- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (260 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (52 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (261 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (855 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (83 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (118 opinii)
Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.
Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO
- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej , jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem , który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.
- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy , powstaje bezkolizyjny wjazd do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką do ul. Pomorskiej , po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej .
Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego . Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych , by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.
Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej , gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).
Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski . Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.
Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku .
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego , Opacka i Nowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?
- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.
Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.
- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (193) 1 zablokowana
-
2015-11-25 17:56
najlepiej ....WSZYSTKO na NIE
nastawiajcie kościółków i pomników.....wtedy mohery będą zadowolone
- 7 4
-
2015-11-25 16:27
kolejny nieprzemyślany projekt (1)
czy w Oliwie nie ma innych bardziej palących potrzeb? czy koniecznie trzeba wydać grube miliony na to, by kilka razy w roku kilkaset osób pojechało tranwajem do ZOO? lepiej już taksówkami, taniej wyjdzie i większa frajda
- 12 6
-
2015-11-25 17:47
Są bardziej palące potrzeby
muszę do toalety... teraz
- 3 0
-
2015-11-25 12:57
mysle ze wystarczylby szeroki deptak do parku i mega szeroki do zoo z szeroka sciezka rowerowa (5)
tak aby mogly tamtedy jezdzic riksze w sezonie, gdzie najwieej turystow korzysta z dostepu do parku i zoo. Problem jest znacznie wiekszy z parkingiem (tanimparkingiem z duza iloscia miejsc parkingowych).
- 7 14
-
2015-11-25 13:33
To jest problem nierozwiązywalny (4)
Nie ma w Oliwie miejsca na wielki parking. Zostaje więc tylko komunikacja zbiorowa.
- 7 2
-
2015-11-25 14:07
jest miejsca i to sporo (3)
wystarczy się rozejrzeć i pomyśleć/zaprojektować z wyobraźnią.
- 2 4
-
2015-11-25 14:17
Ciekawe gdzie masz to miejsce... (2)
Bo ja nie widzę
- 6 2
-
2015-11-25 17:36
włączam myślenie przestrzenne i mam sporo miejsca
nie ma nic za darmo
- 1 2
-
2015-11-25 14:59
Za komuny chciano pod parking zasypać staw młyński :D Czyli miejsce jest!!!
- 1 7
-
2015-11-25 12:55
(1)
Dobry pomysł z zamknięciem ruchu dla aut na Opata Rynińskiego
- 29 8
-
2015-11-25 16:52
jaki pomysł na auta wjeżdżające z Polanek?
- 1 0
-
2015-11-25 16:41
Taką wizję to niech prezentuje dzieciom w Przedszkolu. .. wielki mi wizjer . Raczej czarodziej.
- 5 5
-
2015-11-25 16:28
Nowe linie.
PIS-owi to się nie spodoba.
- 4 2
-
2015-11-25 13:07
tam tramwaje nie potrzebne (1)
no chyba ze znów mają kierowcy i motorniczy z ZTM narzekać że będą musieli wozić powietrze w święta te czy inne, a zazwyczaj to właśnie w wolnych od pracy okresach świątecznych ludzie odwiedzają parki czy zoo.
- 11 10
-
2015-11-25 16:25
bzdura
- 2 0
-
2015-11-25 16:05
Nie dla tramwaju na deptaku. (1)
Czy Pan Architekt chodził kiedyś z małymi dziećmi po deptaku, gdzie jeździł cichobiezny tramwaj ? Słaby relaks.
- 14 5
-
2015-11-25 16:24
czemu jestem z oliwy i podoba mi się ten pomysł
- 7 1
-
2015-11-25 16:13
słaba komunikacja na Obr.Wybrzeża -zbudować linię tramwajową
na Obr.Wybrzeża przybywa mieszkańców .wieżowce 17-piętrowe i istniejący najdłuższy falowiec w Polsce
- 8 3
-
2015-11-25 15:43
Już wszędzie ci z BRG napsuli. Pozostała im zabytkowa Oliwa.
Czy to upojenie alkoholowe, narkotyki, albo gaz rozweselający jest przyczyną, że w Gdańsku ciągle panuje chaos inwestycyjny. Co jakiś pomysł to coraz głupszy, uciążliwy dla mieszkańców, ale intratny dla inwestorów. Dom wariatów to mało!!! Oliwianie - nie dajcie się robić w bambuko!
- 15 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.