• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • TRAMWAJE Prosze o tramwaj na ulicy potokowej wstrone ronda de la salle (1)

    W AUTOBUSACH NA TEJ ULICY JEST STRASZNY TŁOK

    • 4 2

    • milcz

      • 1 3

  • tramwaje (2)

    Szkoda , że w Gdańsku nikt już nic nie planuje - mam tu na mysli plany wieloletnie
    na następne 20-50 lat - efekty widać gołym okiem. Nie da się rzadzić miastem bez
    planowania, bez ustalenia tego co ewentualnie będzie w przyszłosci.Warto zastanowić sięnad nowymi liniami tramwajowymi szczególnie dla Gdańska-Południe
    to aktualnie najbardziej rozwijajaca się cżęść naszego miasta.Dlaczego nie mozna zbudować lini tramwajowych w kierunku Kowal, Kolbud czy Pruszcza Gdańskiego.
    Zamiast wydawać ok. 1 mld zł na budowę stadionu na 4 mecze na Euro 2012
    stadionu, którego nikt nie będzie w stanie utrzymać a który na siłe wciska sie zasłuzonemu klubowi Lechii Gdańsk, klubowi który ma swoje problemy finansowe
    dorzucić sie chce dodatkowe kłopoty, które to będą poczatkiem końca Lechii.
    A wracając do linii tramwajowych jestem za rozwojem tego środka transportu
    trzeba tylko chcieć.

    • 23 2

    • jakbys przetarł oczu od łez zauwazyłbys ze tramwaj bedzie "dociagniety" do Łostowic (1)

      a klub Lechia nie ma problemów finansowych, jako gorący kibic moge cie zapewnic o tym.
      Jesienna deprecha??? znajdź sobie jakies lepsze powody do płaczu.
      A słowo "GDAŃSK" zacznij pisac z wielkiej litery

      • 1 3

      • moja odpowiedź

        tak wiem , że sa takie plany a nawet dalej bo i na ulicy Guderskiego ma byc linia tramwajowa.A co do Lechii to dziś moze nie ma problemów finansowych ale jak sie przerniesie do Letniewa to wtedy bedą. no chyba , że Pan minister Giersz sypnie groszem ale nie wierze w to.i to nie jesienna deprecha choc chciałbym sie mylić i może przyjdą czasy gdy na Lechię bedą przychodzić tłumy kibiców jak to bywało w przeszłości.pozdrawiam i do spotkania na najbliższym meczu.

        • 1 0

  • A ja mam dosyć tych motorniczych którzy na pętli w Chełmie (1)

    zamykają przed nosem pasażerom drzwi co za granda!

    • 5 1

    • e tam

      nie zamykają przed nosem. tramwaj odjeżdża zgodnie z rozkładem. to że stoi pół metra dalej na światłach, to nie znaczy że motorniczy nie chce ludzi wpuścić. on nie może, bo de facto już odjechał z przystanku.

      • 1 1

  • pierwsze wrażenie fatalne (2)

    Jestem w Gdańsku od października, jak jechałem pierwszy raz tramwajem dokładnie linią nr 8. W wagonie za czysto nie było, drzwi sie zamykały z wielkim hukiem i siła(wiec trzeba uważać na ręce). tramwaj otwiera drzwi pomimo ze się całkiem nie zatrzymał czasami sie wogóle nie zatrzymywał tylko powolutku jechał(i jak tu mają wysiąść starsze osoby). widok z tramwaju (okolice stoczni) na same ruiny, ale za to nie można winić ZTM, do tego na tym odcinku trzeba sie bardzo mocno trzymać by sie nie poobijać czy przewrócić.

    • 4 3

    • a skąd przyjechałeś?/łaś? (1)

      • 2 2

      • Z Poznania

        Komunikacja nie do porównania. I bilety można kupić na każdym przystanku. a tu nie zawsze motorniczy posiada bilety a o kioskach czy automatach z biletami można zapomnieć. No i sama sieć komunikacyjna tez jest kiepska, o możliwosciach przesiadki można zapomnieć, przystanki powinno robić sie przy zjeździe ze skrzyżowania(przykład: skrzyżowanie koło opery) wtedy można podjechać jednym tramwajem i przesiąść sie w drugi.

        • 2 0

  • Wiecej nie potrzeba tramwajów

    Na Chełmie bez tramwaju, było o wiele lepiej, nie dość, że trasa nie przemyślana i za krótka, to jest to mało komfortowy środek transportu. Autobus dojedzie wszędzie, tramwaj nie. Lepiej pomyśleć o pasach tylko dla autobusów/taxi tak jak jest na całym świecie, a nie na siłę budować więcej głośnych powolnych linii tramwajowych. Torowiska brzydkie, drogie w utrzymaniu, a drogi zawsze się wykorzysta, nawet jak tramwaj okaże się nie opłacalny.

    • 2 6

  • Tak nie może byc?

    Czy Gdańsk ma być gorszy od innych miast w kraju? Może mamy te Dortmundy i Bombardiery, ale co nam to daje. I tak pozostaje 100, albo 150 wagonów Konstali 105, które dzięki "perfekcyjnemu" serwisowaniu nadają się jedynie na złom. Linii tramwajowych, jak nie ma, tak nie ma! Czy to problem wystąpić do Unii o fundusze na rozwój komunikacji tramwajowej? Chyba tak, skoro Pan Prezydent szczyci się Solriskami i PESAmi (które wyjadą na tory w 2011 - akurat na Euro). Więc jeśli czyta to jakiś urzędnik, albo sam Prezydent niech się zastanowi, że przez takie rzeczy możemy zostać pominięci na Stolicę Kultury 2016.

    • 3 1

  • lechia co 1-0 hahahhahaha

    • 1 1

  • W KAŻDYM TRAMWAJU I AUTOBUSIE POWINIEN WISIEĆ KRZYŻ I FOTOGRAFIA OJCA ŚWIĘTEGO TADEUSZA

    WTEDY ŻADEN POGANIN I ANTYCHRYST BY NIE WSIADŁ A POLACY MOGLIBY OBRZUCIĆ TAKICH POGAŃSKICH BANDYTÓW KAMIENIAMI !!!!! POLAK TO KATOLIK I TYLKO TO MA BYĆ

    • 4 3

  • TRAMWAJE TAK ALE ZA NIŻSZĄ CENĘ BILETÓW (1)

    Wdg. mnie tramwaje w Gdańsku są niezbędne bo można się nimi dość szybko przemieszczać w porównaniu ze staniem w korkach na drodze, lecz bilety powinny być dużo tańsze i powinno się zwracać większą uwagę na to, kogo zatrudnia się do pracy jako kontrolera biletów bo większość z nich to jakieś bezczelne małolaty.

    • 3 2

    • a ja bym wprowadził strefy bezpłatengo przejazdu we Wrzeszczu i Sródmieściu

      po kilka przystanków

      • 1 0

  • Trolejbus (2)

    A po co tramwaje i dodatkowe koszta na remont torów.
    Jest trakcja? Jest! A może lepiej trolejbusy?

    • 1 7

    • Dobry POMYSŁ (1)

      na pewno by sie dla nich miejsce znalazło , i o ile tansze . Tak jak piszesz tylko siec trakcyjna , drogi juz sa.

      • 0 4

      • zanim coś napiszesz zastanów się nad tym ponad 2x (bo 1 x to za mało)

        trolejbusy są dobre na przedmieścia, w centrum tylko szyny - nad lub pod ziemią

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane