• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Termin wznowienia ruchu na linii PKM nadal nieznany

Maciej Naskręt
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zarządca linii PKM i władze województwa nie wiedzą, kiedy uda się przywrócić pociągi na trasę Kolei Metropolitalnej. Wciąż trwa inwentaryzacja strat i opracowywanie dla nich projektów naprawczych. Optymistyczna wersja zakłada, że pociąg na linii PKM zobaczymy na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie we wrześniu.



Czy odczuwasz utrudnienia z powodu wstrzymaniu ruchu na PKM?

Przypomnijmy, że w nocy z czwartku na piątek w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 l wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minął już praktycznie tydzień od ulewy.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło we wtorek udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz rozkład jazdy pociągów w czasie utrudnień.

Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM.
Data powrotu składów nieznana

Prace o różnym charakterze prowadzone są obecnie na całej długości linii. Została ona podzielona na odcinki i w zależności od potrzeb i zaproponowanych przez projektanta rozwiązań, wykonywane są prace porządkowe oraz zabezpieczające, na wypadek ewentualnych kolejnych opadów.

- Dokumentację prac naprawczych dla poszczególnych uszkodzeń opracowuje firma Transprojekt Gdański, która przygotowała przed laty projekt budowlany linii. Co ważne jednak, na ten moment nie mamy pełnej inwentaryzacji i trudno na tę chwilę wskazać, kiedy uda się przywrócić ruch - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za projekty transportowe.
Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że optymistyczna wersja zakłada wznowienie ruchu pociągów na linii PKM na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie dopiero we wrześniu. Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym. Jeśli okaże się, że został on zniszczony, prace naprawcze wydłużą się znacząco.

  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu.
  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu. Dojście do Kolei Metropolitarnej ul. Strzyża po ulewne.
  • Tak wygląda nasyp kolei metropolitarnej po deszczu. Uszkodzone nasypy Kolei Metropolitarnej.
Linia PKM ubezpieczona

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce w miniony piątek. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł.

Miejsca

Opinie (374) 5 zablokowanych

  • kupilem bilet łączony miesięczny za 220zł (1)

    co z pieniedzmi, ktore zaplacilem a towar jest niezgodny z umowa poniewaz PKM nie jezdzi !!!!

    czy trojmiasto.pl sie tym moze zajac ?

    pozdrawiam

    • 30 1

    • Możesz go oddać - w regulaminie napisali

      • 0 0

  • Jacy jesteśmy ? (2)

    Niestety ,nasza specjalność tzw. bylejakość dała znać o sobie.Oglądałem osuwiska z nasypów na wysokości W.Kacka i gołym okiem widać ,że byle jak wykonali.No i gdzie był nadzór techniczny ?

    • 14 0

    • Na wysokości Kacka to PLK budowało, a nie PKM

      • 0 0

    • Jak już wcześniej napisałem:

      uj tam, jakoś to będzie.

      • 1 0

  • Koniec PKM? Technologiczna degrengolada? (8)

    Jak tu sie nie w...c? Originalne nasypy i inne ziemne elementy staly od 1914 (a moze nawet od 1909 roku kiedy zaczeto budowe) i nie rozpuscily sie przez tyle lat? A tutaj nowa technologia XXI wieku i ulewa zniszcyla nasyp? Jak to jest mozliwe? Przeciez kolejowe elementy ziemne to (powinny byc) najbardziej trwale elementy infrastructury. Cofamy sie czy co? Dobrze ze piramid nie budujemy, bo 100 lat by nie przetrwaly, nie tylko tysiace...

    A swoja droga - to mam nadzieje ze to zamkniecie PKM to nie jest "gozdz" do trumny. Znane sa przypadki kiedy podobny "kataklism" zamknal completnie jakas operacje ze wzgledu na koszty odbudowy, czy naprawy...

    • 41 4

    • (4)

      Najpierw zapoznaj się ze słownikiem.

      • 2 10

      • Slownik... (3)

        Przeciez to tylko strona internetowa a nie klasowka :-) - poco mi slownik? :-) Masz OCD?
        Przepraszam gosciu ale polski slownik widzialem kiedy bylem dzieckiem krotko przed wyjazdem z Polski. Odpowiedniej czcionki tez nie mam - Sorki.

        Aczkolwiek dziekuje za sugestie ktora insynuuje ze moi krajanie bardziej koncentruja sie na malo znaczacych detalach, prawdopodbnie ignorujac wiadomosc. Mam nadzieje ze jestes wyjatkiem, bo jezeli reprezentujesz wiekszosc, to jeszcze nam dlugo do Zachodu.. No chyba ze masz OCD...

        • 11 2

        • (2)

          Mów co chcesz, jednak znajomość i poprawne korzystanie z zasad ortografii są wyrazem szacunku i dla języka i dla czytających.

          • 1 2

          • ... poczekaj ... musze to zrozumiec: (1)

            ... to jezeli ja nie znam dobrze ortografii, to znaczy ze nie mam szacunku do ludzi, albo jezyka? czy tez mam trzymac "gebe" zamknieta i nie wyrazac opinii? To troche to nie ma sensu.

            Moze jestem w bledzie ale takie zasady so dobre w monolitycznych spolecznosciach, ktore na przyklad nie dopuszczaja imigrantow (nie chodzi o Syrie :-) ), ale w takim otwartym swiecie w ktorym pragniemy zyc, musimy troche wyluzowac, bo nasz czysty jezyk powoli zanika i zaniknie a to forum nie jest przeciez na temat poprawnosci jezyka.

            Ale sluchaj zrobmy tak: ty masz racje - wygrales - ja nie znam ortografii, teraz chodz na piwo - to mi troche tej ortografii wytlumaczysz, a potem poszukamy jakies lopaty czy koparki, bo ten nasyp sam sie naprawi.

            • 0 1

            • Wiesz co, to może od razu chodźmy na to piwo ;)

              • 0 0

    • Koszty odbudowy to jedno (1)

      a równie ważne są straty wizerunkowe, utrata zaufania.

      Ludzie są wkurzeni samą sytuacją i żenującą polityką informacyjną. Część wróci do dawnych środków transportu i oleje PKM-kę. Nikt już nie da się nabrać na bliskość tej linii jako argument za wyborem miejsca zamieszkania.

      Każdy dzień przestoju to trwały odpływ pasażerów. Po ponownym uruchomieniu zostanie może 1/4 stanu sprzed powodzi. Przyrost też ogromnie zwolni. A przecież szału i tak nie było.

      • 8 0

      • 100% zgadzam sie.

        Rekuperacja zaufania w niezawodnosc operacji moze nawet nigdy nie wrocic, co oczywiscie moze pokazywac sie na balansie fiskalnym przez lata - mam nadzieje ze jakis gamon to rozponza i odpowiednio rozpisze bez zmniejszania kosztow opercyjnych (kursow ktore dalej spowoduje odplyw ludzi i dochodu) albo zamykania.

        W koncu chcialbym sie to ciuchcia wreszcie przejechac :-).

        • 2 0

    • Oryginalny nasyp po wojnie zarosły samosiejki. Wielka liczba korzeni ma moc.

      Moc w korzeniach

      • 3 1

  • bardzo chciałabym żeby PKM jeżdziła na północ Gdyni. Szkoda, że nie da aby do nas dojeżdżała, (3)

    • 87 10

    • (1)

      a po co?? pewnie woziłoby ciebie i powietrze. Zobacz przykład Gdańska gdzie obcieli połowę połączeń bo to całe PKM jest nierentowne i przynosi tylko straty. Jedynie na trasie z Kartuz i Kościerzyny to się opłaca ale w Gdańsku wozi tylko powietrze.

      • 4 15

      • masz gdzies na swiecie rentowne koleje pasażerskie idioto.

        • 0 1

    • a ja chce PKM na Hel i do Malborka no może jeszcze do Starogardu

      też sobie podojeżdżam spalinowym tramwajem za tryliard zmarnowanych pieniędzy

      • 1 0

  • Zerwac tory, líníe zdjac i zaorac. Komu ta kolejka potrzebna byla? Bylo zainwestowac w nowy tabor komunikacji a nie jakis niewypal nosic w plecaku.

    • 0 1

  • przybłędy jak zwykle.pisuary i bełkot i tylko bełkot...ale to już u nich standard....

    od obory do chlewu niedaleko...

    • 0 3

  • Kolejny przektęt PO (1)

    Zbadać geologicznie nasyp. Wożono tani piasek rzeczny, który nie da się zagęścić. Wszyscy o tym wiedzieli. Pytanie kto za to odpowiada i na tym zarobił?

    • 12 2

    • kto odpowiada nie wiadomo, kto zarobił - łatwi się domyślić :))))

      • 4 0

  • to jak z tym ubezpieczeniem? obejmuje ewidentne fuszerki i błędy projektowe? (2)

    • 5 0

    • obejmuje szkody powstale wskutek błędów, ale to podczas trwania budowy (1)

      po budowie- można ubezpieczyć nasyp jako budowlę od szkód np. żywiołowych.

      natomiast to co jest źle wykonane i trzeba naprawić to już tylko gwarancja usunięcia wad i usterek - o ile została udzielona przez ubezpieczyciela lub bank

      jeśli nie- to wykonawca naprawia na własny koszt w ramach gwarancji umownej.

      • 3 0

      • pasażerowie módlcie się, żeby ktoś patrzył na radosną twórczość wykonawcy-partacza

        jak będzie naprawiał w ramach gwarancji. toż strach tym jeździć!!!

        • 1 0

  • eeee tam (31)

    Tristar nie zadziałał, PKM-ka "spłynęła"... ważne, że publiczne pieniądze zostały dobrze wydane.

    i za to właśnie szanuję nasze władze.

    • 545 33

    • a tak się Sławku Nowaku chwalił a to pendolino a to PKMką a tu wzięło i się posypało (16)

      • 46 10

      • (15)

        jechales kiedys pendolino czy tylko informacje czerpiesz z radia MA RYJA ?

        • 25 36

        • pendolino to niewypal gamoniu.. bydgoska pessa produkuje rownie szybkie pociagi (14)

          na nasze tory i warunki a kosztuje niemalze 1/3 tego

          typowy POwski przekret

          • 47 26

          • (10)

            tepaku pissdzielski kiedy pendolino bylo zamawiana to pesa nic takiego nie produkowala i nawet nie planowala zeby produkowac ...

            • 22 34

            • Zgoda (9)

              ale DART zaprojektowała i wdrożyła w 2 lata i wyszło 1/3 tej ceny co pendolino

              • 28 15

              • (6)

                ale jak piss..dzielski tepaku mozna bylo zrobic przetarg z udzialem firmy (PESA) ktora nie produkowala takich pociagow i nie planowala ich produkowac ? takie przekrety to tylko PISS dy robia...

                • 6 12

              • Pendolino (1)

                na 12 krajow w ktorych sprzedawano Pendolino w 11 z nich zarzad francuskiejj firmy zostal posadzony o korupcje. a teraz zgadnij co to za dwunasty kraj co takich oskarzen nie ma.

                • 5 3

              • posadzony czy skazany ??? bo ty w polsce tez posadzasz i co z tego ???

                • 2 0

              • a (2)

                Czy to jest ta POwska polityka miłości? Zalatuje tu mową nienawiści...

                • 7 6

              • (1)

                na nienawistnych pisslamistow mowa milosci nie dziala . tylko trzeba batem po paskudnych gebach walic ...

                • 2 4

              • pisslamistów?

                to nie PIS chciało islamistów
                to nie PIS leciało do potomków SS na skargę
                to nie PIS założono za niemieckie pieniądze
                to nie PIS wspierały wyborczo niemieckie organizacje
                to nie PIS jest wpierany przez niemieckie media - Newsweek, Fakt, DziennikBałtycki

                trzymajmy się faktów - wynarodowioną antypolską partią jest PO

                • 7 5

              • Alstom to firma znana z okazywania wdzięczności

                w krajach poza Polską mówią na to korupcja ale co tam...

                • 4 1

              • (1)

                I 9/10 było nie sprawnych przy odbiorze. Poszukaj sobie info o tym

                • 20 12

              • wPolityce i wSieci nie ma :(

                Gdzie jeszcze mozna znalezc wiarygodne info?

                • 11 1

          • (2)

            To nie tak bo po pierwsze - polscy producenci są dopiero na etapie pierwszej dostawy swojego pierwszego dalekobieżnego EZT na 160 km/h. Pesa to pociąg Dart, a Newag wspólne z firmą Stadler produkuje od niedawna pociąg Flirt 3. Pesa Dart po przeróbkach ma być w przyszłości platformą pociągów szybszych niż 160 km/h (200-250 km/h). Ale to są na razie plany - polscy producenci nie mają obecnie w ofercie pociągu szybszego niż 160 km/h, a tym bardziej nie mieli go osiem lat temu, kiedy ogłaszany był przetarg na wielosystemowe pociągi o maksymalnej prędkości 250 km/h. Po drugie - wyżej wymienione pociągi Dart i Flirt 3 wcale nie są dużo tańsze od Pendolino. Koszt jednego pociągu Pendolino to ok. 84 mln zł. Jeden pociąg Flirt 3 kosztuje ok. 58 mln zł, zaś jeden Dart ok. 50 mln zł, przy czym: - są to pociągi krótsze o 37 m, - zabierają o 42-50 pasażerów mniej, - są dużo lżejsze, - są o 90 km/h wolniejsze, - mają prawie 2 razy mniejszą moc, - są jednosystemowe, więc nie będą mogły jeździć za granicę, gdzie jest inne napięcie, - nie spełniają surowych przepisów pociągów dużych prędkości, m.in. nie są ciśnieniowo szczelne. Taka cecha sprawia, że np. w Pendolino jadącym 250 km/h jest bardzo cicho.
            Na ok 88% w Polsce prasy pociągi Pendolino bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220- 240 km/h. Na pozostałej części(dotyczy TYLKO bardziej krętych fragmentów linii GD- Wwa!) faktycznie max. prędkość to 160- 180 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego.

            • 19 1

            • (1)

              I to co napisales jest dla mnie pierwszym rozsadnym i obiektywnym komentarzem pod tym tekstem.
              Reszta to przsciganie sie w laickiej wiedzy, wyzwiska i wyliczanki kto ile willi wybudowal.
              Widac tu czarno na bialym ze mial racje ten kto na poczatku komentarzy napisal ze narod mamy ciemny, chciwy i niedouczony..

              • 14 0

              • niestety tego ksiundz radio Ma Ryja i tv sr*m nie powiedzialo wiec nie wiedza matolki z PISS

                • 1 0

    • (8)

      Takich mamy inzynierow ,wykonawcow ... moze unia placi ale projektuja i wykonuja Polacy ...ciemny,chciwy, niedouczony lud to MY ...

      • 33 63

      • Masz rację, ale Wolactwo nie znoszące krytyki ciebie zminusuje

        • 1 0

      • douczeni są, ale dokonują odbiorów byle jak- byle szybciej (3)

        • 50 8

        • taka kultura techniczna, panie (1)

          a właściwie to jej brak. w szkole nie uczą, w pracy nie uczą, to skąd ma być?

          • 28 1

          • ...ciemny,chciwy, niedouczony lud to MY ...

            Oj, to niestety prawda - widoczna w zyciu, zachowaniu, a nawet w wynikach wyborow..

            • 5 3

        • Szwagier by to zrobił lepiej.

          • 42 3

      • tanio nie znaczy dobrze, stara zasada, ale najtańszy wygrywa

        • 5 0

      • Jakich inżynierów - przeca to projektują studenciaki, inżynier to się może co najwyżej podpisuje pod tym.

        • 6 1

      • Widzę, że dobrze znasz siebie i po sobie i swoim ogródku oceniasz inżynierów i wykonawców. Podaj nazwę swojej firmy - będziemy omijać szerokim łukiem.

        • 19 23

    • I jeszcze lotnisko w Babich Dołach

      Dzię-ku-je-my !!

      • 2 1

    • ch d i kamieni k

      tak wygląda gospodarowanie PO w Gdańsku
      Bylejakość na każdym kroku...

      • 14 13

    • 'PKM-ka na gwarancji'

      Dobrze, że jest jeszcze na gwarancji to się do reklamacji odda.. Miejmy nadzieje tylko, że budyń nie wyrzucił paragonu... O ile go wziął!!!

      • 27 3

    • no jasne bo ile nowych willi postawiono

      a do tego okoliczne towarzystwo może teraz żyć ze zbierania butelek przez nas opróżnionych

      • 9 3

    • to jak z deweloperka - pozdrawiam robyg przy jabloniowej - tam rowniez skarpy sie osunely jak ta pkm i deweloper uwaza ze wszytk

      buduje sie bardzo strome nasypy.. prawie pionowe i nie sposob aby to nie splynelo..

      inzyniezy po uczelnaich technicznych, a tyle bubli budowlanych niemalze wszedzie, ze mozna smialo nazwac ich gamoniami

      i nie ma co psioczyc ze takie wytyczne dostaja.. bo to wlasnie inzynierzy sa decydentami czy cos przepuscic czy nie!!!

      • 42 3

  • Zdarzyła się katastrofa budowlana

    Prokurator przesłuchuje po kolei podejrzanych jak to się mogło stać:
    1. Piasek - tłumaczy się że był za drobny
    2. Woda - tłumaczy że była za ciepła
    3. Cement - mnie tam nie było
    I zapewne tam też nie ma któregoś składnika.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane