• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Stogi: ponad 1 km barierek wymaga przebudowy

Krzysztof Koprowski
30 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.

Ponad kilometr barierek na Stogach wzdłuż niedawno wyremontowanej trasy tramwajowej będzie trzeba przebudować. Prace pochłoną ponad 200 tys. zł i będą polegały na dodaniu stalowej poprzeczki celem spełnienia norm bezpieczeństwa. Urzędnicy przekonują, że barierki zostały wykonane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną, a zmiany są m.in. efektem rozmów z mieszkańcami.



Czy na trójmiejskich drogach powinno być więcej barierek?

Wzdłuż ul. NowotnejMapka na tzw. odcinku leśnym trasy tramwajowej, prowadzącym do pętli Stogi Plaża, drogę rowerową od zlokalizowanego tuż obok torowiska oddzielają barierki.

Ich całkowita długość to dokładnie 1264,80 m i jak zapewniają urzędnicy, wszystkie barierki "zostały wykonane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną".

Mimo to urzędnicy zamierzają je przebudować, poprzez dodanie stalowej poprzeczki w każdej barierce wraz z malowaniem i odpowiednim zabezpieczeniem antykorozyjnym.

W dokumentacji przetargowej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska czytamy, że jest to działanie niezbędne celem "dostosowania barier ochronnych do obowiązujących norm bezpieczeństwa".

Urzędnicy: wsłuchujemy się w opinie mieszkańców



Na czym polega niespełnienie norm bezpieczeństwa i dlaczego od samego początku nie wybrano odpowiednich barier? Urzędnicy w tym zakresie nie udzielili nam odpowiedzi na pytania. Przekonują natomiast, że działają w oparciu o sygnały docierające od mieszkańców.

- Wsłuchując się w opinie mieszkańców w toku ewaluacji inwestycji związanej z modernizacją trasy tramwajowej na Stogach oraz w porozumieniu z zarządcą infrastruktury podjęto decyzję o udoskonaleniu elementów zabezpieczających - mówi Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też:

Projekt planu zagospodarowania bulwaru nad Martwą Wisłą na Stogach



  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - dojście do przystanku Brama Wyżynna.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - al. Adamowicza.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - ul. 3 Maja.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - tzw. Wysepka we Wrzeszczu.

Barierki, które może sforsować bez problemu dziecko



Jakie konkretnie sugestie zgłaszali mieszkańcy? Tego również urzędnicy nie wyjaśnili. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zmiany w konstrukcji barierek podyktowane są zamiarem likwidacji wolnej przestrzeń między kotwieniem bariery w gruncie a jej zwieńczeniem, przez którą na torowisko tramwajowe może bez problemu dostać się dziecko.

W standardowych barierach stosowanych na terenie Gdańska przestrzeń ta wypełniona jest szczelnie pionowymi szczeblami lub poziomą poprzeczką mniej więcej w połowie wysokości całej konstrukcji.

Dodatkowe oznakowanie przystanków z myślą o autobusach



To jednak nie wszystkie prace na Stogach. Urzędnicy chcą także poprawić oznakowanie przystanków. Na czterech wiatach wzdłuż torów zostaną dodatkowo zamontowane tablice D-15 informujące o przystanku autobusowym, bowiem oprócz tramwajów zatrzymują się tutaj także pojazdy linii autobusowych.

Wszystkie prace mają być wykonane w trybie "zaprojektuj i wybuduj" wraz z dokonaniem niezbędnych uzgodnień w zakresie szczegółowych rozwiązań technicznych.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Dwie próby wyłonienia wykonawcy wszystkich poprawek



Przetarg na prace ogłaszano dwukrotnie. W pierwszym postępowaniu realizacją obu zadań zainteresowane była tylko firma Polwar z Gdańska, która zaproponowała łączną kwotę ok. 197 tys. zł. Przetarg został jednak unieważniony ze względów na błędy formalne w złożonej ofercie.

W drugim postępowaniu wpłynęły dwie oferty:
  1. ponownie od firmy Polwar z Gdańska - łączna kwota ok. 230 tys. zł,
  2. Przedsiębiorstwa Remontowo - Usługowo - Projektowego Hydro-Rem z Gdańska - łączna kwota ok. 252 tys. zł

Przy ocenie ofert brano pod uwagę kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji (40 proc.). Ponieważ oba przedsiębiorstwa zadeklarowały pięć lat gwarancji na jakość robót, urzędnicy na początku września ostatecznie wybrali firmę Polwar.

Podczas otwarcia ofert poinformowano także, że na wszystkie prace planowano przeznaczyć nie więcej niż 280 tys. zł (w pierwszym postępowaniu zaplanowano identyczną kwotę).

Zgodnie z zapisami przetargu, na prace budowlano-montażowe wraz z wcześniejszym przygotowaniem projektu i jego uzgodnieniem przewidziano 70 dni od zawarcia umowy.

Wszystkie roboty sfinansowane z budżetu miasta



Czy zaplanowane prace będą w jakimś stopniu finansowane przez projektantów lub wykonawców zmodernizowanej infrastruktury tramwajowej? Urzędnicy nie przewidują takiej możliwości.

- Zadanie będzie finansowane ze środków budżetowych Gminy Miasta Gdańska - zapowiada przedstawicielka DRMG.
Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



Miejsca

Opinie (185) 10 zablokowanych

  • Ktoś tu dał d..y

    Faktycznie te barierki to niewypał ale dla rowerzystów spełniały swe zadania. Czy trzeba je zmieniać ? I tak i nie ale jedno jest pewne : ktoś to zaprojektował, zatwierdził więc dlaczego budżet miasta ma płacić 200 tys za 4 tablice i poprawki w barierkach ?

    • 1 0

  • Te barierki sa bez sensu

    Tramwaj tam jezdzi bardzo bardzo rzadko, a barierki niepotrzebnie zwezaja sciezke rowerowa zmniejszac komfort i bezpieczenstwo korzystania z niej

    • 2 1

  • Fuszerka to typowe w Gdańsku

    • 3 0

  • (1)

    A ja się zastanawiam co na ścieżce rowerowej robi dziecko (dzieci)
    Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. A chodnik jest po drugiej stronie i nie wcale nie jest oddzielony od drogi dla "bezpieczeństwa" żeby dziecko nie wbiegło pod samochód
    Wniosek dziecka tam w ogóle nie powinno być === nie ma problemu wydawani publicznych pieniędzy. A jak jest to skoro mamy od niedawna mandaty dla rowerzysty jadącego po chodniku to wstawiajmy też mandaty dla rodzica prowadzącego dziecko po ścieżce i narażającego na niebezpieczeństwo. Nie tylko że wpadnie pod tramwaj ale i pod rower czy hulajnogę ;)

    • 7 0

    • Brawo.!!!

      • 0 0

  • Ktoś potrafi to wytłumaczyć? (1)

    Barierki wykonane zgodnie ze przepisami ale teraz trzeba jest dostosować do obowiązujących norm

    • 8 0

    • To znaczy, że nie istnieją odpowiednie normy. Tak wynikałoby z logiki.

      • 0 0

  • (4)

    Wczesniej nie bylo mozna pomyslec o dzieciach ? Ze bez problemu moga sie dostac na torowisko.
    Czy ktos z urzedu w ogole mysli zastanawia sie ? Przeciez to nie trzeba byc zadnym inzynierem itp. zeby stwierdzic ze czy dziecko czy zwierze moze wejsc pod nadjezdzajacy tramwaj

    • 44 4

    • może wejśc też pod nadjeżdzający samochód (3)

      czy wzdłuż każdej jedni nie powinny byc więc również barierki, tak na twoją logikę?

      • 10 2

      • To po cholerę tu je montowali? Skoro są niepotrzebne (1)

        • 2 0

        • Po to by ludzie nie przełazili na drugą stronę torowiska i jezdni, bo jeszcze by wpadli pod tramwaj...

          • 0 1

      • Może wtedy mniej pieszych ginęłoby na chodnikach...

        Niestety Polaka nie nauczysz, zostają szlabany, progi, słupki...

        • 2 0

  • Projektant powinien odpowiedzieć karnie! (2)

    Od początku widać było że te barierki są niewystarczające i wystarczyło, aby miasto porozmawiało razem w wykonawcą remontu o zmianie (oczywiście za dopłatą)... Dopłata byłaby na pewno drobniejsza niż te obecne 200 tys. zł, dodatkowo miasto dodając poprzeczkę traci gwarancję od wykonawcy w zakresie barier... Ale tak to jest jak miasto nie zatrudnia osób z wykształceniem do nadzoru inwestycji... Urzędnicy po socjologii nie mają zielonego pojęcia o tak błahych rzeczach jak barierki...

    • 33 8

    • Za co odpowiedzieć? Tutaj nie ma żadnych przepisów. Te barierki nie służą żadnemu zabezpieczeniu. Zobacz na powyższe zdjęcia, np. al. Adamowicza. Przed czym chronią te barierki trawę?! To jest mentalna tresura.

      • 1 1

    • Ktoś to odebrał...

      • 0 0

  • Nie chodzi o bezpieczeństwo tylko o tresurę społeczeństwa

    Obecne barierki można łatwo pokonać i przejść na drugą stronę jezdni i torowiska - wystarczy prosty "ukłon". Jak zamontują odpowiednie barierki do tresowania społeczeństwa, to Posłuszny Obywatel będzie musiał dybać kilkaset metrów dalej, aby przekroczyć "rzekę" w namaszczonym przez urzędnika miejscu, bo inaczej by zginął!!!

    • 2 1

  • Jak dziecko ma sie dostac pod barierka pod tramwaj skoro tam jest DDR ktorym dzieci poruszac sie nie moga?

    • 2 0

  • (1)

    Parkingi lepiej niech miasto zacznie robić na Stogach.
    Zlikwidować stare klomby/zieleńce które służą jedynie jako teren na psie kupy.

    • 0 3

    • Potrzebujesz to kup teren i zbuduj

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane