Fakty i opinie

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Najnowszy artukuł na ten temat

Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz

Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? fot. Maciej Kosycarz/KFP
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

bardzo dobry, przesiądźmy się na tramwaje 31%
beznadziejny, powoduje dodatkowe utrudnienia 37%
dobry, ale powinien być wcześniej skonsultowany z mieszkańcami 32%
zakończona Łącznie głosów: 2208
Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Jesteśmy ponad 6 lat po napisanym artykule a zamiast lepiej jest o wiele gorzej !!!

    • 0 0

  • Śmierdzącym tramwajem....

    Chyba zaczne jezdzić samochodem... Jak na razie zawsze jeśli moge wybieram autobus, w lato nawet czasem przy 50 stopniach na dworzu kierowca jak nie zapomni to włączy klimę, a w tramwaju? Śmierdzące, hałaśliwe, tłoczne, stare... Zapraszam panów z naszego magistratu do przejażdżki tramwajem w godzinach szczytu... :) I jeszcze jedna sprawa... Mianowicie bilety... Dlaczego mam dokładać do tego interesu??? Wszędzie gdzie mogą wyciskają z nas kasę... Podatki na nasz chory kraj i jego administracje odprowadzam uczciwie, a za wszystko trzeba płacic...wymyślili sobie wymianę prawa jazdy- płać... wymień dowód- płać... potrzebujesz kwity z urzędu- płać... chyba w końcu wyjade... :))

    • 0 0

  • (2)

    "Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min."

    jaaaasne, można ale chyba bez postojów na przystankach. Co to za porównanie? A w godzinach szczytu autobusem na tej trasie jedzie się i 40 minut. Proponuje najpierw się przejechać, a potem wygłaszać opinie.

    • 1 0

    • jade ta trasa co dziennie ok. godziny 16stej i trasa zajmuje z 12 minut jęzeli stoimy na rondach

      • 1 0

    • tramwaj

      Powiedzmy,że przeżyję jazdę tramwajem ze Stogów do dworca, ale potem muszę i tak przesiąść się na autobus, aby dojechać na Wałową. A jak mam na Stogi wrócić? I kto tak inteligentnie układał rozkład jazdy 8 i 13, że jadą prawie bezpośrednio po sobie, a potem przez 10 minut nic? 10 minut o godz 5.30 rano ma bardzo duże znaczenie!

      • 1 0

  • linie tramwajowe

    moim zdaniem trasa linii nr.12 jest bez sensu.jakby nie moznabyło puscic jej bez przesiadki ul.3 maja i al.zwyciestwa do wrzeszcza a np.linii nr.2 przez jana z kolna,to nie trzeba utrudnic dojazd z siedlec do opery bałtyckiej,a akurat ta trasa by nikomu nie przeszkadzała lecz ułatwiła dojazd.i tak jana z kolna jeździ wystarczająca ilość tramwaji a ja jak i wielu innych ludzi jak widać na hucisku widzi mijające sie i uciekające nam trzmwaje spiesząc się do pracy.rewelacja,nic tylko utrudnic ludziom zycie.

    • 0 0

  • do P.Agnieszki (1)

    Niestety chyba Pani nie zauważa, jak rośnie jakosć usług ZKM, tramwaje są stopniowo wymieniane(oczywiscie jest to b.kosztowne i na kogo Pani chce to zwalic, kto ma całą kasę wyłożyć?miasto, unia?zkm? nikogo na to nie stac od razu!!),ale autobusy juz same nowe jeżdzą i myślę, ze niebawem tak tez będzie z większością trawmaji,wszędzie w Polsce można spotkać tradycyjne 105N, a komfort jazdy powoli zachęca, aby zamienić wóz na bus! wiec co Pani wie o komunikacji???

    • 0 0

    • Nikogo na to od razu nie stać, więc wymieniane są od prawie 20 lat (dwudziestolecie to dla Ciebie "od razu"), niestety wozów jest za mało, komunikacja nieskorelowana, chyba jest tylko jeden tramwaj niskopodłogowy, ceny olbrzymie a zmiany na gorsze.

      • 0 0

  • Do Pani Agi (1)

    Pani "bełkot" za przeproszeniem nie wnosi nic nowego - niestety. Identyczne teksty można było przeczytać już 10 lat temu, a tak czy tak nic sie nie zmieniło. A wykorzystanie "pasażerskiej tragedii" do celów politycznych tuż przed wyborami - żałosne.

    • 0 0

    • to Pani partia tak "dba" o pasażerów od lat

      • 0 0

  • komunikacja

    Na co dzień korzystam z transportu publicznego- uściślając z tramwajów. I wcale nie jestem zachwycona jakością przewozów. Właśnie dlatego zabieram głos w tej sprawie. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • To jakiś żart prima aprillisowy?

    • 0 0

  • jak jestescie tacy mądrzy to teraz dajcie nam tramwaj na Olszynke

    • 0 0

  • Pani Agnieszko!!

    Jak wyobraża sobie Pani dotarcie z "Chelmu" do śródmieścia? Kilka skladów (dwa, trzy?) tramwajów nie jest w stanie przewieźć takiej rzeszy ludzi, ani w godzinach szczytu, ani poza nimi. Tramwaj na "Chełm" miał utrudnić, czy poprawić komunikacje? Szumne zapowiedzi o poprawie komunikacji w mieście biorą w łeb. Było źle, a jest jeszcze gorzej. Brak nazw przystanków, brak schematów poszególnych tras, a na wyświetlaczach w autobusach i tramwajech zamiast trasy-imieniny... Jak po tym mieście ma się poruszać ktoś przyjezdny? Skąd ma wiedzieć gdzie wysiąść, jaki bilet skasować? Jeśli wolno spytać, to czym Pani dojezdża do pracy? Bo raczej nie transportem miejskim? Pozdrawiam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.