• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł ruszą w rejsy 1 maja

Katarzyna Moritz
13 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Dwie bliźniacze jednostki Sonica, przez kolejne trzy lata będą za ponad 7 mln zł przewozić pasażerów na dwóch trasach tramwaju wodnego F5 i F6. Dwie bliźniacze jednostki Sonica, przez kolejne trzy lata będą za ponad 7 mln zł przewozić pasażerów na dwóch trasach tramwaju wodnego F5 i F6.

Żegluga Gdańska przez kolejne trzy lata będzie obsługiwać linie F5 i F6 miejskiego tramwaju wodnego. W ciągu trzech lat ZTM przeznaczy na to 7,3 mln zł. Ofertę niższą o blisko 2,7 mln zł wykluczono. Tramwaje wypłyną w pierwsze rejsy 1 maja.



Czy pływałeś kiedyś tramwajem wodnym?

W Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku rozstrzygnięto przetarg na przewóz pasażerów na dwóch liniach tramwaju wodnego: F5 Żabi Kruk - Westerplatte i F6 Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa. Utworzono je trzy lata temu w ramach "Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku".

W ramach tego samego programu powstało też 10 przystanków dla tych tramwajów i trzy przystanie żeglarskie. Całość pochłonęła 37 mln zł, z czego UE dołożyła 17 mln.

Czytaj też: Kto w końcu zajmie się unijnymi marinami?

Od 2012 roku usługę przewozu pasażerów na tych liniach świadczyła Żegluga Gdańska. Wtedy była to jedyna firma, która stanęła do przetargu zorganizowanego przez ZTM. Swoje usługi wyceniła na 6 mln zł. Specjalnie w tym celu sprowadziła z Sankt Petersburga, wyprodukowane w 2004 roku, dwa bliźniacze stateczki "Sonica" i "Sonica I". Mogą ona jednorazowo zabrać na pokład po 40 osób i 5 rowerów.

Obecnie do przetargu stanęły dwie firmy. Ponownie Żegluga Gdańska, która zażądała za obsługę tych linii przez trzy lata ponad 7,3 mln zł. Drugą ofertę, znacznie niższą, bo na kwotę 4,6 mln zł, złożyła firma Emmet Cruise z Warszawy.

ZTM przeznaczył na tę usługę ponad 7,7 mln zł. W 95 proc. o wyborze decydował cena, a w 5 proc. udzielenie rabatu na sprzedaż biletów. Ostatecznym zwycięzcą, mimo wyższej o 2,7 mln zł oferty, została znów Żegluga Gdańska.

Dlaczego?

- Wykonawca Emmet Cruise nie wniósł wadium przed terminem składania ofert - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM. - Prawo zamówień publicznych wyraźnie określa, że z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy nie wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert.

Wadium wynosiło 75 tys. zł. Jak ustaliśmy, firma z Warszawy nie opłaciła go, bo w trakcie postępowania zorientowała się, że w dokumentacji jest załącznik, który z góry dyskwalifikuje większość wykonawców.

- Chodzi o to, że należało prowadzić przewóz pasażerów przez ostatnie trzy lata, a jeżeli ten okres był krótszy, to świadczone usługi miały być o podobnej wartości, jak w przetargu. Takie warunki trudno byłoby spełnić nie tylko nam - tłumaczy przedstawiciel firmy Emmet Cruise.

Ale linie F5 i F6 mają także swoje własne problemy. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny - 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł) pokrywały do tej pory zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł).

Czytaj też: Gdański tramwaj wodny - hit czy kit?

Dodatkowo tramwaje, mimo że mogą być atrakcyjne dla turystów i wprowadzają pewne ożywienie na gdańskich wodach, ciągle borykają się z niską frekwencją. Przez ostatnie trzy lata z obu linii skorzystało jedynie 69 tys. pasażerów. Najgorzej było w pierwszym roku funkcjonowania, w okresie od 5 czerwca do 30 września przewieziono 11 375 pasażerów i 270 rowerów. Rok później, od 1 maja do 30 września, liczba pasażerów zwiększyła się do 25 794, a rowerów 488. W zeszłym roku w sumie padł rekord, bo przewieziono 31 801 pasażerów i 587 rowerów.

Założenia były takie, że tramwaje będą przewozić ponad 12 tys. pasażerów miesięcznie. Dlaczego tak się nie dzieje?

Pasażerowie narzekają, że przepłynięcie niespełna 15-kilometrowego odcinka od Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa trwa aż 2 godziny. Ponadto w początkowym okresie realizowano jedynie dwa kursy dziennie. Obecnie mają być trzy.

Od samego początku mieszkańcy apelowali też, by na trasie linii F6 do NCŻ, dodano przystanek przy Wyspie Sobieszewskiej, tym bardziej, że część przystanków tej linii jest zlokalizowana w miejscach mało atrakcyjnych, bez zaplecza, i często nie ma tam żadnych pasażerów. Teraz pojawiło się światełko w tunelu.

- Sprawdzamy możliwości cumowania jednostek przy remontowanym obecnie nabrzeżu Wyspy Sobieszewskiej przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Gdańska. Niewykluczone, że w efekcie trasa tramwaju ulegnie korekcie o przystanek tramwaju wodnego w Sobieszewie, w okresie wakacyjnym - zapowiada Zygmunt Gołąb.

ZTM planuje też większą promocję obu linii. W ramach własnego budżetu przygotowuje ulotki dotyczące rejsów oraz ilustrowane książeczki opisujące przebieg obu tras w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim oraz rosyjskim. Książeczki mają być dystrybuowane na pokładach jednostek, podobnie jak ulotki, które trafiają do mieszkańców i turystów również za pośrednictwem m.in. Gdańskiej Organizacji Turystycznej.

Kursy tramwajów linii F5 i F6 rozpoczną się w piątek 1 maja i będą trwały do 30 września.

W ramach własnej działalności Żegluga Gdańska wystartuje 1 maja z rejsami z Gdańska na Hel, z Gdańska do Sopotu, z Sopotu na Hel i z Gdyni na Hel. Od 1 maja 2015 roku rejsy będą w weekendy oraz w tak zwane "długie weekendy". Od 1 lipca będą kursować codziennie do dnia 31 sierpnia 2015 roku. Ceny od 20 do 35 zł, opłata za rower 5 zł.

Rejs linią F6 z Górek Zachodnich do Gdańska.

Miejsca

Opinie (184) 1 zablokowana

  • na hurra bo kasa zrobili trasy, do nikąd bez atrakcji i dojścia z lądu (2)

    to co się dziwisz. budyń to stan umysłu...

    • 68 17

    • (1)

      7.3 miliona na 3 lata dzielone przez około 100 tys pasażerów to jest 73 złotych dopłaty z kasy miasta do każdego biletu. Złoty interes, prokurator już powinien pukać do drzwi . Ewidentny wałek już na etapie ustawiania przetargu.

      • 7 0

      • Liczyłem nieco inaczej

        Teoretycznie może być przez 3 lata przewiezione 220320 pasażerów czyli w ciągu roku podatnik w Gdańsku dopłaci po 11 złotych do każdego teoretycznego biletu!!!.
        To jednak tylko teoria, bowiem nie każdy kurs ma 100% obłożenie a w ub. roku na rejs średnio przypadało 18 osób a więc obłożenie wynosiło 45%.
        Przy progresji jaka jest od 3 lat, w tym roku nie należy się spodziewać więcej niż 42000 pasażerów czyli wyjdzie po19 złotych dotowania do każdego biletu tylko w tym roku.
        Czyli tyle ile kosztuje najtańszy bilet do Helu bez dotacji!!!.
        Przecież to wał na 100 kilometrów.

        • 7 0

  • Przetarg ustawiony pod jednego oferenta (20)

    Gdańsk, XXI wiek

    • 226 21

    • Prokuratura (broń Boże gdańska) powinna zająć się tym z urzędu!

      Ale przewał!! Śmierdzi na kilometr, tzn.milę...

      • 4 1

    • No i bardzo dobrze! (7)

      Chyba lepiej , że wygrała uznana firma gdańska niż jakaś firma Kogucik z Wa-wy, która przez ostatnie 3 lata nie przewiozła ani jednego pasażera.
      Ale jak widać po łapkach, snopkom taka argumentacja jest obca.
      Ciekawe jak snopki by zareagowały gdyby jakaś dziurawa krypa firmy Kogucik utopiłaby kilkunastu pasażerów.
      Oczywiście winny byłby Adamowicz.
      Moi drodzy "internałci" - zachowujecie się jak stado baranów więc nie dziwcie się , że trzeba Was jak barany traktować.....

      • 15 20

      • (5)

        Oczywiście lepiej gdy wygra kolega, który wiadomo, że się podzieli. A nuż firma Kogucik z Warszawy z zaangażowaniem by podeszła do sprawy i udowodniła,że tramwaj może być atrakcyjny. A tak jeszcze dwa lata - 14 milionów piechotą nie chodzi.

        • 21 5

        • A skąd Ty te 14 milionów wytrzasnąłeś? (4)

          Problemy ze zrozumieniem tekstu pisanego?

          • 8 2

          • (3)

            Siedem milionów w tym roku i min. siedem w przyszłym. To daje czternaście. Potem tramwaje się zlikwiduje, bo po pierwsze się rozpadną po drugie Unia nie będzie ścigać za przewał. Sadzisz ,że po naszej krytyce kryteria ustawionego przetargu ulegną zmianie?

            • 5 4

            • A dlaczego niby te statki miałyby się rozpaść po 13 latach używania?

              • 4 0

            • to jest 7 mln na 3 lata, ludzie czytajcie ze zrozumieniem (1)

              • 6 1

              • Ale po co skoro można sobie pierdół popisać

                • 3 0

      • taki sam wałek jak przetarg gom

        na energię elektryczną

        • 12 2

    • przekręt w biały dzień (5)

      nie rozumiem tylko gdzie jest cba lub inne służby, przecież od dawna widać gołym okiem, żę ten cały mosir to jeden wielki szwindel. może tylko przypomnę jeden - w pierwszym przetargu na obsługę tramwaju wodnego był warunek aby jednostki pływające były nie starsze niż 8 lat - tymczasem dostaliśmy stare, na oko 25-letnie szroty z demobilu z rosji...

      • 26 5

      • (3)

        MOSiR-owi wciśnięto te tramwaje choć to w tej formie ani sport ani rekreacja tylko zaspokojenie czyichś ambicji "ożywienia dróg"

        • 15 3

        • 31 000 rocznie (2)

          toż to nawet nie 100 dziennie!
          Żyją te drogi morskie że HEJ!
          ale kasa przytulona

          • 14 2

          • (1)

            ...brawo,znasz arytmetykę, ale już nie doczytałeś,że tramwaj pływa przez mniej,niż pół roku? 31000 : 5 m-cy = 6200
            / 30 dni = 207
            / 3 kursy dziennie = 69 osób na kurs? Sporo, jak na statek o pojemności 40 pasażerów ;)

            • 7 4

            • To jest tramwaj, tyle że pływający

              a to oznacza, że w trakcie kursu pasażerowie wsiadają i wysiadają a kurs odbywa się w dwie strony czyli tam i z powrotem i takie proste porównywanie ilości korzystających osób do pojemności statku nie jest w tym przypadku adekwatne.

              • 8 0

      • "Na oko"? LoL. Słoje drzew też liczysz rentgenem z ócz?

        • 4 2

    • bo w Żegludze Gdańskiej

      pracuje duże grono, które zna króliczka.

      • 7 0

    • Dlaczego nie wystartowales w przetargu?

      • 9 2

    • A......Buduar całoroczny na Żabim Kruku mają ...???...Mają...!!!

      • 3 2

    • Nie dziwię się...

      A chciałbyś, żeby jakaś firma nieznana jakimiś dziadowskimi łódeczkami woziła pasażerów?

      Gdyby przetargów nie robiło się trochę pod konkretny produkt to absurdów byłoby więcej.

      • 17 25

    • Gdańsk : kolesie z jedynej i słusznej opcji politycznej.

      kto ma władze ten rozdaje posłusznym kasę.

      • 32 3

  • za małe , za mało i za wolne te tramwaje

    • 0 0

  • gdańsk ze swoim Budyniem jest tak skorumpowany

    jak mozna tyle pieniedzy wyrzucic w błoto? zapytajcie zegluge i prezydenta gdzie jest ta forsa

    • 2 0

  • To Budyn dogadał się z tymi od żeglugi

    chyba jasne komu sie opłaca

    • 2 0

  • Tramwaje wodne od 1-maja....

    Niech mi nadzor redakcyjny prosze wytlumaczy dlaczego przy,kazdym artykule umieszczacie ankiety procentowe....tak,nie,moze,a,moze bede itp.....po co te smiecie Wam niszcza artykuly.......Pozdrowienia....dla madrych dziennikarzy.......Marek......

    • 0 0

  • Za taką kasę podatników (3)

    to te graty powinny być dla podróżnych za darmo !!!

    • 40 26

    • Dla ciebie wszystko powinno być za darmo. (2)

      Nawet kartofle na zimę powinni ci za friko do piwnicy przywozić.

      • 10 8

      • wystarczy ze "kartofle" na koszt podatnika wozone sa wszystkimi srodkami transportu

        jesli lubisz byc 'dymanym' to wszystko OK, ja natomiast niekoniecznie

        • 2 2

      • Kartofle za darmo tylko dla członków PO

        czyli kto za to płaci... pan, pani, społeczeństwo

        • 7 2

  • Sam pomysł ożywienia dróg wodnych jest godny poparcia. Martwa Wisła, Motława, opływy to świetne zaplecze rekreacyjne. Znacznej poprawie uległy nabrzeża.Oba brzegi Motławy, Przeróbka, nabrzeże Płoni, nawet Stogi wyglądają lepiej od strony wody. Tramwaje wodne to też dobry pomysł. Sprawdza się doskonale w połączeniach z półwyspem helskim i dobrze w rejsach do twierdzy Wisłoujście i na Westerplatte. Niestety połączenie do Centrum Żeglarstwa się nie sprawdziło. Mimo wszystko jest forsowane kolejny rok. Dlaczego? Czy Unia postawiła taki warunek? Czy nie można nic zmienić? Przecież gdyby to było prywatne, zlikwidowano by tę linię po tygodniu. Czy brakuje pomysłów? Prezydent nie pozwala? W tygodniu, zwłaszcza przy gorszej pogodzie, pływa tam tylko załoga. Widzę to z okna. W tym roku będę fotografował każdy rejs i upubliczniał marnotrawstwo naszych wspólnych
    pieniędzy. Zapowiadany przystanek po sobieszewskiej stronie to już coś.
    Powinna zmienić się nazwa rejsu - np. Ptasi Raj czy Wyspa Sobieszewska.
    To turystów zainteresuje bardziej niż jakieś narodowe centrum. Narodowych, Europejskich, Centralnych rzeczy mamy aż nadto

    • 4 0

  • Bilet przez sieć (4)

    mi brakuje możliwości kupienia biletu z domu, z wyprzedzeniem. Planowanie czegokolwiek z ryzykiem, ze się nie wsiądzie nie ma żadnego sensu.

    Poza tym można popłynąć do tych górek, i co?

    • 17 3

    • Wenecja

      Do tych gorek plynie sie 2 ! godziny i wiele ciekawego tam nie ma...
      Dlatego projekt jest nierentowny.
      Aby tramwaje wodne byly oblegane to trzeba Wenecji - szybko przeplywaja Canale Grande a zabytkow co nie miara. A nie tylko jedne smutne Dlugie Pobrzeze i tyle, a dalej fascynujacy krajobraz Stogow i Przerobki....

      • 0 0

    • Przecież po wpisie widać, że zielonego pojęcia nie masz o czym piszesz!

      • 1 1

    • Tam nawet na ostatnią chwilę dostaniesz poczwórne miejsca leżące.
      :)

      • 4 0

    • ...popłynąć do tych górek, i..... iść na plaże np ?

      • 3 2

  • Te pieniądze można by przeznaczyć na wiecznie biednych, jęczących, potrzebujących i niezadowolonych. (8)

    Myślę, że gdyby im kupić za te 7 milionów kiełbasy na grilla i pozwolić wszystko zeżreć, to od razu by im się morale podniosło.

    • 14 14

    • być może gdyby te 7 milionów mniej zabrać z podatków od obywateli (1)

      to jedni kupiliby sobie kiełbasę i zrobili grilla a inni może pożytkowali na swój sposób. Ale zrobiliby to sami ze swoimi pieniędzmi więc decydowaliby o swoim zadowoleniu lub nie. Tymczasem robią to urzędnicy, którzy nie dość że nie liczą się z opiniami tych którym zrabowano podatki, to jeszcze sami biorą z tego działkę na swoje utrzymanie.

      • 2 0

      • ladnie wytlumaczyles

        Zasade dzialania socjalizmu

        • 1 0

    • (3)

      I na popitkę też coś by się przydało.

      • 3 0

      • (1)

        I podpałka.

        • 3 0

        • I "Trzy cytryny" poprosze...;)

          • 0 0

      • Acha, i jeszcze grill.

        • 3 0

    • To nie jest żadne stękanie, bo pomysł po prostu nie wypalił i nie wypali ale dalej się go finansuje.

      • 2 0

    • a wam wazeliniarze wystarczy tona wazeliny ??Chyba to jednak bedzie zamało?:)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane