- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (17 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (341 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (254 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (98 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (361 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (65 opinii)
Terminal masowy w ręce Francuzów
Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.
Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.
- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.
Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.
Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.
Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.
Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.
Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (128) 8 zablokowanych
-
2011-01-05 15:20
dobrze , ze wogole ktos chce sie tym zajac
a dlaczego to kazdy o tym wie, Polak Potrafi...
- 2 0
-
2011-01-05 15:39
jak czytam te debilne teorie spiskowe (typu - obcy nie jest zainteresowany zebysmy zarabiali) (3)
to zastanawiam sie czy to forum trójmiasto czy jakas gazeta polska czy inne narzędzie rydzykowej propagandy
czy to tak trudno zrozumiec, ze NIKT nie bedzie marnował pieniędzy z powodów ideologicznych?
stad na pewno nie beda robić coś nam na złość, wykupowac zeby nas wpedzic w niewole czy inne tego typu sztuczne mgły...
czy komukolwiek zabrania sie kupować firmy na zachodzie? nawet w Rosji?
jestescie tragicznie załosni z tym waszym miauczeniem- 3 13
-
2011-01-05 19:45
(1)
fakt istnienia oligarchow to sa teorie spiskowe? To ciekawe. A taki Berezowski i inni to nie sa (narazie jeszcze) zywe osoby, lecz teorie spiskowe i to co oni tam zrobili to sa teorie spiskowe. A to co robia tutejsi to tez teorie spiskowe. Beznadziejna propaganda.
- 1 1
-
2011-01-06 12:44
a co ty człowieku zaczynasz motac i siac sztuczna mgłę? jacy oligarchowie? ale w rodzinie wszystko OK?
- 0 0
-
2011-01-06 16:11
A ja Ci odpowiem też
idź tam pracuj to będziesz wiedział, i potem miauczał
- 0 1
-
2011-01-05 16:04
zamiast ma być Polskie
to Francuz bedzie nas dymał i płacił grosze .A tak na marginesie to sprzedajcie już nasze dzieci ....ekonomiczny 5 rozbior Polski oraz staliśmy sie parobkami europy czarny jest traktowany lepiej niz Polak ...
- 7 5
-
2011-01-05 17:35
po 5 latach na bruk
- 2 1
-
2011-01-05 18:23
według wiekszosci forumowych matołów, zdrada narodu jest też to, że stocznia RAZEM z Francuzami bedzie budowac okrety
- patrz inny artykuł, tu na tym portalu - no bo przeciez Francuzi nas 'wydymaja', zarobia i wezma ze soba pieniadze, a my zostaniemy w skarpetkach
mam dla was rade, zróbcie zrzutke pod egida rydzyka albo jakrka z pis i zacznijcie cos sami robić :)))))- 4 5
-
2011-01-05 20:28
Szanowny panie "gdy" mam dla pana radę (2)
Niech pan nie używa obraźliwych słów ,lecz argumentów.
Mówienie o forumowych matołach , rydzykach, jarkach z pisu itp wystawia panu wystarczająco negatywną ocenę.
To co powinien pan sam zrobić to nauczyć się szacunku dla drugiego człowieka.
Amen.- 6 3
-
2011-01-06 00:17
A gdzie kolega "gdy" uzyl obrazliwych slow, ze powiedzial prawde?
Wiem trudno jest pogodzic sie z prawda bo przewaznie jest ona bolesna.
Szacunku do ludzi to powinni nauczyc sie ci obywatele, ci Polacy ktorzy tak bardzo uwazaja sie za katolikow. Niestety wbrew temu czeggo naucza kosciol, przynajmniej czego powinien nauczac w mysl slow"...szanuj blizniego swego jak siebie samego..." to nie widac po Naszych polskich katolikach zeby przestrzegali nauki kosciola, w ktory tak bardzo sa zapatrzeni.
Sorry, znow prawda, ktrora boli, wiec nie licze na poparcie.- 2 1
-
2011-01-06 12:42
jakos się tym nie przejmuje, zwazywszy jak wyglada argumentacja drugiej strony
- 0 0
-
2011-01-05 20:49
A dlaczego nie w ręce Polaków???? Potem się będziesz narodzie dziwić dlaczego
taki francuz pracuje tygodniowo 37 godzin a w praktyce to niecałe 30, bo jego tempo pracy jest bardzo trudne do zdefiniowania, a taki francuski zawodnik ma taki socjal, że jak odejdzie z pracy to państwo mu zapewnia przez 2 lata!!! 80% jego dotychczaswoej pensji dopóki nie znajdzie nowego zatrudniania! A wiecie dlaczego ich na to stać? Bo my na nich zarabiamy m.in. kupując w tych durnych marketach, a teraz zafundujemy im kolejne źródło dochodu o nazwie terminal masowy
- 5 2
-
2011-01-05 21:37
Gdyni już dziękujemy
za 10 lat kończymy z tym portem
- 1 1
-
2011-01-05 22:09
Biznes po POLSKU
Sprzedajemy wszysko co jest dochodowe,a gdy nie jest ogłaszamy bankructwo.Wolny rynek jakiego świat nie widział,głupi Polak potrafi.
- 5 2
-
2011-01-05 23:26
..."Wierzymy, że dzięki tej transakcji"...
Podobno wiara czyni cuda ...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.