• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • to duże utrudnienie...

    Myślę, że wiele osób jak usłyszy o przesiadkach - to przesiądzie się - ale do własnego samochodu. "Gratuluje" pomysłu!
    Każda taka przesiadka to straconych od kilku do kikilkunastu dodatkowych minut.

    • 0 0

  • Pani autorko

    Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, nie powinny odbić się one na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży

    proponuje pojezdzić z przesiadkami to zobaczy pani czy sie to pani odbije czy nie.

    • 0 0

  • zkm

    jak sie dubluja autobusy z tramwajami na Kartuskiej to moze zrobicie dodatkowa petlr na autobusy kolo kosciola. Totalna glupota ten kto to wymyslil chyba nie jezdzi srodkami komunikacji. Najpierw trzeba zlikwidowac bilety czasowe , panowie kontrolerzy zawsze te 2 minuty interpretuja na wlasna korzysc

    • 0 0

  • (2)

    DAreck
    czemu zakładasz, że udaję??co za POdejrzliwy typ:-)
    na wiadukcie jest też szeroki pas zieleni? dawno tam nie byłem i mam prawo nie pamiętać

    • 0 0

    • Wiadukt ma rezerwę na tramwaj, linia ma biec od ulicy Kartuskiej - pętli na Siedlcach. Ciekawe kiedy realizacja :(

      • 0 0

    • Ja tym bardziej :P

      Rzeczywiście, wiadukt jest zabetonowany i zaasfaltowany, a trawnika nikt (zapewne szukając oszczędności) nie zrobił.
      W każdym razie - miejsce na tory tramwajowe jest...

      • 0 0

  • (1)

    "Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, nie powinny odbić się one na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży."
    Jakieś żarty? Przecież na samą przesiadkę trzeba czekać czasem kilkanaście lub więcej minut. Lepiej zliwkidujcie bilety czasowe, albo wprowadźcie minimalny czas dwie godziny (nawiasem mówiąc taki bilet nie powinien kosztować więcej niż 2,40). Czy wspominałem już, że Gdańsk ma najdroższą komunikację miejską w Polsce?

    • 0 0

    • najdroższa komunikacja

      ależ to wszyscy wiedzą - poza urzędnikami
      oni powiedza że miasta dopłaty do ulg kosztują najdrożej w Polsce:P

      • 0 0

  • bardzo dobry pomysł (1)

    Pomysł bardzo dobry, we Wrocławiu też są takie węzły, jak choćby Plac Grunwaldzki, czy Wrocław Nadodrze skąd odjeżdżają autobusy w dalsze dzielnice miasta. Ponadto już w Gdańsku są takie węzły w Oliwie, czy Wrzeszczu i nikt z Osowy nie protestuje, że np do akademii muz. ma trzy przesiadki. W przeciwieństwie do Wrocławia mamy dodatkwy plus, niezależne od ulic torowiska - aleje, które umożliwiają szybki przelot tramwajom.

    • 0 0

    • ciekawe sławek czy jeżdzisz autobusem czy tramwajem czy moze samochodem....?

      • 0 0

  • W cywilizowanych miastach

    wygląda to dokładnie odwrotnie. Np. w Manchesterze w centrum jeżdżą 3 DARMOWE linie autobusowe wokół centrum, właśnie po to żeby nie jeździć tam samochodem. I to nie jak u nas, że jedzie 1 tramwaj na 10 minut, tylko co 2-3 minuty, max 5, w każdym kierunku.

    • 0 0

  • autobusy zwiekszają korki:)

    Podjęto więc decyzję o zlikwidowaniu częsci autobusów, żeby pasażerowie wybierali tramwaj. Jakby ten tramwaj naprawdę tak oszczędzał czas, jak mówią, to pasażerowie sami by go wybierali.

    Ale czytam i czytam, i szukam informacji, czy jednocześnie ze zlikwidowaniem linii autobusówych zwiekszy się ilosc linii i wozów tramwajowych????????

    Zdaje się, że nikt na to nie wpadł?
    W razie czego zostanie linia Hucisko-Chełm!

    • 0 0

  • Pomysł dobry

    Bardzo fajnie, tak powinno być, tylko że pod warunkiem odpowiedniego zwiększenia liczby tramwajów na tych trasach!!

    • 0 0

  • darmowe linie? łał toż to komunizm czystej wody hi hi hi
    PO darmowej służbie zrdrowia, czas najyższy na darmową komunikację miejską

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane