- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (232 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (146 opinii)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (87 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (106 opinii)
Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej
Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.
Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.
- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.
Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.
Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.
Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.
I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.
Miejsca
Opinie (289) ponad 10 zablokowanych
-
2011-07-23 16:40
tam ścieżka jest
ścieżka przez zasiedzenie ma prawo tam być.
ta firma co wy.grała robi ścieżki rowerowe.
przydałaby się ścieżka wzdłuż torów. to malownicza trasa.
jakby kolej wysiadła..- 1 0
-
2011-07-23 17:11
Z okazji święta 22 lipca
Z okazji święta 22 lipca Państwowa Niezależna Obiektywna Komisja Konkursowa (PNOKK) ogłosiła zwycięstwo myśli inżynierskiej ku chwale Polski Ludowej.
Precz z reakcyjnymi podżegaczami krytukującymi socjalistyczną architekturę!
Mówimy stanowcze "nie!" dla projektów będących wyrazem pochwały dla "nowoczesnych" dla reakcjonistów projektów wzorowanych na zachodnich.
Niech ta kolej, wzorowana na najlepszych wzorcach ECS i MWŚ, pokaże całemu światu, że nie jest to nasze ostatnie słowo!- 8 0
-
2011-07-23 17:34
dajcie wszystkie projekty !
PKM ma komplet projektów, dajcie ja na trojmiasto.pl i zróbcie sondę, jest jeszcze czas aby sie opamiętać !
- 7 0
-
2011-07-23 20:43
pf
super a co z przystankami skm-ki i co z pks w gdańsku gorzej niż za prlu , bo wtedy wyglądało to fajnie a teraz to jest sto lat za m....,to tak jak z ulicami podniecają się autostradami a w mieście same dziury itp.!!!!!!!!
- 0 0
-
2011-07-23 21:29
Powinien wygrać Axis Mason
Projekt na miarę XXI wieku, a BPBK zaprezentowało chyba projekty z późnych lat 70.
Dlaczego nie ma sondy, w której można by wyrazić ze większości projekt BPBK się nie podoba?- 6 0
-
2011-07-23 21:37
Lepsze są tylko wizualizacje II miejsca, a nie projekt!!!
Zgodzę się tylko z jednym - że wizualizacje projektu Axis Mason są lepsze od wizualizacji BPBK...
I dlatego cały projekt wydaje się na pierwszy rzut oka lepszy. Ale jak mu się przyjrzeć bliżej jest ciężki i mało oryginalny (na Zachodzie od dawna są takie dworce), a co najważniejsze - niepraktyczny!!! Wyobrażacie sobie te szklane ściany i dachy po 2-3 latach obsrywania przez gołębie i inne ptactwo?? Że o innych brudach nie wspomnę... To wygląda ładnie tylko jak jest nowe...
Za to zwycięski projekt - jak tylko zrozumie się jego ideę - jest o wiele bardziej oryginalny, wyjątkowy co najmniej na skalę Polski i tworzy nową jakość w przestrzeni publicznej.
Ale to oczywiście moje zdanie, nie każdy musi się z nim zgadzać ;)- 5 7
-
2011-07-24 08:06
Rzeczywiście, projekt Axis Mason był o wiele lepszy od betonu z BPBK
Ciągle jednak uważam że przystanek Strzyża powinien nosić nazwę Abrahama, wyobraźcie sobie obcokrajowców, którzy mają wymówić lub przeczytać "Strzyża"
- 1 1
-
2011-07-24 10:19
Mertopolitalny czy Metropolitarny ? Obie wersje są poprawne, jednak bardziej logiczna wydaje się ta z "r" ( vide elitarna,
fabularna, itp. )
- 0 0
-
2011-07-24 11:18
Szkoda, że nie zdążą na Euro ...
Szkoda, że nie zdążą na Euro ...
- 0 0
-
2011-07-24 11:47
zaspa
dlaczego nie będzie przystanku na Zaspie?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.