• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • awanturę o nazwy stacji czas zacząć :) (2)

    Bo przecież niedomyślenia jest żeby przystanek nie nazywał się tak jak ja tego chce. To nić, że było głosowanie i czas by każdy mógł oddać swój głos.

    • 25 17

    • :)

      na pewno jeden przystanek będzie lecha kaczyńskiego ;D ;p

      • 0 1

    • akurat "awantura" o nazwy stacji była słuszna!

      kolej to nie tramwaj... przystanki nie są tak często, żeby nazwy brać od ulic... głosowanie było właśnie na wskutek "awantury" po pomysłach urzędników... poza tym to jest już zamknięty temat, więc nie rozumiem, po co ten komentarz

      • 7 1

  • biuro projektów budownictwa komunalnego.......

    ŚMIETNIKI SOBIE PROJEKTUJCIE!! bo przestrzeń publiczna nigdy wam jeszcze nie wyszła, będzie kolejna poczwara zaraz po węźle wzgórze maksymiliana, SZOK!! z czym do ludzi, z czym do europy......

    • 8 1

  • Sonda dla WSZYSTKICH projektów, a nie tylko dla wybranych!!!

    • 4 0

  • why (1)

    nie no proszę , niech do realizacji pójdzie drugie miejsce bo inaczej masakra....... czy w trojmiescie nie mozna zrobic czego co przypomina cokolwiek a a jak mają mały budżet to niech go sprecyzują w konkursie to wszyscy się dostosują ..

    • 9 0

    • nie - bo wtedy byłoby normalnie ...

      ... a ma być tak, jak chcą na górze

      • 0 0

  • Jaki kloc ja pitole :(

    a na trojmiasto jak wyjatkowo potrzeba sondy to akurat nie ma...

    • 8 0

  • Tragizm (1)

    Przedtawione koncepcje kojarzą się z blachą falistą lat komuny. Brak w nich czegokolwiek nowoczesnego. Skoro mają być rdzawe to proponuje ich nie malować oszczędzimy na farbie i robociznie, a jak by się uprzeć to można na każdej stacji zrobić skansen pt tak budowaliśmy w socjaliźmie... straszne

    • 15 1

    • dokładnie ...

      • 0 0

  • a co z pozostalymi pracami? (3)

    Kiedy bedzie mozna obejrzec pozostale prace konkursowe?
    Dlaczego o wygladzie architektury miasta nie moze decydowac poprzez glosowanie spoleczenstwo? To my wszyscy bedziemy odbiorcami przestrzeni - powinna decydowac wiekszosc

    • 14 3

    • (1)

      I może przez portal trójmiasto miałoby być głosowanie, gratulacje pomysłu.

      • 2 0

      • Dlaczego nie?

        Powinna być sonda - dlaczego jej nie ma?
        Czego się obawia trojmiasto.pl?
        Przecież to będą przystanki dla nas wszystkich, a nie tylko dla kilkuosobowego grona "fachowców" - powinniśmy mieć szansę na wypowiedź.

        • 0 1

    • cicho, siad !!

      • 0 3

  • wstyd (1)

    ale ten projekt jest beznadziejny. Te z 2 i 3 miejsca biją na głowę zwycięzce. Tylko o kase chodzi, bo pewnie najmniejsze bedą koszty jego zrealizowania. Żal i wstyd.

    • 15 2

    • jakoś nie wierzę, że chodzi tylko o kasę

      ale z chęcią zobaczyłbym wszystkie projekty i przewidywany koszt wykonania każdego z nich ...

      • 0 0

  • Który projekt najładniejszy? (2)

    Dla mnie zdecydowanie Axis Mason. Nie przytłacza formą, kolorem i dodatkowo jest funkcionalny oraz pasuje wyglądem do hali nowego Portu Lotniczego. Natomiast projekt BPBK odwrotnie-szkoda.

    • 20 1

    • Ale ile ich widziałeś? 11? Czy 3? (1)

      • 1 1

      • Słuszna uwaga

        ... ale po co ma być pokazanych 10 lepszych projektów, skoro można pokazać 2, a resztę pominąć jako nie wartą uwagi, bo nie weszli "na pudło" ...

        Prywatnie też uważam, że Axis Mason wykonali dużo lepszy (po prostu dobry) projekt.
        Dość już tych topornych projektów BPBK wybieranych chyba przez towarzystwo wzajemnej adoracji.
        Czy Szanowne Jury w ogóle oglądało te projekty? Sam obracam się w środowisku architektów i urbanistów i nikt z nas nie rozumie, jakim "cudem" możliwy był wybór tego niefunkcjonalnego bezguścia, które do niczego nie pasuje.

        • 2 0

  • a mlaskacze jak zwykle tu na forum tylko p..ą !! (2)

    • 3 21

    • taka jest idea forum

      • 0 0

    • ja p..ę ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane