• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli

Eovastudio
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Złotej Bramy (wariant podstawowy, zabudowa na działce inwestora).
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Targu Węglowego (wariant rozbudowany, dodatkowa zabudowa na miejskiej działce)
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Wałów Jagiellońskich (wariant podstawowy, zabudowa na działce inwestora).
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Wałów Jagiellońskich (wariant rozbudowany, dodatkowa zabudowa na miejskiej działce).
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Targu Siennego i Rakowego (wariant podstawowy, zabudowa na działce inwestora).
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Targu Siennego i Rakowego (wariant rozbudowany, w lewym rogu widać dodatkową zabudowę na miejskiej działce)
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Targu Węglowego (wariant podstawowy, zabudowa na działce inwestora).
  • Projekt Eovastudio. Widok od strony Targu Węglowego (wariant rozbudowany, dodatkowa zabudowa na miejskiej działce).
  • Restauracja na poddaszu.
  • Dziedziniec wejściowy do budynku.
  • Pasaż usługowy w nowym budynku.

Przedstawiamy szczegóły prac, które wzięły udział w konkursie na następcę budynku LOT-u przy Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Jako pierwszy publikujemy projekt Eovastudio z Sewilli, który zdobył wyróżnienie, ale nie będzie realizowany.



Czytaj też: Poznaliśmy wyniki konkursu na następcę budynku LOT-u

Opis projektu pochodzi od jego autorów: Juana Jose Baena Martineza, Marty Gomez MartinezJoanny Jędruś Cabrery, architektów hiszpańskiej pracowni Eovastudio.

***

Spacerując ulicami Gdańska obserwujemy liczne przestrzenie publiczne przykryte historycznymi sklepieniami oraz zadaszone dziedzińce chroniące przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Przestrzenie takie jak bramy miejskie, Wielka Zbrojownia, Dwór Artusa, siedziba banku NBP itp. są dla nas inspiracjami nawołującymi do dialogu w zakresie formy oraz zastosowanych materiałów.

Teren objęty projektem, znajdujący się przy Targu Węglowym, jest miejscem niezwykle uprzywilejowanym i ta lokalizacja w otoczeniu i bliskości zabytków Gdańska skłania nas do wykorzystania działań projektowych stosowanych historycznie w Gdańsku. Działania te nie są kopią istniejących, historycznych fragmentów miasta, są współczesną interpretacją istotnych elementów architektonicznych i próbą stworzenia przestrzeni będącej w spójności z otaczającą tkanką miejską oraz przestrzenią publiczną Targu Węglowego.

Plansza nr 1
Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio. Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio.
Sklepienia
Dokonaliśmy analizy kształtowania klasycznego, historycznego sklepienia kolebkowego i proponujemy w projekcie interpretację tej formy krzyżując kilka kolebek i akcentując łukami wejścia do pasażu usługowego. W wyniku analizy wielu przestrzeni historycznych miasta proponuje się obszerną, otwartą kondygnację parteru, zadaszoną w strefach wejściowych klasycznymi kolebkami, krzyżującymi się w centrum - dziedzińcu, zapraszającą mieszkańców do spędzania czasu wewnątrz tej przestrzeni przez cały rok. Przestrzeń parteru jest otwarta na wszystkie istotne kierunki ciągów pieszych, Targ Węglowy, Wały Jagiellońskie, Bramę Wyżynną oraz Pasaż Królewski. Sklepienia wykończone są ceramiką szkliwioną w kolorach bursztynu, charakterystycznego dla tej części Polski. Elementy ceramiczne są perforowane w centrum dziedzińca zapewniając dobre doświetlenie oraz swym kolorem bursztynu nadają intymność i atrakcyjne światło tej przestrzeni publicznej.

Proporcja okien
Podłużna proporcja otworów w całym budynku i ich podział na cztery części wynika z proporcji otworów okiennych staromiejskiej zabudowy Gdańska z wysokimi kondygnacjami. Każdy otwór w projekcie doświetla dwie kondygnacje, co sprawa, że budynek staje się optycznie lżejszy i mniejszy, więc bryła nie dominuje nad otaczającymi zabytkami.

Długość elewacji z trójkątnymi lukarnami
Elewacje odpowiadają proporcją i długością elewacjom staromiejskim Gdańska np. ulicy Długiej oraz Długiego Targu, wpisując się tym samym w proporcje otoczenia. Budynek jest zwartą bryłą i zajmuje możliwie maksymalnie proponowaną działkę, dopasowuje się do jej kształtu oraz linii zabudowy określonych w warunkach urbanistycznych. Dach kształtowany jest według zaleceń planu miejscowego w formie układu dwuspadowych równoległych i prostopadłych ceglanych dachów.

Plansza nr 2
Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio. Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio.
Założenia wyjściowe
Przedmiotem konkursu jest opracowanie dwuwariantowej koncepcji urbanistyczno-architektonicznej budynku wielofunkcyjnego (hotelowo-biurowego wraz z pasażem handlowo-usługowym) oraz koncepcji zagospodarowania terenu targu Węglowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zakłada budynek obejmujący do 100 proc. działki w określonych liniach zabudowy i wysokość całkowitą budynku pomiędzy 24 i 26 m, w nawiązaniu do skali starego miasta i siedziby NBP znajdującej się po przeciwległej stronie Bramy Wyżynnej.

Targ Węglowy, fosy obronne
Teren projektowy znajduje się przy Targu Węglowym, zamykając brakujący fragment zabudowy miejskiej. Analizując ryciny i zapisy historyczne Gdańska zauważamy, że na terenie Targu Węglowego na przestrzeni dwóch wieków znajdowały się dwa kanały fos obronnych miasta. W projekcie chcemy odnieść się do tego okresu dwoma liniami fontann punktowych z oświetleniem oraz zróżnicowaniem nawierzchni na całym obszarze obydwu fos obronnych. Plac miejski pozostaje wolny od dodatkowej architektury i zieleni, aby mógł być wykorzystywany tak jak do tej pory do organizacji licznych atrakcji dla mieszkańców Gdańska.

Forma budynku
Budynek jest bryłą zwartą i zajmuje możliwie maksymalnie proponowaną działkę dopasowując się do jej kształtu i linii zabudowy. Dach kształtowany jest według zaleceń planu miejscowego w formie układu dwuspadowych równoległych i prostopadłych ceglanych dachów. Zgodnie z wymogami planu miejscowego od strony Targu Węglowego budynek respektuje i nawiązuje do linii pięciu budynków zabudowy mieszczańskiej będącej obecnie pozostałościami archeologicznymi pod inwestycją. Nawiązanie jest w postaci formy dachów oraz typów wiązań cegieł i tonacji kolorystycznej elewacji. W centrum budynku sytuuje się kwadratowy dziedziniec nawiązujący do dziedzińca dawnego hotelu Danziger Hof, przykrywający kondygnacje 0 i -1 ażurowym sklepieniem. Górne kondygnacje od wewnątrz dziedzińca posiadają również ażurowe żaluzje.

Plansza nr 3
Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio. Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio.
Cegła i ceramika
Cegła jest charakterystycznym materiałem widocznym na elewacjach bardzo wielu budynków w Gdańsku. Materiał ten był i jest stosowany od wieków i przez wielu budowniczych wielu narodowości i kultur pracujących w Gdańsku. Historycznie miasto miało i ma wpływy pochodzące z wielu kierunków. Sam Targ Węglowy i miejsce, gdzie znajduje się działka inwestora na przestrzeni wieków ulegały licznym wpływom, transformacjom i przekształceniom. Biorąc pod uwagę te wszystkie argumenty chcieliśmy odzwierciedlić w projekcie różne możliwe wpływy przy zastosowaniu na elewacjach mieszanki kilku wiązań cegieł z różnych stylów budowlanych spotykanych w Europie i stosowanych w ciągu wieków w różnych istotnych budowlach i miejscach w Europie.

Na górnej kondygnacji poddasza układ cegieł rozrzedza się i kształtuje lekką elewację ażurową, przykrywającą i integrującą przeszklenia świetlików z całością bryły. Aby zintegrować budynek w otaczającej zabudowie Targu Węglowego w charakterze, kolorze i wysokości, ażurowa cegła "opada" z dachu na elewację tworząc widoczny gzyms oraz przejrzystą i ciekawie doświetloną formę poddasza, nawiązującą do poziomych podziałów linii gzymsów i zmian materiałów na elewacjach centrum Gdańska.

Zastosowana cegła posiada "czarne punkty", również ceglane, charakterystyczne w zabudowie ceglanej północnej Polski. Uzyskane są one poprzez wypalanie gliny z dużą zawartością żelaza ręcznie formowanej w cegły w tradycyjnym piecu kręgowym opalanym węglem.

Dziedziniec i parter budynku przykryty jest sklepieniem krzyżowym wielu kolebek pokrytych zaprojektowanymi do tego celu elementami ceramicznymi symbolizującymi ciepłą tonacją kolorystyczną oraz formą charakterystyczny dla polskiego wybrzeża bursztyn. Forma okładziny jest bardzo prosta i jednocześnie efektowna na tyle, aby nie komplikować wykonawstwa tych elementów i zapewnić ich wpisanie się w kosztorys projektowy. W patio ceramika jest perforowana - tak, aby zapewnić intymność oraz dobre doświetlenie dziedzińca.

Plansza nr 4
Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio. Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio.
Pasaż usługowy
Według zalecenia Inwestora łączy się przejście podziemne od strony Wałów Jagiellońskich z pasażem usługowym na kondygnacji -1 budynku otwierając je w formie przestrzeni dwukondygnacyjnej zapewniając doświetlenie oraz widok na sklepienia kolebkowe dziedzińca. Przejście podziemne jest wkomponowane w bryle budynku i nie zakłóca naturalnego pasażu wzdłuż Muzeum Bursztynu i Bramy Wyżynnej.

Plansza nr 5
Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio. Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio.
Układ funkcjonalny
Proponowany budynek posiada dwie kondygnacje podziemne. Na najniższej kondygnacji -2 znajduje się parking podziemny z wjazdem od ul. Wały Jagiellońskie. Na kondygnacji -1 znajdują się sale konferencyjne i SPA, a pozostałą powierzchnię zajmują lokale usługowe. Na tej też kondygnacji znajduje się połączenie z przejściem podziemnym pod Wałami Jagiellońskimi oraz fragment dziedzińca głównego połączonego z poziomem 0. Kondygnacja wejściowa (poziom 0) jest przedłużeniem Targu Węglowego z obszernym portykiem wejściowym do strefy przykrytej sklepieniem ceramicznym. Istnieje możliwość zamknięcia przeszkleniem głównego wejścia ze względów klimatycznych w okresie jesienno-zimowym oraz dla bezpieczeństwa kompleksu.

Kondygnacje 2-5 to kondygnacje podzielone na funkcje hotelowe i biurowe według zaleceń inwestora. Kondygnacja szósta, czyli poddasze, jest strefą widokową i restauracyjną ogólnego dostępu. Analizując ryciny i zdjęcia dawnego hotelu Danziger Hof, zajmującego ten teren do II wojny światowej, widać budynek ceglany, z przykrytym przeszklonym dziedzińcem i kondygnacją wejściową w postaci półkolistych portyków. Proponowany projekt odnosi się do historii dawnej zabudowy poprzez interpretację materiału i formy przeszklonego dziedzińca i łukowej kondygnacji wejściowej.

Plansza nr 6
Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio. Projekt zabudowy terenu po budynku LOT-u autorstwa Eovastudio.
Ceramika
Ceramika w różnej formie jest najbardziej tradycyjnym materiałem budowlanym i bardzo obecnym w historycznej zabudowie Gdańska. Jest to również materiał ekonomiczny i prosty w zastosowaniu. Dziedziniec i parter budynku przykryte są sklepieniem krzyżowym wielu kolebek pokrytych zaprojektowanymi do tego celu elementami ceramicznymi symbolizującymi ciepłą tonacją kolorystyczną oraz formą charakterystyczny dla polskiego wybrzeża bursztyn. Forma okładziny jest bardzo prosta i jednocześnie efektowna, tak aby nie komplikować wykonawstwa tych elementów i zapewnić ich wpisanie się w kosztorys projektowy. W patio ceramika jest perforowana, tak aby zapewnić intymność oraz dobre doświetlenie dziedzińca. Kolebki projektowane są jako ruszty składające się z żelbetowych łuków stanowiących o kształcie kolebek oraz prostopadłych do nich żeber. Dla zobrazowania tematu ceramiki wykonaliśmy prototypy elementów, które mogłyby stanowić wykończenie kolebek wejść do galerii. Te same elementy perforowane stanowiłyby przykrycie atrium. Wykonano elementy z gliny wypalanej i szkliwionej w kolorach zbliżonych do kolorów bursztynu.

Budynek pasywny energetycznie
W nowoczesnym budownictwie, przy zastosowaniu tradycyjnych technologii i odpowiedniej formy zabudowy jest możliwe niskie zużycie energii przez taki wielofunkcyjny, duży gabarytowo obiekt. Ideą projektu jest uzyskanie niskiego kosztu eksploatacji budynku w celu zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, które wywołują instalacje dużych budynków usługowych w centrach miast.

Centralne patio jest podstawowym elementem bioklimatycznych funkcji budynku. Nie tylko zwiększa poziom oświetlenia dla użytku biurowego, hotelu i usług, ale zapewnia również naturalną wentylację w tych okresach roku, kiedy jest ona wymagana.

Centralne atrium jest wyposażone w górne przeszklenie z możliwością wentylacji, dolne przykrycie ceramiczne będące buforem i otwierane obszerne półkoliste, kolebkowe wejścia zapewniające kontrolowany obieg powietrza. Przekształcenie dziedzińca w szklane atrium zdecydowanie poprawia jego warunki klimatyczne. Zastosowanie przykrycia w zimnym klimacie ma dwie wyraźne zalety: z jednej strony ogranicza straty energii przez obudowę, a z drugiej strony zapewnia przestrzeń chroniącą budynek przed warunkami zewnętrznymi.

Użytkowanie patio i zadaszenia zgodnie z daną porą roku jest w tym wypadku warunkiem oszczędności energii. Przykrycie dziedzińca w górnej części i ceramika w dolnej części stanowią efekt buforowy zapewniający optymalną temperaturę i wymianę powietrza pomiędzy kolejnymi strefami użytkowymi. W celu zwiększenia naturalnego oświetlenia zapewnianego przez centralny dziedziniec, w oparciu o współczynnik odbicia światła materiałów proponuje się zastosowanie elewacji ceramicznych w jasnych kolorach wokół ścian wewnętrznych dziedzińca, które umożliwiają zwiększenie ochrony prywatności oraz odbicia i rozproszenia światła. Ten sam efekt powstaje dzięki okładzinie ceramicznej nad przestrzeniami handlowymi.

Opinia jury
Praca spełnia wymagania konkursowe co do formy i zakresu jej wykonania. Wątpliwości budzi wstępny kosztorys inwestorski jako kosztorys zaniżony, dla zaproponowanego rozwiązania architektoniczno-konstrukcyjnego i zastosowanych materiałów budowlanych. Praca ma błędy w bilansie powierzchni i kubatury brak poprawnej charakterystyki energetycznej. Praca nie spełnia wymogów regulaminu co do zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w zakresie zachowania warunku przeznaczenia nie więcej niż 15 proc. powierzchni kondygnacji podziemnych na powierzchnię użytkową usług, praca znacznie ten limit przekracza. Rozwiązanie projektowe w aspekcie funkcjonalnym i użytkowym nie uwzględnia różnicy poziomów między Targiem Węglowym i Wałami Jagiellońskimi.
Praca wyróżnia się oryginalnością idei projektu i atrakcyjnością rozwiązania , w którym następuje interesujące przenikanie się przestrzeni wnętrza z otoczeniem, otwarcie przyziemia. Jest ono podkreślone rozwiązaniami plastyczno-artystycznymi, w których architektura współbudowana jest działaniami z różnych dziedzin sztuki, tworząc kompozycję przestrzeni, nie ograniczając się tylko do bryły budynku i relacji elewacji z otoczeniem.
Sąd konkursowy zauważył to, iż doprowadzenie do zgodności projektu z wymaganiami planu zagospodarowania przestrzennego łączy się z wprowadzeniem istotnych zmian w projekcie; uznano, że praca nie może uzyskać nagrody, ale ze względu na wyróżniające się rozwiązanie pod względem architektonicznym - praca zasługuje na wyróżnienie.
Eovastudio

Opinie (139) 1 zablokowana

  • piękny, ciekawy projekt

    Lepszy, niż fatalny projekt, który wygrał - kicz i fajnas, totalne bezguście.
    Na pewno przyciągałby ludzi, podobnie, jak "lewitujacy" budynek w Madrycie.

    • 0 0

  • skąd wy macie na wszystko kasę?? (11)

    • 28 31

    • ? (2)

      A skąd Gdynia ma kasę na RIWIERĘ, KLIF, BATORY i inne budowle ? Przerost formy nad treścią cała ta Gdynia !

      • 4 6

      • Zapomniałeś (1)

        o Infoboksie :-)

        • 1 0

        • I o lotnisku bez sensu...

          • 0 0

    • z twojej kieszeni:)

      • 0 0

    • nie płacimy na PiS d

      to i mamy.szczurek oddaje co miesiąc do biura partii. No i sprawa jasna.

      • 1 0

    • To prywatna inwestycja na prywatnej działce

      Inwestorem jest prywatna firma.

      • 2 1

    • (1)

      A skąd Ty masz kasę, skoro siedzisz cały dzień na internetach?

      • 7 6

      • w UM pracuje

        To trole dla budynia!

        • 3 3

    • Z funduszu na remonty dróg, które są w opłakanym stanie.

      • 2 1

    • od szczurka

      Budyń ma paiery na szczura i go szantażuje. Ten dorzuca z budżetu miasta

      • 4 0

    • Skądinąd.

      • 7 3

  • To jest najlepszy projekt, z tych które powstały w ramach konkursu! (13)

    Idealnie wyważony, z nutą nowoczesności, nie jak betonowo-szklano-matalowy kloc który wygrał od KD Kozikowski. Ten budynek dopełnia całości, nie dominuje nad Bramą Wyżynną czy budynkiem NBP. Jest akuratny i ciekawy w swojej formie. Gratulacje dla projektantów!

    Moim zdaniem powinien być zrealizowany.

    • 274 17

    • Jest nudny. Klocek ze szkła i stali. Nuda Panie... tam powinien powstac budynek taki jak Danziger Hof. Pasowałby do NBP, bramy , katowni i starego miasta. Miałby charakter, a nie nowoczesna nuda, która niczym się nie wyróżnia.

      • 0 0

    • Pełna zgoda!! (5)

      Szkoda tylko, że zawsze te same biura wygrywają konkursy (ciekawe dlaczego)?? A ten projekt przynajmniej jest ciekawy, do otoczenia nawiązuje w formie ale ma do zaproponowania coś interesującego, nietypowego ale i nie nachalnego (mówię o ciekawych podcieniach) Moim zdaniem albo: 1) iść w totalną odbudowę Hof jeden do jednego, skoro lubimy historyzować 2) zaproponować coś właśnie takiego jak w ww. artykule. Czyli ciekawego w formie, nieszablonowego, niestandardowego, ale cały czas kontynuującego.
      .
      Ten projekt Kozikowskiego jest mega zachowawczy, nudny - jak powstanie to zginie w otoczeniu. Taki kisiel, flaki z olejem. Tu powinno być coś charakterystycznego!

      • 18 0

      • przecież SARP jest powołany po to, by promować kolegów (4)

        jest organizacją międzykoleżeńską, otoczoną ciepłą kuratelą ubermenscha Bielawskiego.

        Podział jest taki: landmarki Fort i Kwadrat, śródmieście w całości Kozikowski.

        Kozikowski jest z nich najsłabszy i najbardziej prymitywny. Dlatego w konkursach nikt poza kolegami i zagubionymi nie startuje. Jesteśmy 5 ligą architektoniczną. Ci z Sewilli wyraźnie się zagubili, w kolejnym już z pewnością nie wezmą udziału

        • 10 0

        • Nie tylko Ci z Sevilli.

          Cała pierwsza, druga i trzecia liga architektoniczna również będą omijać nas szerokim łukiem - to dla nich niepotrzebna strata czasu.

          • 3 0

        • Zablokowac budowe whbranego badziewia

          Zbudowac projekt z Sewilii
          Kretaczy do pierdla

          • 4 0

        • Jesli prawda to rozwalić to kółko wzajemnej adoracji

          Winnych korupcji i ustawki posadzić!!!

          • 5 0

        • Komisje i to zbadać

          • 1 0

    • (3)

      fatalny ... katastrofa jak wszystko od portugisów

      • 1 27

      • tak, ci portugalsi - zepsuli juz seata, a ich stolicaMadryt jaka brzydka (1)

        • 14 1

        • skad on to moze wiedziec czy to Portugalia czy Hiszpania jak on z Kartuz jest lub innego lubelskiego

          • 7 1

      • znafco Sevilla nie leży w Portugalii

        • 16 0

    • Projekt z Sevilli bardzo ciekawy.

      • 11 0

    • Architekt nie przewidział apartamentu dla budynia, więc nie mógł wygrać.

      • 26 7

  • hmmm (6)

    moim zdaniem lepszy od tego, który wygrał. Trochę "dziki", ale z pewnością byłby dodatkową atrakcją

    • 198 18

    • Ładny projekt

      Faktycznie jest to dobry projekt. Zupełnie odstaje od reszty. Nie spełnia założeń bo my polacy mamy kompleksy i układamy przetargi tylko pod swoich. Polskie projekty niestety wyraźnie trącą komuną. Czyżby to wiek naszych rodzimych architektów ? Może należałoby otworzyć ten zawód bardziej dla młodszych i bardziej kreatywnych ?

      • 2 0

    • (2)

      Właściwie wszystkie projekty są ciekawe na swój sposób. Ale ten autorstwa Eovastudio nie jest chyba tym, który chcieliby mieć w mieście gdańszczanie.

      • 5 34

      • (1)

        badziewny i efekciarski

        • 1 24

        • Minusy pod tymi wypowiedziami chyba mówią wszystko

          Szkoda, że o wyborze decydują tak ograniczone umysły.

          • 3 1

    • Budynek zbliżony wyglądem do dawnego Dworu Gdańskiego byłby najlepszym rozwiązaniem. (1)

      Jednak projekt, który wygrał wydaje się najodpowiedniejszy spośród wszystkich przedstawionych.

      • 7 26

      • Projekt, który wygrał wygląda jak nieco lepsza deweloperka. Niestety Gdańsk stawia na typowe, wizualnie tanie i tandetne rozwiązania. Szkoda, bo to jest fajne miasto i zasługuje na coś więcej niż Kozikowskiego (dlaczego zawsze on?), Forum Radunia itp. Niestety najbardziej wartościowe miejsca na nową architekturę powoli się kończą. Ktoś konsekwentnie podejmuje decyzje, które ukonstytuują małomiasteczkowość Gdańska na wiele dekad. Szkoda, po prostu szkoda.

        • 47 1

  • Danziger hoff!

    Danziger hoff!!!Odbuduj prezydencie to,co było.I tak winterem nie będziesz

    • 0 0

  • Najlepszy projekt, który przegrał

    z kiczowatym koszmarkiem :(

    • 3 0

  • TYLKO DANZIGER HOF ! (8)

    Wystarczy już oszpecania Gdańska pseudo-nowoczesnymi "budowlami" ! Wystarczy już koszmarów w stylu ECS, Teatru Szekspirowskiego czy Muzeum II wojny. Paskudztwa stawiane na Wyspie Spichrzów też raczej Gdańska nie ozdabiają, a o tzw. młodym mieście to lepiej nie mówić ! Najlepiej by było żeby zachować przynajmniej charakter tego fragmentu miasta i odtworzyć Danziger Hof !

    • 142 58

    • (3)

      Rysiu z ciebie znawca architektury jest jak z koziej pupy trąba, jedź sobie do Kościerzyny i tam się rozkoszuj budownictwem, a nie smarujesz jakieś średniowieczne komentarze

      • 11 17

      • Fakt ! (1)

        Znawcą architektury nie jestem, tym bardziej tej "nowoczesnej", ale cóż na to poradzę, że podoba mi się przedwojenny Gdańsk, ten z "Blaszanego bębenka" Grass'a; trochę do Amsterdamu podobny, trochę do Hamburga. A Kościerzyna mi się też podoba i rzeczywiście często tam jeżdżę....

        • 5 2

        • Teraz to już pewnie nic nie poradzisz.

          Trzeba było się rozwijać w dzieciństwie jak umysł był bardziej kreatywny

          • 0 0

      • Bobie, wiedzę że żyjesz w świecie kreskówek. Nie trzeba chyba kontynuować.

        • 10 2

    • Hmm to może się do średniowiecza cofniemy? A zamiast nowoczesnych budynków z drewna będziemy budowali

      • 1 0

    • czyli budynek zbudowany w czasach malo korzystnych dla Gdanska (2)

      ma swiadczyc o charakterze miasta?

      Jesli tak Pan walczy o charakter miasta to odtworzmy urbanistyczny uklad srodmiescia sprzed wojny - koniec z autostrada orajaca miasto na pol.

      No i tu pewnie wiekszosc bedzie przeciwna, ale aby udawane zabytki traktowac jako "charakter" miasta to pierwsi.

      • 4 6

      • ?

        Bełkot....

        • 0 0

      • Nie kuma pan idei.

        • 3 2

  • Danziger Hof (12)

    Czy mieszkańcy mają prawo żądać, że chcą mieć miasto urządzone jak sobie życzą w większości, czy decydują architekci, władze czy "inni uczeni w piśmie i mowie", którzy często w Gdańsku nie mieszkają? To mieszkańcy decydują!

    • 116 40

    • nie, nie decydują mieszkańcy, a już na pewno nie o zabudowie prywatnej działki (6)

      Zresztą uspokoję cię: urzędnicy też nie. Ono narzucają pewne wymagania ramowe, ale nie mogą powiedzieć: odbudujecie ten słodki do wyrzygania cukierek z Disneylandu tego Danziger Hofa, które nawet wtedy nie był wielką architekturą i nie jest nią tym bardziej 80 lat po zburzeniu ;)

      • 20 21

      • Nie był, bo były jeszcze lepsze projekty (3)

        A obecnie w Gdańsku nie realizuje się nawet przeciętnych (na te, czy tamte czasy) inwestycji. Co jedna, to obrzydliwsza (jak z jaskini strachu w owym cukierkowym Disneylandzie).

        • 11 0

        • MIIWŚ to nie jest przeciętny budynek. To najwybitniejszy budynek jaki powstał w Polsce przez ostatnie 30 lat. (2)

          • 3 14

          • Daj mi chwilke, jeszcze moment i przestane sie juz smiac!!! (1)

            Ale zes palnał

            • 0 1

            • Damy ci jeszcze kilka minut to może nawet najdzie cię jakaś refleksja

              kto wie, może się nawet nad tym zastanowisz a potem zrozumiesz.
              Wiem, że wymagam wiele.

              • 0 0

      • Właśnie że urzędnicy mogą

        Przeczytaj sobie ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
        Nawet w gdańskich warunkach są miejsca gdzie plan miejscowy (przygotowany przez Biuro Rozwoju Gdańska i przegłosowany przez Radę Miasta) nakazuje rekonstrukcję dawnej zabudowy.
        Z tym że nasi władcy niechętnie z tej możliwości korzystają i wolą uchwalać plany które zawierają tylko, jak to nazwałeś "pewne wymagania ramowe".
        Tak jest bardziej na rękę deweloperom.

        • 3 0

      • tam powinien park jakiś być albo trawnika chociaż troche, że jak piwka wypić nie można to chociaż pieska żeby było gdzie wyprowadzić

        • 1 15

    • (4)

      Jasne niech decyduje lud pracujący miast i wsi

      Jak oddasz to w sposób przez Ciebie proponowany to obok długiej powstaną olbrzymie, oczywiście darmowe, parkingi - bo tak powiedzieliby mieszkańcy. Czy to ma sens? Nie bo zapcha całe miasto i totalnie zakorkuje, ale nie można wymagać od statystycznego mieszkańca rozwinietego myślenia w zakresie transportu. Stąd mieszkańcy wybierają swoich przedstawicieli którzy podejmują decyzje

      A odbudowa danziger hof to będzie jak disneyland albo 'zabytki' w Dubaju - sztucznosc

      • 15 11

      • (2)

        a czy Hotel Central, w odrestaurowanym budynku dawnej przychodni, wygląda jak disneyland ?
        Wiem że odbudowa a odbudowanie to nie to samo, ale takie inwestycje pokazują że w historycznej cześci Gdańska, takie budynki mają racje bytu.

        • 21 0

        • Ale Hotel Central jest zachowany w oryginalnym kształcie (1)

          No, w każdym razie ok. 90% oryginalnych ścian i bryły. I dlatego ma wartość.
          Gdyby dajmy na to w 1945 r. został zrównany z ziemią, to jego odbudowywanie w takim kształcie nie miało by żadnego sensu

          • 8 3

          • 90%? To żeś palnął....

            Przechodzę koło niego codziennie i sam widziałem, że oryginalności jest tam zacznie mniej. Oryginalne są tylko ściany zewnętrzne i sama bryła, wszystko wewnątrz zostało wyburzone, nawet stropy kolejnych kondygnacji.

            Idąc twoim tokiem myślenia odbudowywanie starego Gdańska, który był niemal doszczętnie zniszczony w 1945 roku w kształcie, w jakim został odbudowany nie miało żadnego sensu... Trzeba było wyburzyć wszystko i zabudować wszystko budynkami utrzymanymi w stylu socrealizmu oraz blokami z wielkiej płyty...

            • 3 3

      • Ale obok mozna jeszcze zbudowac Wawel i Wieze Eiffle'a

        wtedy bedzie pieknie!

        • 2 6

  • W miejscu LOTu powinien być duży bezpłatny parking kubaturowy (12)

    Tego właśnie brakuje, a przyjeżdżam tam codziennie do pracy z Pruszcza i wiem co mówię.

    • 31 209

    • to nic ze pasat ledwo sie turla, wazne ze wozi d*pe.

      • 0 0

    • hahah super ironia a buraki w blachozłomach juz zaminusowały:)

      • 1 0

    • (1)

      Michał

      już niedługo 9 zł za godzine bedzi do placenia...ciekawe czy nadal będziesz jezdzic do miasta z tej twojej wsi...

      • 9 1

      • Ten wasz gduńsk

        Się jeszcze z Bałtyku nie wynurzył, a Pruszcz już istniał. Poczytaj troszkę historii gduńszczaninie zza Buga.

        • 2 5

    • ..."do pracy z Pruszcza"...

      ... i wszystko jasne... ;)
      My, Gdańszczanie, wolelibyśmy sami decydować o tym, co ma być u nas budowane.
      My się nie wtrącamy w budowę parkingów w Pruszczu, Wy się nie wtrącajcie w budowę pięknych budynków u nas... :P

      • 3 1

    • a może sobie parking przy dworcu w pruszczu zrobicie i do Gdańska pociągiem przyjedziecie (1)

      nikt tu waszych złomów nie potrzebuje, szczególnie w centrum

      • 28 2

      • Parking przy dworcu w Pruszczu już jest.

        • 3 0

    • (2)

      Parking, najlepiej podziemny, to powinien powstać na targu siennym, w miejsce tego betonowego kloca.

      • 27 6

      • parking pod targiem węglowym z wjazdem przy teatrze, a sam targ otwarty dla ludzi.

        • 0 1

      • kloca to ty masz w czaszce

        • 3 22

    • 10/10

      • 2 0

    • Zróbcie sobie parking kubatorowy w historycznym centrum tego Pruszcza i tam pracujcie.

      • 36 3

  • Najlepszy był projekt Stanisława Michela, ale jego nie dopuścili do konkursu.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane