• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Michał Stąporek
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (362)
Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza. Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza.

Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. GrunwaldzkąMapkadworcem Wrzeszcz PKPMapka ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.




Jaki dystans dzieli cię od najbliższego przystanku tramwajowego?

W lakonicznym komunikacie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała w środę, że "w najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej fragmentu linii tramwajowej, która połączy al. Grunwaldzką z dworcem PKP we Wrzeszczu. Prace projektowe mają potrwać ok. 1,5 roku od podpisania umowy."

- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. KlonowejMapka, wykreować plac miejski zagospodarowany zielenią i elementami małej architektury i poprawić dostępności budowanego węzła integracyjnego Wrzeszcz - informuje Aneta Niezgoda z DRMG - Projektanci będą musieli rozważyć możliwość etapowania inwestycji, w szczególności wydzielenie linii tramwajowej wraz z niezbędnym zakresem infrastruktury towarzyszącej. Ponadto planowane jest uwzględnienie osobnego etapu związanego z zagospodarowaniem Placu Czerwonych Gitar.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca

Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne



Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.

Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:

  • będzie miała niespełna 250 metrów długości,
  • pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
  • pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.




Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności



Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.

- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką. Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.

Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia



Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.

Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza. Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera. Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera.

Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak



Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.

- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.


Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?



Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.

- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.

Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.

Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów

Opinie (362) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    To moze zacząc od budowy tego wiaduktu dla tramwajów, a nie od d. strony (14)

    Budowa tej tramwajowej estakady będzie najbardziej czaso i kosztochłonna, wiec specjalnie zostawiamy ją na później. Teraz wam zrobimy nic nie wnoszący odcinek 100 metrowy, a potem nam się zmienia priorytety i wy mieszkancy zostaniecie z kawałkiem linii donikąd pod oknami.

    • 149 41

    • Tramwaj jest najwiekszym szkodnikiem miejskiej niewydolnej komunikacji i najbardziej kosztownej .To nie oszczednosc ale (5)

      z kasy mieszkanców !!Tam niepotrzebny tramwaj ludzie maja zaledwie kilka minut do tramwaju a tam jest petla autobusowa maja autobusy.
      Ale Tak własnie robią szkodniki miejskie urzednicy do wszystkiego dorabiaja ideologie do swoich kapryssow by uzasadnic marnowanie pieniedzy z kasy miasta! Straty i niegospodarnosc nazywaja oszczednosciami!!
      Przez ten deptak setkami co dziennie chodzą dzieci ze szkoły!!To bedzie wyjatkowo niebezpieczne miejsce gdy wpakuja tam tramwaj z wiszacymi drutami na słupach idealnie niszczacy przezstrzen mieszkanców!!
      I naturalnie zakazdym razem na usprawiedliwienie swojej głupoty wybiórcze podaja przykłady z innych miast tak by dopasowac sobie.W innych miastach rozwijaja tylko i wylacznie transport autobusami bo niema zadnych wad tramwaj ma tylko wady niema zadnych zalet.
      Tablice predkosci w całym miescie przy przejsciach wybranych zmarnowali na nie miliony nikt przed nimi nie zwalnia nawet autobusy!! A teraz urzednicy mówią ze chca dokupic kolejne !!Dlaczego bo maja w tym interes utrzymanie kosztuje i prywatna firma czeka na kolejne zlecenie!

      • 15 38

      • Sam jesteś szkodnikiem (4)

        • 23 15

        • oburzony urzędnik wierny wyborca sie odezwał prawda boli co (3)

          • 7 8

          • Zwykły mieszkaniec, który chciałby mniej czasu marnować w korkach. (2)

            Autobusy nie dają takiej możliwości, tramwaje tak.

            • 8 5

            • To nie autobus winny tylko brak buspasu, tramwaj też stoi w korku jak nie ma wydzielonego torowiska (1)

              • 4 0

              • Buspas jak nabardziej powinien być. Na całe długości Al. Zwycięstwa/Grunwaldzkiej

                Tyle, że powinien być wytyczony po torowisku tramwajowym, tak jak w wielu miejscach na świecie. I tylko dla autobusów, a nie dla taxi, skuterów, motorów, zielonych tablic i właścicieli Paszportu Polsatu.

                • 0 0

    • Priorytety się nie zmienią - prorytetem jest patodeweloperka widoczna na animacji

      • 2 0

    • kasa

      przecież "urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych - zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych" Być może na budowę wiaduktu pieniadze od Uni uzyskac trudniej, a tak to przynajmiej dadza kase na linię do dworca

      • 1 1

    • A ilu tam mieszka ludzi?

      Jak w temacie.

      • 0 0

    • (4)

      Ale na fejsbuczku pokażesz kolejny sukces - a że nikomu się to nie przyda, to jakie to ma znaczenie.

      Ludzie budźcie się - wybierzcie w kolejnych wyborach prawdziwego gospodarza i wizjonera, a nie serdecznego polityka co o rządzeniu nie ma bladego pojęcia....

      • 12 7

      • Horałę? (3)

        A jakue on ma sukcesy? Cztery kozy na pastwisku. Czy tego nic nieznaczącego synka polityka z PO, Kacperka?

        • 9 2

        • (2)

          Lub też Brązowego Grzesia. To dopiero byłaby jazda bez trzymanki.

          • 8 0

          • A trzeba wybierać między oszołami partyjnymi? (1)

            Są niezależni specjaliści.

            • 2 0

            • Kto? Bo nie widzę chętnych po umoczeniu jednego

              z FOR w beczkach.

              • 1 1

  • Jak zwykle... Bez sensu.

    Gigantyczne koszty, tylko po to by "pieniądze się nie zmarnowały"... A może by tak zrobić coś raz z większym pożytkiem dla ogółu mieszkańców? Tak, to trudniejsze niż takie bezsensowne pomysły. Może tak "nowa Spacerowa" w Oliwie? Wiem, że tam nikt z władz Miasta w korku nie stoi... Ale inni tak.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Ten plac to taka kwintesencja powojennej wizji odbudowy Wrzeszcza. Pierzeja pięknych kamienic wyburzona i cofnięta pod miejsce na autostradę puszczona przez miasto oraz na rzecz cofniętej do tyłu socrealistycznej zabudowy, mocno inspirowanej modernizmem. Dużo betonu i bylejakości, z deptakiem i placem czerwonych nosów na czele. Do tego wolny rynek dołożył tam "gwizdek"(h..j wie po co) oraz PKP dobije to miejsce nowym dworcem, co wygląda jak Lidl za Kartuzami. No i ci menele, se facto wielu z nich wyemigrowało tam z dworca w Gdańsku Głównym, na czas jego remontu. W tej kwestii mam duzo podziękowań dla pobliskich sklepikarzy z żabki i sklepu monopolowego z pawilonów, którzy mają wylane na to, że są współautorami menelskiego eldorado w okolicy.
    Miejsce ma potencjał, tory to też ciekawy pomysł, byle to jakoś sensownie zabezpieczyli, nie raz jest tam bardzo ciężko spotkać trzezwego człowieka...

    • 151 61

    • Jeszcze dodaj tory kolejowe które przecieły dzielnice na pół

      • 0 0

    • No 200 metrów nie można przejść

      Tory tramwajowe w tym miejscy tnące Grunwaldzką są kolizyjne także dla pieszych

      • 0 1

    • jeszce czekan na trajmwaj przez moncioak w Sopocie i przez ulice długą :) Kolejny prezykład głupoty i szkodliwości urzedników (1)

      • 2 7

      • Akurat tramwaj przez Długą ma więcej sensu, niż Klonowa.

        Długa i Długi Targ, Zielony Mist do obecnej trasy tramwaju, to wiecej, niz 250 m.

        • 0 0

    • (7)

      Akurat na wysokości placu Czerwonych Gitar były wiejskie rudery postawione w kompletnie losowy sposób. Tam nie było żadnej pierzei.

      • 22 5

      • (6)

        Nie zmienia to faktu, jak piękna była ta okolica przed wojna, a jak to wygląda dziś.

        • 8 17

        • (5)

          Była i się zmyła. Zamiast rozpaczać, lepiej zastanowić się co można dzisiaj realnie zmienić. Wystarczy wywalić po jednym pasie Grunwaldzkiej, by w perspektywie kilku lat stworzyć nową pierzeję - okazałych drzew.

          • 34 12

          • (1)

            Żeby wywalić jeden pas trzeba poprawić komunikację zbiorową żeby zmniejszyła się ilość samochodów. Tutaj wracamy do budowy łącznika tramwajowego między al. Grunwaldzką, Dworcem i ul. Legionów.

            • 7 0

            • Tylko z tego łącznika w którą stronę? Wzorem miast typu Szczecin, Wrocław, Warszawa w każdym możliwym, czy wzorem Grudziądza

              jak się uda? Wszak planowane jest połączenie o nazwie ,,nowa politechniczna,, w kilku wariantach. Miało być połączenie ,,nowa Abrahama,, a teraz ,,Klonowa,,. Widać totalny brak pomysłu!

              • 4 1

          • Odbudować. Skoro mamy odbudowywać carski pałac suski!

            • 2 1

          • (1)

            widzę, że mózg już dawno "wywaliłeś"

            • 7 19

            • Standardowy argument Januszy zza kółka

              Wszystko ma być podporządkowane samochodom!
              Dlaczego?
              Eeeee, yyyy, bo tak, a każdy kto się nie zgadza jest głupi!

              • 14 7

    • (1)

      Tymczasem już na tych wizualizacjach mamy pokazany piękny, nowoczesny biurowiec, który pasuje tam jak pięść do nosa. Jedyne co może się udać, to konkurencja w dziedzinie gwizdania i wzmagania wiatru w przejściach między budynkami. A to, co funduje PKP... tylko dowodzi, że w tej firmie jest beton zalany betonem. Futuryzm z lat dziewięćdziesiątych.

      • 14 2

      • PKP to instytucja zarzadzana z Warszawy

        i jej celem jest zbierac kase na Warszawke (budowa ogromnego dworca Zachodniego) kosztem reszty Polski.Dlatego we Wrzeszczu taki blaszak najtańszy budują.

        • 8 0

    • estetyka aktualna jest na dużo wyższym poziomie niż ta proponowana przez współczesnych deweloperów (1)

      • 4 1

      • Estetyka współczesnych deweloperów jest bezpośrednim efektem dwóch dekad walki z "pastelozą" w środowisku architektów.

        • 3 0

    • Socliberalmodernizm

      • 3 1

  • (1)

    Wdg i ich odklejka, wpierw doprowadzić te drogi z kraterami jak na księżycu do stanu używalnosci 21 wiecznej, europejskiej metropolii A potem myśleć nad takimi rzeczami

    • 30 14

    • Tramwaju

      Przecież to oszustwo prima aprlis ludzie dajecie się nabrać.

      • 0 0

  • Bardzo potrzebny łącznik (2)

    Dobrze, że zrobią chociaż kawałek do dworca, ale potrzebny jest cały łącznik do Legionów. Byłoby to pierwsze, nowe połączenie tramwajowe ponad torami kolejowymi - od razu daje o wiele większe możliwości poprowadzenia tras

    • 7 14

    • I połączenia Nowego Portu z resztą miasta.

      • 0 0

    • wyjatkowo szkodliwie bezmyslne i niepotrzebne

      • 3 2

  • Gdańskie realia (1)

    Wiecie jak działają węzły komunikacyjne w Gdańsku? Dobry przykład to pętla Łostowice. Autobus podjeżdża do przystanku, a tramwaj odjeżdża w tym samym momencie, kiedy autobus pełen pasażerów otwiera drzwi. Tramwaj jedzie kilka metrów i staje na światłach przy wyjeździe z pętli, na których stoi niecałe 2 minuty. Przecież to jest chore i chyba zacznę to nagrywać i wysyłać do Gait. Jaki sens ma węzeł komunikacyjny, na którym tramwaj ucieka przed pasażerami wysiadającymi z autobusu? Tak jest notorycznie- wiem, bo codziennie jeżdżę tam do pracy.

    • 1 2

    • Jak tramwaj (czy autobus ) nie podjedzie pod

      Sygnalizator to nie dostanie zielonego światła.

      • 1 0

  • Może w końcu raczą zająć się Świętokrzyską,Małomiejską, Havla bo bloki powstają jak grzyby po deszczu a droga jaka była taka jest. Proponuję zakończyć wydawanie decyzji na budowy kolejnych lub rozbudować infrastrukturę!

    • 1 1

  • Wrzeszcz to zła inwestycja.

    Osobiście uważam, że bardziej przydało by się lepsze połączenie w innych częściach gdańska. Np. z pętli na lawedowym wzgórzu do Morskiego Parku Handlowego z komunikacją jest dramat. Nie dość, że wieczne korki na jabłoniowej to autobusy kursują jak chcą. To właśnie tu przydał by się bardziej tramwaj. I obstawiam, że była by to zdecydowanie lepsza inwestycja. Zwłaszcza że z tego co można zauważyć non stop stawiają nowe bloki i będzie coraz gorzej z komunikacją.

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Jestem za... Ale węzły integracyjne w koncepcji miasta szwankują! (30)

    Każda integracja komunikacji cieszy. Nie mniej jednak już teraz nie jest w pełni wykorzystywana. Patrz na węzeł Brętowo, na który jeździ pusta linia nr 10! W ogóle PKM woła o pomstę do nieba! Kompletnie niewykorzystana linia! 2 maksymalnie 3 kolejki na godzinę! Absurd!!! Powinny kursować co 10 minut, przynajmniej do przystanku Port Lotniczy. Wczoraj (czwartek) kolejka o 14,05 do Kościerzyny o pojemności autobusu lub tramwaju. W środku ścisk i duchota... Kto za to odpowiada???

    • 265 35

    • Odpowiadam (16)

      Za PKM odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Infrastruktury: tel. 58 32 68 614, e-mail: dif@pomorskie.eu.
      Tramwaj jeździ często, ale co z tego jak nie ma na co się przesiąść.

      • 43 6

      • Niestety miasto tez ma swoje za pazurami (9)

        Do Brętowa powinny jeździć (chociaż jedna) linia z Ujeściska... Tam jest deficyt połączeń z Wrzeszczem a nie na dobrze skomunikowanej Morenie... Ale planowana linia 13 poszła w kosmos... A linie 2,4,11 z uporem maniaka skierowano na Lawendowe Wzgórza.... Zamiast choć jedną puścić do Brętowa.... I teraz miasto wyskakuje z koncepcja węzła integracyjnego... Jak to rozumieć? Integracja przez alienację??? Ha ha ha :D

        • 28 3

        • (8)

          i też jaki był problem, by chociażby linię 11 wydłużyć do pętli w Oliwie?!

          • 9 4

          • Pieniądze? (7)

            Trzeba kupić dodatkowe tramwaje, trzeba zatrudnić motorniczych, zapłacić za prąd, trzeba rozbudować pętlę w Oliwie... itd.

            • 8 2

            • Nie trzeba rozbudowywać. Podobno po to kupiono jazz duo i duewagi, aby można było głupim łącznikiem (3)

              załatwić nawrotkę w każdym miejscu. 15 mb toru i kawałek drutu.

              • 4 2

              • witamy specjalistę od wszystkiego

                będziesz ten tramwaj w pionie stawiał na bocznicy? bo 15m toru wystarczy ledwo na pół tramwaju

                • 0 0

              • Tak to nie działa (1)

                Motorniczy też jest człowiekiem i na przystanku końcowym powinien mieć dostęp do toalety. Raz na godzinę.

                • 4 1

              • I jak chcesz jechać od Wrzeszcza do Środmieścia godzinę tramwajem?

                • 0 0

            • więcej kursów z Głównego do Oliwy!

              przecież 11 kończy bieg, podobnie jak 9, na Strzyża PKM - naprawdę tak ogromnym kosztem jest wydłużenie tej trasy o te kilka przystanków? 12 i 6 zazwyczaj jeżdżą jeden tuż po drugim, a potem niestety trzeba czekać, bo następne kursy typu właśnie 9-tka są tylko do Strzyża.

              • 4 0

            • (1)

              Istnienie linii 11 w obecnym kształcie to jakieś nieporozumienie i marnowanie środków na powielanie kilku innych linii, zamiast na wprowadzenie czegoś sensownego do oferty komunikacyjnej Gdańska.

              • 9 3

              • 11 ma duży sens

                Odciąża linię 6 na odcinku na którym jeździ najwięcej pasażerów.

                • 4 2

      • czyli integracja transportu wyglada w miescie tak ze pasażerowi podaje sie adres i telefon do innego operatora zeby z nim sam negocjowal... aha

        • 3 1

      • (2)

        I pozostaje brak prawdziwego wspólnego biletu na tramwaj i pociąg PKM. Póki na jednym zwykłym jednorazowym bilecie nie można przesiąść sią w Brętowie z tramwaju na pociąg i odwrotnie, integracja komunikacji w Trójmieście nie istnieje. A co do odpowiedzialności za częstotliwość kursowania PKM. A co robią władze Trójmiasta, by na Urząd Marszałkowski wpłynąć?

        • 40 7

        • Ale już był wspólny bilet i ktoś mocno przy tym grzebał!

          • 3 0

        • Na miesięcznym daje radę

          Na miesięcznym masz kolej w granicach miasta. I to jest super. Gdynia i Sopot tego nie mają.

          • 13 2

      • Lol nie potraficie się nawet dogadać

        • 1 0

      • Gorzelak ma tam matkę?

        • 4 4

    • No właśnie kto za to odpowiada

      Może Twój ojciec odbudowywał tę cześć miasta. A może I Sekretarz kw pzpr. a może nasi rodzice lub dziadkowie bo się cieszyli, że ktoś coś robi i odbudowuje miasto. Pytanie retoryczne.

      • 0 0

    • Tak?

      To proszę wytłumacz mi jaki jest sens owej trasy tramwajowej? Czyzby ciezko było ruszyć tyłek z przystanku klonowa na dworzec PKP wrzeszcz? Przeciez to 5 min piechoty

      • 2 0

    • Węzeł Brętowo to mistrzostwo świata (2)

      Żeby z niego pojechać na lotnisko albo w Kaszuby, czyli w główny kierunek zakładanego potoku pasażerskiego, trzeba zejść na dół do ulicy i wejść spowrotem na górę na drugi peron.

      • 3 1

      • Nie do ulicy... (1)

        ...tylko na półpiętro.

        • 1 0

        • ...raczej "ćwierćpietro"

          • 1 0

    • (2)

      PKM powstało żeby przepalić kasę z Unii. Niestety ludzie zaczęli z tego korzystać, no i mamy teraz wygibasy.

      • 27 6

      • To jest dokladnie to! (1)

        Cala ta PKM powstala po to by unijna kase przepalic.Miei juz gotowy gmach dyrekcji w Matarni,mieli juz wszystkie stolki obstawione ,a zapomnieli o takim szczegole jak ...sposob sprzedazy biletów.Pamietam konduktora wypisującego osłupiałym Norwegom jakieś bazgroły na kartce jako bilet.Tak samo bedzie ze wszystkim pozostałym-od razu widać że zarzad PKM to banda kolesi przyssanych do kasy,a nie jacys fachowcy.

        • 15 8

        • Oczerniasz bezpodstawnie

          PKM S.A. jest zarządcą infrastruktury. Tak jak Zarząd Dróg Wojewódzkich nie sprzedaje biletów na PKS-y, tak i PKM nie sprzedaje biletów na Polregio.
          A w Norwegii także można kupić bilet w pociągu od konduktora. Nic w tym dziwnego.

          • 3 2

    • (2)

      Klucz to integracja tramwaju z południa Gdańska na bretowo PKM i częste kursy. Inwestycja w infrastrukturę żadna, ale miasto Gdańsk celowo tego nie robi.

      • 7 1

      • Dlaczego? (1)

        • 1 0

        • Bo on ma taką trasę : Dom- praca.

          • 0 0

    • hahah ale ty jestes własnie propaganda głupoty i potwierdzasz to wpisem (1)

      • 0 4

      • Jakiś argument?

        Czy powielasz przekaz z centrali?

        • 4 1

  • W takim przypadku mieszkańcy oczekują rekompensaty. (5)

    Nalejpiej deptak na Wajdeloty.

    A już byłby kosmos gdyby połączyli deptakiem Park Kuźniczki z Parkiem Nas Strzyżą!

    • 7 13

    • Blachosmrodziarze minusują (2)

      • 0 1

      • Gdyby to kosztowało 2 zlote i budowa trwała jeden dzień, spoko. Ale tu widać kompletny brak pomysłu na zbiorkom. (1)

        • 0 0

        • Rozumiem że od dzisiaj nie robimy nic dla kierowców

          Co kosztuje więcej niż 2 zł i trwa dłużej niż 1 dzień

          • 0 0

    • rekompensata za poprawę komunikacji (1)

      i wzrost wartości nieruchomości?

      • 1 0

      • Przeczytaj ze zrozumieniem

        Ci co mieszkają na Klonowej mają doskonałą komunikację. Chyba najlepszą w Gdańsku i nie potrzebują tramwajów pod oknem

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane