• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • juz czas na nastepny .....

    tunel pod Pacholkiem i swobodny dojazd do obwodnicy.

    • 8 4

  • (7)

    16 tys. frajerów szło wydrążonym tunelem aby udowodnić ... no właściwie co?

    • 11 22

    • nikt.. (3)

      nikt nikomu nic nie udowadniał, to była czysta przyjemność

      • 12 6

      • CZP> (2)

        Facio łazi w niedzielę w tłumie po budowie i twierdzi, że to przyjemność - czy z twoją starą jest aż tak źle?

        • 2 6

        • . (1)

          ludzie z szerszymi horyzontami wychodza na chwile z domu

          • 2 2

          • 12 metrów średnicy, to jest ten szeroki horyzont??

            • 1 1

    • Ludzie z miasta (1)

      Chcieli udowodnić, że są już prawdziwymi ludźmi z miasta - na ich wioskach nie było ani jednego tunelu ...

      • 0 4

      • poguglaj se malutki ludziku
        jak tłumnie bywa w Alten Elbetunnel w Hamburgu
        w czasie podobnych imprez
        a tamten tunelik ma 3 km długości jak nic
        bo Łaba jest szersza niż Martwa Wisła

        to jest atrakcja!
        no chyba że na codzien chodzisz pieszo pod dnem rzeki
        snobie

        • 3 0

    • ale ty głupi jesteś

      co cię obchodzi co ludzie robią w wolnym czasie? zapewne całą niedzielę spędziłeś na gry.pl

      • 4 2

  • Ciekawe, czy po wyborach (1)

    nie było wolnego terminu na zwiedzanie>>>

    • 8 3

    • tvn z PO

      odjechali już po 13-tej

      • 2 0

  • Dzień otwarty to dobry pomysł (1)

    pod warunkiem, że jest to dzień otwarcia gotowej inwestycji. Zbudowane, gotowe, od poniedziałku normalny ruch samochodów, a w niedzielę dzień otwarty, dla gapiów. Natomiast to co zafundował wam budyń to jakiś żart, dziwnym trafem tuż przed wyborami mogliście pospacerować po budowie. Za tydzień idziecie oglądać peron w budowie. Pociągi pojadą pół roku później, niż wszystko będzie zbudowane. Kto za to odpowiada się nie dowiecie.

    • 9 6

    • Bo jest stosowana stara maksyma Lenina:
      - Kapitaliści sprzedadzą nam sznurek, na którym ich powiesimy.
      Czyli tłumacząc to na warunki GW, TVN, Polszmatu i TVP, - wpierw zabierzemy wam pieniądze a potem za nie wybudujemy coś co uznacie że zbudowane było za nasze.

      • 5 1

  • ech szkoda ze nie w gdyni.... (1)

    • 1 2

    • ech z Oksywia na Skwer w kwadrans...

      ale by bylo

      ale za to mamy kosmodrom ;-)

      • 0 0

  • (1)

    Bardzo fajna impreza! Fajne doświadczenie i zaskoczył nas poczęstunek na końcu! Dobra organizacja. Negatywne w większości opinie zapewne wychodzą od osób, które wogóle tam nie były

    • 7 2

    • to ze cymbale byłes na otwarciu to znaczy ze niemasz zielonego pojecia jak było później

      • 1 1

  • (2)

    Informacja dla narzekających na komunikację po zwiedzaniu. Przejazd autobusem nie był obowiązkowy. Można było wracać piechotą - tak samo bezpłatnie.

    • 6 2

    • Przejazd głabie jeden zapewniał organizotor i nierobił zadnej łaski!! (1)

      i jak zawsze udowodnił ze nie potrafi żadnej imprezy zabezpieczyć ZKM!!
      Korzystanie z mózgu pól-mózgu tez nie jest obowiązkowe co właśnie udowodniłeś :)

      • 0 0

      • Straszne, bo szanowny pan się wybrał na zwiedzanie

        a po wyjściu z tunelu trzeba było poczekać na autobus.
        Następnym razem zostań w domu.

        • 3 0

  • SUUPER (8)

    Było SUUUUUPER!!!! Świetna inwestycja! Panie Prezydencie! Brawo!!! Dziękujemy!

    • 8 6

    • podziękujesz jak ciężarówki zapchają Czarny Dwór/JP II (6)

      • 6 2

      • widzisz na Zaspie też pełno idiotów

        jak wpadnie w koleiny zrobione w asfalcie przez portowe TiRy i rozbije samochodzik i swoją głupia gębę wtedy się zastanowi?

        • 3 2

      • (4)

        a po co mają jechać na Zaspę ? Kierowcy to nie idioci. Jak będą jechać do Gdyni to pojadą obwodnicą południową lub Słowackiego. Największy ruch będzie w kierunku portu lub stoczni. Na Zaspę pojadą ci, którzy dotychczas jechali przez całe miasto.

        • 2 2

        • (3)

          Jakiej stoczni? tej co juz jej nie ma czy remontowej, tyle że do tej ostatniej jak będzie ktoś dymał z zachodu to i tak wjedzie do śródmieścia.

          • 0 1

          • Prawdy chcecie o stoczni?

            Tu macie trochę ;ja to widziałem:
            Jarosław Kaczyński wyciągnął karteczkę z kieszeni i mianował nowego prezesa stoczni. Został nim aktywny działacz PiS Andrzej Jaworski z zawodu ... etnolog, który zna się na budowie statków i na zarządzaniu dużą firmą jak świnia na gwiazdach ale jak za dawnych bolszewicki czasów bywało jest sprawdzonym BMW a to wystarczy.
            Tak, tak, to właśnie ten sam Jaworski były prezesunio stoczni, organizuje teraz te zadymy i strajki, podobno w imieniu stoczniowców.
            Ten wybitny specjalista i menadżer (oczywiści etnolog Jaworski) zaczął swoje urzędowanie od przyznania sobie pensji w wys. 35 kafli miesięcznie co było o 10 więcej niż miał jego poprzednik.
            Ale przy upadającej stoczni i Solidarnej IV RP to etnolog prezesem stoczni i dziwne, znaczy wysokie a nieuzasadnione zarobki to mały pikuś.
            Potem, pamiętam to, wybitne decyzje Jaworskiego konsultowane z wybitnym prezesem PiSuaru leciały ciurkiem.
            Dyrektorem generalnym stoczni został kolejny wybitny PiSowiec, niejaki Andrzej B.(Buczkowski), który zajął dyrektorski stołek przesiadając się na niego prosto z ławy oskarżonych za przestępstwa gospodarcze.
            Kolejny numer miłosnych uniesień prezesa do swoich, to zrobienie szefa stoczniowej Solidarności niejakiego Romka Gałęzewskiego wiceprezesem Rady Nadzorczej za niezłą kasiorę.
            To obecnie ten "wybitny" związkowiec Gałęzewski, były wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej i ten wybitny były prezes stoczni, etnolog Jaworski, wspierani oficjalnie przez Śniadka i Kurskiego a nieoficjalnie przez kaczego klona organizują te zadymy, strajki i rozróby.
            Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości na temat kto tym kierował, w jakim celu i czy w ogóle chodziło o stocznie?
            A gdy dodamy do tego hołd byłego naczelnego Solidarnościowca niejakiego Śniadka oddawany regularnie braciom mniejszym, to już wiemy czemu za PiSu stocznia nie strajkowała MIMO FATALNEJ KONDYCJI.
            Nie strajkowała, nie produkowała to czym zajmował się prezes Jaworski?
            Oczywiście pozwami i procesami.
            Wszyscy inteligentni ludzie wiedzą, że aktywny działacz Pisuaru to zawsze paranoik i psychopata w jednym, to zawsze krętacz, matacz i choleryk, to łajza gniewająca się na wszystkich dookoła i kłamca. Inaczej nie byłby aktywnym działaczem, zauważonym przez prezesa Jarosława albo w ogóle nie byłoby go w tej pięciotysięcznej partyjce Paranoików i Schizofreników.
            Więc Jaworski wytaczał procesy gazetom i opozycji za każdą krytykę jego poczynań a nawet za stwierdzenie, że stocznia pada. Wszystkie przegrał.
            Innym ulubionym zajęciem Jaworskiego było zawodowe wciskanie propagandowego kitu moherowym słuchaczom wybitnej rozgłośni.
            Często na antenie radyjka pluł na Platformą Obywatelską i inne partie nie związane z pisuarem i ojcem Inwestorem nazywając ich szkalującymi go kłamcami i zapewniał, że ma super plany cudownych przedsięwzięć i że stocznia ma się dobrze a nawet jeszcze lepiej.
            Oczywiście dziś ta łajza mówi zupełnie coś odwrotnego ale to dla Pisuarów chleb powszedni.

            • 3 0

          • jak będzie "dymał" z zachodu to wjedzie Słowackiego. Strony świata ci się pomyliły

            • 1 0

          • Tej stoczni, która jest rentowna i zarabia zarówno na budowaniu jak i remontowaniu statków. Do której nie trzeba dopłacać

            • 1 0

    • To jest inwestycja ogólnopolska a nie wymysł prezydenta.On jak wczorajsza publiczność przeszedł się tunelem tyle ,że wcześniej bo jest vipem i nie zadaje się z pospólstwem

      • 3 2

  • zwiedzanie rury... hmm ciekawe

    • 4 6

  • zapraszamy na następne zwiedzanie w 2015r.

    przed wyborami

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane