• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • tam ścieżka jest

    ścieżka przez zasiedzenie ma prawo tam być.
    ta firma co wy.grała robi ścieżki rowerowe.
    przydałaby się ścieżka wzdłuż torów. to malownicza trasa.
    jakby kolej wysiadła..

    • 1 0

  • Z okazji święta 22 lipca

    Z okazji święta 22 lipca Państwowa Niezależna Obiektywna Komisja Konkursowa (PNOKK) ogłosiła zwycięstwo myśli inżynierskiej ku chwale Polski Ludowej.
    Precz z reakcyjnymi podżegaczami krytukującymi socjalistyczną architekturę!
    Mówimy stanowcze "nie!" dla projektów będących wyrazem pochwały dla "nowoczesnych" dla reakcjonistów projektów wzorowanych na zachodnich.

    Niech ta kolej, wzorowana na najlepszych wzorcach ECS i MWŚ, pokaże całemu światu, że nie jest to nasze ostatnie słowo!

    • 8 0

  • dajcie wszystkie projekty !

    PKM ma komplet projektów, dajcie ja na trojmiasto.pl i zróbcie sondę, jest jeszcze czas aby sie opamiętać !

    • 7 0

  • pf

    super a co z przystankami skm-ki i co z pks w gdańsku gorzej niż za prlu , bo wtedy wyglądało to fajnie a teraz to jest sto lat za m....,to tak jak z ulicami podniecają się autostradami a w mieście same dziury itp.!!!!!!!!

    • 0 0

  • Powinien wygrać Axis Mason

    Projekt na miarę XXI wieku, a BPBK zaprezentowało chyba projekty z późnych lat 70.

    Dlaczego nie ma sondy, w której można by wyrazić ze większości projekt BPBK się nie podoba?

    • 6 0

  • Lepsze są tylko wizualizacje II miejsca, a nie projekt!!!

    Zgodzę się tylko z jednym - że wizualizacje projektu Axis Mason są lepsze od wizualizacji BPBK...
    I dlatego cały projekt wydaje się na pierwszy rzut oka lepszy. Ale jak mu się przyjrzeć bliżej jest ciężki i mało oryginalny (na Zachodzie od dawna są takie dworce), a co najważniejsze - niepraktyczny!!! Wyobrażacie sobie te szklane ściany i dachy po 2-3 latach obsrywania przez gołębie i inne ptactwo?? Że o innych brudach nie wspomnę... To wygląda ładnie tylko jak jest nowe...
    Za to zwycięski projekt - jak tylko zrozumie się jego ideę - jest o wiele bardziej oryginalny, wyjątkowy co najmniej na skalę Polski i tworzy nową jakość w przestrzeni publicznej.
    Ale to oczywiście moje zdanie, nie każdy musi się z nim zgadzać ;)

    • 5 7

  • Rzeczywiście, projekt Axis Mason był o wiele lepszy od betonu z BPBK

    Ciągle jednak uważam że przystanek Strzyża powinien nosić nazwę Abrahama, wyobraźcie sobie obcokrajowców, którzy mają wymówić lub przeczytać "Strzyża"

    • 1 1

  • Mertopolitalny czy Metropolitarny ? Obie wersje są poprawne, jednak bardziej logiczna wydaje się ta z "r" ( vide elitarna,

    fabularna, itp. )

    • 0 0

  • Szkoda, że nie zdążą na Euro ...

    Szkoda, że nie zdążą na Euro ...

    • 0 0

  • zaspa

    dlaczego nie będzie przystanku na Zaspie?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane