• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal masowy w ręce Francuzów

Wioletta Kakowska-Mehring
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku. Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku.

Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.



Czy prywatyzacja MTMG wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?

Atic Services to francuska firma, uznawana za europejskiego lidera w branży logistycznej. W zakresie jej działalności mieści się kompleksowe zarządzanie transportem, składowanie oraz przeładunek ładunków masowych. Z kolei Morski Terminal Masowy Gdynia zajmuje się przeładunkiem i składowaniem ładunków masowych. Infrastruktura przygotowana jest do obsługi ładunków suchych, takich jak węgiel, koks, zboża, pasze czy rudy, a także płynnych, np. ropy i przetworów naftowych.

Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.

- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.

Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.

Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.

Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.

Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.

Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • Francuzi to wyzysk za niską płacę. Wiem bo pracuję we francuskiej firmie i chcę ją zmienić. Panowie politycy czy wy myślicie o

    swoich wyborcach?

    • 10 1

  • zdeko się gubie (2)

    dwaj najwięksi konkurenci polityczni

    PIS ni cholery nie sprzeda kraju i nie pozwolił by na coś takiego ba nawet podatek obniżył co jednak dla budżetu państwa była takie i owe ale swoim zachowaniem prosi się o pomstę i robi z nas pośmiewisko

    PO umieją się zachować...nikt sie nie śmieje, że politycy wyszukują się wszędzie spisków itp ale podwyższane podatki czy to sprzedawane złote kury

    ja jako zwykły szary obywatel z dnia na dzień zastanawiam się jak to jest w innych krajach

    • 4 1

    • Gubisz się w polityce bo oglądasz TVN

      i ogłupiana/y jesteś przez gazetę wybiórczą
      /robi z nas pośmiewisko/.

      • 4 4

    • Czy za to należy się wstydzić PIS-u?

      1. - w 2007 roku po raz pierwszy od 5 lat odmrożono progi podatkowe oraz podwyższono kwotę wolną od podatku. W roku 2009 zmieniono progi podatkowe na dwustopniowe (18 i 32%). ? i dzięki PiSowi zarabiamy więcej ???.. cały czas bardzo odczuwamy to w wypłacie. zwrot też pokaźny.

      2. - z opodatkowania zwolniono m.in.: alimenty na dzieci, spadki i darowizny od najbliższych, darowizny od osób nie będących rodziną pożyczkobiorcy do 5 tys. złotych od jednego pożyczkobiorcy oraz od 25 tys. złotych od wielu pożyczkobiorców.

      3. - parlament zdecydował, że od podatku za rok 2007 można będzie odliczyć 1145 zł za każde dziecko.

      4. - od stycznia 2007 roku mali przedsiębiorcy uzyskali możliwość jednorazowej amortyzacji środków trwałych do 50 tys. euro (tzw. odpis amortyzacyjny). do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorcy mogą również zaliczać wydatki na finansowanie świadczeń zdrowotnych dla pracowników.

      5. - od lipca 2007 roku o blisko połowę zredukowano składkę rentową, natomiast od stycznia 2008 roku składka rentowa została zredukowana do 2% płacy brutto, co spowoduje, że pensje wzrosną o około 9%.

      6. - Pis wprowadził pierwszy etap reformy finansów publicznych którym jest realizowany poprzez włączenie do budżetu państwa środków unijnych, określenie procedur finansowania krajowych i regionalnych projektów unijnych, zwiększenie przejrzystości ustalania planów finansowych agencji i pozostałych państwowych osób prawnych. kolejny etap reformy finansów publicznych na lata 2008-2009 zakładał konsolidację sektora finansów publicznych, która miała przynieść około 10 mld zł oszczędności m.in. poprzez: likwidację zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych oraz wszystkich funduszy celowych ? ale PO rozwaliło temat jak to PO

      7. - opracowana została również koncepcja zapobiegania narastaniu długu publicznego co zmarnowało PO ? z 52 mld deficytu po 3 latach ich rządów PO 200 mld !!!

      • 6 1

  • Nie róbmy polityki, róbmy w konia wyborców !!! (1)

    Nowe hasło PO

    • 16 1

    • Nie róbmy polityki, róbmy fiki-miki.

      • 5 1

  • Ludzie jak czytam takie wypociny, (5)

    to zygac mi sie chce.
    Typowe zachowanie Nas Polakow, wszystko zle, wszystko na przekor, a tak naprawde to 95%, gdzie tam 98% wypowiadajacych sie tutaj nie ma bladego pojecia o ekonomi, ale glos w dyskusji musi zabrac.

    • 6 10

    • a ty jesteś inny więc siedż cicho ekonomisto za dyche. (3)

      • 5 2

      • No wlasnie, (2)

        jestem inny i Wszyscy sie ze mnie smieja, a ja sie smieje ze Wszystkich ze sa tacy sami.
        Proponuje na poczatek zastanowic sie nad soba. Polska jest taka jak jej obywatele, wiec do kogo macie pretensje?
        Pewnie jak zwykle garbaty jest winny, ze ma proste dzieci, przeciez to takie polskie.

        • 2 3

        • no dobrze już dobrze,masz swoją klasę . przepraszam. (1)

          pozdrawiam,nie dałeś się ponieść. podziwiam twoją postawę. trzymaj się.

          • 1 0

          • Dziekuje i doceniam to co zrobiles.
            Malo kogo tutaj na to stac.
            Pozdrawiam

            • 2 2

    • bo to taki portal i tacy jego klienci :))

      • 2 1

  • wyprzedajemy Polskę (1)

    Obcy kapitał nie jest zainteresowany tym abyśmy zarabiali. Sprzedaż to jednorazowy zastrzyk gotówki. Tak robi osoba (państwo) która nie jest w stanie sprostać wymaganiom ekonomicznym rynku i ma długi przewyższające możliwości spłaty. Polska jest takim gospodarstwem. Tusk wyprzedaje nasz majątek, a my jako społeczeństwo biernie przyglądamy się temu. Statki i tak wchodzą do Gdyni z dużym zanurzeniem a wychodzą z małym, co oznacza że przeważa import. Nasze chore państwo nic nie produkuje a to skończy się katastrofą. W normalnym państwie i z normalnym społeczeństwem rząd Tuska już by nie istniał po podwyżce VATU. "Gratuluję" naszym politykom społeczeństwa idiotów i nieuków.

    • 11 6

    • "Klikać" każdy może...

      W przeciwieństwie do tego jak się nazwałeś, nie jesteś wcale zorientowany w sprawie. Nie znasz powodu, dla którego MTM jest sprzedawany, nie wiesz, jak wykorzystywane są środki ze sprzedaży spółek portowych i nie jesteś wcale zorientowany w obrotach portu. Ale pisanie bzdur wiele nie kosztuje. Wystarczy trochę poklikać na klawiaturze.

      • 1 4

  • tego nie robią Polacy (2)

    sprzedawać port który osiągnął historyczny wynik. po co ? czy polski budżet bolą zyski z dzialalności Portu.co prawda w polsce polacy są w mniejszości ale chciałem ich przeprosić za solidarność. to miedzy innymi na moim grzbiecie do wladzy dorwali sie złodzieje.

    • 8 2

    • Jankowski to dopiero się wyżar. Widzieliście jaki on jest gruby?

      • 0 2

    • Nieuważnie czytałeś. Port nie jest sprzedawany, tylko jedna ze spółek przeładunkowych.

      • 0 2

  • sprzedajemy sie szybciej niz przewidzieli to niemcy, ale wiecie co ? to dobrze. (2)

    w tym kraju mało ludzi zarabia godziwe pieniądze,patriotyzm to jakaś stara opowieść, mi jest żal że polska nie potrafi utrzymac niczego na swojej ziemi,lecz zależy mi na tym by każdy miał pracę i godnie żył, trzeba zapomnieć o przeszłości i godnie żyć,zacząć normalnie funkcjonować i uciec od polskiej wegetacji od starań o leprzą polskę bo przez tak wiele lat po wojnie nie zrobiono nic dla zwykłaeo polaka,podnoszą nam tylko przeszkody które dzielny polak pokonuje wytrwale. pracójmy dla niemców,francuzów i innych zagranicznych firm dla swojego dobra i dla dobra naszych rodzin,a kiedy ludzie mają pieniądze to polski kraj na tym skorzysta i może być tylko lepiej. pamiętajcie że politycy trzepią kasę przedewszystkich na tematach związanych z zagranicą,umowach,decyzjach,współpracy. pracójmy w każdej zagranicznej firmie w tym słabym kraju by normalnie zarabiać i godnie żyć.

    • 3 2

    • jakoś się dziwnie czyta opinie od kogoś kto pisze pracójmy zamiast pracujmy (1)

      • 0 2

      • mieszkałem długo po za krajem , mam problemy z pisaniem,przepraszam.

        • 1 0

  • Gdynia jest chlubą całego naszego kraju,świetny rozwój,dojście do morza wywalczone przez odwarznych i wytrwałych ludzi.

    polska zgnoiła to wszystko i jest tak jak jest. i dobrze,bo z takich możliwości trzeba kożystać i francuzi ,niemcy,holendrzy i szwedzi wiedzą co z tym zrobić. polacy,dużo z Gdyni bedą mieli pracę,dobrze zarobią a inne kraje zrobia na naszej ziemi pieniądze o wyższej skali. uważam że jest uczciwie.

    • 2 2

  • mój dziadek zawsze powtarzał : zobaczysz ,kiedyś nasze stocznie to i tak kupią niemcy za grosze.

    dużo się nie pomylił.

    • 10 0

  • (1)

    pracowałem w tej stoczni 16 lat . starałem się być uczciwy i sumienmnie pracować. byłem za to poniewierany przez współpracowników którzy razem z maistrem kazali mi wolniej robić bo póżniej skrócą nam czas na wykonywanie danego zadania. koledzy pilki wódke a najmłodszy biegał z butelkami po piwie na wymiane przez dziurę w płocie która również wykożystywana była do wynoszenia wszelkich dobrodziejstw warsztatów remontowych. kradziono wszystko co się dało już w latach osiemdziesiątych. mało kto pracowął solidnie,waliły się plany robót,terminy ,odstawiano fuchy,bo pijany mało dokładnie spawał,jak se to wszystko przypomnę (długo by pisać) to się dziwię że ta stoczni tak długo funkcjonowała,w gdańsku top samo,byłem tam przeniesiony na dwa lata ze względu na zapotrzebowanie ślusarza. nie tylko rząd ale i sami robotnicy zniszczyli ten trójkąt bermudzki.

    • 6 5

    • te wszystkie negatywy to jest właśnie polski naród , ja tam byłem i jestem prawdą a i tak mi nie wierzycie.

      a ja już sobie odpuściłem, polak to nawet jak zobaczy to nie uwierzy.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane