- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (26 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (345 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (268 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (110 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (73 opinie)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (363 opinie)
Terminal masowy w ręce Francuzów
Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.
Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.
- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.
Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.
Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.
Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.
Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.
Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (128) 8 zablokowanych
-
2011-01-06 10:02
premia to dodatkowe wynagrodzenie za
wykonanie czegoś. A premia prywatyzacyjna to łapówka za zgodę na prywatyzację.
- 3 1
-
2011-01-06 10:44
Zagraniczni właściciele
Jak mogą to nie płacą podatków w Polsce. Zatrudnienie redukują do minimum. A czyste zyski wyprowadzają zagranicę (czyli polski kapitał pieniężny). Za jakiś czas okaże się, że mimo całej tej prywatyzacji konto Polski ma duży debet, bo wszystkie nasze pieniądze są za granicą. Więc pójdziemy do nich pożyczać.
- 4 1
-
2011-01-06 10:46
Dlaczego jak coś jest dobre, nie może pozostać polskie?
- 2 1
-
2011-01-06 10:56
mtmg na sprzedaz
co za chamy siedza w tym pieprzonym rzadzie ,trzeba jak najszybciej wywalic ich na zbity pysk bo co Polskie ,jeszcze troche nic nam niepozostanie.TUSK miej sie na bacznosci.
- 2 1
-
2011-01-06 11:00
PYTANKO !
W czyich rękach jeszcze nie jesteśmy ?
- 3 0
-
2011-01-06 12:40
kradna
w mtmg wszyscy kradna oprucz pracownikow bo sa za glupi ale kirownik jest bardzo obroty wiem co pisze
- 1 1
-
2011-01-06 13:16
Wystawmy sejm i senat na sprzedaż (1)
łącznie razem z premierem i prezydentem. Może obcokrajowiec zaprowadzi tam porządek.
- 4 0
-
2011-01-06 18:39
z tym, ze nikt ich nie wezmnie i za darmo. To bylby duzy, duzy problem
- 1 0
-
2011-01-06 21:54
Idziemy do przodu .
za kilka kroków - przepasc.
- 1 0
-
2011-01-08 14:00
Kiedyśnadejdzie taki dzień, że Polacy będą kupować terminale za granicą!!!!!!!
Za jakieś 100 lat!!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.