• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Pesa Jazz Duo pojedzie na Morenę?

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo. Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo.

Tylko jedna firma, bydgoska PESA, złożyła ofertę w przetargu na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Jeden pojazd Jazz Duo kosztuje ok. 7 mln zł.



Który parametr w tramwaju jest najważniejszy?

W gdańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej otwarto w poniedziałek tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.

Zamawiający inwestycję wycenił na kwotę 48 mln zł, ale... netto. Zatem nie powinno zabraknąć pieniędzy na pokrycie kosztów zamówienia.

Komisja przetargowa w ZKM sprawdzi teraz ofertę.

- Na ewentualne rozstrzygnięcie przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać od kilku do kilkunastu dni. Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.

Przypomnijmy, że ZKM oczekuje od dostawcy nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy tramwajów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna, by tramwaje mogły korzystać z trasy, na której nie będzie pętli, a zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę - ul. Bulońska) oraz jazdy w przeciwnym kierunku (ul. Rakoczego).

Nowe tramwaje muszą być wyposażone w monitoring oraz klimatyzację. Długość pojazdu nie może być większa niż 32,5 m, ma on umożliwiać podróż 250 osobom jednocześnie, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by wjechać na górny taras Gdańska.

Miejsca

Opinie (133)

  • PESA to tzw "BYDŁOWÓZ"

    Tramwaj z małą ilością miejsc siedzących przystosowany do przewozu bydła.

    • 6 2

  • Pesa Jazz Duo...

    ... czekajcie niech wprowadzą... pewnie ceny biletów podniosą bo trzeba będzie tą inwestycje przecież zwrócić...

    • 1 0

  • Polak potrafi

    Tylko Polak potrafi tak narzekać,ludzie poszukajcie pozytywnych rzeczy , a nie tylko narzekania i to na tramwaj ,HE,HE....Módlcie się żeby było za co kupić bilet na ten tramwaj bo widoki są coraz gorsze.

    • 5 2

  • ....

    maja więcej miejsca na filmiku warszawskie dwukierunkowe pesy, ale niestety są też siedzenia pod kontem ;/

    • 0 1

  • Wiadomość dnia!

    • 0 2

  • (1)

    Czy rzeczywiście pętla jest taka droga? Niech sobie wezmą jakąś nieużywaną już pewnie parę takich jest w Gdańsku. Jak boisko chcą przenosić z Oliwy to ipętlę pewnie można.

    • 3 3

    • Znając dwóch wiceprezydentow miasta

      jako przedstawicieli i reprezentantów, nie mieszkańców a deweloperów czyli Bielawskiego i Lisickiego, to inaczej należy widzieć problem z pętlą. Nie chodzi o koszt dodatkowych 100-150 m torów (szef GIK by sie tylko cieszył) ale o to że IM jest "szkoda" tak bezcelowo zmarnowanego terenu.

      • 1 0

  • Do trójkątowania nie są potrzebne dwie kabiny, bo tramwaj z jedną kabiną też może jechać do tyłu po odpowiednim ustawieniu tzw. zwrotnika kierunkowego. Panie Naskręt, jeszcze wiele Ci brakuje do profesjonalnego dziennikarza od komunikacji...

    • 4 0

  • poważne pytanie (11)

    "zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę)"

    może ktoś mi wyjaśnić po co tak kombinować? Czy tramwaj nie może po prostu dojechać do ostatniego przystanku, gdzie kończy się tor, motorniczy przesiąść się do kabiny na końcu pojazdu i ruszyć w przeciwnym kierunku?

    • 142 29

    • (2)

      może dlatego, że takie rozwiązanie miałoby sens przy pojedynczym torowisku, a tak to tylko bezsensownie powiększyłoby koszty? a poza tym, nie będziemy mieli zwykłej pętli tramwajowej, tylko śmieszniusi trójkąt. czemu? bo pętle są diabelnie DROGIE. a wszyscy użytkownicy tego portalu lubią narzekać, że albo coś drogie, albo na pewno fuszerka, albo "wszystko fajnie, ale i tak odpowiedni kolesie dostaną sporo w kieszeń". tralalalala

      • 7 7

      • coś tam wiesz... (1)

        ale powód jest prostrzy. To jest rozwiazanie tymczasowe, bo tramwaj ma jechać za kolejne parę lat dalej do nowej pętli przy Warszawskiej i może nowej zajezdni.

        • 5 1

        • Prowizoryczne rozwiązania są kosztowne.

          • 2 7

    • (2)

      Nie może. Wówczas jechałby raz lewostronnie a raz prawostronnie. A pasażerowie byliby zdezorientowani.

      • 3 4

      • Co Ty gadasz? (1)

        Po to są zwrotnice, by po kilkudziesięciu metrach mógł wrócić na tor właściwy. Przykład Budapeszt. też nie rozumiem, tego dziwnego zawracania... :/

        • 22 1

        • Budapeszt?

          po co szukac tak daleko.. Letnica z przystankiem pt. "Mostostal" ;)

          • 15 0

    • i tramwaj ma pojechac w drodze powrotnej po lewym torze. Tylko jaki mamy w Polsce obowiązujący ruch?

      • 0 17

    • (2)

      I co wyjedzie na czołowe innemu tramwajowi ? w takiej sytuacji jak piszesz to może być tylko 1 tramwaj na jeden tor, a miasto chce 5 ,...

      • 23 41

      • Ale na DWA tory.

        • 22 2

      • tak jak samochodem

        obstawiam że konczysz manewr na przeciwnym pasie ;)

        • 22 0

    • redaktor nie zna tematu, trójkątuje się tramwaje które nie są dwukierunkowe

      • 98 1

  • pl.wikipedia.org/wiki/PESA_Jazz

    • 0 0

  • na stojaka

    wiekszy jest

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane