• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • dziekujemy

    • 0 0

  • Przesiadka przy Dworcu Głównym w Gdańsku (3)

    Pan Zomkowski zauważa, że pasażerom lepiej będzie się przesiadać na Siedlcach, bo przy Dworcu Głównym przesiadka zajmuje kilka minut. Dlaczego zajmuje tak dużo czasu? Czy można go skrócić? Można! Można wybudować drugi tunel przy drugim krańcu przystanków tramwajowych. Owszem, trochę to kosztuje, ale na pewno rzędy wielkości mniej niż szkodliwy dla mieszkańców tunel pod Martwą Wisłą. Dlaczego dotychczas tego nie zrobiono?

    • 15 0

    • po co tunel? (1)

      przejście dla pieszych!

      • 2 2

      • Nie wyobrażam sobie w tym miejscu przejścia dla pieszych - sygnalizacja świetlna zatrzymująca także i autobusy, które i bez niej mają spore trudności z wjechaniem w zatokę autobusową.

        • 4 0

    • Popieram

      Ten drugi tunel w planach za Gierka był, w czasie remontu jezdni aż się prosiło by przedłużyć istniejący tunel z peronów dworca głównego, poszerzyć przystanki tramwajowe, schody z jednej strony, winda z drugiej jako połączenie przystanków z tunelem... Adamowicza ta inwestycja przerosła, nie umiał. Dla Polaków wszelkie inwestycje jak najtańszym kosztem, co innego Pomnik Kindentransportów przed dworcem i teraz herb pruski na fasadzie budynku.

      • 6 0

  • dziękujemy (1)

    teraz w porannym szczycie wsiąść do tramwaju poniżej Emaus i dojechać do centrum w miarę przyzwoitych warunkach będzie nie lada wyczynem ,dziękujemy
    ZTM

    • 22 0

    • zloty autobus

      Kochani Radni
      Złoty Autobus 🚌 dla was albo złoty Tramwaj 🚃

      • 0 0

  • (1)

    likwidacja 142 i 183 - czyli jak zepsuje się tramwaj lub będzie przerwa w dostawie prądu, to będziemy na Piekarniczą (i okolice) z buta iść do domu. co za matoł wymyślił te zmiany.

    • 15 0

    • 142 184

      Kochani macie rację,to wymyśl matoł

      • 3 0

  • Logika nakazywałaby: (2)

    Tramwaj powinien zastąpić linie 142 i 183, natomiast 130 i 184 powinny zostać połączone w jedną linię 384 i kończyć swój kurs na Niedźwiedniku. W ten sposób nikt by nie stracił: mieszkańcy Niedźwiednika jechaliby dalej do Głównego, tylko inną trasą, mieszkańcy Migowa zamiast 130 mieliby tramwaj i to by była poprawa. Po jaką cholerę likwidować połączenia z Karczemek i Niedźwiednika, co za talent to wymyślił? Chyba z roboty powinien zostać wykopany! Oni nie zdają sobie sprawy, że dużo prościej jest utrzymać pasażera, niż przekonać kogoś kto zrezygnował do powrotu?

    • 16 2

    • Fajna ta twoja logika -

      pozbawiać połączeń z centrum Myśliwską...

      • 0 1

    • TAA...autobus 184 czasami jest juz pelny jak tylko objedzie Morene...a co dopiero jak bedzie startowal Z nIEDZWIEDNIKA?

      • 1 1

  • zmiany

    Znowu bezsensowne zmiany zaoferował nam ZTM. Ale co można wymagać od ludzi co nie mają pojęcia o transporcie miejskim. Kolejna pętla po Klinicznej i Chełmie nie będzie wykorzystywana. Co przecież jesteśmy bogaci i mozemy marnotrawić pieniądze
    pętla Kliniczna - zero tramwajów i autobusów
    pętla Chełm - 1 tramwaj i 1 autobus (skrzyżowanie Witosa - Sikorskiego - tramwaje i 3 autobusy - niech pasażerowie pobiegają sobie między przystankami - przecież sport to zdrowie)
    pętla Siedlce - tylko pętla przelotowa, Za 3 - 4 miesiące ZTM wyprowadzi wszystkie autobusy z petli na ulice Kartuska - jak było na Chełmie
    Poza tym gdzie jest autobus przez Osiedle Mickiewicza -mieszkańcy walczą już o to ponad 20 lat - jak został wycofany 195

    • 10 2

  • likwidacja "1"

    Jeśli już jest decyzja o likwidacji "1" to warto by rzeczywiscie wprowadzić całodzienne kursowanie "7" i to również w weekendy. Niech nawet jezdzi tylko na Chełm Witosa a nie aż do Swiętokrzyskiej. W Nowym Porcie mieszka ok. 12 tys. mieszkańcow i chcielibysmy móc wrócić do swoich domów rownież po godzinie 17.oo nie będąc skazani tylko na 1 tramwaj z Gdańska tj. "10'.
    mieszkanka N.Portu

    • 13 0

  • Kartuska

    będzie wesoło jak na odcinku ul. Kartuskiej rozwali się tramwaj... i co wszyscy będziemy spacerkiem chodzić do centrum? bo komunikacja zastępcza to tylko teoria...

    • 31 0

  • czego można się spodziewać jak ktoś jako starsza osoba skończyła zaoczną administrację i praca dyplomowa z doktryn.....niczego

    • 8 0

  • @RobuR (1)

    Pogorszenie oferty tylko w dni powszednie poza szczytem - bez kursów "1-ki". Poza tym - bez zmian.

    Tylko te "szczyty" zdecydowanie sa godzinowo za krotkie.
    Popoludniowy "szczyt"konczy sie chyba ok.17?
    Bardzo wiele osob o tej godzinie i pozniej konczy prace.

    • 8 0

    • ale nie urzędnicy! więc ich to nie obchodzi!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane