• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

Maciej Korolczuk, Krzysztof Koprowski
6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo.

W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.



Jak oceniasz jeżdżące już po Gdańsku tramwaje Pesy?

We wtorek otwarto oferty w przetargu na dostawę nowych 15 tramwajów dla Gdańska z opcją rozszerzenia zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Jest to już drugie podejście do wyłonienia producenta taboru. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ producenci wycenili swoje oferty na wyższe kwoty niż wynosił zaplanowany budżet na ten cel.

Tym razem do przetargu przystąpił tylko jeden producent - bydgoska Pesa, która w poprzednim przetargu wygrywała ceną z konsorcjum Stadler-Solaris z Siedlec/Bolechowa k. Poznania (Pesa - ok. 143,9 mln zł, Stadler-Solaris - ok. 144,5 mln zł), ale oferowała krótszą gwarancję.

Pesa w drugim przetargu zaproponowała cenę 138,375 mln zł brutto, czyli kwotę pokrywającą się dokładnie z wydatkiem zaplanowanym na ten cel przez GAiT. Maksymalna kwota zamówienia nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ była identyczna, jak w pierwszym przetargu, a o jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie mówił już w kwietniu Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Bydgoski producent jeden pojazd wycenił na 7,2 mln zł netto, ok. 1,360 zł netto to koszt specjalistycznego wyposażenia obsługowego, ok. 229 tys. zł netto - pakietu eksploatacyjno-naprawczego, zaś ok. 2,2 mln zł netto - pakietu naprawczego.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Pod względem długości udzielonej gwarancji, która tym razem nie była już premiowana w przetargu, Pesa spełnia wymagania stawiane przez miejską spółkę - zapewnia 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

Pesa deklaruje ponadto dostawę pierwszych pięciu tramwajów w terminie 11 miesięcy od powiadomienia przez GAiT o uzyskaniu dofinansowania unijnego. To o cztery miesiące krócej niż maksymalny okres narzucony przez miejską spółkę.

Obecnie trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym oraz spełnienia pozostałych wymagań przez GAiT. Przypomnijmy, że pojazdy muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Miejsca

Opinie (233) 4 zablokowane

  • Pesa Jazz duo to obecnie najlepsze tramwaje w Polsce (1)

    • 1 2

    • chyba dla motorniczego

      wzrostu 1m50cm bo nikt wyższy się tam normalnie nie zmieści i w ludzkich warunkach tam nie poprauje tak mało miejsca jest w kabinie.

      • 1 0

  • To bylo wiadomo ze pesa (3)

    Wiadomo było ze jak solaris wygrywał to analują przetarg , ujednolicić flotę chcą i przetarg ustawiony by tylko PESA wygrała

    • 84 16

    • (1)

      A kiedy niby solaris wygrał?

      • 1 1

      • Czytaj ze zrozumieniem "wygrywał" a nie wygrał , a solaris nie jest Polska firmą ???

        • 0 1

    • aż nie do wiary, że w pl będą tramwaje z pl, a nie z zagramanicy

      • 2 1

  • (1)

    Jakie CBA, podjęło Was? !
    Przeciez po pierwszym przetargu ujawniono jaką kwotę GTiA chcialy przeznaczyć na zakup tramwajów, było to ogloszone wszem i wobec. Każdy dostawca mógł dostosować się to ceny bo.wszyscy po pierwszym przetargu o tym wiedzieli.... jesli cena byłaby taka sama u dwóch dostawców, wtedy patrzy się na.wagę innych kryteriow takich jak gwarancja, parametry techniczne, serwis.... zanim zaczniecie odnosić dajcie sobie czas i chociaż poczytajcie o przetargach publicznych, wiedzy nie wymagam, wiem że to dla was zbyt wiele....

    • 21 7

    • Ej no weź bo hejt psujesz ;) Kazali obrzucać gów..m może się coś przyklei, a ty nie pozwalasz zarobić trollom ;)

      • 0 0

  • (1)

    Dlaczego GAiT tak dużo za nie sobie zażyczył?

    • 9 7

    • W poprzednim przetargu wszyscy chcieli nam sprzedać tramwaje sporo drożej. Dobrze, że powtórzono przetarg

      • 0 0

  • Może wróżbita Maciej zaproponował identyczna kwotę? (1)

    • 15 6

    • To powtórzony przetarg bo w poprzednim chcieli nam wcisnąć te tramwaje za sporo wyższą sumę. Było wiadomo ile Gdańsk może wydać

      • 0 0

  • Pesa (1)

    Wyjątkowo mało ergonomiczne są te pesy, 5 siedzeń na krzyż, w dodatku pod kątem. Nie rozumiem skąd trend na jak najmiejszą ilość miejsc siedzących. Po 20-30 minutowej podróży na stojaka wszystkiego się odechciewa. Jak dla mnie wszystkie tramwaje mogły by być na wzór tych co jeżdzą na linii 11.

    • 6 0

    • Za jaką cenę. Bombardier to tramwaj LIDER wśród tramwajów. Jurek miał rękę do zakupów.

      • 0 1

  • tramwaje!? (1)

    Nawet gdyby mialy gwiazdke na masce to bym nie wsiadl...

    • 1 2

    • Mądralo

      Bo napruszysz słomą?
      Jak za skomplikowane kasowanie biletu to poproś kogoś obok.

      • 0 0

  • Po co nowe (1)

    kupują, jak i tak zaraz wytłuką wszystkie?

    • 1 2

    • Mądralo

      Nie sil się na mądrości. Kolizje się zdarzają i najczęściej przez głupoty pieszych i samochody osobowe, które nie widzą dużego TRAMWAJU.

      • 0 0

  • (12)

    No to teraz czekamy na kontrolę odpowiednich służb za taką ustawkę z Pesą :)

    • 152 92

    • Macierewicz pokazał metodę. (1)

      Macierewicz pokazał, że przetargi nie są wcale potrzebne.

      • 3 4

      • pełowce to jednak ciemna masa

        • 0 3

    • (3)

      Sprawa dla prokuratora

      • 21 34

      • (1)

        Istnieje coś takiego jak zamówienia publiczne.

        • 7 3

        • PZP jest tak wadliwe, że nawet UZP chce zrobić całkowicie nową ustawę. Cena jest równa z ceną którą chce przeznaczyć zamawiający. Na kilometr śmierdzi.

          • 1 1

      • twoja sprawa do psychiatry

        • 32 15

    • ^ (1)

      Przetarg zgodny ze wszelkimi wymogami prawnymi, nie było żadnych zgłoszeń do izb odwoławczych. Można się rozejść.

      • 17 8

      • A powiedz mistrzu, kto ma/miał zgłosić coś do izby odwoławczej, skoro jest tylko oferent?

        • 1 2

    • kto z handlujacych na poczatku targu odkrywa karty? (1)

      Widze ze w spolce miejskiej jakis gigant pracuje albo swiadomie dziala na niekorzysc podatnikow

      • 18 16

      • po co wypisujesz takie bzdury jak nie masz pojęcia o PZP

        handluj dalej na targu gamoniu

        • 11 8

    • Przecież cena była znana - nie zmieniła się po pierwszym przetargu.

      • 17 2

    • ,które wystawią laurkę za zaoszczędzenie 6 mln zł.

      • 22 4

  • (9)

    Dla takich tramwajarzy szkoda takiego taboru! Po pierwsze tacy ludzie nie o powinni wozić pasażerów,co chwila "dzwon" wybili cały tabor,nie długo będą jeździć tramwajami konnymi. Po drugie z takimi umiejętnościami to tylko kupić im niemieckie z demobilu. też je rozbiją ale straty będą o wiele mniejsze.

    • 9 8

    • Mądralo (8)

      Wiedzy to ty nie posiadasz ale wypowiadasz się z takim przekonaniem ..

      • 2 2

      • (6)

        Mało trzeba wiedzy do tego, żeby odczuć, że gdańskie tramwaje hamują w większości awaryjnymi hamulcami szynowymi. W 105tkach to była plaga, potem kupili kilkanadziesiąt nowych pojazdów, które były objęte serwisem, serwis się skończył, wróciły problemy stopiątek (tylko gdańskich stopiątek). Dlatego trzeba było brać w ciemno solarisa który sypnął gwarancją i serwisem, bo pewnie nie znał gdańskich warunków.

        • 1 3

        • słabo (5)

          Kłunia nie wiedzących, całkiem niezły poziom.

          Po 1 motorniczowie młodzi, nie mają doświadczenia
          Po 2 większość kolizji jest z winy kierowców samochodów.
          Po 3 Pesa to złom, daje gwarancję na 60 miesięcy a po tym czasie od podłgi do sufitu trzeba wszystko na nowe wymieniać.

          Więc najpierw ogarnijcie temat a potem gadajcie

          • 1 0

          • Stary czy młody nie ma znaczenia (4)

            Ile było starych motorowych którzy po xxx kolizji i wypadków mieli wiec nie zwalaj wszysto na młodych prawda jest taka ze wszyscy lepsi uciekli z firmy albo wkrecili się wyżej a zostali tacy którzy maja juz blisko do emerytury i ci co im zkm życie uratowało

            • 3 0

            • piszesz to (1)

              z doświadczenia czy tak wymyśliłeś co ?

              Większość kolizji poważnych i mniej poważnych mają motorniczowie z mniej niż 3 lata doświadczenia.

              Tym starym to jest bez różnicy czy będzie stał na światłach czy będzie poganiał ludzi dzwonkiem czy cokolwiek się stanie. ZKM dobrze uczy takich sytuacji stresowych.

              A młody nie ma pojęcia

              • 0 2

              • Ta a kto na migowie tramwaj stoczył w dół

                Młody chyba nie ilu starych motorowych wyjechało na hucisku w inny tramwaj przyklad klawisz dalej mam ci wymieniać młody jak i stary nie ma różnicy jedni i drudzy tramwaje kasują

                • 1 0

            • Dla tego tyle kobiet jest

              Bo facet za ta kasę co oni daja mówi sajonara

              • 3 0

            • No i tranfile

              • 1 0

      • Ale on prawdę mówi

        Wy wiedzę macie w rozbijaniu tramwajów i stekaniu jak wam.źle w pracy i biedni jesteście

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane