w założenia projektantów, a dopiero potem oceniać.

      • 2 3

      • "Nawiązywanie do otoczenia" -

        w naszych, gdańskich realiach to zwykłe mydlenie oczu; istne słowo-wytrych uzasadniające różne miałkie twory w historycznych częściach miasta. Wg folderu Kokoszek np. "zabudowa na ul. Sadowej nawiązywać będzie do architektury Dolengo Miasta". Efekt już do obejrzenia "in situ". Podobnie projekt zabudowy Wyspy Spichrzów. A przecież można inaczej; w wielu miejscach na świecie do łask wraca historyzm i tradycyjne materiały, ba - rekonstruuje się nawet całe kwartały dawnej zabudowy (Drezno, St. Petersburg itp), a współczesna architektura również bije na głowę to, co buduje się w Gdańsku. U nas za to, wciąż króluje tani postmodernizm a'la lata 90te do spólki z monumentalizmem rodem z Sojuza.

        • 0 2

    • Oslo szał

      Radziłabym trochę lepiej zapoznać się z operą w Oslo, idąc tym tropem, nikt już nie może zaprojektować białego budynku z wejściem na dach, bo to przecież opera w Oslo...

      • 2 1

  • poco to komu

    będzie tak samo jak ze stadionem pusty a my za to płacimy ,to niema racji bytu

    • 4 0

  • Świetne miejsce na Oprę blisko wody - jest tu już piękna marina, która czeka na rozwój.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane