• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Wizualizacje niepełne (9)

    Brakuje petów, puszek po piwie, rzygów i sików.
    A to właśnie będzie na stacjach.
    Dodatkowo stacje będą oklejone ogłoszeniami i reklamami promującymi libertyńską obyczajowość - nagość, picie piwa i inne mało wartościowe czynności.

    • 98 22

    • Nie zapomnijmy..... (1)

      ...o reklamach kredytów na 800% w skali tygodnia u lichwiarzy - bo w końcu czymś trzeba za to piwo zapłacić!

      • 22 0

      • a obok reklama oaz i innych kółek różańcowych

        i tak się to kręci, jest oferta dla każdego i na każdą kieszeń :)

        • 0 0

    • Jasne... (2)

      ... zamiast tych stacji lepiej wybudować 8 kościołów

      • 5 7

      • Oboje mamy

        • 1 1

      • masz jakieś kompleksy na pukcie kościoła

        pawełku?

        • 5 5

    • Jeżeli ty nie będziesz tam jarać, chlać, rzygać i szczać to będzie tego mniej Rychu. Libertyńska obyczajowość, hehe dawno nikt cię za uszko nie pociągnął

      • 1 1

    • Ale nagość jest wartościową czynnością

      Prowadzi ona do płodzenia dzieci, a tych podobno brakuje, żeby miał kto na ZUS płacić

      • 0 0

    • Rychu usmialem sie

      Tylko, ze niestety masz racje.

      • 8 2

    • Rychu - już pora spać, przyjaciela poznać znów

      Tata umyje Ci plecy i zaśpiewa na dobranoc.

      • 5 14

  • zaspa

    dlaczego nie będzie przystanku na Zaspie?

    • 1 0

  • kiełbasa wyborcza. (17)

    • 96 112

    • Wygrał najgorszy projekt :/! (2)

      Projekt Axis Mason był zdecydowanie lepszy, ale widzocznie ręka rękę myje :(.

      • 16 1

      • (1)

        masz racje kolego wybrany projekt to najgorsza opcja. Ponuractwo i ogólnie efekt nie powodujący dobrego nastroju. Projekt Axis Mason przejrzysty słoneczny optycznie lżejszy i ładniejszy i praktyczny dla pasażerów. Ale cóż nie pierwszy i nie ostatni dziwoląg i straszak w trójmieście. :(

        • 10 0

        • no niestety, w Gdańsku jakaś moda na tandetę

          i klimaty rodem z Quake'a. Ostre kąty i powykręcana rdzawa stal. Ponure to i przykre. Najwyraźniej zwyciężyła 'siła argumentów'.

          • 3 0

    • (2)

      to jest dobre że za realnośc wykonania jest najmniej punktów

      • 9 2

      • Przecież żaden z tych projektów nie jest nie do zrealizowania (1)

        • 1 0

        • a zauważyliście estakadę Drogi Czerwonej?

          ohydztwo i szpetota. Zamiast ukryć toto w jakimś tunelu, stawiają estakadę na palach...

          • 0 0

    • Jeżeli to jest kiełbasa wyborcza, to wybory powinny być organizowane zdecydowanie częściej! (4)

      super inwestycja!

      brawo PO

      • 21 19

      • Puki co to tylko gadają... (2)

        ...o tej motropolitalce i wydają kasę na projekty, konkursy i wizualizacje. Od technicznej strony G* się dzieje. Gratulować będzie mozna jak skończą budować i przez rok się wszystko nie rozsypie dzięki najkorzystniejszym ofertom przetargowym :)
        Z tym poklaskiem dla PO bym się wstrzymał, puki co niczego nie dokończyli, za to dużo szczekają, a szara masa łyka to jak młode pelikany i nadal wierzy w cuda obiecywane przez Słonce Peru :)

        • 10 10

        • Powstaje projekt budowlany

          Na część od lotniska do węglówki termin mija chyba z końcem miesiąca.

          • 0 0

        • coś się jednak dzieje -

          - wycinka drzew niestety jest pierwszym etapem prac :((( Mam nadzieję, że nie na marne ta krwawa ofiara...

          • 5 6

      • Jadam tylko kiełbasę wiejską, polecam. Kiełbasa wyborcza może okazać się ciężkostrawna :)

        • 8 2

    • Nie kiełbasa wyborcza, tylko faktyczny fakt. (2)

      Mieszkam niedaleko wału po którym ta kolejka ma jeździć i widać że prace posuwają się do przodu w niespotykanym tempie. Mimo utrudnień dla mieszkańców okolicy (zamknięte dojście do kościoła na ul. Trawki od strony niedźwiednika) fajnie że coś robią.

      • 5 1

      • Robią Słowackiego

        • 2 0

      • Robią bo muszą mają na to kasę z UE

        • 1 1

    • Chyba budyń wyborczy

      • 0 2

    • kiełbasa kiełbasą, a zobacz ile kiełbasiarzy (1)

      • 8 1

      • a ja wlasniem idem do rzerznika

        • 3 0

  • Szkoda, że nie zdążą na Euro ...

    Szkoda, że nie zdążą na Euro ...

    • 0 0

  • Mertopolitalny czy Metropolitarny ? Obie wersje są poprawne, jednak bardziej logiczna wydaje się ta z "r" ( vide elitarna,

    fabularna, itp. )

    • 0 0

  • Rzeczywiście, projekt Axis Mason był o wiele lepszy od betonu z BPBK

    Ciągle jednak uważam że przystanek Strzyża powinien nosić nazwę Abrahama, wyobraźcie sobie obcokrajowców, którzy mają wymówić lub przeczytać "Strzyża"

    • 1 1

  • Lepsze są tylko wizualizacje II miejsca, a nie projekt!!!

    Zgodzę się tylko z jednym - że wizualizacje projektu Axis Mason są lepsze od wizualizacji BPBK...
    I dlatego cały projekt wydaje się na pierwszy rzut oka lepszy. Ale jak mu się przyjrzeć bliżej jest ciężki i mało oryginalny (na Zachodzie od dawna są takie dworce), a co najważniejsze - niepraktyczny!!! Wyobrażacie sobie te szklane ściany i dachy po 2-3 latach obsrywania przez gołębie i inne ptactwo?? Że o innych brudach nie wspomnę... To wygląda ładnie tylko jak jest nowe...
    Za to zwycięski projekt - jak tylko zrozumie się jego ideę - jest o wiele bardziej oryginalny, wyjątkowy co najmniej na skalę Polski i tworzy nową jakość w przestrzeni publicznej.
    Ale to oczywiście moje zdanie, nie każdy musi się z nim zgadzać ;)

    • 5 7

  • Powinien wygrać Axis Mason

    Projekt na miarę XXI wieku, a BPBK zaprezentowało chyba projekty z późnych lat 70.

    Dlaczego nie ma sondy, w której można by wyrazić ze większości projekt BPBK się nie podoba?

    • 6 0

  • A tfu! (1)

    pomarańczowe szkaradztwo! no i ciekawych mostów się nie doczekałem tylko płaskie jak decha betony :((((
    i co robi przy strzyży dwujezdniowy wiadukt czy estakada?????? kto mi odpowie??

    • 6 1

    • to projekt

      sprzed kilkunastu lat, oficjalnie nadal aktualny, ale jak zwykle nie ma kasy. a nazywa się nowa abrahama. od słowackiego przy niedźwiedniku po grunwaldzką przy abrahama(albo hynka na zaspie w bardziej rozbudowanej wersji). ogólnie projekt niegłupi i pewnie dlatego nigdy nie zostanie zrealizowany. no i przez niego gdańsk przez kilka ładnych lat blokował kolej metropolitarną- idzie po tej samej trasie.

      • 0 0

  • pf

    super a co z przystankami skm-ki i co z pks w gdańsku gorzej niż za prlu , bo wtedy wyglądało to fajnie a teraz to jest sto lat za m....,to tak jak z ulicami podniecają się autostradami a w mieście same dziury itp.!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane