• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

Maciej Korolczuk, Krzysztof Koprowski
6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo.

W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.



Jak oceniasz jeżdżące już po Gdańsku tramwaje Pesy?

We wtorek otwarto oferty w przetargu na dostawę nowych 15 tramwajów dla Gdańska z opcją rozszerzenia zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Jest to już drugie podejście do wyłonienia producenta taboru. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ producenci wycenili swoje oferty na wyższe kwoty niż wynosił zaplanowany budżet na ten cel.

Tym razem do przetargu przystąpił tylko jeden producent - bydgoska Pesa, która w poprzednim przetargu wygrywała ceną z konsorcjum Stadler-Solaris z Siedlec/Bolechowa k. Poznania (Pesa - ok. 143,9 mln zł, Stadler-Solaris - ok. 144,5 mln zł), ale oferowała krótszą gwarancję.

Pesa w drugim przetargu zaproponowała cenę 138,375 mln zł brutto, czyli kwotę pokrywającą się dokładnie z wydatkiem zaplanowanym na ten cel przez GAiT. Maksymalna kwota zamówienia nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ była identyczna, jak w pierwszym przetargu, a o jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie mówił już w kwietniu Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Bydgoski producent jeden pojazd wycenił na 7,2 mln zł netto, ok. 1,360 zł netto to koszt specjalistycznego wyposażenia obsługowego, ok. 229 tys. zł netto - pakietu eksploatacyjno-naprawczego, zaś ok. 2,2 mln zł netto - pakietu naprawczego.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Pod względem długości udzielonej gwarancji, która tym razem nie była już premiowana w przetargu, Pesa spełnia wymagania stawiane przez miejską spółkę - zapewnia 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

Pesa deklaruje ponadto dostawę pierwszych pięciu tramwajów w terminie 11 miesięcy od powiadomienia przez GAiT o uzyskaniu dofinansowania unijnego. To o cztery miesiące krócej niż maksymalny okres narzucony przez miejską spółkę.

Obecnie trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym oraz spełnienia pozostałych wymagań przez GAiT. Przypomnijmy, że pojazdy muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Miejsca

Opinie (233) 4 zablokowane

  • no i te koszmarne siedzenia tak mocno odchylone do tylu i za blisko scianek i miedzy soba.

    kto to projektuje? niby nowoczesne a zupełnie nie wygodne i nie funkcjonalne.

    • 33 6

  • (1)

    Ustawiony przetarg, Pesa to złom

    • 26 17

    • Oraz bydłowóz.

      • 9 5

  • Może wróżbita Maciej zaproponował identyczna kwotę? (1)

    • 15 6

    • To powtórzony przetarg bo w poprzednim chcieli nam wcisnąć te tramwaje za sporo wyższą sumę. Było wiadomo ile Gdańsk może wydać

      • 0 0

  • One się nie mieszczą w zajezdni Nowy Port na większości torów, gdzie oni je będą trzymać? one są za szeokie

    • 9 18

  • Dlaczego motorniczy (1)

    motorniczyw Pesach walą tak tymi szynowymi hamulcami, czy one nie mają innych sprawnych hamulców?

    • 15 9

    • To taka gdańska tradycja. W pewnym momencie 105tki hamowały tylko szynowymi bo inne nie działały. Dopiero jak zaczęły się codziennie pojawiać dzwony, to stwierdzili, że trzeba 105tek się pozbyć. Stan gdańskich 105 był opłakany w porownaniu z analogicznym taborem z innych miast. Wobec powyższego długość gwarancji i serwis powinny stanowić 80 % kryterium w Gdańsku!

      • 5 2

  • Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

    a nie mogli zażyczyć mniej?

    • 24 4

  • To było wiadomo ze oni tylko zloza oferte

    Przetarg ustawiony pod pese

    • 30 6

  • (1)

    Dlaczego GAiT tak dużo za nie sobie zażyczył?

    • 9 7

    • W poprzednim przetargu wszyscy chcieli nam sprzedać tramwaje sporo drożej. Dobrze, że powtórzono przetarg

      • 0 0

  • W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.

    to maja wyczucie

    • 22 4

  • Porty USB w kabinie motorniczego, a oni myślą, że. To będzie dostępne dla pasażerów

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane