• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal masowy w ręce Francuzów

Wioletta Kakowska-Mehring
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku. Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku.

Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.



Czy prywatyzacja MTMG wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?

Atic Services to francuska firma, uznawana za europejskiego lidera w branży logistycznej. W zakresie jej działalności mieści się kompleksowe zarządzanie transportem, składowanie oraz przeładunek ładunków masowych. Z kolei Morski Terminal Masowy Gdynia zajmuje się przeładunkiem i składowaniem ładunków masowych. Infrastruktura przygotowana jest do obsługi ładunków suchych, takich jak węgiel, koks, zboża, pasze czy rudy, a także płynnych, np. ropy i przetworów naftowych.

Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.

- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.

Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.

Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.

Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.

Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.

Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • Coraz lepiej... gratulacje za debilny pomysl.

    Nie sprzedaje sie czegos co przynosi kase, chyba ze "komus" bardzo na tym zalezy. Poprostu szkoda gadac...

    • 12 2

  • Węgiel z Kolumbii. (1)

    "Dobra" wiadomość dla Panów Górników i Panów Kolejarzy - miłego fedrowania w Nowym Roku.

    • 17 0

    • Ci "nasi" potrafią "zarabiać" i potem liczyć pieniążki. Oczywiście na swoich kontach.

      • 5 1

  • Nic dobrego... (1)

    nigdy nie wyniknęło z przejęcia jakiejkolwiek polskiej firmy przez Francuzów niestety. Tu może być podobnie.

    • 14 2

    • A czy coś dobrego wniknęło z przejęcia jakiejkolwiek polskiej firmy przez Niemców czy innych?

      • 3 0

  • Polska juz została sprzedana... (2)

    Kolejna ekipa przy żłbie kręci lody. Polska zarządzają (nie rzadzą) typy o mentalnosci menela wynoszącego z domu dobytek do pasera, za przysłowiowe pół litra. Po tych wszystkich pseudo prywatyzacjach, złodziejskich przekrętach, pozostanie nam tylko NACJONALIZACJA.

    • 17 3

    • Jeden z nich mówił, (1)

      pierwszy milion trzeba ukraść drugi co może to spienięża. Oby im żyło się lepiej

      • 9 2

      • a jak wyjdzie na jaw afera, to zwolnić tego co ją wykrył, wsadzić swojego w komisji i po aferze

        • 10 2

  • Z ręką w nocniku (1)

    Obudźcie się ludzie, polskiego przemysłu już nie ma, handlu również!! Wszystkie duże firmy, fabryki nawet te o strategicznym znaczeniu zostały sprzedane już dawno, wyprzedaż majątku narodowego trwa nadal, bo jaki cel jest w sprzedaży przedsiębiorstw które generują spore zyski - zwiększenie kapitału ? łatanie dziur w budżecie? Spoko, tylko po kilkunastu latach zostaliśmy sprowadzeni do roli konsumentów, Polska jest tylko rynkiem zbytu, a Polacy pracują za marne grosze i cieszą się jak Unia Europejska rzuci jakiś ochłap, najpierw cyckali na ruscy przez 50 lat a teraz Eurokołchoz.

    • 25 5

    • Jak PO "porządzi" dłużej

      Polska znajdzie się w rękach Francuzów, Rosjan i Niemców

      • 8 3

  • Czas zacząć kuć kosy, szable, miecze i kusze

    • 11 2

  • dlaczego wiekszość francuskich filmów komediowych kręci się wokół unikania płacenia podatków??

    skoro wokół samego kogucika na koturnach wytoczono zarzuty korupcyjne, to widać coś jest na rzeczy:-)

    • 7 2

  • NAZWA STATKU

    Opisany w artykule statek nazywa się SEAPOWET.

    pozdrawiam

    • 6 2

  • Coś mi tu nie gra

    "W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o."
    "Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych."

    To jak to jest wyżej napisane jest że to najlepszy wynik a niżej że wciąż odczuwalne są w przeładunkach skutki kryzysu.

    • 32 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane